Gjest Vega Skrevet 16. mai 2004 #1 Skrevet 16. mai 2004 Har høstet en del rabarbra, renset og fryst ned. Men det bugner ute, har en del å ta av - og jeg vil gjerne utnytte all den fine råvaren og lage noe av den. Kaker og paier kan jeg lage etterhvert - men savner oppskrift på saft, og syltetøy, suppe og sånne enkle, gammeldagse ting? Akkurat nå koker jeg rabarbrasyltetøy - men ingen har klart å gi meg noen spesifikk oppskrift, så jeg lurer på hvordan den blir (skal kokes to timer - men ser mer ut som suppe...) Noen?
Gjest 1111 Skrevet 16. mai 2004 #2 Skrevet 16. mai 2004 Rabarbragrøt 2 porsjoner Ingredienser: 400 g rabarbra 2 1/2 dl vann 1 dl sukker 1 1/2 ss potetmel 1/2 dl vann Fremgangsmåte: Kok opp vannet med halvparten av sukkeret. Ha i oppkuttet og renset rabarbra og la det koke til det er mørt. Smak evt til med resten av sukkeret. Ta kjelen av varmen og rør inn potetmelet som er rørt ut i kaldt vann. La grøten få et oppkok og hell den over i en kjele. Dryss på litt sukker og avkjøl den.
Arkana Skrevet 16. mai 2004 #3 Skrevet 16. mai 2004 Rabarbrakompott 750 g rabarbra 3 dl vann 2,5 dl sukker 1 vaniljestang eller hel kanel 1 ss potetmel ½ dl kaldt vann Trekk skinnet av rabarbrastilkene og skjær av det grove. Del stilkene i biter. Kok opp vann, ca 1 dl sukker og vaniljestang eller kanel. Tilsett rabarbrabitene og la koke under lokk i 8-10 min. Smak evt. til med mer sukker. Jevn med potetmel rørt ut i litt kaldt vann, rør godt i grøten mens potetmeljevningen tilsettes. Kok opp og hell kompotten over i en dessertbolle. Tilbehør kan være fløte/melk, krem, vaniljesaus, crème fraîche eller is. Halveres mengden potetmel får du en fristende suppe som kan serveres varm eller kald med isbiter. Enkelt rabarbrasyltetøy (8 dl) 500 g rabarbra 300 g sukker Rens og kutt opp rabarbra. Legg rabarbra og sukker lagvis i kjelen og kok opp på middels varme. Skru opp varmen og kok til rabarbraen er mør. Rør ofte. Fyll på små varme glass. Jordbær- og rabarbramarmelade 500 g rabarbra 500 g jordbær 500 g sukker ½ pose Certo syltepulver Skyll og skrell rabarbraen om nødvendig. Skjær den i skiver. Rens jordbærene og del dem i to eller fire. Kok rabarbra og jordbær med halvparten av sukkeret i 5-10 min eller til rabarbraen er mør og eventuelt fryste bær er tint og gjennomvarme. Bland Certo syltepulver med resten av sukkeret, rør blandingen i syltetøyet og la det koke i 3 min. Fyll syltetøyet på varme, rene glass, som skrus til med det samme. Rabarbrasuppe (4 pers.) 1 liter vann 300 g sukker 1 vaniljestang 500 g rabarbrastilker 1 ss finskåret mynte Kok opp vann og sukker. Snitt vaniljestangen i to på langs og skrap ut frø. Tilsett alt i sukkerlaken. La det få koke i ca 15 minutter. Vask og skrell rabarbraen og skjær i jevne stykker. Ha dem sammen med mynten i kjelen og trekk den bort fra varmen. La den stå til den blir kald. Rabarbragelé 2 ½ kg rabarbra 2 liter vann 2 liter rabarbrasaft 600 g sukker ½ ts sitronsyre 24 plater gelatin 1 ½ dl vann Vask rabarbrastykkene og skjær dem opp med skinnet på. Tilsett vannet, kok opp og sil. Ha i sitronsyre og tilsett den smeltede gelatinen under pisking. Avkjøl til geléen er stiv.
Gjest rabrabara Skrevet 17. mai 2004 #4 Skrevet 17. mai 2004 Rabarbara-pai er supergodt. Må bare finne den oppskriften først. Den er enkel med rabarbara, sukker og paideig, serveres varm med vaniljeis. Må sjekke med han som lager den..
Gjest Vega Skrevet 17. mai 2004 #5 Skrevet 17. mai 2004 Takker. Takker. Takker. :-) Kokte syltetøy i går, den stod og putret i over to timer. Den friske smaken forsvant - men så fikk jeg oppskrifta av en "gammel" dame, og de liker sikkert alt som minner om sviskegrøt...
Arkana Skrevet 17. mai 2004 #6 Skrevet 17. mai 2004 ...men så fikk jeg oppskrifta av en "gammel" dame' date=' og de liker sikkert alt som minner om sviskegrøt...[/quote']
Barbie Skrevet 17. mai 2004 #9 Skrevet 17. mai 2004 Åh, jeg elsker Rabarbrasuppe. -Men her er de ikke klare til å plukkes enda.
-Fisken- Skrevet 7. juni 2004 #10 Skrevet 7. juni 2004 Rabarbra-pai ingredienser: 0,5 kg rabarbra i 2 cm biter 12 finsmuldrede havrekjeks 2 dl sukker 500 g ferdig marsipan Kjevle ut marsipanen til en sirkel på størrelse med paiformen og legg den i bunnen. Fyll på med kjekssmuler og fordel rabarbraen over. Dryss sukkeret over. Stekes ved 175-200 grader i 30 minutter. Server med en kule vaniljeis, krem, rømme eller créme fraiche. Rabarbra-muffins ingredienser: 250 g rabarbra i små biter 2 dl sitronsaft 1 dl appelsinjuice 250 g smør 250 g sukker 6 store egg 150 g hvetemel 1 ts bakepulver Pisk egg og sukker til eggedosis, smelt smøret, avkjøl og bland det med melet og bakepulveret. Tilsett appelsinjuicen og sitronsaften og rør sammen. Rør til sist finhakket rabarbra i deigen. Fyll deigen i muffinsformer og stek ved 175 grader i ca 20 minutter eller til de blir gylne. Rabarbra-chutney ingredienser: 0,5 kg rabarbra i 2 cm biter 2 løk, grovhakket 1 eple i terninger 1 liten rød paprika i små biter 2 ss rosiner 1 ss revet fersk ingefær nykvernet svart pepper 1 dl hvitvinseddik 1 dl vann 1 dl sukker 1/2 ts salt Kok opp eddik, vann, sukker og salt. Tilsett frukt og grønnsaker og kok i ca 10-15 minutter til det blir en grøtaktig masse. Smak til med pepper og hell chutneyen p åvarme glass. Oppbevares kaldt og tåler og stå et par måneder uåpnet i kjøleskapet. Rabarbra- og bjørnebær-marmelade med kanel ingredienser: 0,5 kg rabarbra 0,5 kg bjørnebær/jordbær/bringebær 3/4 kg sukker saft av 1 sitron 5-6 kanelstenger evt. litt vann hvis syltetøyet blir for tykt Kok opp rabarbra og bær. Tilsett sukker, sitronsaft og kanelstenger og la massen koke noen minutter. Ta marmeladetesten: Hell litt av syltetøyet på en kald skål. Kan du trekke fingeren gjennom marmeladen uten at det glir sammen igjen umiddelbart (når den er kald) er den ferdig. Fyll på varme glass og prøv å få en kanelstang i hvert glass ettersom kanelen fortsetter å avgi smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå