AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Jeg passer en kattunge i en liten periode, og hun gjør ALT for å få oppmerksomhet. Nå har hun funnet ut at hun ikke har lov til å klatre bak tv'en og tygge på ledningene. Jeg har prøvd alt, først plukket jeg henne bare ut derifra, det trodde hun var en lek. Så prøvde jeg å snakke strengt, da gjemte hun seg under tv-bordet og stirret på meg, så prøvde jeg med "sterke" lyder, som et skarpt "HEI!" og "ppsh! PSH! DU! PSH!".. igjen gjemte hun seg bare under tv-bordet. Så ble jeg sint og hentet henne ut, tok henne i nakkeskinnet og holdt henne fast (ikke på en måte som skadet henne selvfølgelig.) Med en gang jeg slapp fløy hun rett tilbake og begynte å tygge på ledningene igjen. Så flyttet jeg tv-bordet helt inntil veggen slik at hun ikke kommer seg bak, men da krøp hun bare under og tok ledningene derifra, så jeg tok halen hennes (siden det var det eneste jeg fikk tak i). Igjen, ikke hverken hardt eller på en måte som skadet henne, men slik at hun ikke kom seg lenger inn uten å streve veldig. Da begynte hun å murre og leke med meg. Så jeg dyttet henne ut (glatt gulv, stakk bare hånden inn på den ene siden slik at katten gled ut på den andre, noe hun OGSÅ tok som lek) og stengte henne inn i en liten gang i noen minutter. Slapp henne ut, og litt etter var hun rett tilbake igjen, så jeg stengte henne inn i gangen igjen, litt lengre, og nå ligger hun vedsiden av bordet og slår ledningene med labben for å se om jeg reagerer. Mistenker at det beste hadde å ikke gi henne oppmerksomhet, og hadde det vært noe annet hadde jeg bare gjort det, men det å tygge på ledninger kan være farlig, og jeg vil ikke ha ansvar for at katten til vennene mine får strøm i seg fordi jeg ikke finner ut hvordan i alle dager jeg skal få henne til å ikke tygge på ledninger! -.- *sukk* kattunger - det er som å ha barn! Hadde det vært en hund hadde det vært enklere å bare snakke strengt, men katten tar jo alt som en lek, bortsett fra sine egne leker naturlig nok, de er tydeligvis veldig kjedelige. Diplineren min og korka til hårsprayen, derimot! Denne kampen har pågått i et par dager, og det hjelper heller dårlig at samboeren synes det er kjempegøy å se på at jeg strever med en leken kattunge, så han sitter i sofaen og humrer for seg selv. Og når han prøvde å "ta i et tak" selv så ble han sittende og koseprate med katten som gjemte seg inne i den ene hylla, der hun fant ledningene til dekoderen.. Jeg kan jo ikke likesågodt bare trekke ut alle ledningene i leiligheta heller, jeg vil jo bo her jeg også.. Så hvordan dresserer man en kattunge? Anonymous poster hash: d7bf5...241 Anonymous poster hash: d7bf5...241
Minya Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Kjøp peppermynteolje og gni det på ledningene. Du får den som oftest på apoteket. Greit å teste først om katten synes peppermynten lukter himmelsk, men som regel gjør det susen. Ikke giftig for katten og den får avsmak for å tygge på ledningen. Som regel. Evt legg kablene i kabelskinner hvis det lar seg gjøre.
Gjest Wei Wei Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Er det mulig å gjemme/dekke til ledningene?
Lech Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 Du dresserer den ihvertfall ikke ved å ta den i skinnet og dra den i halen.. Da får katten et negativt forhold til deg, ikke ledningene. Tillit er viktig med katter.. Har pus noe å bite i? Noe å leke med? Passer dere på å stimulere henne nok? En sliten katt driver ikke med faenskap, hun høres understimulert ut. Hun får oppmerksomhet og har det gøy når hun tar ledningene, og derfor gjør hun det. Det er ikke for å være slem. Du får også forskjellige sprayer hos dyrebutikker som kan hjelpe. Anbefaler deg å lese litt av Bjarne O Braastad. Finner mange gode artikler på nettet, i tillegg har han en ålreit bok. 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Kjøp peppermynteolje og gni det på ledningene. Du får den som oftest på apoteket. Greit å teste først om katten synes peppermynten lukter himmelsk, men som regel gjør det susen. Ikke giftig for katten og den får avsmak for å tygge på ledningen. Som regel. Evt legg kablene i kabelskinner hvis det lar seg gjøre. Hadde det vært min katt så, men den skal bare være her i en uke til, så jeg føler at det er litt kjedelig å handle inn en hel masse som jeg ikke vil få bruk for senere. Er det mulig å gjemme/dekke til ledningene? Ikke stort mer enn det jeg har gjort ved å dra bordet helt inntil veggen og gjemme ledningene under det. Det er et fryktelig sammensurium av ledninger bak der på grunn av stereo og spillkonsoller, og gud og mas. Må i såfall dekke over åpningen under bordet, men jeg har ingenting tilgjengelig som passer.. Anonymous poster hash: 47671...5db
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 Du dresserer den ihvertfall ikke ved å ta den i skinnet og dra den i halen.. Da får katten et negativt forhold til deg, ikke ledningene. Tillit er viktig med katter.. Har pus noe å bite i? Noe å leke med? Passer dere på å stimulere henne nok? En sliten katt driver ikke med faenskap, hun høres understimulert ut. Hun får oppmerksomhet og har det gøy når hun tar ledningene, og derfor gjør hun det. Det er ikke for å være slem. Du får også forskjellige sprayer hos dyrebutikker som kan hjelpe. Anbefaler deg å lese litt av Bjarne O Braastad. Finner mange gode artikler på nettet, i tillegg har han en ålreit bok. Vi leker og koser mye med den, og vi har satt opp mange provisoriske leker som den kan herje med selv, i tillegg til egne leker. Men det er godt mulig at vi ikke leker nok med den. Og jeg dro den ikke i halen, jeg bare holdt svakt rundt, jeg vet at man ikke skal dra dyr i halen, Hvordan kan man stimulere katten utover å leke? Anonymous poster hash: 47671...5db
Lech Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Vi leker og koser mye med den, og vi har satt opp mange provisoriske leker som den kan herje med selv, i tillegg til egne leker. Men det er godt mulig at vi ikke leker nok med den. Og jeg dro den ikke i halen, jeg bare holdt svakt rundt, jeg vet at man ikke skal dra dyr i halen, Hvordan kan man stimulere katten utover å leke? Anonymous poster hash: 47671...5db Du kan gjemme godbiter den liker så den må lete etter de. Eller ordne med noen pappesker, kanskje lage en slags hinderbane. Katter er ofte ikke så veldig vanskelige å aktivisere, fordi de er så lekne. Viktig å leke med pus og ikke bare la hu leke alene. Fiskestang med snøre, garn, en ball med aluminiumfolie osv. Må ikke være ting fra dyrebutikken. Catnip er pus ofte glad i, kan sprayes på leker.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Du kan gjemme godbiter den liker så den må lete etter de. Eller ordne med noen pappesker, kanskje lage en slags hinderbane. Katter er ofte ikke så veldig vanskelige å aktivisere, fordi de er så lekne. Viktig å leke med pus og ikke bare la hu leke alene. Fiskestang med snøre, garn, en ball med aluminiumfolie osv. Må ikke være ting fra dyrebutikken. Catnip er pus ofte glad i, kan sprayes på leker. Har laget en del spennende leker til katten, i tillegg til de "vanlige" kattelekene. Men katten er så rar! Hvis vi leker med "fiskestangen" vil den mye heller sitte og SE på at vi leker.. Hvis vi prøver å leke med en av de andre lekene, sånn som de små katteballene med klirrende bjeller så ser den bare dumt på oss. Prøvde å "sparke" ball med den med en dorull den hadde funnet i søpla, da var den med på morroa i et minutt, og etterpå så den bare dumt på oss. Og når vi ikke orker å leke med oss selv mer så går katten gjerne og legger seg, og så kommer den tilbake noen minutter senere og gjør faenskap fordi den ikke er stimulert nok. Nå prøvde jeg å sette i gang en av disse morsomme let og finn-lekene. Vi har ikke kattegodis, men jeg vet at den er helt idiot etter ost, så jeg gjemte ostebiter i doruller og tomme tacoesker og det jeg fant, og så satte jeg meg ned på gulvet sammen med den for å "leke". Når hun kjente lukten av ost ble hun helt rabiat og klatret på meg og prøvde å spise det jeg ikke lenger hadde i hendene, og når jeg prøvde å vise henne hvor hun kunne finne osten så fulgte hun bare fingeren min uansett hva jeg gjorde, som om det på magisk vis kom til å vokse ost ut av neglen min hvis hun fulgte den lenge nok. Hun luktet tilogmed på en av de bitene som lå veldig tydelig frem i dagen, og som jeg pekte på, men nei, hvis hun ikke fikk spise det fra fingrene mine så var hun ikke interessert. Makan. Spørs om jeg må kjøpe kattegodis i morgen, kanskje hun blir med på leken da. Nå sitter samboeren på gulvet og prøver å få henne med på fiskestang-leken, men hun ligger bare i et hjørne og furter fordi hun ikke fikk osten jeg hadde i handa, enda den ligger på gulvet "gjemt" i doruller og diverse. Se det ja, nå veltet hun den ene slik at osten ligger helt åpent, hun snuste tilogmed på den.. Smaker det ikke like godt med mindre jeg spiser på den først? Er det det som er problemet? Anonymous poster hash: 47671...5db
Minya Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 Det er kun mennesker som følger linjen fra fingeren når du peker på noe. Dyr ser bare på fingeren. Vask hendene godt etter at du har gjemt osten, så kan du prøve å lede henne til de stedene du har gjemt osten. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 Det er kun mennesker som følger linjen fra fingeren når du peker på noe. Dyr ser bare på fingeren. Vask hendene godt etter at du har gjemt osten, så kan du prøve å lede henne til de stedene du har gjemt osten. Det hjalp ikke.. Haha. Rare katten. Hvis jeg holder osten med mine egne fingre, da kan hun spise, men om jeg f.eks holder en dorull med ost inni da er hun ikke interessert. Ikke en gang om jeg legger osten på labbene hennes, litt sånn "hey, hey! Du! Slutt! Ikke.. nei, nå må jeg vaske meg igjen. Møkkakjerring.. mmm, du lukter ost, har du ost? ikke? HEY.. IKKE, labben MIN! HVA GJØR DU? Æsj.. mmm.. du har ost! Kan jeg få?" Hadde det vært min pus hadde jeg nok gått litt mer inn for å trene henne, da hadde jeg begynt med det allerede fra dag en. Det er en fin øvelse for hunder, og det hadde vært morro å få det til med katten også. Men det er nesten ikke noe vits i at jeg skal lære katten let-og-finn-leken når hun må reise hjem om noen dager, og eierene har to små barn som også krever mye oppmerksomhet, så hun har noen som kan aktivisere henne der, men jeg tror ikke de er helt inne for dette med hjernetrim akkurat nå. Men det er fin trening til den dagen jeg selv kommer til å skaffe meg katt, og jeg har iløpet av denne tiden insett at jeg ikke burde skaffe meg katt helt enda, jeg har ikke energien til å gi en kattunge den rette oppmerksomheten. En godt voksen katt som er "ferdig" med de værste anfallene og leketoktene, kanskje. Har lenge tenkt på å ta inn en fosterkatt egentlig.. Nå babler jeg.. Tror jeg stopper her Anonymous poster hash: 47671...5db
Nordvesta Skrevet 4. januar 2014 #11 Skrevet 4. januar 2014 Har du appelsin eller sitron i hus? Om du har det så kan du enten legge appelsin / sitronskiver under ledningene eller presse ut saften og blande det med vann på en sprayflaske som du sprayer på ledningene. De fleste katter hater sitrusfrukter.
PoteGjesp Skrevet 4. januar 2014 #12 Skrevet 4. januar 2014 Hehe, appelsin og sitron er effektive virkemidler for å holde katten vekke fra ting. Vet noen hvorfor katter hater sitrusfrukter egentlig? Svir lukten kanskje? Har du appelsin eller sitron i hus? Om du har det så kan du enten legge appelsin / sitronskiver under ledningene eller presse ut saften og blande det med vann på en sprayflaske som du sprayer på ledningene. De fleste katter hater sitrusfrukter.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 Har du appelsin eller sitron i hus? Om du har det så kan du enten legge appelsin / sitronskiver under ledningene eller presse ut saften og blande det med vann på en sprayflaske som du sprayer på ledningene. De fleste katter hater sitrusfrukter. Jeg har mandariner! Kan prøve å gi katten en smakebit for å se om hun liker det. Forresten, når man alikevel er inne på dette med hva man burde/ikke burde gjøre med katter. Er det noe spesielt som katter ikke burde spise? Sånn som hunder, de burde ikke spise f.eks sjokolade og (mye?) meieriprodukter, hvis jeg har skjønt det riktig. Samt kyllingben, osv. Er det noe man absolutt ikke burde gi katten? Anonymous poster hash: 47671...5db
Nordvesta Skrevet 4. januar 2014 #14 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har mandariner! Kan prøve å gi katten en smakebit for å se om hun liker det. Forresten, når man alikevel er inne på dette med hva man burde/ikke burde gjøre med katter. Er det noe spesielt som katter ikke burde spise? Sånn som hunder, de burde ikke spise f.eks sjokolade og (mye?) meieriprodukter, hvis jeg har skjønt det riktig. Samt kyllingben, osv. Er det noe man absolutt ikke burde gi katten? Anonymous poster hash: 47671...5db Kattunger bør ha vann og for tilpasset kattunger. Har du ikke fått info om mat av de som eier kattungen?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #15 Skrevet 4. januar 2014 Kattunger bør ha vann og for tilpasset kattunger. Har du ikke fått info om mat av de som eier kattungen? Jojo, hun får den typen mat som hun skal ha. Jeg mener mer generelt, er det noe katter generelt absolutt ikke burde spise, på samme måte som med hunder og sjokolade? Anonymous poster hash: 47671...5db
Nordvesta Skrevet 4. januar 2014 #16 Skrevet 4. januar 2014 Jojo, hun får den typen mat som hun skal ha. Jeg mener mer generelt, er det noe katter generelt absolutt ikke burde spise, på samme måte som med hunder og sjokolade? Anonymous poster hash: 47671...5db Sånn ja Nei, ikke som jeg vet om. Men mange katter kan bli dårlige av melk og kattunger kan ha sart mage og tarmsystem. Best å holde seg til vann og kattematen
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #17 Skrevet 4. januar 2014 Sånn ja Nei, ikke som jeg vet om. Men mange katter kan bli dårlige av melk og kattunger kan ha sart mage og tarmsystem. Best å holde seg til vann og kattematen Det var jeg ikke klar over, myten tilsier jo at katter elsker melk.. Må kanskje nevne at kattungen ikke er en veldig liten kattunge. Mersom.. Ungdom? Eierene sendte i allefall med oss kattemat for voksne, noe som kan være en av grunnene til det ufattelige tarmgassen. Er ikke helt sikker på alderen, men jeg tror den er en plass i mellom 6 mnd og 1 år. Anonymous poster hash: 47671...5db
Tvist Skrevet 4. januar 2014 #18 Skrevet 4. januar 2014 Katter skal heller ikke ha sjokolade, eller rosiner, eller krydret mat. Min elsker poteter, og ellers rå fisk og kjøtt. Hun er også glad i mais, men får ikke mye av det, da det har høyt sukkerinnhold.
Minya Skrevet 5. januar 2014 #19 Skrevet 5. januar 2014 Men det er fin trening til den dagen jeg selv kommer til å skaffe meg katt, og jeg har iløpet av denne tiden insett at jeg ikke burde skaffe meg katt helt enda, jeg har ikke energien til å gi en kattunge den rette oppmerksomheten. En godt voksen katt som er "ferdig" med de værste anfallene og leketoktene, kanskje. Har lenge tenkt på å ta inn en fosterkatt egentlig.. Nå babler jeg.. Tror jeg stopper her Anonymous poster hash: 47671...5db En kattunge er omtrent like krevende som en menneskebaby, pluss en toåring, så jeg anbefaler på det sterkeste voksen katt når du eventuelt bestemmer deg for å skaffe deg katt. Vi har en kattunge nå, og vi har begge innsett at det gjør vi aldri igjen. Han er høyt og lavt og herjer med "tanta" si, stakkars gamlepus på ti år. Hehe, appelsin og sitron er effektive virkemidler for å holde katten vekke fra ting. Vet noen hvorfor katter hater sitrusfrukter egentlig? Svir lukten kanskje? De aller fleste katter synes sitrus er helt forferdelig, men kattungen vår elsker det. Han stjeler grapefrukten min når jeg spiser det. Jeg tror lukten er litt skarp, at det er det som gjør det, men her i huset funker peppermynteolje mye bedre, for da skyr til og med kattungen vekk. Han skal på død og liv lukte på det, men da legger han på ørene og lukker øynene veldig hardt igjen for så å stikke snuten frem og sjekke at det fortsatt lukter jævlig. XD Det var jeg ikke klar over, myten tilsier jo at katter elsker melk.. Må kanskje nevne at kattungen ikke er en veldig liten kattunge. Mersom.. Ungdom? Eierene sendte i allefall med oss kattemat for voksne, noe som kan være en av grunnene til det ufattelige tarmgassen. Er ikke helt sikker på alderen, men jeg tror den er en plass i mellom 6 mnd og 1 år. Anonymous poster hash: 47671...5db Er kattungen ca 7-8 måneder gammel, så er det ikke noe rart i det hele tatt at hun er over alt! Vår er nesten ti måneder gammel og han er helt håpløs om dagen. Opp og ned og river ned alt han kan få tak i, tygger på alt som kan tygges på og herjer rundt. Dessverre er det mange som ikke vet at katter er laktoseintolerante. Noen gårdskatter kan drikke råmelk, altså melk som kommer direkte fra kua uten noen form for behandling, men jevnt over får de diaré og magetrøbbel av det.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #20 Skrevet 5. januar 2014 En kattunge er omtrent like krevende som en menneskebaby, pluss en toåring, så jeg anbefaler på det sterkeste voksen katt når du eventuelt bestemmer deg for å skaffe deg katt. Vi har en kattunge nå, og vi har begge innsett at det gjør vi aldri igjen. Han er høyt og lavt og herjer med "tanta" si, stakkars gamlepus på ti år. De aller fleste katter synes sitrus er helt forferdelig, men kattungen vår elsker det. Han stjeler grapefrukten min når jeg spiser det. Jeg tror lukten er litt skarp, at det er det som gjør det, men her i huset funker peppermynteolje mye bedre, for da skyr til og med kattungen vekk. Han skal på død og liv lukte på det, men da legger han på ørene og lukker øynene veldig hardt igjen for så å stikke snuten frem og sjekke at det fortsatt lukter jævlig. XD Er kattungen ca 7-8 måneder gammel, så er det ikke noe rart i det hele tatt at hun er over alt! Vår er nesten ti måneder gammel og han er helt håpløs om dagen. Opp og ned og river ned alt han kan få tak i, tygger på alt som kan tygges på og herjer rundt. Dessverre er det mange som ikke vet at katter er laktoseintolerante. Noen gårdskatter kan drikke råmelk, altså melk som kommer direkte fra kua uten noen form for behandling, men jevnt over får de diaré og magetrøbbel av det. Hvis jeg hadde hatt et stort hus med flere dyr og stor uteplass tror jeg nok det hadde gått fint med en kattunge, evt. om jeg hadde god plass og to kattunger, for da kan de jo underholde hverandre.. Men vi bor i en passe liten leilighet, og vi tør ikke slippe katten ut fordi den jo egentlig ikke hører hjemme her, og vi bor rett ved skogen der vi vet det ferdes både grevling og elg og rev og alt det, så det tar vi ikke sjansen på. Hadde det vært vår katt så hadde situasjonen kanskje vært en annen, men det blir jo sånn når du passer noen andre sine dyr, det er jo det samme som å passe ungene til noen andre. Du skjemmer dem bort, men er fryktelig redd for at det skal skje noe galt. Haha, har tenkt tanken selv, at en kattunge er som et menneskebarn. Jeg håper bare at jeg aldri trenger å si "nei! ikke tygg på ledningen til mobilen min!" til et menneskebarn.. Har prøvd å leke litt mer med den nå, og det ser ut til å gå bedre. Hvis den tygger på ledningen så distraherer vi den heller med noe annet, om det går. Men hun er så rar, jeg satt i kanskje en time og lekte med fiskestangen, og katta veksla i mellom å bare se på og å fly som en dust rundt i rommet, Til slutt så lå hun bare helt stille og fekta litt med en labb innimellom. Så jeg tenkte at vi var ferdige og gikk tilbake i sofaen. DA skulle hun leke.. Anonymous poster hash: 47671...5db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå