AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Hadde aldri trodd det skulle være så himla vanskelig å kjøpe kjeler, men av en eller annen grunn klarer jeg aldri bestemme meg når jeg står i butikken.. Har prøvd å google og spurt andre om erfaringer, men klarer fortsatt ikke bestemme meg.. Har tenkt å kjøpe noen GODE kjeler, som helst holder i årevis.. Har sett på Høyang Polaris (party serien) og sett på Jamie Oliver sine kjeler.. På Høyang Polaris serien er det jo ofte tilbud, typ 2 for 899,- eller 3 for 1199,- (eller noe slikt). Jamie Oliver sine kjeler (de i aluminium) ser kjempegode ut, kjennes litt "tunge" og har hørt at det er bra med litt tjukk bunn, men det er jo noe voldsomt stive priser da.. Noen erfaringer her? Kjenner ingen som har prøvd Jamie Oliver sine, men flere som har Høyang Polaris og er fornøyde med dem.. men jeg syntes de kjentes så lette ut og i tilegg leste jeg i en test (google på nettet) at Party serien fikk terningkast 4 og t.o.m IKEA sine kjeler fikk terningkast 6 (?!). Jeg har hatt IKEA kjeler og jeg var IKKE fornøyd! Event andre merker dere anbefaler? Anonymous poster hash: 52db2...191
Edie Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Etter min erfaring får man det man betaler for når det gjelder kjeler og panner. Har dessverre ingen erfaring med Jamie Oliver-serien, men kan anbefale Le Creuset hvis du vil ha kjeler som holder i tiår. Av stekepanne kan jeg anbefale Woll (også genialt med håndtak som kan tas av, så hele panna kan settes inn ovnen)
lillemy01 Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har jamie oliver og le creuset. Elsker begge men det er jo to vidt forskjellige ting. Jamie oliver er jo av aluminium de er veldig lett å vaske og holder seg kjempe fine har hat mine panner og kjeler i over tt år og det ser ikke ut som de er brukt en gang. Anbefales absolutt på det sterkeste. Le creuset er støpejern og skall brukes til det det egner seg ikke til all matlaging og jeg føler at de er litt for spesielt interesserte. Så om du liker å lage litt mat synes det er gøy og trenger kjeler anbefales jamie oliver på det sterkeste. har du matlaging som hobby og virkelig elsker mat hadde jeg investert i le creuset i tillegg til vanlige kjeler og panner.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 Stå over kjelene til Høyang Polaris Party. De må nemlig vaskes for hånd. Jeg skulle også ha noen gode kjeler og valgte disse. Nei, jeg vasker ikke alltid kjeler for hånd. Selve kjelen er god, men det svarte belegget utenpå skaler av. Anonymous poster hash: ee3e0...846
Amys Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har hatt en gammel utgave av en av Party-kjelene (arvet, og er nå gitt bort til noen andre igjen), og den var iallfall veldig bra, non-slip belegget begynte å bli litt slitt, men den funket fortsatt bra. I Jamie Oliver har jeg kun testet stekepanne, og det var noe skikkelig ræl (den var dyr, og belegget ble ødelagt etter 1-2 år med vanlig bruk). Hva slags ovn har du? Hvis du ikke har induksjon syntes jeg egentlig ikke tykk bunn er så positivt, det tar lang tid å få kjelen varm, og det blir vanskeligere å regulere varmen. Til induksjon fungerer det stikk motsatt med tykk vs tynn bunn. (det er iallfall min personlige oppfatning, mulig proffene er uenige ) Personlig ville jeg valgt kjeler uten non-slip hvis de skal vare mange år, og heller hatt en non-slip kjele til grøt og liknende hvis du har behov for det. Til induksjon foretrekker jeg støpejern. Emaljert støpejern som f.eks Le Creuset har mye av kan brukes til all matlagning, og kan vaskes med såpe og i oppvaskmaskin. Og de fungerer like bra til steking som koking (så slipper man å steke kjøtt i stekepanne før man lager f.eks gryteretter). Stålkjeler med aluminiumskjerne skal visstnok også være bra (aluminium for at de skal fungere på induksjon)
MarianneE Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Min venninne jobber i Jernia hvor hun selger begge merkene. Hun sier at Jamie Oliver bør man styre laaangt unna....
debattanten Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Jeg kjøpte nettopp noen stekepanner i fra De Buyer. Selges på Jernia under navnet "Hellstrøm" stekepanne. Anbefales på det sterkeste! Utrolig gode panner som blir bedre og bedre, det vil en dag bli arvegods om du tar vare på de. Utvikler et naturlig non stick belegg og når det er i ordenlig jern så fordeler varmen seg helt fantastisk og du steker som en konge :D
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Etter min erfaring får man det man betaler for når det gjelder kjeler og panner. Har dessverre ingen erfaring med Jamie Oliver-serien, men kan anbefale Le Creuset hvis du vil ha kjeler som holder i tiår. Av stekepanne kan jeg anbefale Woll (også genialt med håndtak som kan tas av, så hele panna kan settes inn ovnen) Takk for tips Jeg har jamie oliver og le creuset. Elsker begge men det er jo to vidt forskjellige ting. Jamie oliver er jo av aluminium de er veldig lett å vaske og holder seg kjempe fine har hat mine panner og kjeler i over tt år og det ser ikke ut som de er brukt en gang. Anbefales absolutt på det sterkeste. Le creuset er støpejern og skall brukes til det det egner seg ikke til all matlaging og jeg føler at de er litt for spesielt interesserte. Så om du liker å lage litt mat synes det er gøy og trenger kjeler anbefales jamie oliver på det sterkeste. har du matlaging som hobby og virkelig elsker mat hadde jeg investert i le creuset i tillegg til vanlige kjeler og panner. Hvilke kjeler fra Jamie Oliver har du? (Hvilken serie?) Kan man ikke bruke Le Creuset til all matlaging? :/ Hva slags mat bruker du/dere kjelene derfra til? Jeg spiser så og si aldri rødt kjøtt,men lager mye kylling (i ovn eller i stekepanna).. burde jeg kanskje stå over Le Creuset? Stå over kjelene til Høyang Polaris Party. De må nemlig vaskes for hånd. Jeg skulle også ha noen gode kjeler og valgte disse. Nei, jeg vasker ikke alltid kjeler for hånd. Selve kjelen er god, men det svarte belegget utenpå skaler av. Anonymous poster hash: ee3e0...846 Hmm, det gjør egentlig ikke noe om de må vaskes for hånd, for jeg pleier å gjøre det fra før av.. syntes de tar opp så mye plass i oppvaskmaskinen hvis jeg putter kjelene inn. Men nå har ikke jeg så stor oppvaskmaskin heller, hehe. Jeg har hatt en gammel utgave av en av Party-kjelene (arvet, og er nå gitt bort til noen andre igjen), og den var iallfall veldig bra, non-slip belegget begynte å bli litt slitt, men den funket fortsatt bra. I Jamie Oliver har jeg kun testet stekepanne, og det var noe skikkelig ræl (den var dyr, og belegget ble ødelagt etter 1-2 år med vanlig bruk). Hva slags ovn har du? Hvis du ikke har induksjon syntes jeg egentlig ikke tykk bunn er så positivt, det tar lang tid å få kjelen varm, og det blir vanskeligere å regulere varmen. Til induksjon fungerer det stikk motsatt med tykk vs tynn bunn. (det er iallfall min personlige oppfatning, mulig proffene er uenige ) Personlig ville jeg valgt kjeler uten non-slip hvis de skal vare mange år, og heller hatt en non-slip kjele til grøt og liknende hvis du har behov for det. Til induksjon foretrekker jeg støpejern. Emaljert støpejern som f.eks Le Creuset har mye av kan brukes til all matlagning, og kan vaskes med såpe og i oppvaskmaskin. Og de fungerer like bra til steking som koking (så slipper man å steke kjøtt i stekepanne før man lager f.eks gryteretter). Stålkjeler med aluminiumskjerne skal visstnok også være bra (aluminium for at de skal fungere på induksjon) Jeg har induksjon Takk for innspill og tips, ser flere tipser om Le Creuset, vurderer å gå for det hvis de ikke er altfor avanserte.. Min venninne jobber i Jernia hvor hun selger begge merkene. Hun sier at Jamie Oliver bør man styre laaangt unna.... Hadde vært fint med en forklaring på hvorfor man bør styre langt unna? Jeg kjøpte nettopp noen stekepanner i fra De Buyer. Selges på Jernia under navnet "Hellstrøm" stekepanne. Anbefales på det sterkeste! Utrolig gode panner som blir bedre og bedre, det vil en dag bli arvegods om du tar vare på de. Utvikler et naturlig non stick belegg og når det er i ordenlig jern så fordeler varmen seg helt fantastisk og du steker som en konge :D Jeg har panner allerede, men takk for tips! Skal tenke på De Buyer når det er tid for ny Anonymous poster hash: 52db2...191 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Høyang polaris vil jeg ikke anbefale. Jeg kjøpte mine da de var på tilbud, og aldri angret så mye som at jeg kjøpte de. Det svarte belleget skaller av og det er IKKE bra, drittkjeler. Har kjøpt meg Jamie Oliver og er storfornøyd og anbefales sterkt.Anonymous poster hash: 8c762...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Dere bør ikke vaske det i oppvaskmaskin uansett, dersom målet er at kjelene skal ha lang levetid. Ellers er det mange som sliter ut gode panner med å være for rask med varmen, i tillegg til å vaske pannene for raskt etter bruk uten at de har fått kjølt seg ned, men her er unntaket jernpanner. Forøvrig har Le Creuset livstidsgaranti :-) Ellers kan jeg anbefale Sabor, vi har mange fornøyde kunder som har kjøpt fra den serien. Anonymous poster hash: c3d6e...38d
Frk Midnattsol Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Wow, har bare Partykasseroller, og når jeg tenker etter, så tror jeg at jeg har hatt 2 av de i ca 10 år nå. Er en skikkelig matentusiast, og lager stort sett mat fra bunnen hver dag, så våre Partykasseroller får virkelig kjørt seg her i huset. Hadde tidligere vanlig keramisk topp, men de siste 3 årene har vi kunne hatt gass. Jeg har bestandig vasket de i oppvaskmaskinen, og skjønner ikke helt hva som liksom skal "skalle" av. De er ikke "speilblanke" i den stålringen som går rundt, men de er heller ikke skikkelig matte der. Har bestandig hatt redskaper av plast, silikon eller tre siden jeg kun har teflon, så har heller ikke fått noen riper i de, dog har de to aller eldste begynt å blitt litt slitt i bunnen, men ikke sånn at metallet vises. Nei, de koster litt de kasserollene, men vil ikke bytte de bort for alt i verden. Matentusiast som jeg er, så er jeg en skikkelig "Nazi" på kasseroller og kniver
lillemy01 Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Jeg lager stort sett all mat fra bunnen av. Har to kjeler er svarte, en stor som er sånn blank utenpå, og to non stick panner. De er de jeg bruker til alt. Pannene tar 1 minutt å vaske. Bare varmt vann og bitte litt zalo. Putter aldri sånt i oppvaskmaskinen. Så mine jamie ting er det jeg bruker til alt. Le creuset har jeg en kjele og en jernpanne. Og jeg må si at om du ikke er flink til å lage mat så setter ting seg fast. Jernpannen er veldig god til biff men om jeg steker kylling velger jeg jamie sin. Der må du nesten være udugelig for å brenne ting fast. Og en annen ting du slipper unna med minimalt med olje eller smør når du lager mat.
viren Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Vi bruker kjeler fra Høyang Polaris, og elsker dem. Vi har med prøv og feil funnet ut belegget blir ødelagt om man bruker maks varme (i allfall de vi hadde), så vi har andre kjeler uten non-slip som tåler og stå på max (feks for koking av pasta o.l), også bruker vi HP til gryter, sauser, supper og grøt. Vi vasker dem for hånd, aldri i maskin, og bruker tre eller plastredskaper utelukkende. Nå har vi hatt de samme kjelene i snart ti år og de har holdt seg fantastisk godt, vi er veldig fornøyde.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Jeg må bare komme med et annet alternativ. (Ja jeg vet ts ikke har spurt om det, men det må bare nevnes) OBH nordica supreme steel. Veldig praktisk og stødig. De har bla annet åpning i lokket som gjør at man enkelt heller av kokevannet. Har også kokt grøt ol uten problemer. De beste kasserollene jeg har prøvd. Anonymous poster hash: 10567...175
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #15 Skrevet 6. januar 2014 Jeg må bare komme med et annet alternativ. (Ja jeg vet ts ikke har spurt om det, men det må bare nevnes) OBH nordica supreme steel. Veldig praktisk og stødig. De har bla annet åpning i lokket som gjør at man enkelt heller av kokevannet. Har også kokt grøt ol uten problemer. De beste kasserollene jeg har prøvd. Anonymous poster hash: 10567...175 ts har faktisk skrevet helt nederst i innlegget sitt om noen har andre merker å anbefale Anonymous poster hash: b22ef...a67
Belima Skrevet 6. januar 2014 #16 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har hatt All steel kjelene fra Høyang Polaris siden 1977 og de er like fine i dag. Har en kjele med belegg som brukes til "hvit mat", hvit saus, fiskesuppe og når jeg baker melkebakkels og en god jerngryte. De kan også brukes på induksjonsovner.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #17 Skrevet 6. januar 2014 Zepter, anbefales sterkt.Anonymous poster hash: 8c762...ac3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå