Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flytta inn i leiligheten her for 3-4 uker siden.

Forrige leieboer hadde slurva no helt sykt med rengjøringen og gulvene på spesielt kjøkkenet og spisetua var helt seige!

Jeg vasker gulvene med grønnsåpe annenhver-hver tredje dag, men fremdeles er gulva "klissete". Blir ikke glatt som jeg liker det om dere skjønner?

Har hørt om at man kan bruke no avfetting til gulvene, men noe mer spesifikt navn eller merke har jeg ikke hørt noe om.

Hva ville dere gjort/anbefalt for seige gulv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønnsåpe er jo fett og seigt. Kanskje prøve med litt zalo i vannet i stedet? Evt salmiakk. Begge deler løser opp fett. Kommer veldig an på hva slags gulv det er. Fliser tåler alt mulig, mens parkett bør vaskes forsiktig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

forsøk å vaske med rent vann, så får du kanskje vekk den klissete såpa

Anonymous poster hash: b9f89...e85
AnonymBruker
Skrevet

Dropp grønnsåpa. Den lager nemlig et seigt belegg på gulvene.

Du skriver ikke noe om hva slags gulv du har. Jeg hadde avfettetet eller vasket med salmiakk for å få bort grønnsåpa dersom gulvene tåler det. Etter det så hadde jeg kun vasket med syntetisk vaskemiddel som flytende Ajax, Jif ...

Anonymous poster hash: b457b...ea6
  • Liker 3
Skrevet

Er vanlig belegg på gulva bare, ikke noe parkett.
Salmiakk går ikke, det er jeg allergisk mot :P

Men zalo kan man da prøve...

Skrevet

Ta en skikkelig grundig rengjøring med fettløsende middel. Salmiakk duger. (IKKE bland salmiakk og klor.) Fettlaget skal nå være borte, og gulvet skal være glatt og pent igjen.

Så bruker du ikke grønnsåpe til å vaske gulvene med senere, med mindre det er snakk om mer eller mindre ubehandlet tregulv. Grønnsåpe skal ikke brukes på parkett og laminat (eller belegg av alle typer). Eneste du oppnår er at du etter en stund må gjennom en ny runde med fettfjerning. Vanlig gulvvask kan fint foregå med varmt vann og microfibermopp.

• Liker 1
Skrevet

Zalo kan også bli klissete om man bruker for mye av det. På belegg kan du bruke det meste, men styr langt unna grønnsåpe om du ikke vil ha seige gulv.

Tror egentlig at det beste hadde vært salmiakk for å få bort det som evt er der fra før, men om det ikke går så kan zalo gjøre susen. Bruk bare litt zalo i vannet, varmt vann og tørk godt over med nesten tørr klut/mopp etter vask.

Skrevet

Ta en skikkelig grundig rengjøring med fettløsende middel. Salmiakk duger. (IKKE bland salmiakk og klor.) Fettlaget skal nå være borte, og gulvet skal være glatt og pent igjen.

Så bruker du ikke grønnsåpe til å vaske gulvene med senere, med mindre det er snakk om mer eller mindre ubehandlet tregulv. Grønnsåpe skal ikke brukes på parkett og laminat (eller belegg av alle typer). Eneste du oppnår er at du etter en stund må gjennom en ny runde med fettfjerning. Vanlig gulvvask kan fint foregå med varmt vann og microfibermopp.

Som sagt kan jeg ikke bruke salmiakk. Men hva med lukten av vasket gulv da? Haha, lukter jo ikke rent av bare vann :P

Skrevet

Om du vil ha grønnsåpelukt, så setter du bare ut en liten skål med grønnsåpe oppå en hylle eller et skap. Som regel blir gulv (særlig belegg, fliser og laminat) ekstremt seige og ekle av grønnsåpe. Plankegulv er unntaket.

• Liker 3
Skrevet

Som sagt kan jeg ikke bruke salmiakk. Men hva med lukten av vasket gulv da? Haha, lukter jo ikke rent av bare vann :P

Det er en vanesak. Jeg slutta med grønsåpe for 10 år siden og nå når jeg kommer på besøk i et hjem som har parkettgulv og som lukter grønnsåpe, så forventer jeg faktisk at sokkene nesten henger igjen i gulvet. De gjør ikke det, da, for de fleste setter ut en skål slik som Lea2 foreslår.

AnonymBruker
Skrevet

Om du vil ha grønnsåpelukt, så setter du bare ut en liten skål med grønnsåpe oppå en hylle eller et skap. Som regel blir gulv (særlig belegg, fliser og laminat) ekstremt seige og ekle av grønnsåpe. Plankegulv er unntaket.

Bruker krystall grønnsåpe på alle mine gulv, både parkett, laminal, vinyl og fliser på badet, det har jeg gjort de siste 15 år. Har aldri opplevd klissete gulv. Så hva folk gjør siden de får klissete gulv, det begriper jeg ikke.

Anonymous poster hash: c543e...955

AnonymBruker
Skrevet

For mye såpe i vaskevannet er årsaken til klissete gulv. Selv sverger jeg til slike engangsmopper ved grundig nedvask av gulv. Fjerner alt.

Anonymous poster hash: 36155...f92
Skrevet

Bruker krystall grønnsåpe på alle mine gulv, både parkett, laminal, vinyl og fliser på badet, det har jeg gjort de siste 15 år. Har aldri opplevd klissete gulv. Så hva folk gjør siden de får klissete gulv, det begriper jeg ikke.

Anonymous poster hash: c543e...955

Mest sannsynlig for mye grønnsåpe om det blir klissete. Gjorde samme feilen selv en stund og kjørte på med MASSE grønnsåpe. Men om gulvet allerede er seigt så er vel neppe grønnsåpe det beste for å få det bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...