AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Tenker generell bebyggelse, og velstand. Slik er det i Oslo, London og Paris. Har ikke studert andre byer, og setter derfor tråden i Skråblikk. Noen som kan motbevise at det som regel er "best i vest"(da spesielt i større byer hvor forskjellene gjerne blir større)? Hvis ikke, hva er årsaken? Anonymous poster hash: 0a129...1a7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Nei. Østkanten har fått et ufortjent dårlig rykter pga media. Østkanten og vestkanten har begge sine dårlige og gode sider, men jeg vil si at østkanten generelt er ''best''. Som i vest, er det både villaområder, rekkehus og blokker her, og masse natur, men når det kommer til menneskene, så synes jeg det er flere hyggelige og trivelig mennesker i øst enn i vest. Anonymous poster hash: 7c38a...b93 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Nei. Østkanten har fått et ufortjent dårlig rykter pga media. Østkanten og vestkanten har begge sine dårlige og gode sider, men jeg vil si at østkanten generelt er ''best''. Som i vest, er det både villaområder, rekkehus og blokker her, og masse natur, men når det kommer til menneskene, så synes jeg det er flere hyggelige og trivelig mennesker i øst enn i vest. Anonymous poster hash: 7c38a...b93 Det er jeg enig i, men vi kan vel også være enige om at det er mer velstand i vest(GENERELT) enn i øst. I Oslo, altså. Anonymous poster hash: a1010...102 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 Det er jeg enig i, men vi kan vel også være enige om at det er mer velstand i vest(GENERELT) enn i øst. I Oslo, altså. Anonymous poster hash: a1010...102 Ja, og det benektet jeg ikke i innlegget mitt. Anonymous poster hash: 7c38a...b93
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 I Bergen er det ikke slik. Her var det søndre bydel som hadde villa strøk og velstand, mens vest er fabrikkbolliger og drabantbyer.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 Jo, det er noe med øst/vest og bebyggelse. Det har å gjøre med at sola går ned i vest og at bebyggelsen der har mer dagslys lengre utover dagen. Mener å ha lest om dette da jeg studerte antropologi, men husker det ikke helt nå. Sollys - ressurs - etterspørsel - dyrere - rikfolkene bor i vest. Noe sånt. Anonymous poster hash: d3605...f15
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 I Bergen er det ikke slik. Her var det søndre bydel som hadde villa strøk og velstand, mens vest er fabrikkbolliger og drabantbyer. Østkanten i Oslo har villastrøk. Anonymous poster hash: 7c38a...b93
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Østkanten i Oslo har villastrøk. Anonymous poster hash: 7c38a...b93 Jeg snakker generelt. Hvor er det flest villaer? Jo, på vestkanten. Jeg bryr meg ikke om det finnes villastrøk i øst, det gjør det omtrent overalt uansett. Jeg tenker på områdene hvor disse villastrøkene er mest konsentrert. -TS Anonymous poster hash: a1010...102 3
Marie90 Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 New York er såpass dyrt at de velstående områdene stort er hele Manhattan, men Upper East Side er mer velstående enn Upper West Side. Östermalm ligger øst i Stockholm, og er den mest velstående delen. Så det er ikke helt konsekvent slik at vestre del av byen er mer velstående, men har også bemerket meg at det ganske ofte er tilfelle. Er samme i LA, der Beverly Hills/Santa Monica er vest i byen.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 I Trondheim er det litt variert. Jeg bor på Lade som ligger øst i Trondheim, og her er det veldig dyrt å bo, og en del villaer, og samme med andre steder i østbyen. På Byåsen som ligger i vest, regnes i hvert fall deler av bydelen som et ganske "fint" område å bo på, med en del store hus/villaer. Singsaker som ligger rett utenfor midtbyen omtrent, er vel kanskje det "fineste" strøket i byen. Og så har vi "sørsia" (sørsiden) som kanskje kan sammelignes med østkanten i Oslo. Det er i hvert fall det jeg har inntrykk av. Shoot me if I'm wrong. Anonymous poster hash: 5754d...2ce 1
Marie90 Skrevet 4. januar 2014 #11 Skrevet 4. januar 2014 Jeg går utifra at TS snakker om hvor i en by velstanden som regel er konsentrert, og det er korrekt at det ofte er i vest. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #12 Skrevet 4. januar 2014 Det stemmer i Berlin, men ikke i Kristiansand. Anonymous poster hash: a37de...7ae
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 I Tromsø er det slik at det er villaer på sørsiden, og midten. Mens helt nord på øya(utsikten, Stakkevollan), og på Tromsdalsiden er "gettoen"(kroken). Anonymous poster hash: fad24...065
Gjest Atheena Skrevet 4. januar 2014 #14 Skrevet 4. januar 2014 Jo, det er noe med øst/vest og bebyggelse. Det har å gjøre med at sola går ned i vest og at bebyggelsen der har mer dagslys lengre utover dagen. Mener å ha lest om dette da jeg studerte antropologi, men husker det ikke helt nå. Sollys - ressurs - etterspørsel - dyrere - rikfolkene bor i vest. Noe sånt. Anonymous poster hash: d3605...f15 Dette stemmer ikke. Solen går ned i Vest, men den lyser da mot øst. Så i eks Oslo så ligger jo Holmenkollen i skygge lenge før motsatt side av byen.
MunaMadan Skrevet 4. januar 2014 #15 Skrevet 4. januar 2014 Du er vel generelt ute etter øst/vest kontra levestandard og bomiljø når det gjelder byer. Bærum er jo ikke en by, men kjent for sin velstand, så jeg nevner det allikevel - at i Bærum ligger "østkanten" i vest og "vestkanten" i øst.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #16 Skrevet 4. januar 2014 I min by er det øst. Anonymous poster hash: 5df2e...f46
Ariana Skrevet 4. januar 2014 #17 Skrevet 4. januar 2014 (endret) Østkanten er iallfall forbundet med status i mange store byer, som for eksempel New York, så tror ikke det er en trend at vest er best. I byen jeg kommer fra er østkanten helt klart finest med høyest boligpriser (norsk ganske stor by). Men både Bekkelaget/Ekeberg generelt, og Nordstrand blir vel sett på som ganske ok områder. Endret 4. januar 2014 av Ariana 3
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2014 #18 Skrevet 4. januar 2014 Det handler vel ikke om hvilke bydeler som er fine, men hva som har tradisjonelt blitt sett på som eminente strøk? Det er da mange virkelig flotte plasser i Bergen vest selv om det ikke tradisjonelt er ansett som er bedre strøk. Og det er sannelig ikke alt som er like staselig i Fana selv om det da tidligere var de fines bydel sør).
Gjest BettyBoop Skrevet 4. januar 2014 #19 Skrevet 4. januar 2014 Tenker generell bebyggelse, og velstand. Slik er det i Oslo, London og Paris. Har ikke studert andre byer, og setter derfor tråden i Skråblikk. Noen som kan motbevise at det som regel er "best i vest"(da spesielt i større byer hvor forskjellene gjerne blir større)? Hvis ikke, hva er årsaken?Anonymous poster hash: 0a129...1a7 ikke nødvendigvis finest i vest. Er vestlige land hvor ting er såpass nytt at det ikke har rukket å bli gammelt og ærverdig slik som usa. Legger til australia og selv om det ikke ligger i vest men likevel er et vestlig land ifh til kultur og at englands dronning også er deres dronning.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #20 Skrevet 5. januar 2014 En forklaring til at vestsiden av en by ofte er "bedre" enn østsiden er (på den nordlige halvkule i hvert fall) at vinder for det meste blåser fra vest mot øst. Røyk og forurensning fra industri osv gikk naturlig nok i samme retning som vinden. Dette medførte at vestsiden ble et mer attraktivt sted å bosette seg - derav generelt høyere priser og mer velstand enn i øst. Anonymous poster hash: 84ddb...80c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå