-littleme- Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har, så lenge jeg kan huske, vært ekstremt glad i dyr. Uheldigvis er jeg allergisk mot flere ting, deriblant katt, hund, penicillin og høy (timotei og burot) (reagerer da på dyr som spiser dette, som hest). Har dere noen forslag til dyr jeg kan sjekke ut? Har tidligere hatt noen undulater, og har en skilpadde i familien (som jeg også har passet ved enkelte anledninger) - men jeg liker å kose med kjæledyrene mine. Jeg hadde også en chinchilla en stund, men denne reagerte jeg på og ble nødt tilå gi bort.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Har du prøvd sibirkatt eller japansk spisshund? Jeg er også veldig allergisk mot dyr, men har en sibirkatt som jeg tåler helt fint Mange allergikere tåler sibirkatter, pga de mangler et enzym i spyttet som andre katter har. Jeg passer også en japansk spisshund av og til, har aldri reagert på han heller. Anbefaler at du søker opp testhjem eller oppdretter også kan du jo sjekke om disse dyrene kan være noe for deg Anonymous poster hash: 92ddc...4b5
-littleme- Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2014 Har du prøvd sibirkatt eller japansk spisshund? Jeg er også veldig allergisk mot dyr, men har en sibirkatt som jeg tåler helt fint Mange allergikere tåler sibirkatter, pga de mangler et enzym i spyttet som andre katter har. Jeg passer også en japansk spisshund av og til, har aldri reagert på han heller. Anbefaler at du søker opp testhjem eller oppdretter også kan du jo sjekke om disse dyrene kan være noe for deg Anonymous poster hash: 92ddc...4b5 Skal sjekke de ut! Takk for svar Forresten, katter uten pels (Sphynx katter) har jo små dun på seg - vil man reagere på dette? Jeg ser for meg at man ikke reagerer like lett på dyr uten pels, men er ikke sikker.
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 Har og hørt at puddel kan vere ein fin rase for allergikere. Noko spesielt med pelsen deirans. No spørs det jo sjølvsagt kva du reagerer på, men kan vere verdt å sjekke ut? 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Gullfisk? Går ikke an å kose med den, men akvarier er veldig avslappende:) Du får jo hunder og katter uten pels, men jeg trodde ikke det var selve pelsen allergikere reagerte på? Men det kan vel kanskje være forskjellig hva man reagerer på. Anonymous poster hash: 7d99c...eae
Chiqette Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 som regel reagerer man på spyttet til katten, slik som når de vasker seg, så katt uten pels kan man reagere på ja. 1
Alayne Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Ofte er det flasset fra huden man reagerer på og, i tillegg til spyttet, så hjelper ikke med pelsløse dyr (hund og katt ihvertfall) dessverre. Sliter med samme problem selv. Vet det finnes allergivennlige raser, som sibirkatt, men har hørt at folk reagerer på disse og. Man kan jo ikke akkurat kjøpe seg en katt, om man vet at det er store sjanser for at man reagerer? Hvordan kan man få testet ut om man reagerer på spesifikke arter? 1
Frisørdama Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Devon rex er det mange allergikere som tåler. :-) 1
Frisørdama Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 Ofte er det flasset fra huden man reagerer på og, i tillegg til spyttet, så hjelper ikke med pelsløse dyr (hund og katt ihvertfall) dessverre. Sliter med samme problem selv. Vet det finnes allergivennlige raser, som sibirkatt, men har hørt at folk reagerer på disse og. Man kan jo ikke akkurat kjøpe seg en katt, om man vet at det er store sjanser for at man reagerer? Hvordan kan man få testet ut om man reagerer på spesifikke arter? man kan kontakte oppdrettere eller eiere av såkalte allergivennlige dyr og spørre om å få hilse på.
Gjest Whitestripes Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 Jeg hadde en Irish softcoated wheaten terrier, og den er allergivennlig. Eksen var allergisk, så vi var på besøk hos oppdretter og hilste på voksne hunder og valper før vi bestemte oss. I tillegg fikk han med seg en bærepose med pels hjem (disse hundene skal klippes), som han bar med seg rundt om ei ukes tid for å sjekke om det gikk fint. Alle jeg kjenner som er allergiske mot pelsdyr, tålte denne hunderasen helt fint. Det er også andre terriertyper som er allergivennlige. Bichon frisee, puddel og nakenhunder kan også gå fint. Ta kontakt med en oppdretter og spør om å få komme på besøk.
loffen Skrevet 4. januar 2014 #11 Skrevet 4. januar 2014 Har og hørt at puddel kan vere ein fin rase for allergikere. Noko spesielt med pelsen deirans. No spørs det jo sjølvsagt kva du reagerer på, men kan vere verdt å sjekke ut? Nei, nei! Vi er tre hundeallergikere i familien, og min mor min kjøpte seg puddel. Hver gang vi er på besøk der blir vi dårlige, sønnen min får attpåtil eksem og astmahoste. Og hun kan aldri komme hit på besøk siden hunden ikke kan være hjemme alene, da vi bor et stykke unna hverandre. Bare trist hele opplegget.
Gjest Gaea Skrevet 4. januar 2014 #12 Skrevet 4. januar 2014 Jeg hadde gått på noe slikt, ikke bare en gang, men flere ganger (og helst på et par forskjellige steder); http://www.sibirkattensvenner.no/?page_id=85
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 Nei, nei! Vi er tre hundeallergikere i familien, og min mor min kjøpte seg puddel. Hver gang vi er på besøk der blir vi dårlige, sønnen min får attpåtil eksem og astmahoste. Og hun kan aldri komme hit på besøk siden hunden ikke kan være hjemme alene, da vi bor et stykke unna hverandre. Bare trist hele opplegget. Så kjedlig Har det litt på samme måte så jeg vet hvor kjedlig det et. Nå mener jeg selvsagt ikke at TS skal kjøpe seg en hund uten å være helt sikker på at hun ikke reagerer på den rasen. Det spørs jo også hva det er TS reagerer på, da det kan være forskjellige ting.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #15 Skrevet 4. januar 2014 Fugler kan godt være kosete de! Kjøp en fugl fra en oppdretter som driver med håndmating, da får du en tam kosete fugl. Anonymous poster hash: 0c25b...84a 1
Gjest Gaea Skrevet 4. januar 2014 #16 Skrevet 4. januar 2014 Har du vurdert en ilder? Samboeren min var veldig allergisk mot ilderen vi hadde. Uansett hvilket dyr eller rase som regnes som allergivennlig er det noe som må testes først - nøye. Altså ikke bare hilse på en gang og se om det går greit, helst flere ganger, helst forskjellige individer, helst over lengre tid.
loffen Skrevet 4. januar 2014 #17 Skrevet 4. januar 2014 Så kjedlig Har det litt på samme måte så jeg vet hvor kjedlig det et. Nå mener jeg selvsagt ikke at TS skal kjøpe seg en hund uten å være helt sikker på at hun ikke reagerer på den rasen. Det spørs jo også hva det er TS reagerer på, da det kan være forskjellige ting. Ja, det er så dumt! Det er som Marr over meg sier, at man kan reagere forskjellig fra hund til hund også, ikke bare rase. Og over tid. Da er det enda vanskeligere. Vi har også veldig lyst på hund, den eneste rasen ingen av oss reagerer på (så langt) er Bichon Frise, men tenk om vi kjøpte en, også tålte vi ikke akkurat den hunden. Det ville vært forferdelig.
-littleme- Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #18 Skrevet 4. januar 2014 Tusen takk for svar alle sammen! Skal sjekke ut tipsene deres!
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #19 Skrevet 4. januar 2014 Nakenkatt, nakenhund, nakenrotte, gris...Anonymous poster hash: c852e...b79
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #20 Skrevet 4. januar 2014 Nakenkatt, nakenhund, nakenrotte, gris...Anonymous poster hash: c852e...b79 Man kan reagere på spytt, flass og slike ting, ikke alltid det har med hår å gjøre. Anonymous poster hash: 0c25b...84a 1
Anbefalte innlegg