Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble syk i sommer og sluttet i arbeid. Tenkte ikke på NAV, var helt vekkreist.
Har ikke fått søkt før nå nylig, da sparekontoen ble skrapt og jeg begynte å se at det var en framtid.

NAV har 2 måneder behandlingstid på søknaden og jeg venter på å få godkjent/ikke godkjent.

Jeg vil gjerne unngå å gå på nav og be om dagpenger osv. Lånte 10 00 kr til siste lass regninger og til husleie. Så jeg er a jour denne måneden. Nå har jeg en 100lapp liggende på kommoden i gangen og det slår meg:
Hva skal jeg gjøre nå?

Jeg har lagt ut det som kan gå ann å selge på finn.no, men det er ingen interesse. Nå i januar er det januarsalg og alle har brukt pengene sine på julen og på gaver.

Jeg har lest utallige tråder her inne om folk som ber om råd, og folk som får tyl for å ikke passe økonomien sin bedre, men nå må jeg forsøke meg selv. Er det noen som har en idè til hva jeg kan gjøre for å få inn noen kr de to månedene jeg venter på NAV? Det er ikke sikkert jeg får støtte der en gang. Jeg ser på småjobber på finn om det er noe jeg kan gjøre, men sjeldent er det noe for meg. Mest av bilmek, reparerings og snekkerarbeid.. Jeg er for syk til å ta en "normal" vikarjobb eller ekstrajobb. Føler ikke for å utdype det mer nå.

Håper virkelig at noen har et eller annet godt forslag på lur, for jeg er nær sagt skrapet for ideer og om noen dager er jeg skrapet for kroner også! Tenker at denne tråden kommer til å bli oversett, fordi dere er så lei av sånt.. Men jeg er skikkelig takknemlig hvis noen orker å prøve å finne en løsning... På forhånd tusen takk..

Anonymous poster hash: ad59f...a20
Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg ville ha gått på NAV.De er der for å hjelpe. Men hvis det er helt utelukker så kan du jo bruke kjøp og salg sidene på facebook.Kanskje du får mer napp der enn på finn.

Skrevet

Dette MÅ være tull. Det er ingen som "glemmer" å varsle nav og er de så svimete har de noen rundt seg som kan hjelpe.

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Dette MÅ være tull. Det er ingen som "glemmer" å varsle nav og er de så svimete har de noen rundt seg som kan hjelpe.

Har man depresjon e.l er det vel fullt mulig å ignorere virkeligheten til den treffer deg midt i fleisen vil jeg tro..

Om du virkelig er desperat og ingen du kan låne penger av, så er det desverre veldig få måter å tjene raske penger på. I dagens samfunn tjener de aller fleste penger på regulert og skattepliktig arbeid. Å ta sjauejobber er ikke like vanlig lenger, og spesielt ikke om du ikke har noen konkrete ferdigheter som kan være nyttige for andre å utnytte.

En mulighet kan jo være å bruke litt av kredittkortet. Men da må du bruke så lite at du med enkelhet kan betale tilbake når du får pengene. Ellers graver du deg bare mer ned i driten.

Ellers kan du jo prøve å selge noen av tingene dine på qxl kanskje? Spørs jo litt hva det er..

Kjenner du noen, eller har du selv, kanskje noen gamle mynter av verdi? Sølvsmykker? Gullsmykker? Det er alltid attraktivt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble syk i sommer og sluttet i arbeid. Tenkte ikke på NAV, var helt vekkreist.

Har ikke fått søkt før nå nylig, da sparekontoen ble skrapt og jeg begynte å se at det var en framtid.

NAV har 2 måneder behandlingstid på søknaden og jeg venter på å få godkjent/ikke godkjent.

Jeg vil gjerne unngå å gå på nav og be om dagpenger osv. Lånte 10 00 kr til siste lass regninger og til husleie. Så jeg er a jour denne måneden. Nå har jeg en 100lapp liggende på kommoden i gangen og det slår meg:

Hva skal jeg gjøre nå?

Jeg har lagt ut det som kan gå ann å selge på finn.no, men det er ingen interesse. Nå i januar er det januarsalg og alle har brukt pengene sine på julen og på gaver.

Jeg har lest utallige tråder her inne om folk som ber om råd, og folk som får tyl for å ikke passe økonomien sin bedre, men nå må jeg forsøke meg selv. Er det noen som har en idè til hva jeg kan gjøre for å få inn noen kr de to månedene jeg venter på NAV? Det er ikke sikkert jeg får støtte der en gang. Jeg ser på småjobber på finn om det er noe jeg kan gjøre, men sjeldent er det noe for meg. Mest av bilmek, reparerings og snekkerarbeid.. Jeg er for syk til å ta en "normal" vikarjobb eller ekstrajobb. Føler ikke for å utdype det mer nå.

Håper virkelig at noen har et eller annet godt forslag på lur, for jeg er nær sagt skrapet for ideer og om noen dager er jeg skrapet for kroner også! Tenker at denne tråden kommer til å bli oversett, fordi dere er så lei av sånt.. Men jeg er skikkelig takknemlig hvis noen orker å prøve å finne en løsning... På forhånd tusen takk..

Det greieste er vel å jobbe for pengene.

Jeg vil foreslå at du tar enkle jobber, som barnepass, hjelp i huset, gå tur med hunden eller lignende. Henvend deg til noen du kjenner og som kanskje er villige til å hjelpe deg. Har du for eksempel en gammel tante som trenger hjelp til å komme ut eller til butikken for å handle? Forklar situasjonen for henne og si at du er villig til å hjelpe henne hvis hun hjelper deg med litt kontanter.

Dersom du har betalt husleia, trenger du vel først og fremst penger til mat. Dersom du bor i en litt større by, har Frelsesarmeen eller andre organisasjoner gratis utdeling av mat til trengende. Dersom du føler det under din verdighet å be om gratis mat, så husk at "Beggars can't choose".

Ellers er jo "onkel" en mulighet. Pantelåneren i Oslo gir deg kontanter dersom du har noe av verdi å pantsette. De vanligste gjenstandene som pantsettes er gull og smykker, elektronikk, fotoapparater eller klær (eksempelvis bunader).

Anonymous poster hash: 6c408...a64

AnonymBruker
Skrevet

I din situasjon har du jo rett på krisehjelp fra sosen? Forstår at du ikke ønsker benytte deg av det, men hvis alternativet er å sulte og ikke ha penger til neste mnd husleie, hva er vitsen med å gå rundt med den stoltheten? Mat må du jo ha.

Anonymous poster hash: ccbd0...cc7
AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelpen folkens. Har nå vært blakk i to dager, har fortsatt noe å spise på i skapene, er en kreativ sjel så mixer rare ting og rester, merker likevel at det lir på og jeg aner ikke hvor fremtiden bærer. Jeg har ikke noe nettverk, da ville jeg nok fått et dytt i rumpa den dagen jeg sluttet i arbeid fremfor å sykemelde meg. Kan derfor hverken spørre om økonomisk hjelp eller å gjøre små sjauejobber som dere foreslo.

Er det enklere å selge ting på QXL enn på finn?
Jeg har inntrykk av de fleste går på finn nå om dagen dersom de ønsker å kjøpe brukt.

Jeg eier dessverre lite smykker, har en ring i hvitt gull og tror ikke den er verdt så mye? Hvor kan jeg eventuelt gå for å finne ut av dette?

Har regninger igjen, men de får jeg sikkert utsatt !

Tar fremdeles imot tips og triks.
Har nå lagt ut enda flere ting på finn og satt ned pris på mye av det som var der fra før..

Gi et vink hvis noen trenger hundeluft! jeg kan bake også, vaske og leke med barn :sol:
ts

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvordan dette med krisepenger på NAV fungerer? Må jeg gå i en sånn bås som det står *KRISEPENGER* på? Sitter de i skranken og hater meg hvis jeg ser frisk ut? Man kan ikke se at jeg sliter utenpå.. Er skrankene så nær hverandre at folk i skrankene rundt hører hva jeg sier??

ts

Skrevet

Burde du ikke gått til legen for sykemelding dersom du er syk?

AnonymBruker
Skrevet

Burde du ikke gått til legen for sykemelding dersom du er syk?

Det burde jeg gjort,men da jeg gikk på veggen var det så ille at jeg ikke brydde meg om noe.

AnonymBruker
Skrevet

Du gikk altså så på veggen at du ikke kom deg på nav for å søke om dagpenger??? Du har altså levd på oppsparte midler for å betale husleie strøm, handling internett, osv, osv???

Unnskyld meg men da må du jaggu ha vært syk? Du har altså greid å handle og andre dagligdagse gjøremål, men ikke kommet deg innom døra på NAV?

Vel, vel...de salige skal arve jorden... :biggrin: .

Anonymous poster hash: af005...773
AnonymBruker
Skrevet

Du gikk altså så på veggen at du ikke kom deg på nav for å søke om dagpenger??? Du har altså levd på oppsparte midler for å betale husleie strøm, handling internett, osv, osv???

Unnskyld meg men da må du jaggu ha vært syk? Du har altså greid å handle og andre dagligdagse gjøremål, men ikke kommet deg innom døra på NAV?

Spar deg for frekkheter. Enkelte forstår ikke før de er ute for det samme selv.

Anonymous poster hash: 74508...1a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det stemmer, jeg gjorde ikke mer enn jeg måtte ...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøkte å ikke bry meg, men egentlig gjorde det fryktelig vondt at du sa det.

Jeg håper du aldri får smake på hvordan det er å være så lang nede at neste minutt er alt som gjelder.

Å styre for å få ordnet fremtiden var ikke akkurat det første jeg tenkte på når alt var køl svart.

Ingen hjalp meg av gårde heller. Jeg isolerte meg og levde faktisk i en lang periode på spagetti. bare det. Fordi jeg hadde en gigantisk pose med 20-30pakker, som jeg kokte opp, og jeg spiste bare fordi magen gnagde, brydde ikke meg om spagettien var knuskhard og hadde stått i kjelen en uke. Butikken var 200 meter unna, selv det var uoppnåelig. Jeg brøt kontakt med det lille jeg hadde av venner. Nå begynner jeg å se at jeg bare er, jeg lever ikke, jeg bare eksisterer, og nå har jeg snart ikke et sted å bo fordi mitt sparekapital er skrapet, så jeg har brukt et halvt år på å få meg til å søke på NAV. Jeg får legehjelp også nå. Det kommer til å ta en stund før NAV svarer meg. Men jeg skal komme meg på beina igjen og være en ressurs for landet. Men AKKURAT nå, her og nå, her i dag, spør jeg bare sårt om tips til hvordan jeg kan få inn noen kroner. Jeg forstår at temaet har vært oppe 100 000000 ganger tidligere og at hadde det vært en revolusjonerende måte å få inn kr på hadde den aldri verden blitt avslørt, eller så hadde jeg visst den for lengst. Jeg skal få mannet meg opp til å gå på NAV og spørre om hjelp. Jeg gruer meg forferdelig mye.

Takk for at noen svarte og ha en fortsatt fin kveld.

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er i motbakke det går oppover, ts!

Sender deg en :klem: og ønsker deg masse lykke til.

Anonymous poster hash: d5807...3e6
  • Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg forsøkte å ikke bry meg, men egentlig gjorde det fryktelig vondt at du sa det.

Jeg håper du aldri får smake på hvordan det er å være så lang nede at neste minutt er alt som gjelder.

Å styre for å få ordnet fremtiden var ikke akkurat det første jeg tenkte på når alt var køl svart.

Ingen hjalp meg av gårde heller. Jeg isolerte meg og levde faktisk i en lang periode på spagetti. bare det. Fordi jeg hadde en gigantisk pose med 20-30pakker, som jeg kokte opp, og jeg spiste bare fordi magen gnagde, brydde ikke meg om spagettien var knuskhard og hadde stått i kjelen en uke. Butikken var 200 meter unna, selv det var uoppnåelig. Jeg brøt kontakt med det lille jeg hadde av venner. Nå begynner jeg å se at jeg bare er, jeg lever ikke, jeg bare eksisterer, og nå har jeg snart ikke et sted å bo fordi mitt sparekapital er skrapet, så jeg har brukt et halvt år på å få meg til å søke på NAV. Jeg får legehjelp også nå. Det kommer til å ta en stund før NAV svarer meg. Men jeg skal komme meg på beina igjen og være en ressurs for landet. Men AKKURAT nå, her og nå, her i dag, spør jeg bare sårt om tips til hvordan jeg kan få inn noen kroner. Jeg forstår at temaet har vært oppe 100 000000 ganger tidligere og at hadde det vært en revolusjonerende måte å få inn kr på hadde den aldri verden blitt avslørt, eller så hadde jeg visst den for lengst. Jeg skal få mannet meg opp til å gå på NAV og spørre om hjelp. Jeg gruer meg forferdelig mye.

Takk for at noen svarte og ha en fortsatt fin kveld.

ts

Det som er skremmende når psyken tar overhånd er at det som virker ulogisk for andre blir logisk for det som sliter. Og har man ikke selv gått i disse skoene burde man holde tankene sine for seg selv,men dessverre er det alt for mange som ikk greier dette. Som sagt tidligere håper jeg virkelig det ordner seg for deg.

AnonymBruker
Skrevet

De mest vanlige trikset for å få inn penger er jo nettopp å selge noe. Nå i januar er nok ikke den aller beste tiden på året, men om du har nytte (ikke pynte) gjenstander du ikke bruker så kan desse selge bedre fordi folk er på jakt etter noe billig. Det kan også hende at ting selger bedre om 1-2 uker (folk har fått lønn). Og om det kommer snø og du bor nær eldre folk går det an henge opp lapper på postkassestativet/butikken der du tilbyr deg å måke snø eller handle mat (glatt føre og bæreposer er sjelden ok) for en slant om helsa tillater det.

Ellers så går det an (om du tørr) å gå på Frelsesarmeen og spørre etter gratis klær, om du mangler noe. Og de fleste byer deler også ut gratis mat, om du ikke tør/ønsker å gå til NAV. Det er sikkert også mulig at legen din bistår med å kontakte NAV, om du har angst/depresjon.

Ellers så er mine tips fra studenttiden: om du går til små bakeri rett før stengetid på lørdagen og ber om å få gratis de rester av brød/bakverk de måtte ha sier de ofte ja, for de kaster likevel varene. Du kan si du skal mate dyr med dem, eller at du har dårlig råd. Og så kan du nå etter jul ha godt hell med å lete i butikkhyllene etter varer utgått på dato. De er bakpå etter julestålket, og i enkelte butikker får du utgåtte varer gratis, eller pengene de koster i hånden. Sånn om du orker det.

Anonymous poster hash: 182cd...877

Gjest RompeRusk
Skrevet

Kan du be jobben om å få utbetalt feriepenger tidlig?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...