AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Jeg føler at "alle" snakker om at de ikke er rasister og at alle er like mye verdt, og at Norge har kommet "lenger" enn å dele mennesker in i raser. Men i praksis så synes jeg at det virker som om alle er superrasister innerst inne. Jeg føler at naturlig blonde mennesker med blå øyne blir sett på som vakrere, "skjeldnere" og bedre enn alle andre. I det siste har jeg sett masse delte bilder av norske og svenske blonde jenter på internasjonale forum (voe og l0ve for eksempel) med underteksten "dat race", og menn som kommenterer at de skal flytte til norge fordi det er så mange vakre naturlige blondiner der. Man hører også mye om at "de blonde genene dør ut" eller "det er så trist at innvandring ødelegger de blonde nordiske genene". Dette får meg til å føle meg mindre verdt enn disse. Så kommer andre lyse mennesker. De med lysebrunt eller rødt hår f.eks Så kommer mørkere hvite mennesker med mørkt hår. F.eks med mer søreuropeiske farger. Det er jo disse som befolker det meste av europa, så det er liksom ikke noe spesielt med dem. Som en av disse, som ikke passer inn i beskrivelsen av "vakker nordisk jente" er det litt sårt å føle at man har tapt genlotteriet, og at man nesten ikke er "norsk" en gang. Bare en vanlig person som "ødelegger" de nordiske genene. Så kommer kanskje asiatere, indere og arabere. Føler at asiatere er høyest opp på verdiskalaen av disse, men at media, også i disse landene, ofte opphøyer lys hud og hvite mennesker til å være noe spesielt og ekslusivt. osv Helt til slutt føler jeg at samfunnet har plassert afrikanske mennesker, da det liksom alltid skal være så "synd" på dem. Det virker som om samfunnet krever mindre og forventer lite av afrikanske mennesker, og alltid skal redde "de stakkars fattige barna i afrika", som ikke klarer å slutte å krige eller skaffe seg mat uten hjelp fra HVITE mennesker". Hvis en svart person gjør noe bra så går folk helt amok med skryt og skal putte vedkommende på TV og i avisa for mindre enn det ville blitt krevd av en hvit person, fordi ingen forventer at en svart person klarer noe. Er denne grunnleggende rasismen i dagens verden noe jeg bare innbiller meg, eller har flere merket det samme? Anonymous poster hash: 966fd...424 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Merket det samme jeg som er mørk. Folk blir nesten overrasket når jeg gjør ting som er bra, som om det ikke er noe en kan forvente fra en fra Afrika. I tillegg er de så jævla forsiktig rundt meg, som om de er redd for å fornærme meg på en eller annen måte, ved for eksempel påpeke at jeg er mørk og deretter si unnskyld for det. Som om det skulle vært noe jeg skammet meg over. Anonymous poster hash: 6a7cb...2e1 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 http://imgur.com/gallery/2hMhZ Anonymous poster hash: 966fd...424 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 (endret) Folk er redde for å bli kalt rasist, derfor tar det helt av når dere gjør noe bra. Mange føler nok at de må liste seg på tå forbi dere av den grunn. Endret 4. januar 2014 av Evilposelos 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Merket det samme jeg som er mørk. Folk blir nesten overrasket når jeg gjør ting som er bra, som om det ikke er noe en kan forvente fra en fra Afrika. I tillegg er de så jævla forsiktig rundt meg, som om de er redd for å fornærme meg på en eller annen måte, ved for eksempel påpeke at jeg er mørk og deretter si unnskyld for det. Som om det skulle vært noe jeg skammet meg over. Anonymous poster hash: 6a7cb...2e1 Dette merker jeg også. Jeg er litt skyldig i å være nervøs i nærheten av enkelte mørkhudede, fordi jeg er redd for å si noe støtende uten å tenke meg om. Jeg vil jo ikke at folk skal føle seg "anderledes", men ved å gjøre sånn så er det jo nettopp det jeg gjør... Anonymous poster hash: 966fd...424 2
WubWub Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 Helt til slutt føler jeg at samfunnet har plassert afrikanske mennesker, da det liksom alltid skal være så "synd" på dem. Det virker som om samfunnet krever mindre og forventer lite av afrikanske mennesker, og alltid skal redde "de stakkars fattige barna i afrika", som ikke klarer å slutte å krige eller skaffe seg mat uten hjelp fra HVITE mennesker". Hvis en svart person gjør noe bra så går folk helt amok med skryt og skal putte vedkommende på TV og i avisa for mindre enn det ville blitt krevd av en hvit person, fordi ingen forventer at en svart person klarer noe. Det er synd på mennesker i nød, som lever i sult og nød. Uavhengig av hudfarge. Det er utelukkende positivt at europeiske land og USA gir så det monner av bistand når det oppstår kriser rundtomkring i verden. Hva er alternativet? At vi skal slutte å gi penger? Ser ikke helt hvor du vil hen. At det er mye sult og krig i afrika er et kaldt og brutalt faktum. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Folk er redde for å bli kalt rasist, derfor tar det helt av når dere gjør noe bra. Det er noe jeg også synes er utrolig irriterende. Virker som om folk (hvite) tror at jeg er så jævla nærtagende, og at jeg kommer til å kalle dem for rasist for hver minste lille ting. Jeg kommer ikke til å kalle deg en rasist fordi du er for en strengere innvandringspolitikk, det plager meg derimot at du TROR jeg kommer til å bli fornærmet/kalle deg rasist. Heldigvis så finnes det en del folk (altså etnisk nordmenn) som ikke er slik. Anonymous poster hash: 6a7cb...2e1 1
Gjest Marsvinet Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Det er synd på mennesker i nød, som lever i sult og nød. Uavhengig av hudfarge. Det er utelukkende positivt at europeiske land og USA gir så det monner av bistand når det oppstår kriser rundtomkring i verden. Hva er alternativet? At vi skal slutte å gi penger? Ser ikke helt hvor du vil hen. At det er mye sult og krig i afrika er et kaldt og brutalt faktum. Det er mange som sulter andre steder i verden også, men disse hører vi lite om...
WubWub Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 Det er mange som sulter andre steder i verden også, men disse hører vi lite om... Nei kanskje du ikke hører mye om det fordi du ikke leser aviser. Er ikke så lenge siden en stor katastrofe rammet filippinene. Det var i alle verdens aviser i store oppslag i flere uker og vesten rykket inn med massiv bistand. Samme i pakistan under flommen der. Eller i nord-korea. eller japan. Eller haiti. Bare for å nevne noen andre ikke-afrikanske land hvor mediene trådde til med store oppslag og vestlige land gav mye bistand. 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 Det er noe jeg også synes er utrolig irriterende. Virker som om folk (hvite) tror at jeg er så jævla nærtagende, og at jeg kommer til å kalle dem for rasist for hver minste lille ting. Jeg kommer ikke til å kalle deg en rasist fordi du er for en strengere innvandringspolitikk, det plager meg derimot at du TROR jeg kommer til å bli fornærmet/kalle deg rasist. Heldigvis så finnes det en del folk (altså etnisk nordmenn) som ikke er slik. Anonymous poster hash: 6a7cb...2e1 Kan ikke huske sist jeg snakket om invandring, jeg bare sier at det kan være derfor. Vi kan ikke stoppe kåte menn, vi hjelper fattige, det er ferre blonde jenter og når vi skal beskrive ei dame sier vi ofte hvor hun opprinnelig kommer fra. Jeg synes ikke du skal føle deg mindre verdt av den grunn
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #11 Skrevet 4. januar 2014 Kan ikke huske sist jeg snakket om invandring, jeg bare sier at det kan være derfor. Vi kan ikke stoppe kåte menn, vi hjelper fattige, det er ferre blonde jenter og når vi skal beskrive ei dame sier vi ofte hvor hun opprinnelig kommer fra. Jeg synes ikke du skal føle deg mindre verdt av den grunn Jeg snakket ikke spesifikt om deg, selv om jeg skrev ''du'', og jeg føler ikke meg mindre verdt. Hva mener du med den andre setningen? Hvordan er den relatert til hva jeg skrev? Anonymous poster hash: 6a7cb...2e1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #12 Skrevet 4. januar 2014 Jeg tror nok det er mange som føler det som du gjør. Det er ingen tvil om at det fortsatt finnes "white privilege" men jeg vil ikke dra det så langt som å si at blondt hår og blå øyne gjør noen mere verdt enn brunt hår. Faktum er at det er veldig mange pene mennesker i Skandinavia - både når det gjelder symmetri og at folk generelt er i god form, velstelte osv., hvilket er et resultat av velstanden. Da mener jeg ikke fordi det er endel blondiner, men at en norsk brunette ofte er penere enn en amerikansk brunette. Jeg har lest at det er biologiske faktorer som gjør at menn tiltrekkes av blondiner med blå øyne (en av dem er at man lettere kan sikre at avkommet er ens egen ettersom disse genene er recessive) men jevnt over kjenner jeg like mange menn som foretrekker mørkt hår. Har hørt maaange ganger at brunetter med brune øyne har mere markerte trekk og bedre kontraster, at nordiske jenter er altfor bleke. Det er også en stereotyp om at nordiske mennesker er kalde, mens de fra sydlige strøk er mer "spicy" - som om Eva Mendes naturlig vil være bedre i senga kun i kraft av å ha latinamerikanske røtter. Har også hørt en kamerat si at afrikanske kvinner har proporsjoner som dunker ut alle andre kvinner - at nordiske kvinner har flate rumper, rette kroppsfasonger osv. Så jeg er ikke enig i fenomenet nordiske jenter vs. latinamerikanske/søreuropeiske og heller ikke asiatere ettersom jeg kjenner såå mange menn som liker jenter fra Kina/Japan osv. Men jeg er absolutt enig når det gjelder afrikansk opphav. Victoria's Secret modell Doutzen Kroes fra Nederland får vanvittig mye rasistiske kommenterer fordi hun er gift og har barn med en afrikansk mann og visstnok "vasker ut sitt genetiske opphav" Du burde derimot ikke bruke for mye tid på slike blogger og forum der menn diskuterer sin tilnærmet "fetish" for blondt hår og blå øyne. For noen som kommer fra områder der det er sjeldent så utvikler de en "greie" for disse tingene, bare fordi det er vanskelig å få tak i. Anonymous poster hash: 4b38c...cb2 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 Merket det samme jeg som er mørk. Folk blir nesten overrasket når jeg gjør ting som er bra, som om det ikke er noe en kan forvente fra en fra Afrika. I tillegg er de så jævla forsiktig rundt meg, som om de er redd for å fornærme meg på en eller annen måte, ved for eksempel påpeke at jeg er mørk og deretter si unnskyld for det. Som om det skulle vært noe jeg skammet meg over. Anonymous poster hash: 6a7cb...2e1 Er denne vitsen rasistisk? "En neger sto og drakk cola. Så kom den en mann forbi og kommenterte: "Jasså, du står her og fyller på farge?". Min mor fortalte denne i et familiebesøk i helgen og jeg må si jeg ble litt blek. Anonymous poster hash: d58de...d1b 2
Teeny Skrevet 4. januar 2014 #14 Skrevet 4. januar 2014 Virker ikke som det er bare fordeler med å være blond. Det finnes jo kjente fordommer mot de også som de fleste kjenner til. Tenker at nordeuropeisk kultur blir sett på som mer suksessfulle enn andre kulturer som I-land, mens folk fra fattigere land blir sett litt mer ned på og assosieres med mørkere mennesker feks. Alle vil vel være assosiert med positive ting? Kanskje derfor mange fra andre land streber etter å bli mer vestlige. Er jo det som er på "moten".
Gjest Awzm me Skrevet 4. januar 2014 #15 Skrevet 4. januar 2014 (endret) Noe av det du snakker om kommer jo av preferanser da. Noen liker blonde og lyse og andre liker mørke. Personlig synes jeg typisk sør europeisk "look" er finere en blond, hvit norsk look, selv om det er mer vanlig. Svarte er ikke mindre verdt, synes jeg. Kanskje de som akkurat har kommet inn i Norge, ikke kan norsk og ikke har en jobb, de er jo mindre verdt i samfunnet i og med at de blir en byrde. Men en afrikansk person som kan norsk, har utdanning og har jobb og gjør noe bra for samfunnet synes jeg er like mye verdt som andre som er det, og mer verdt for samfunnet en blonde, norske som lever på nav pga. f.eks latskap Endret 4. januar 2014 av Awzm me
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #16 Skrevet 4. januar 2014 Noe av det du snakker om kommer jo av preferanser da. Noen liker blonde og lyse og andre liker mørke. Personlig synes jeg typisk sør europeisk "look" er finere en blond, hvit norsk look, selv om det er mer vanlig. Svarte er ikke mindre verdt, synes jeg. Kanskje de som akkurat har kommet inn i Norge, ikke kan norsk og ikke har en jobb, de er jo mindre verdt i samfunnet i og med at de blir en byrde. Men en afrikansk person som kan norsk, har utdanning og har jobb og gjør noe bra for samfunnet synes jeg er like mye verdt som andre som er det, og mer verdt for samfunnet en blonde, norske som lever på nav pga. f.eks latskap Det var ikke det som var TS sitt poeng. TS peker på den nedlatende holdning samfunnet har til svarte og Afrika generelt. Den ''stakkars dem''-holdning, og at man ikke behandler svarte som likeverdige. Man ikke forventer det samme av en svart enn en hvit person. Den ''forsiktigheten'' samfunnet behandler svarte med, som om vi er barn, og ikke takler kritiske spørsmål og blir fornærmet av alt. At folk blir overrasket når en svart person oppnår noe bra og hvor mye det opphøyes, men hvis en hvit person gjør noe tilsvarende er det ikke noe spesielt. ''se det er en svart som faktisk klarer å gjøre noe bra'' liksom. Det er ikke bare respektløst, men jeg blir personlig direkte fornærmet av det. Det er ikke bare respektløs mot meg som menneske, men mot min intelligens, og min evne til å tenke kritisk. Jeg blir ikke fornærmet og kommer ikke til å kalle deg rasist bare fordi du er i mot innvandring, du feirer jul osv osv. Det at man TROR at jeg som en svart person kommer til å bli fornærmet hvis man er i mot innvandring osv, er hva som fornærmer meg. Det er som å si at de tror at jeg er så nærtagende og så dum, at jeg ikke kan diskutere slike temaer. Og nei, jeg er ikke muslim, selv om jeg er svart. Anonymous poster hash: 6a7cb...2e1 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #17 Skrevet 4. januar 2014 Meg over. Beklager litt dårlig forklaring, er trøtt nå. Anonymous poster hash: 6a7cb...2e1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #18 Skrevet 4. januar 2014 FORMULERING mente jeg. (Burde nok legge meg) Anonymous poster hash: 6a7cb...2e1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #19 Skrevet 4. januar 2014 Det er synd på mennesker i nød, som lever i sult og nød. Uavhengig av hudfarge. Det er utelukkende positivt at europeiske land og USA gir så det monner av bistand når det oppstår kriser rundtomkring i verden. Hva er alternativet? At vi skal slutte å gi penger? Ser ikke helt hvor du vil hen. At det er mye sult og krig i afrika er et kaldt og brutalt faktum. Alternativet er å få et mer nyansert syn på afrikanske land, så man ikke tror at alle afrikanere enten er et offer for sult og nød, barnesoldat, HIV-smittet prostituert, krigsforbryter eller pirat. "Stakkars barna i Afrika" er som å si "tenk på de stakkars barna i Europa" pga. dårlige barnehjem i Russland og tiggerbarn i Syden. Anonymous poster hash: b9901...56e 1
Gjest Awzm me Skrevet 4. januar 2014 #20 Skrevet 4. januar 2014 Det var ikke det som var TS sitt poeng. TS peker på den nedlatende holdning samfunnet har til svarte og Afrika generelt. Den ''stakkars dem''-holdning, og at man ikke behandler svarte som likeverdige. Man ikke forventer det samme av en svart enn en hvit person. Den ''forsiktigheten'' samfunnet behandler svarte med, som om vi er barn, og ikke takler kritiske spørsmål og blir fornærmet av alt. At folk blir overrasket når en svart person oppnår noe bra og hvor mye det opphøyes, men hvis en hvit person gjør noe tilsvarende er det ikke noe spesielt. ''se det er en svart som faktisk klarer å gjøre noe bra'' liksom. Det er ikke bare respektløst, men jeg blir personlig direkte fornærmet av det. Det er ikke bare respektløs mot meg som menneske, men mot min intelligens, og min evne til å tenke kritisk. Jeg blir ikke fornærmet og kommer ikke til å kalle deg rasist bare fordi du er i mot innvandring, du feirer jul osv osv. Det at man TROR at jeg som en svart person kommer til å bli fornærmet hvis man er i mot innvandring osv, er hva som fornærmer meg. Det er som å si at de tror at jeg er så nærtagende og så dum, at jeg ikke kan diskutere slike temaer. Og nei, jeg er ikke muslim, selv om jeg er svart. Anonymous poster hash: 6a7cb...2e1 Ok, ja, skjønte det bedre her. Og helt enig, skjønner godt hva du mener. Tror det er de generasjonene som kanskje ikke er så vant til innvandring som har mest den holdningen, som ikke er vant til at selv om de er fra et afrikansk land så er de ikke uvant med å være i Norge. Tror også mange glemmer at mange med mørk hudfarge også er født i Norge og er like norske også, selv om det kanskje ble litt off topic. Men i det miljøet jeg er vant til så er det ikke en sånn "stakkars"holdning ovenfor innvandrere. Men ser jo for eksempel at mine besteforeldre/foreldre og tanter og onkler er litt mer sånn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå