Gå til innhold

Bortskjemt ungdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg har god økonomi, vi har to tenåringer på 14 og 16 år. Min mor sier rett ut at ungene er bortskjemt....

Begge får kr 600 pr måned i lommepenger (til litt kantinemat, kino osv) og vi handler klær på Bik Bok ol butikker, ingen har Canada Goosejakke/Parajumper. Eldstemann har vinterjakke fra Bik Bok, og yngstemann fra en lignende kjedebutikk (begge kostet under kr 1000) de får mao ikke Mulberryvesker, Acnesjal osv av oss, eldstemann ønsket et Acnesjal og kjøpte det for penger hun fikk i julegave. De fikk IPhone i julegave for noen år siden, Pc har de kjøpt selv for egne penger. De må delta i husarbeid og får ikke lommepenger om de ikke vasker kjellerstue, kjelkergang og badet der ( de disponerer kjelleren)

Siden vår økonomi er romslig, så blir det flere utenlandsturer i året, ser kanskje at akkurat det er å være litt bortskjemt, men tenkjer heller at de er heldig som får bli med. Ingen er kravstore eller forlanger det ene eller det andre, og tar heller i et ekstra tak om det er noe de ønsker ( som feks å male garasje for å få ekstra lommepenger til storbyferie)

Jeg føler at bana er som de aller, aller fleste i vår omgangskrets, og at det er mer tiden som er sånn (samt at vi har god økonomi) enn at de er bortskjemt.

Hva legger du i ordet bortskjemt ungdom?

Anonymous poster hash: 4341c...a8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg tenkte med en gang er - hva legger din mor i det å være bortskjemt?

AnonymBruker
Skrevet

ikke bortskjemt i det hele tatt.. ialfall ikke økonomisk kommer an på om de spiser mat på rommet og får den levert på døren blabla

Anonymous poster hash: db971...c28
Gjest Belle âme
Skrevet

Det der er ikkje bortskjemt i forhold til dei fleste andre. ...

Skrevet (endret)

Bortskjemte unger er de som forventer å få nye ting ofte. Som forventer å få dyre ting og reiser, og ikke er takknemlige og ikke skjønner at de er heldige. Altså mener jeg ikke dine unger er det, når de er med å jobber og ikke får urimelig dyre ting (jakker til mange tusen, for eksempel).

Endret av Jordbærkake
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke bortskjemt ut, det høres fornuftig ut. De har det sikkert bedre og mer luksøriøst enn det deres besteforeldre hadde det i oppveksten, men din mor har det jo også bedre enn hennes bestemor hadde det da hun var godt voksen. Det har vært en velstandsøkning, og det er mer bra enn dårlig.

Jeg synes det høres ut som om dere behandler deres barn ganske vanlig og helt sunt og fint. Det er ikke noe å bry seg om.

Anonymous poster hash: f0b2e...a52
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Materielt sett høres dette veldig vanlig ut. :)

Kan det være at hun reagerer på holdningene deres eller måten de uttrykker seg på? Hvis de fremstår som litt utakknemlige (selv om de ikke er det), eller sier ting som "alle har jo iPhone" eller"det blir stress da, Roma og New York på to uker" så er det ting som sikkert kan få eldre damer til å steile. Bare en tanke altså, for det er jo tydeligvis ett eller annet hun reagerer på. Eller så er hun bare veldig akterutseilt i forhold til hva dagens unge har ;)

Anonymous poster hash: f2db6...534

Skrevet

Det er jo naturlig at man bruker mer penger når man har mer penger. Din mor vokste kanskje opp i et hjem der man ikke hadde mulighet til utenlandsturer flere ganger i året. Hun må våkne opp og innse at tiden forandrer seg. Ikke er det bare mer vanlig å reise nå, det er også billigere. Alt det andre du nevnte utenom reising, er jo bra oppdragelse.

Skrevet

Mannen min og jeg har god økonomi, vi har to tenåringer på 14 og 16 år. Min mor sier rett ut at ungene er bortskjemt....

Begge får kr 600 pr måned i lommepenger (til litt kantinemat, kino osv) og vi handler klær på Bik Bok ol butikker, ingen har Canada Goosejakke/Parajumper. Eldstemann har vinterjakke fra Bik Bok, og yngstemann fra en lignende kjedebutikk (begge kostet under kr 1000) de får mao ikke Mulberryvesker, Acnesjal osv av oss, eldstemann ønsket et Acnesjal og kjøpte det for penger hun fikk i julegave. De fikk IPhone i julegave for noen år siden, Pc har de kjøpt selv for egne penger. De må delta i husarbeid og får ikke lommepenger om de ikke vasker kjellerstue, kjelkergang og badet der ( de disponerer kjelleren)

Siden vår økonomi er romslig, så blir det flere utenlandsturer i året, ser kanskje at akkurat det er å være litt bortskjemt, men tenkjer heller at de er heldig som får bli med. Ingen er kravstore eller forlanger det ene eller det andre, og tar heller i et ekstra tak om det er noe de ønsker ( som feks å male garasje for å få ekstra lommepenger til storbyferie)

Jeg føler at bana er som de aller, aller fleste i vår omgangskrets, og at det er mer tiden som er sånn (samt at vi har god økonomi) enn at de er bortskjemt.

Hva legger du i ordet bortskjemt ungdom?

Kan ikke på noen måte utfra det du skriver se at dine barn er bortskjemte. Det høres ut som et helt greit familieliv. Forklar heller barnas besteforeldre at det er andre tider nå enn da dere som foreldre var barn. Jeg er ikke mer enn 30, og da jeg var 10-11 år som mitt barn er nå, hadde jeg ikke i nærheten av alle ting og tang ungen min har nå. Og min unge er ikke bortskjemt. Tidene forandrer seg. Enkelt og greit.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg litt igjen. Min mor eller andre har aldri sagt at barna våre er bortskjemte, men hvis vi skal sammenligne barna våres oppvekst med vår oppvekst, så er de nok det, men ikke hvis vi sammenligner med dagens norm.

Jeg også tror nok det er tiden som har forandret seg. Vi lever i en materialistisk verden, og det å ha mange og dyre ting gjør ikke barna automatisk bortskjemte.

Barna er ikke bortskjemte så lenge de er empatiske, oppfører seg fint, bidrar i hjemmet, lærer seg at penger ikke vokser på trær osv.

Bortskjemte unger ender opp som egosentriske drittunger med skyhøye forventninger osv., og dette behøver ikke å stå i forhold til mengde materialistiske goder.

Det er ikke materielle goder som gjør barn bortskjemte, det er foreldrene...

Vi har også god økonomi, vi er ikke rike men forbruket er mindre enn inntekten slik at vi nesten alltid har oppsparte midler til ferieturer eller oppussing uten at vi gjør noen stor innsats for å spare. Det har ikke alltid vært slik og både jeg og mannen vet hvordan det er å ha dårlig råd.

Det er en balansegang det med hvor mye barna skal påvirkes av vår velstand. Det er ikke bare å si "vi har ikke råd" eller "det er for dyrt", slik jeg fikk høre i oppveksten.

Det er mulig å få veloppdragne, empatiske, snille og økonomisk fornuftige barn selv med en mengde materielle goder. Kanskje kreves det litt mer i oppdragelsen, ikke vet jeg...

Anonymous poster hash: 8016f...a0b

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Tusen takk for svar alle sammen :) ungene får hverken mat servert på rommet eller noe sånn. De spiser maten jeg lager, smaker på alt, men tvinges ikke til å spise lutefisk feks. Eldstemann var o en periode vegetarianer, og da var bestemor harnisk....

Vi forsøker at de skal lære seg å vente på ting (feks at ikke vinterjakke bli innkjøpt når det passer ungdommen) og at det er sunt å spare til pc selv, og at ødelegger man ting er det ikke bare å kjøpe ny.

Ungene gleder seg veldig til ferier, og hverken jeg eller omverden oppfatter det som om ungene tar turer for gitt. Vi brukte mye tid sammen med ungene på å google sist storby vi besøkte, og alle fikk ønsker med tanke på hvilket museum, serverdighet ol vi skulle besøke. Vi har feks en sommer vært på Norgesferie og gått i fjellet.

Det rare er at jeg selv vokste opp med foreldre som hadde romslig økonomi i forhold til vennekretsen min, men materielle ting var ikke så vanlig da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...