Gå til innhold

Overgangsalderen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du eller har du vært i overgangsalderen?

Jeg har kommet dit nå. Sliter veldig med det. Ekstreme hetetokter. Våkner på natten av dem. Har du noen tips til hvordan jeg kan få det bedre?

Sexlysten er også helt borte. Noe som sliter litt på ekteskapet. Jeg er totalt uinteressert i sex. Det har blitt et ikketema for meg. Kommer sexlysten tilbake etter overgangsalderen er over?

Anonymous poster hash: 0542e...110
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at akupunktur kan hjelpe mot hetetokter.

Jeg har valgt hormontabletter. Hetetokter forvant og tørre slimhinner. Nå er det ikke lenger smertefullt å ha sex. Sliter med litt dårlig sexlyst, men det har andre årsaker. Nå er mannen flink til å dra meg i gang så vi har rundt to ganger i uka.

Anonymous poster hash: 0a0f3...c4a

Gjest Spirula
Skrevet

Jeg fikk hormontabletter fordi jeg kom i tidlig overgangsalder, noe som øker sjansen for beinskjørhet, samt hjerte/kar-problematikk.

Jeg vet at Femarelle er et produkt som ofte blir anbefalt fra gynekologer, ellers tror jeg det er greit å be om råd på apotek, eller evt ta kontakt med lege.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hormontabletter fordi jeg kom i tidlig overgangsalder, noe som øker sjansen for beinskjørhet, samt hjerte/kar-problematikk.

Jeg vet at Femarelle er et produkt som ofte blir anbefalt fra gynekologer, ellers tror jeg det er greit å be om råd på apotek, eller evt ta kontakt med lege.

Hva slags hormoner er det i de?

Gjest Spirula
Skrevet

Det er ikke hormoner, men et soyaprodukt som tilfører fytoøstrogen, noe som kan lindre overgangsplager.

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fastlegen og/eller en gynekolog. Én løsning er å begynne med hormonbehandling, men den øker også risikoen for brystkreft (usikker på hvor stor risikoøkning, sjekk med legen).

En annen løsning er akupunktur, som er bevist å ha resultater mot hetetokter. Naturpreparatet Femarelle kan prøves, men ved voldsomme hetetokter er det kanskje ikke nok.

Enkelte har også nytte av Catapresan (egentlig et middel mot høyt blodtrykk, som også kan brukes forebyggende mot migrene og mot hetetokter).

Antidepressivet Venlafaksin har dokumentert effekt på hetetokter som oppstår under og etter brystkreftbehandling, men jeg vet ikke om effekten er den samme for damer uten en historie med brystkreft.

Men dette må du sjekke med lege og/eller spesialist. Jeg er absolutt ingen spesialist, jeg har hatt bk og fått hetetokter av den grunn. De gikk over etter et års tid.

Anonymous poster hash: 9dec3...7e0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hormoner, men et soyaprodukt som tilfører fytoøstrogen, noe som kan lindre overgangsplager.

Jeg tenkte på de hormontablettene du fikk av legen.

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fastlegen og/eller en gynekolog. Én løsning er å begynne med hormonbehandling, men den øker også risikoen for brystkreft (usikker på hvor stor risikoøkning, sjekk med legen).

En annen løsning er akupunktur, som er bevist å ha resultater mot hetetokter. Naturpreparatet Femarelle kan prøves, men ved voldsomme hetetokter er det kanskje ikke nok.

Enkelte har også nytte av Catapresan (egentlig et middel mot høyt blodtrykk, som også kan brukes forebyggende mot migrene og mot hetetokter).

Antidepressivet Venlafaksin har dokumentert effekt på hetetokter som oppstår under og etter brystkreftbehandling, men jeg vet ikke om effekten er den samme for damer uten en historie med brystkreft.

Men dette må du sjekke med lege og/eller spesialist. Jeg er absolutt ingen spesialist, jeg har hatt bk og fått hetetokter av den grunn. De gikk over etter et års tid.

Anonymous poster hash: 9dec3...7e0

Har snakket med lege, men fikk beskjed om at jeg bare måtte leve med det og at det er helt naturlig.

Skal sjekke dette med akupunktur. Orker ikke å ha det sånn lenger.

• Liker 1
Gjest Spirula
Skrevet

Jeg tenkte på de hormontablettene du fikk av legen.

Åh...

Jeg fikk Trisekvens, og selv om jeg har gått på dem noen år, fungerer de greit for meg.

Tablettene inneholder østrogen og progesteron.

Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg kom veldig tidlig i overgangsalder, og har i tillegg forbud mot å tilføre kroppen hormoner av noe slag, så jeg led meg gjennom noen år med hetetokter, nattesvette og depresjoner. Vet at det finnes noen bra naturpreparater som faktisk hjelper som man får kjøpt i helsekostforretninger, selv har jeg ikke prøvd noen av disse. Det kan være et godt alternativ til hormonpreparater på resept.

Sexlysten min dabbet litt av en periode, men nå som jeg er ferdig med alle plager, er den høyere enn noen gang, så det er håp ;)

AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic, men hvor gamle er dere som har svart her? Jeg er "bare" 40 år, men mistenker tidlig overgangsalder pga nattesvette, sjelden mens og hetetokter. Vil gjerne høre mer om deres erfaringer!

Anonymous poster hash: bd522...7db
Gjest Spirula
Skrevet

Litt off topic, men hvor gamle er dere som har svart her? Jeg er "bare" 40 år, men mistenker tidlig overgangsalder pga nattesvette, sjelden mens og hetetokter. Vil gjerne høre mer om deres erfaringer!

Anonymous poster hash: bd522...7db

Jeg var 37-38 da jeg gikk inn i tidlig overgangsalder, men jeg skjønte det ikke selv før et par år senere, og faktisk ikke før det hadde gått 6 mnd siden siste menstruasjon.

Mitt beste tips er å ta en tur til gynekolog for blodprøver og ultralyd.

Har du begynt med tidlig overgangsalder, ønsker gynekolog ofte å utsette denne fram til normal overgangsalder ved hjelp av hormonpreparater dersom det tåles. Dette spesielt på grunn av beinskjørhet og økt fare for hjerte/kar-problematikk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 39 så det er tidlig.

Hvis det er overgangsalderen da. Har ikke tatt noen blodprøver. Kan man se det på blodprøver tro?

Gjest Spirula
Skrevet

Jeg er 39 så det er tidlig.

Hvis det er overgangsalderen da. Har ikke tatt noen blodprøver. Kan man se det på blodprøver tro?

Ja, overgangsalderen bekreftes ved blodprøver.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker hormontablettene Livial og har ikke merket noen bivirkninger.
Kom i overgangsalderen rundt 48 år. Det utviklet seg så gradvis at jeg begynte ikke med hormonpreparater før etter at jeg fylte noen-ogfemti.

Anonymous poster hash: 0a0f3...c4a
  • 9 år senere...
Skrevet

45+ her og det kom som kastet på meg. Hetetokter på natten. Søvnproblemer. Merker jeg får tykkere mage noe jeg aldri har hatt. Blir helt sjokkert over disse endringene. Hva kan hjelpe?

Anonymkode: 4ef40...6fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...