Gå til innhold

hva koster det og ha et barn i mnd?

Anbefalte innlegg

Gjest star123
Skrevet

hei hei :)

lurte lttt på hva dere mødre betaler eller har i utgifter pr mnd

min eks har 2x barnetrygd og skatteklasse 2 eller fradrag som det er nå da.

og har jobb ved siden av

hennes samboer sendte meg en mld på facebook og forklarte at det var han som betalte alt av klær sko mat osv..

min eks får også støtte til sfo som han går halvt på, altså når han er hos meg er han ikke på sfo

de vil ha barnebidrag av meg,hos har tatt dette igjennom nav men fikk ikke medhold.

ønsker jo ikke og ha konflikt mellom oss liker heller ikke at hennes samboer som har bodd hos henne i 10 mnd skal forklare meg at han må betale og at jeg ikke bidrar.

hun nekter og oppgi hvor mye hun tjener pr mnd på jobben sin.

så da lurte jeg på hvor mye burde jeg betale i barnebidrag og hvor mye av lønnen hennes skal gå til min sønn eller er det bare barnetrygd og barnebidrag som skal dekke for han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal ikke du betale noe for barnet ditt? Du er opptatt av om mor bør klare det på sin inntekt og stønader. Men igjen, hvorfor ser du ikke på deg selv? Skjønner godt samboeren er irritert på deg om du ikke hjelper til med 1 krone og han må ta støyten.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok bidrag gjennom Nav. I vedtaksbrevet/svarbrevet sto det opplyst hva den andre parten har i inntekt, så det burde stå i deres vedtak også. Regner med at det er likt over alt....

Anonymous poster hash: 25de9...789
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal ikke du betale noe for barnet ditt? Du er opptatt av om mor bør klare det på sin inntekt og stønader. Men igjen, hvorfor ser du ikke på deg selv? Skjønner godt samboeren er irritert på deg om du ikke hjelper til med 1 krone og han må ta støyten.

Bidrag blir regnet etter inntekt og samvær. Har de ganske lik inntekt og far har mye samvær så blir bidraget 0, ser jo også ut som at Nav har regnet ut det.

• Liker 3
Skrevet

Bidrag blir regnet etter inntekt og samvær. Har de ganske lik inntekt og far har mye samvær så blir bidraget 0, ser jo også ut som at Nav har regnet ut det.

Det står ikke at fars bidrag er gjennom å ha barnet omtrent halvparten. Og hvis far har barnet mye, hvorfor kjøper ikke han også klær og sko, hvorfor må bare mor gjøre det?

Hvis de har barnet omtrent halvparten hver og far tar seg av alle kostnader når barnet er hos ham inkl klær, sko, ting, så synes jeg ikke mor skal få bidrag såfremt hun ikke lever helt på fattiggrensa. Da får mor prioritere sin inntekt evt skaffe seg bedre lønn, slik alle igrunn må sørge for at inntekt og utgifter balanserer.

• Liker 1
Gjest star123
Skrevet

hei jeg har utbetalt

11000 fra nav

1000 bostøtte

Utgifter:

lån 3500,-

forsikring 700,- hus, inbo og bil

internett og tv 900,-

strøm 1300,-

telefon 50,-

kommunale utgifter 1400,-

veiavgift : 250,-

total... 8100

sitter igjen med 3900,-

dette skal dekke bensin 700,-

klær 200

hyigeneprodukter 100

medisiner 200 dette må jeg ha

legebesøk 200 dette må jeg

sitter igjen med 2500,-

2500 skal dekke mat til med selv og mat til min sønn i 1 mnd

og så kommer det da utgifter til bursdager som min sønn skal i

så hva skal jeg betale i barnebidrag?

Jeg er for syk til og jobbe slik som situasjonen er nå

Gjest star123
Skrevet

jeg har min sønn 10 dager pr mnd

AnonymBruker
Skrevet

Siden du sier nav har behandlet saken vil jeg sterkt anta at de har kommet frem til at du ikke har bidragsevne pga lav inntekt... Det er jo fryktelig kjipt for mor, men samtidig er det jo sånn at du skal ha nok å leve for også. Om du syns selv at du har mulighet og råd til å betale noe er jo det noe du kan gjøre - men beløpet må jo da være såpass lite at du ikke kommer i en vanskelig situasjon i forhold til dine egne forpliktelser. Mor spiller på din dårlige samvittighet og det er opp til deg om du vil la henne gjøre det eller ei. Du kan jo si til henne at du rett og slett ikke har råd nå, men at du med en gang du kommer i en situasjon med bedre inntekt så vil du søke hos nav og få de til å beregne bidrag pånytt...

Anonymous poster hash: b10c0...e4d
  • Liker 3
Gjest star123
Skrevet

ja kanskje jeg burde legge frem disse utgiftene for henne og se hva hun sier

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Barns andel av utgifter, eksempel fra mitt liv:

Bolig: 3.900,-

Mat: 4.000,-

Strøm: 300,-

Busskort: 310,-

Linser: 270,-

Mobil: 450,-

Sum: 9.230,-

Dette er uten ferie, fritid som kino, kafe, trening, klær og annet som dukker opp for eksempel skoleturer.

Far har null samvær og betaler kr 2.700,- i bidrag. :)

• Liker 1
Skrevet

Du skal ikke betale bidrag med så lav inntekt, og nav har jo kommet fram til det samme. Har mor lav inntekt får hun bidrag av nav, selv om ikke du kan betale. Da får hun minstebidrag.

Synes det er viktigere at du bruker de få pengene du har på å kose deg med sønnen din, da han er på besøk.

Tror nok de spiller litt på din dårlige samvittighet og. Mor har nok fint råd til å betale for sønnen sin selv, hva gjorde hun før hun fikk samboer da? Og nå har hun vel en å dele boligutgifter med og.

• Liker 2
Skrevet

Barns andel av utgifter, eksempel fra mitt liv:

Bolig: 3.900,-

Mat: 4.000,-

Strøm: 300,-

Busskort: 310,-

Linser: 270,-

Mobil: 450,-

Sum: 9.230,-

Dette er uten ferie, fritid som kino, kafe, trening, klær og annet som dukker opp for eksempel skoleturer.

Far har null samvær og betaler kr 2.700,- i bidrag. :)

Mener du at ungen din spiser for 4000 i måneden? Jeg og kjæresten min spiser for 3500 i måneden, og da er det inkludert alkohol.

• Liker 1
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Mener du at ungen din spiser for 4000 i måneden? Jeg og kjæresten min spiser for 3500 i måneden, og da er det inkludert alkohol.

Ja. Det er veldig dyrt å spise kun økologisk mat til alle måltider. Vi bruker 8.000,- på mat.

AnonymBruker
Skrevet

NAV regner ut bidrag ifht faste satser, og gir ikke de medhold/beregner en gitt sum så ville jeg stått på at det er denne som gjelder.

Hennes samboer skal ikke blande seg inn i deres avtale, og dersom hun mener denne er feilaktig så må jo dere to - sammen med en profesjonell tredjepart, inngå i forhandlinger igjen.

Jeg skjønner det er kjedelig for dere begge at økonomien er lite optimal om dagen, og det er helt sikkert ting barnet kunne trengt mer av - men - NAV beregner faktisk riktig og retteferdig i henhold til samvær og inntekt.

De gir aldri avslag som straffer barnet dersom foreldrene faktisk har anledning til å betale bidrag.

Er du syk, så er du syk - jeg regner jo med du ikke saboterer egen arbeidssituasjon bare for å slippe et par tusenlapper i bidrag til eget barn.

NAV har egne satser, og disse ligger nok på nett om du søker. Du kan også selv ringe NAV på 55553333 og be dem gjøre en beregning muntlig ifht din inntekt og spørre om noe er gjort feil i vedtaket.

Anonymous poster hash: b12fe...901
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når hun lar være å opplyse om egen inntekt å slo seg vrang, så er det bare en ting å gjøre, ikke betal et rødt øre!

Anonymous poster hash: 11910...d68
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er veldig dyrt å spise kun økologisk mat til alle måltider. Vi bruker 8.000,- på mat.

Jeg er opptatt av mat og kosthold, og kunne godt - om jeg hadde solid økonomi, blitt enig med far om å prioritere økologisk kosthold.

Men, dette er et særdeles fritt valg og overhodet ikke nødvendig, så for min del med helt normal økonomi hadde jeg ikke gått med på det - akkurat som jeg ikke hadde kunnet uiten enighet medfar(eller dersom jeg gjerne betalte det selv) melde barnet på dyr privat musikkundervisning som jeg synes er en fin prioritering.

Dette er jo ting som må diskuteres fra hvert enkelt foreldrepar(hva er nødvendig, hva kan man prioritere ekstra utover det), og TS sin eks nekter jo oppgi sin inntekt og bare ignorerer NAV sitt vedtak.

• Liker 1
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg er opptatt av mat og kosthold, og kunne godt - om jeg hadde solid økonomi, blitt enig med far om å prioritere økologisk kosthold.

Men, dette er et særdeles fritt valg og overhodet ikke nødvendig, så for min del med helt normal økonomi hadde jeg ikke gått med på det - akkurat som jeg ikke hadde kunnet uiten enighet medfar(eller dersom jeg gjerne betalte det selv) melde barnet på dyr privat musikkundervisning som jeg synes er en fin prioritering.

Dette er jo ting som må diskuteres fra hvert enkelt foreldrepar(hva er nødvendig, hva kan man prioritere ekstra utover det), og TS sin eks nekter jo oppgi sin inntekt og bare ignorerer NAV sitt vedtak.

Siden han ikke har samvær med sin far, blir ikke mat og økonomi diskutert. Bidraget er fastsatt privat. Om vi hadde brukt halvparten så mye på mat, ville barnet likevel ha kostet et par tusen i mat pr måned.

Faren tjener rundt 200.000,- enn meg og dersom bidraget hadde gått gjennom NAV, ville det ha vært høyere.

Nå er ikke dette temaet, men hvor mye det koster å ha et barn.

Når noen tror de betaler MYE i bidrag når de betaler et par tusenlapper og resten skal betales av bostedsforelder, blir det litt feil.

I saken til trådstarter er saken allerede tatt gjennom NAV. Dersom mor ikke får bidragsforskudd fra NAV er det fordi hun har for høy inntekt. At hennes samboer velger å ta kontakt med trådstarter handler vel egentlig ikke om bidrag, men en misnøye han bør ta opp med barnets mor.

Jeg kan aldri tenke meg at en mor som tjener såpass mye at hun ikke får bidragsforskudd fra NAV engang, har veldig dårlig økonomi. I tillegg er barnet ti døgn i måneden hos far, der hun ikke betaler mat, strøm osv. Om mitt barn var hos far ti døgn i måneden ville jeg ha spart nesten 1.400,- i matutgifter på mitt budsjett.

Skrevet

Det forventes at BEGGE foreldre er med på å økonomisk forsørge barnet sitt. Om du har så mye samvær at ingen av dere får barnebidrag forventes det at dere begge to er med på å betale utgifter som klær, aktiviteter, utstyr, SFO / barnehage etc.

Medregnet at jeg måtte ha større leilighet, bruker mer penger på mat, klær, barnehage, utstyr, medisiner, bursdags- og julegaver, bursdagsgaver til andre barn, forsikring, leker, sko, aktiviteter etc. så bruker jeg nok gjennomsnittlig 4000,- i mnd. på barnet (da er barnehage + kostpenger medregnet).

Skjønner at du ikke har råd, men finner det likevel merkelig at den som har hovedomsorgen stort sett alltid finner råd uansett hvor lite man har. Hvorfor er det så vanskelig for deg å bidra med noen hundrelapper, i det minste, eller litt klær til ditt eget barn?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det forventes at BEGGE foreldre er med på å økonomisk forsørge barnet sitt. Om du har så mye samvær at ingen av dere får barnebidrag forventes det at dere begge to er med på å betale utgifter som klær, aktiviteter, utstyr, SFO / barnehage etc.

Medregnet at jeg måtte ha større leilighet, bruker mer penger på mat, klær, barnehage, utstyr, medisiner, bursdags- og julegaver, bursdagsgaver til andre barn, forsikring, leker, sko, aktiviteter etc. så bruker jeg nok gjennomsnittlig 4000,- i mnd. på barnet (da er barnehage + kostpenger medregnet).

Skjønner at du ikke har råd, men finner det likevel merkelig at den som har hovedomsorgen stort sett alltid finner råd uansett hvor lite man har. Hvorfor er det så vanskelig for deg å bidra med noen hundrelapper, i det minste, eller litt klær til ditt eget barn?

Det du skriver er feil:

Den som er samværsforeldre skal ikke måtte dekke annet enn kost og husrom i samværeperioden ..

Denne foreldren motar ikke støtte og får ikke skattefradrag , og er inntekten så lav at Det ikke kan kreves bidrag, så skal han likevel ikke betale for annet enn det jeg nevnte i sta..

Endret av Lexandra
  • Liker 2
Skrevet

Det du skriver er feil:

Den som er samværsforeldre skal ikke måtte dekke annet enn kost og husrom i samværeperioden ..

Denne foreldren motar ikke støtte og får ikke skattefradrag , og er inntekten så lav at Det ikke kan kreves bidrag, så skal han likevel ikke betale for annet enn det jeg nevnte i sta..

Men er det riktig at moren skal betale alt av klær og utstyr?

Det mest nærliggende er å se på økonomien som om de fortsatt var en enhet. Hadde de bodd sammen, ville mor måtte leve med mager inntekt fra far, og dekket opp det selv. Slik hun må nå.

Når det er sagt, så bør far prøve å bli frisk og komme seg i jobb så han kan forsørge barnet sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...