Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med alt opp til dette :) Uansett hvor smal og sær spillbransjen er så trenger man ikke nødvendigvis å ha lansert ett spill for seg selv. Det er absolutt en fordel å ha spillutvikling som hobby, men tror feks modutvikling eller 3d modellering i seg selv er minst like relevant, om ikke mer relevant enn å utvikle småspill av laber kvalitet. Majoriteten av stillinger innenfor spillbransjen har tross alt lite med konseptutvikling å gjøre, og mer med å få "jobben gjort".

Nå tenkte jeg om du vil bli spillutvikler og ikke bare programmerer :)

AnonymBruker
Skrevet

Enig med alt opp til dette :) Uansett hvor smal og sær spillbransjen er så trenger man ikke nødvendigvis å ha lansert ett spill for seg selv. Det er absolutt en fordel å ha spillutvikling som hobby, men tror feks modutvikling eller 3d modellering i seg selv er minst like relevant, om ikke mer relevant enn å utvikle småspill av laber kvalitet. Majoriteten av stillinger innenfor spillbransjen har tross alt lite med konseptutvikling å gjøre, og mer med å få "jobben gjort".

Spillbransjen er faktisk ikke nødvendigvis så opptatt av utdannelse, derfor teller nok det du har gjort selv ganske mye selv om det ikke holder samme kvalitet som de store spillene (de er jo uansett produkter av ganske store team, og det er nesten ingen som greier å lage noe slikt på egen hånd).

Lanserer du et spill viser du at du har evne til å utvikle fra start til slutt, selv om det ikke skulle bli det aller beste. Det er det som er viktig, for man vil uansett samarbeide med andre i profesjonell sammenheng også.

Jeg har hvert fall ikke hørt om noen som har behøvd en siv. ing. grad eller lignende fra mine bekjente som har blitt spillutviklere. Faktisk er en del av dem "gutteromseksperter" og har utdanning som du oppfatter som useriøs (dedikert spillutviklignsutdannelse)

Poenget med slike utdannelser er jo ikke nødvendigvis denne i seg selv, jeg kjenner bla. flere som er på et høyere nivå enn utdannelsen i seg selv uansett, de ønsker bare å dokumentere det litt mer. Mange som begynner på spillutdannelser har allerede utviklet mye og har kanskje lansert spill allerede.

Anonymous poster hash: 1dbbb...42c

• Liker 1
Skrevet

Spillbransjen er faktisk ikke nødvendigvis så opptatt av utdannelse, derfor teller nok det du har gjort selv ganske mye selv om det ikke holder samme kvalitet som de store spillene (de er jo uansett produkter av ganske store team, og det er nesten ingen som greier å lage noe slikt på egen hånd).

Lanserer du et spill viser du at du har evne til å utvikle fra start til slutt, selv om det ikke skulle bli det aller beste. Det er det som er viktig, for man vil uansett samarbeide med andre i profesjonell sammenheng også.

Nei, det er i grunn ikke det som er viktig. Som du selv sier så vil man uansett samarbeide med andre i profesjonell samarbeid, man er hele tiden en del av et team og da er det på ingen måte en nødvendighet at man kan utvikle alt selv fra start til slutt.

Det blir som med en mobiltelefon, det finnes ikke en eneste person i hele verden som kan utvikle og produsere en mobiltelefon av den kvaliteten som finnes på markedet per i dag for seg selv. Det er ingen som kan lokalisere råvarene som trengs, grave dem opp av jorden, bygge maskinene som trengs for å bearbeide dem, utvikle cpu'en, touchskjermen osv. Det er rett og slett ikke mulig. Det finnes knapt en håndfull mennesker i hele verden som har noe som en gang minner om en komplett oversikt over hva som trengs.

Det samme skjer i spillbransjen, verden er blitt såpass komplisert at det er umulig å være ekspert på alt. Som spillutvikler per i dag er du stort sett en del av et puslespill, noen skriver historien, andre jobber med gameplay, noen med konseptutvikling, noen med grafikk, noen med animasjon, noen med fysikk osv. Det finnes enkelte indiespill som er unntak men selv der blir utviklerene proffere og proffere hvert eneste år.

Forøvrig ble denne videoen lagt ut for noen få dager siden, spill laget av noen studenter fra Carnegie Mellon:

http://www.youtube.com/watch?v=HOfll06X16c

Spillmekanisk har de her kommet opp med noe som er nesten helt nytt, en ny mekanikk som ikke er brukt i andre spill før. De gutta der får jobb etter endt utdannelse, null problemer.

Ellers kan du sjekke ut "Konsoll 2013" konferansen som sier en del om utfordringene norske spillutviklere møter. Finnes også på youtube.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hvert fall ikke hørt om noen som har behøvd en siv. ing. grad eller lignende fra mine bekjente som har blitt spillutviklere. Faktisk er en del av dem "gutteromseksperter" og har utdanning som du oppfatter som useriøs (dedikert spillutviklignsutdannelse)

Poenget med slike utdannelser er jo ikke nødvendigvis denne i seg selv, jeg kjenner bla. flere som er på et høyere nivå enn utdannelsen i seg selv uansett, de ønsker bare å dokumentere det litt mer. Mange som begynner på spillutdannelser har allerede utviklet mye og har kanskje lansert spill allerede.

Med andre ord, det der er kunnskap, ståpåvilje og erfaring som gir dem muligheten. Ikke utdannelsen. De fleste slike utdannelser holder et svært lavt kunnskapsnivå og er skreddersydd for å være populære hos "kidsa". Kun et svært lite antall av de som begynner på studiet får relevant jobb

AnonymBruker
Skrevet

Med andre ord, det der er kunnskap, ståpåvilje og erfaring som gir dem muligheten. Ikke utdannelsen. De fleste slike utdannelser holder et svært lavt kunnskapsnivå og er skreddersydd for å være populære hos "kidsa". Kun et svært lite antall av de som begynner på studiet får relevant jobb

Det varierer. Ville ikke nødvendigvis kimset av utdannelsen i seg selv (for det kan være krevende nok de) og enkelte av dem er i varierende grad også anerkjent.

Likevel er det ikke det som er det viktgste, de fleste som virkelig lykkes med spill som utviklere har sannsynligvis begynt ganske tidlig, lenge før de vurderte utdannelse eller ei.

Paragraf nr. 2 gjelder fortsatt i flere deler av IT bransjen enn man liker å tro for øvrig.

Skrevet

Det varierer. Ville ikke nødvendigvis kimset av utdannelsen i seg selv (for det kan være krevende nok de) og enkelte av dem er i varierende grad også anerkjent.

Likevel er det ikke det som er det viktgste, de fleste som virkelig lykkes med spill som utviklere har sannsynligvis begynt ganske tidlig, lenge før de vurderte utdannelse eller ei.

Paragraf nr. 2 gjelder fortsatt i flere deler av IT bransjen enn man liker å tro for øvrig.

Jeg har jo allerede startet med mange av elementene man jobber med i spillutvikling for flere år siden, det jeg ønsker er å lære er hvordan jeg setter sammen disse tingene til å bli et spill. Formell kompentanse er alltid greit å ha, og jeg synes det er positivt at jeg gjennom dette studiet får mulighet til å jobbe med programvare som ville kostet meg ti tusenvis av kroner å skaffe meg på egenhånd (3D animasjon kommer jeg nok aldri til å jobbe med på egenhånd, programvaren som kreves er rett og slett for dyr). Jeg ønsker å lære de elementene jeg ikke kan innen spillutvikling, og jeg ønsker å få det dokumentert.

Dersom det skulle skjære seg mtp. jobb, så har jeg heldigvis en sugar daddy (kjæreste) som er like interessert i spill som jeg er, og motiverer meg veldig til å begynne på studiet. Jeg hadde heller ikke hatt noe i mot å jobbe som lærer i media eller grafisk designer om jeg ikke skulle få relevant jobb etter endt studium (samtidig som jeg jobber med spill, selvsagt).

Jeg skal begynne å lage småspill når jeg begynner på studiet og får tilgang til all informasjonen og programvaren jeg trenger. Jeg har en del ideer og grafikk jeg ønsker å lage noe av. Og jeg er veldig motivert :)

Anonymous poster hash: 54f97...0c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...