Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Få karrieremuligheter i Norge og den Norske spillindustrien kommer aldri til å bli noen slager. Du kan jobbe i feks Sverige, Tyskland, England eller USA og med gode programmingsferdigheter finnes det jobber. Det er en del konkurranse om jobbene så lønningene er stort sett ganske lave i forhold til utdanningen. Tenk 420-450.000 når du innehar en kompetanse du kunne ha blitt betalt det dobbelte for om du jobbet med et kjedeligere tema.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13756670
Del på andre sider

AnonymBruker

Få karrieremuligheter i Norge og den Norske spillindustrien kommer aldri til å bli noen slager. Du kan jobbe i feks Sverige, Tyskland, England eller USA og med gode programmingsferdigheter finnes det jobber. Det er en del konkurranse om jobbene så lønningene er stort sett ganske lave i forhold til utdanningen. Tenk 420-450.000 når du innehar en kompetanse du kunne ha blitt betalt det dobbelte for om du jobbet med et kjedeligere tema.

Takk for svar, men jeg har jo ikke lyst til å jobbe med et kjedeligere tema ;) har påbegynt profesjonsutdanning fra før av som jeg sikkert kan fullføre om spillutviklingsdrømmen skulle gå til helvete.

Anonymous poster hash: 54f97...0c8

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13775080
Del på andre sider

Èn måte som har fungert for noen er jo å lage en stor og gjennomført mod til et kjent spill. Modden blir som en portefølje. Det er flere som har fått jobb i bransjen gjennom det, men da må også det man lager være av topp kvalitet.

Kun noen veldig få som har fått det, kjangsene for å få jobb er mye større med en master i feks Datateknikk og Informatikk og litt erfaring enn med å lage en vilkårlig mod som kanskje/kanskje ikke er god nok.

Men absolutt en god ide å jobbe med mods under utdannelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13775451
Del på andre sider

AnonymBruker

Kun noen veldig få som har fått det, kjangsene for å få jobb er mye større med en master i feks Datateknikk og Informatikk og litt erfaring enn med å lage en vilkårlig mod som kanskje/kanskje ikke er god nok.

Men absolutt en god ide å jobbe med mods under utdannelsen.

Skal man bli spillutvikler for de store, tradisjonelle spillfirmaene bør man nok heller satse på en informatikkutdannelse med stor overvekt av f. eks matematisk modellering, evt. en siv. ing. grad som har det. Som regel bør man ha ganske gode matiematiske ferdigheter da en del av jobbene dreier seg om utvikling av f. eks 3d-motorer som benyttes i egne spill og/eller selges videre til andre spillfirmaer.

Man bør også være godt over gjennomsnittlig erfaren med 3d-modellering, kunne utvikle egne konsepter, modeller osv.

Alt i alt skal man være ekstremt dyktig for å bli spillprogrammerer. Det holder som regel ikke bare med en utdannelse, faktisk kan veldig gode selvlærte kunnskaper så lenge man har (ekstremt god) god forståelse for matematikk være tilstrekkelig. Da snakker jeg om på nivå av å være naturlig talent som tar nye konsepter svært raskt innen logikk/matematikk.

Har man ikke det fra før bør man satse på en matematisk tung utdanning i tillegg til programmering.

I mine øyne er spillutvikling for de store selskapene noe av det mest intensive og komplekse man kan drive med i IT-verdenen og jeg mener det er de færreste det passer for. Les litt på nett om ekstremt harde arbeidsforhold som spillutvikler før man bestemmer seg. De fleste jeg vet om som jar jobbet med spill på den måten har bokstavelig talt jobbet nesten døgnet rundt. Som du skriver er det heller ikke spesielt godt betalt i forhold til andre stillinger innen IT selv om det ikke er mange som tjener 800K og oppover.

Med mindre man virkelig har et brennende ønske ser jeg ikke vitsen, for det er mer og mer av denne typen arbeid som kan settes bort til f. eks dyktige indere som jobber for en brøkdel av prisen.

Anonymous poster hash: 1dbbb...42c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13778804
Del på andre sider

Annonse

Som med mange mer kreative yrker så er spillutvikler noe en må være svært dyktig i for å kunne ha det som levebrød, med mindre du er veldig dyktig i felt som programmering, tegning eller forfatterskap så er ikke det noe du gjør lurt i å satse på. De virkelig store spillselskapene sitter på svært mye kapital og har råd til å bare ansette de dyktigste, og det er relativt få mindre spillselskaper eller individer som virkelig lykkes siden de konkurrerer med de store spillselskapene, som naturligvis har langt bedre forutsetninger for å oppnå en høy markedsandel.

Endret av meh
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13778832
Del på andre sider

AnonymBruker

Som med mange mer kreative yrker så er spillutvikler noe en må være svært dyktig i for å kunne ha det som levebrød, med mindre du er veldig dyktig i felt som programmering, tegning eller forfatterskap så er ikke det noe du gjør lurt i å satse på. De virkelig store spillselskapene sitter på svært mye kapital og har råd til å bare ansette de dyktigste, og det er relativt få mindre spillselskaper eller individer som virkelig lykkes siden de konkurrerer med de store spillselskapene, som naturligvis har langt bedre forutsetninger for å oppnå en høy markedsandel.

Det stemmer godt med min oppfatning også. Men det finnes en mulighet for å lage "småspill" og nisjespill, f. eks pedagogiske opplæringsspill eller lignende for f. eks mobiltelefoner eller nettbrett. Markedet for dette er faktisk overraskende stort og om man har driv kan man treffe godt. Det er selvsagt mye vanskeligere enn det var i begynnelsen av smarttelefonæraen men det er fortsatt mulig å treffe om man har et godt produkt. Sannsynligvis er det uansett mye lettere å slå gjennom her enn de tradisjonelle store pc/konsollspillene.

Anonymous poster hash: 1dbbb...42c

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13778843
Del på andre sider

Skal man bli spillutvikler for de store, tradisjonelle spillfirmaene bør man nok heller satse på en informatikkutdannelse med stor overvekt av f. eks matematisk modellering, evt. en siv. ing. grad som har det. Som regel bør man ha ganske gode matiematiske ferdigheter da en del av jobbene dreier seg om utvikling av f. eks 3d-motorer som benyttes i egne spill og/eller selges videre til andre spillfirmaer.

Man bør også være godt over gjennomsnittlig erfaren med 3d-modellering, kunne utvikle egne konsepter, modeller osv.

Alt i alt skal man være ekstremt dyktig for å bli spillprogrammerer. Det holder som regel ikke bare med en utdannelse, faktisk kan veldig gode selvlærte kunnskaper så lenge man har (ekstremt god) god forståelse for matematikk være tilstrekkelig. Da snakker jeg om på nivå av å være naturlig talent som tar nye konsepter svært raskt innen logikk/matematikk.

Har man ikke det fra før bør man satse på en matematisk tung utdanning i tillegg til programmering.

I mine øyne er spillutvikling for de store selskapene noe av det mest intensive og komplekse man kan drive med i IT-verdenen og jeg mener det er de færreste det passer for. Les litt på nett om ekstremt harde arbeidsforhold som spillutvikler før man bestemmer seg. De fleste jeg vet om som jar jobbet med spill på den måten har bokstavelig talt jobbet nesten døgnet rundt. Som du skriver er det heller ikke spesielt godt betalt i forhold til andre stillinger innen IT selv om det ikke er mange som tjener 800K og oppover.

Med mindre man virkelig har et brennende ønske ser jeg ikke vitsen, for det er mer og mer av denne typen arbeid som kan settes bort til f. eks dyktige indere som jobber for en brøkdel av prisen.

Anonymous poster hash: 1dbbb...42c

God post :)

Informatikk på NTNU er jo en Siv.Ing grad som vil kunne fungere greit, men det spørs om det egentlig er nok når man konkurrerer mot kandidater fra feks Carnegie Mellon eller MIT. Alt for å få en jobb der man fort jobber 12-16 timer om dagen med så og si samme arbeidsoppgaver man kunne ha blitt betalt dobbelt så mye for i et annet selskap..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13779478
Del på andre sider

AnonymBruker

God post :)

Informatikk på NTNU er jo en Siv.Ing grad som vil kunne fungere greit, men det spørs om det egentlig er nok når man konkurrerer mot kandidater fra feks Carnegie Mellon eller MIT. Alt for å få en jobb der man fort jobber 12-16 timer om dagen med så og si samme arbeidsoppgaver man kunne ha blitt betalt dobbelt så mye for i et annet selskap..

Nå ga jeg deg en pluss, men det var ikke med meningen :P

Jeg synes det er interessant at du alltid styrer inn på dette med lønn, når jeg ikke har nevnt det en gang. Lønn er ikke viktig for meg da jeg har et brennende ønske om å jobbe med dette etter å ha sluttet i et gørrkjedelig profesjonsstudium.

Jeg har funnet en utdannelse som rommer både programmering, spilldesign, tegning, 2D- og 3D-animasjon, karakterdesign, mobilsystemutvikling m.m. Dette vil helt klart gi meg en allsidig utdannelse hvor jeg får jobbe med det jeg ikke er så god i, og bli enda bedre i det jeg allerede er god i. Mine sterkeste sider er helt klart programmering og tegning/animasjon. Karakterutvikling er jeg nok ikke spesielt god i (ennå).

Jeg har forøvrig ingen ambisjoner om å jobbe i f eks EA eller Ubisoft (selv om jeg har venner og bekjente som jobber der, samt i Red Thread og Krillbite), jeg har mer lyst til å jobbe i et selskap som Lucasarts, Telltale, Doublefine, 5th Cell, Yatch Club, Playdead, Thatgamecompany, Level-5 osv. Jeg har med andre ord lyst til å jobbe i et litt mindre selskap som produserer fantastisk designede indiespill. Og jeg har ikke lyst til å bli siv.ing.

Anonymous poster hash: 54f97...0c8

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13779671
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal man bli spillutvikler for de store, tradisjonelle spillfirmaene bør man nok heller satse på en informatikkutdannelse med stor overvekt av f. eks matematisk modellering, evt. en siv. ing. grad som har det. Som regel bør man ha ganske gode matiematiske ferdigheter da en del av jobbene dreier seg om utvikling av f. eks 3d-motorer som benyttes i egne spill og/eller selges videre til andre spillfirmaer.

Man bør også være godt over gjennomsnittlig erfaren med 3d-modellering, kunne utvikle egne konsepter, modeller osv.

Alt i alt skal man være ekstremt dyktig for å bli spillprogrammerer. Det holder som regel ikke bare med en utdannelse, faktisk kan veldig gode selvlærte kunnskaper så lenge man har (ekstremt god) god forståelse for matematikk være tilstrekkelig. Da snakker jeg om på nivå av å være naturlig talent som tar nye konsepter svært raskt innen logikk/matematikk.

Har man ikke det fra før bør man satse på en matematisk tung utdanning i tillegg til programmering.

I mine øyne er spillutvikling for de store selskapene noe av det mest intensive og komplekse man kan drive med i IT-verdenen og jeg mener det er de færreste det passer for. Les litt på nett om ekstremt harde arbeidsforhold som spillutvikler før man bestemmer seg. De fleste jeg vet om som jar jobbet med spill på den måten har bokstavelig talt jobbet nesten døgnet rundt. Som du skriver er det heller ikke spesielt godt betalt i forhold til andre stillinger innen IT selv om det ikke er mange som tjener 800K og oppover.

Med mindre man virkelig har et brennende ønske ser jeg ikke vitsen, for det er mer og mer av denne typen arbeid som kan settes bort til f. eks dyktige indere som jobber for en brøkdel av prisen.

Anonymous poster hash: 1dbbb...42c

Jeg er allerede selvlært i programmering og tegning/grafisk design. Jeg har programmert flere apps (hovedsaklig til eget bruk) og tegner en del med tegnebrett/pad i relativt avanserte tegneprogram. Jeg har også tatt kurs i spillprogrammering. Jeg tror jeg kan bli veldig god i disse områdene.

Noen av tingene du sier har jeg ikke tatt i betraktning, så takk for et utfyllende svar.

Jeg kommer til å søke dette studiet, og med all sannsynlighet komme inn (karakterkravet er ikke spesielt høyt og jeg har gode karakterer). Men jeg er mest interessert i erfaringer fra folk som har studert samme, eller et lignende studie og jobber i industrien (hvis det finnes noen, da), ikke råd om å studere noe annet.

Anonymous poster hash: 54f97...0c8

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13779718
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har funnet en utdannelse som rommer både programmering, spilldesign, tegning, 2D- og 3D-animasjon, karakterdesign, mobilsystemutvikling m.m. Dette vil helt klart gi meg en allsidig utdannelse hvor jeg får jobbe med det jeg ikke er så god i, og bli enda bedre i det jeg allerede er god i. Mine sterkeste sider er helt klart programmering og tegning/animasjon. Karakterutvikling er jeg nok ikke spesielt god i (ennå).

Anonymous poster hash: 54f97...0c8

Nå ble jeg nysgjerrig - lenke til utdannelsen? :)

Anonymous poster hash: b9102...48d

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13779916
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå ble jeg nysgjerrig - lenke til utdannelsen? :)

Anonymous poster hash: b9102...48d

Spillutvikling og opplevelsesteknologi ved HiNT: http://www.hint.no/studietilbud/?S_OBJECTID=ABAAAABHNSXQ

Hvis Steinkjer blir for langt ut i gokk for deg har de også lignende linjer ved HiG og HiHM.

Spillprogrammering ved HiG (krever R1-matematikk og har ikke så allsidige emner da det er mer matematisk rettet): http://www.hig.no/studietilbud/bachelor/bsp

Spillteknologi og simulering ved HiHM (Hamar): http://www.hihm.no/content/view/full/17205

Anonymous poster hash: 54f97...0c8

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13780017
Del på andre sider

Annonse

Nå ga jeg deg en pluss, men det var ikke med meningen :P

Jeg synes det er interessant at du alltid styrer inn på dette med lønn, når jeg ikke har nevnt det en gang. Lønn er ikke viktig for meg da jeg har et brennende ønske om å jobbe med dette etter å ha sluttet i et gørrkjedelig profesjonsstudium.

Anonymous poster hash: 54f97...0c8

Grunnen til at jeg styrer det inn på lønn er at en spilldesigner fort kan ende opp med å jobbe 12 - 16 timer for halve lønnen han ville hatt med en 8 timers arbeidsdag i en annen bedrift. Noe som kan bli svært slitsomt over tid.

Og for all del, jeg fraråder deg på ingen måte å bli spilldesigner. Hvis det er det du vil bruke livet ditt på så gjør du det. Men bare vit hva du går til, sett deg inn i de faktiske arbeidsoppgavene du kommer til å jobbe med. Ikke fall for illusjonen om at spillutvikling er bare lek og morro, eller at det å drive med det profesjonelt ikke på noen som helst måte er det samme som å drive med det på hobbybasis eller i modscenen. Fordi det fort ender opp med å bli mye mindre morro og faktisk spillutvikling og langt mer fokus på kvalitetssikring. :)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13781426
Del på andre sider

AnonymBruker

Spillutvikling og opplevelsesteknologi ved HiNT: http://www.hint.no/studietilbud/?S_OBJECTID=ABAAAABHNSXQ

Hvis Steinkjer blir for langt ut i gokk for deg har de også lignende linjer ved HiG og HiHM.

Spillprogrammering ved HiG (krever R1-matematikk og har ikke så allsidige emner da det er mer matematisk rettet): http://www.hig.no/studietilbud/bachelor/bsp

Spillteknologi og simulering ved HiHM (Hamar): http://www.hihm.no/content/view/full/17205

Anonymous poster hash: 54f97...0c8

Takk for lenker!

Anonymous poster hash: b9102...48d

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13781657
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at jeg styrer det inn på lønn er at en spilldesigner fort kan ende opp med å jobbe 12 - 16 timer for halve lønnen han ville hatt med en 8 timers arbeidsdag i en annen bedrift. Noe som kan bli svært slitsomt over tid.

Og for all del, jeg fraråder deg på ingen måte å bli spilldesigner. Hvis det er det du vil bruke livet ditt på så gjør du det. Men bare vit hva du går til, sett deg inn i de faktiske arbeidsoppgavene du kommer til å jobbe med. Ikke fall for illusjonen om at spillutvikling er bare lek og morro, eller at det å drive med det profesjonelt ikke på noen som helst måte er det samme som å drive med det på hobbybasis eller i modscenen. Fordi det fort ender opp med å bli mye mindre morro og faktisk spillutvikling og langt mer fokus på kvalitetssikring. :)

Oh yes. Som i all systemutvikling kan det raskt vise seg mindre gøy og mye mer arbeidskrevende enn man blir forestilt på studiet. Det er noe helt annet å gjøre det i profesjonell sammenheng enn i hobbyprosjekter. Mye av tiden går ikke på nytvikling, men på testing, bugfixing, nødvendige oppdateringer osv. Altså bruker man raskt mye av tiden på å vedlikeholde eksisterende produkter heller enn å kunne fokusere på nye og spennende prosjekter. Kommer selvfølgelig litt an på bedriften og ikke mins den utviklingskapasitet, men man kan nok ikke regne med å gjøre noe helt nytt fra scratch hele tiden.

Anonymous poster hash: 1dbbb...42c

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13782609
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Grunnen til at jeg styrer det inn på lønn er at en spilldesigner fort kan ende opp med å jobbe 12 - 16 timer for halve lønnen han ville hatt med en 8 timers arbeidsdag i en annen bedrift. Noe som kan bli svært slitsomt over tid.

Og for all del, jeg fraråder deg på ingen måte å bli spilldesigner. Hvis det er det du vil bruke livet ditt på så gjør du det. Men bare vit hva du går til, sett deg inn i de faktiske arbeidsoppgavene du kommer til å jobbe med. Ikke fall for illusjonen om at spillutvikling er bare lek og morro, eller at det å drive med det profesjonelt ikke på noen som helst måte er det samme som å drive med det på hobbybasis eller i modscenen. Fordi det fort ender opp med å bli mye mindre morro og faktisk spillutvikling og langt mer fokus på kvalitetssikring. :)

Akkurat det plager meg ikke så mye :) Som sagt har jeg fullført store deler av et profesjonsstudium jeg sikkert kan gå tilbake til dersom det skulle bli for "ille".

Oh yes. Som i all systemutvikling kan det raskt vise seg mindre gøy og mye mer arbeidskrevende enn man blir forestilt på studiet. Det er noe helt annet å gjøre det i profesjonell sammenheng enn i hobbyprosjekter. Mye av tiden går ikke på nytvikling, men på testing, bugfixing, nødvendige oppdateringer osv. Altså bruker man raskt mye av tiden på å vedlikeholde eksisterende produkter heller enn å kunne fokusere på nye og spennende prosjekter. Kommer selvfølgelig litt an på bedriften og ikke mins den utviklingskapasitet, men man kan nok ikke regne med å gjøre noe helt nytt fra scratch hele tiden.

Anonymous poster hash: 1dbbb...42c

Det er ikke noe problem, jeg liker å jobbe med data generelt, og har nok av bugfixing på appene jeg har utviklet selv, serveren her hjemme og så videre. Det er selvsagt ikke det mest morsomme jeg finner på, men jeg har ikke noe i mot det heller. Men ja, jeg skal sette meg litt mer inn i hvordan en spillutvikler faktisk arbeider (for dere som har sett dokumentaren om doublefine - å jobbe der hadde vært drømmen!), men jeg kommer nok til å begynne på studiet uansett.

Takk for lenker!

Anonymous poster hash: b9102...48d

You're welcome! Si i fra om vi begynner på samme studie til høsten, da ;)

Anonymous poster hash: 54f97...0c8

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13782759
Del på andre sider

Det er ikke noe problem, jeg liker å jobbe med data generelt, og har nok av bugfixing på appene jeg har utviklet selv, serveren her hjemme og så videre. Det er selvsagt ikke det mest morsomme jeg finner på, men jeg har ikke noe i mot det heller. Men ja, jeg skal sette meg litt mer inn i hvordan en spillutvikler faktisk arbeider (for dere som har sett dokumentaren om doublefine - å jobbe der hadde vært drømmen!), men jeg kommer nok til å begynne på studiet uansett.

Anonymous poster hash: 54f97...0c8

Yeah, men igjen, forskjellen på en app du har utviklet selv er gjerne at det skal kjøre "greit nok", litt bugs, freezes og crashing er liksom greit. Det er "tross alt utviklet av en amatør", standarden er en helt annen når man utvikler profesjonelt. Da skal det være vanntett og en normal bruker skal kunne gå måneder eller år uten å oppleve en bug. Feks koster det i gjennomsnitt ~300 000 kroner i arbeidstimer bare å gå igjennom godkjenningsprosessen for en enkel patch/bugfix på PS3.

Men du får ha lykke til :) Men ville kanskje ha siktet litt høyere enn en spillutviklingsutdannelse i "lille norge". Om du feks skal jobbe i USA vil de fleste stille seg sterkt kritiske til en utdanning fra NTNU, så HiNT, HiG eller HiNM kan rett og slett bli oppfattet som "for dårlig" til en gang å bli vurdert. Som noen andre nevnte er det greit å kunne en del matematikk, per dags dato er det uansett slik at man mer eller mindre får betaling etter hvor mye matematikk man kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13782913
Del på andre sider

Jeg reagerer på at du TS virker helt blank og gir inntrykk av å ha lite kunnskap om hva bransjen er ute etter og hvilken bakgrunn spillprogrammerere stort sett sitter med. Hvorfor? Fordi dine konkurrenter har allerede visst stort sett hva de drømmer om og har jobbet beinhardt med det siden de gikk på grunnskolen.

Yrkesrettingen er i likhet med flere andre kreative yrker svært svært smalt, har veldig få arbeidsplasser, dårlig arbeidstid, krever veldig mye risikabel overtidsarbeid og frivillig ubetalt arbeidstid for å i det heletatt få en fot innenfor. Altså det er så mange flinke folk som slåss om beinet at de fleste gjør hva som helst for å bare kunne lukte på en sjanse.

Den er også svært lite opptatt av utdannelse. Det er hva du har av erfaring, pågangsmot og ståpåvilje som betyr noe. Slike spesialsydde utdannelser som fokuserer på å gjøre seg populær blant ungdom er da også gjerne uglesett og som flere nevner kommer man lengre med en ingeniør eller siving-tittel innen kybernetikk/it og lignende. De vil ha poteten, den som elskerå sitte på rommet og programmere mens de andre er ute og fester. Den som er villig til å leve på luft og vann i et halvt år uten lønn bare fordi man ikke klarer å se for seg et annet liv. Den som ikke bryr seg om en ekstremt ustabil bransje hvor man bytter jobb og hopper fra prosjekt til prosjekt like ofte som andre bytter sokker.

Konkurransen er beinhard, risikoen er stor, Skal du bli lagt merke til bør du ha lansert et spill selv alene eller med andre slik som Teslagrad/Among the sleep.

Anbefaler deg å se filmen "Indie game the movie"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13782965
Del på andre sider

Konkurransen er beinhard, risikoen er stor, Skal du bli lagt merke til bør du ha lansert et spill selv alene eller med andre slik som Teslagrad/Among the sleep.

Enig med alt opp til dette :) Uansett hvor smal og sær spillbransjen er så trenger man ikke nødvendigvis å ha lansert ett spill for seg selv. Det er absolutt en fordel å ha spillutvikling som hobby, men tror feks modutvikling eller 3d modellering i seg selv er minst like relevant, om ikke mer relevant enn å utvikle småspill av laber kvalitet. Majoriteten av stillinger innenfor spillbransjen har tross alt lite med konseptutvikling å gjøre, og mer med å få "jobben gjort".

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/800541-spillutvikling/#findComment-13783017
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...