Gå til innhold

mat på kvelden fører til overvekt, en myte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir stadig kjeftet på av mor og venninner som påstår at det å spise på kvelden gjør at du legger på deg. Men dette er vel en myte? Er det ikke slik at deter det totale kalori inntaket i løpet av hele dagen som avgjør om du legger på deg? Jeg spiser kun 1300 kalorier om dagen, og 700 av dem spiser jeg om kvelden, dette er vel ikke galt?

Jeg er veldig forvirret, og aner ikke hva jeg skal tro :vet ikke:

Anonymous poster hash: 0e271...a39

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Bare myte. Har akkurat spist kveldsmat for en time siden. Er superslank ;)

Det viktigste er at du ikke inntar mer enn du forbrenner i løpet av 24 timer 7 dager i uka.

1300 høres litt lite ut? Alder, høyde vekt og aktivitetsnivå?

• Liker 2
Skrevet

Totalt inntak er hva som teller. Om du spiser mindre enn du forbruker vil du gå ed, uavhengig av når de inntas.

Er personlig lei av maset om å spise en stor frokost - har aldri vært spesielt sulten når jeg nettopp har stått opp, så tvinger ikke i meg mat, men tar kun en kopp kaffe.

Når det er sagt bør du selvsagt passe på at du får i deg nok energi til å være aktiv den "aktive" delen av dagen.

Skrevet

Kan svært lite om ernæring og den slags, men om kvelds-spising det skulle føre til overvekt burde vel jeg vært nettopp overvektig, og ikke på grensen til undervektig... Jeg sier -myte....

AnonymBruker
Skrevet

Myte. Her i utlandet spiser vi aldri middag for tidligst 20.00, ofte 21.00 på sommeren. Og vi småspiser til frokost (kaffe og kake).

Og jeg ser MANGE MANGE flere overvektige mennesker i Norge enn her.

Anonymous poster hash: 03017...f3a
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det en myte. Søreuropeerne spiser jo vanligvis middagen sin etter 20 (grekerne nærmere 22) på kvelden uten at det gjør at de er kollektivt tykke.

Om mengden kalorier inn er større enn kalorier ut så legger en på seg. Det er ikke det spor vanskelig teori dette her.

Om du virkelig spiser 1300 kalorier om dagen (og ikke smugspiser eller undervurdere inntaket) og ikke går ned i vekt med ok hastighet så ville jeg kontaktet fastlegen. Det finnes stoffskiftesykdommer som gjør at kaloriforbruket er unormalt lavt. Å slanke seg uten hjelp over tid er da ikke nødvendigvis noe lurt.

Anonymous poster hash: 3597c...78d

AnonymBruker
Skrevet

Bare myte. Har akkurat spist kveldsmat for en time siden. Er superslank ;)

Det viktigste er at du ikke inntar mer enn du forbrenner i løpet av 24 timer 7 dager i uka.

1300 høres litt lite ut? Alder, høyde vekt og aktivitetsnivå?

Er 22 år gammel, 161 cm og er ekstremt lite aktiv da jeg er sengeliggende grunnet brudd i anklen. Jeg forsøker å gå ned i vekt, derfor ligger jeg på 1300 kalorier, spiser til vanlig rundt 1800.

Anonymous poster hash: 0e271...a39

Skrevet

Spis når du trenger det. Så lenge summen er det samme, skal det ikke ha noe å si (så vidt jeg vet). Ikke lurt å legge seg helt stappfull i mat, men heller ikke noe godt å legge seg skrubbsulten. Det beste er å fordele det utover tilpasset ditt aktivitetsnivå utover dagen og sulten

Skrevet

Bare en myte. Det er hva du får i deg igjennom dagen som teller, uavhengig når du spiser det.

AnonymBruker
Skrevet

Tidspunktet i seg selv gjør ikke at man legger på seg, nei. Det er totalt energiinntak vs energiforbruk som gjelder. Men stort kveldsmåltid kan føre til dårlig søvn, og lite mat på dagtid kan føre til slapphet. Det kan gjøre at man er mindre fysisk aktiv og dermed forbrenner mindre. Derav oppsto myten. (Understreker kan, det er høyst individuelt, og også en vanesak.)

Er du sengeliggende spiller det uansett ingen rolle.

Anonymous poster hash: 76ce3...081
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som kan bli "galt" med å spise på kvelden er hvis en person som allerede har fått i seg dagsinntaket sitt innen kveldstid driver og småspiser før leggetid i tillegg. Det er galt fordi totalinntaket blir for stort. Jeg har spist kveldsmat hver dag i 15 år (suppe med toast, etc.) og er slank som bare det. Jeg trenger mat rett etter jobb, og da trenger jeg også mat igjen på kvelden. :) Det er fantastisk at det fremdeles er mennesker som tror at hvis man ikke rekker å spise middag innen kl. 18 så kan man like gjerne droppe det, ellers blir man tykk. Logisk.

Anonymous poster hash: e48e9...7a2
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du virkelig spiser 1300 kalorier om dagen (og ikke smugspiser eller undervurdere inntaket) og ikke går ned i vekt med ok hastighet så ville jeg kontaktet fastlegen. Det finnes stoffskiftesykdommer som gjør at kaloriforbruket er unormalt lavt. Å slanke seg uten hjelp over tid er da ikke nødvendigvis noe lurt.

Anonymous poster hash: 3597c...78d

Må bare spørre siden det høres ut som du har peiling på stoffskifte, for jeg har lavt stoffskifte og fører en matdagbok svært nøyaktig, og likevel er det så vidt jeg snegler med ned i vekt når jeg ligger på1200-1300 kalorier. Bruker både Grete Roede og myfitnesspal for å regne kalorier, og jeg regner alt fra sukkerfri tyggis til te-koppen. Men jeg tar jo medisiner for dette og dosen er riktig, så... hvorfor?:P

Anonymous poster hash: 3572c...4de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...