Gå til innhold

Hard bunn på ostekake..

Fremhevede innlegg

Skrevet
men hvordan får dere bunnen løs fra kakeformen? eller bruker dere kakeform i det hele tatt på ostekake?

Bruker springform.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet
men hvordan får dere bunnen løs fra kakeformen? eller bruker dere kakeform i det hele tatt på ostekake?

Setter springform-ringen rett på kakefatet - uten å bruke bunnen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvis bunnen blir for hard, bruker du for mye smør. Og smøret du bruker sammen med f.eks digestive skal smeltes.

Hvor har du fått det fra at smøret skal smeltes? Det går faktisk helt fint med smør som ikke er smeltet og. Så det er vel smak og behag hva en velger...

Skrevet
Hvor har du fått det fra at smøret skal smeltes? Det går faktisk helt fint med smør som ikke er smeltet og. Så det er vel smak og behag hva en velger...

Det MÅ ikke smeltes, men akk så mye enklere det er å få blandet smeltet smør og kjeks enn å måtte smuldre smøret.

Jeg bruker 1 pk bixit og 100g smeltet margarin.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det MÅ ikke smeltes, men akk så mye enklere det er å få blandet smeltet smør og kjeks enn å måtte smuldre smøret.

Jeg bruker 1 pk bixit og 100g smeltet margarin.

Det er ikke noe problem for meg for jeg har alt i foodprossesoren og slipper derfor å smuldre smøret. Om man gjør det på denne måten gjør det ikke mye forskjell om smøret er smeltet eller ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bunnen ble hard denne gangen også..

Skjønner ikke hva jeg gjør feil. Jeg presser den ikke spesielt mye ned i formen heller, men kanskje jeg skal være enda mer forsiktig.

Smøret har jeg pleid å smelte ja. Kutte ut det?

Kornmokjeks er ikke noe godt, så det vil jeg ikke ha i bunnen..

:wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg bruker 50/50 med Kormo og Gjendekjeks - det blir supergodt - alle jeg har lagd den til har bedt om oppskriften :)

Nå har jeg fulgt tipset ditt, og kjøpt Kornmo og Gjende. Vil tro det blir mye bedre enn med bare Kornmo..

Gjest Anonymous
Skrevet

Også lar jeg være å smelte smøret?

Skrevet

Nei, smøret skal smeltes.

Jeg finmaler 225 g kjeks (50/50 kornmo og gjende) i foodprosessor sammen med 2 ss sukker og blander inn 125 g smeltet margarin.

Trykker den ut i formen med en gang og lar den stå i kjøleskapet mens jeg lager resten av kaken.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bruker å lage bunnen med soft soya margarin. Bruker digestive kjeks og har prøvd både smeltet og ikke smeltet margarin. Bunnen blir hardere når jeg smelter margarinen. Men skal du ikke smelte margarinen er det enklest å kjøre alt i foodprosessor, hvis ikke er det nok vanskeligere å blande.

• 4 uker senere...
Skrevet
For en stund siden fikk jeg servert ostekake med mandel/makron bunn. Utrolig mye bedre enn kjeksbunn - neste gang jeg skal lage ostekake skal jeg prøve meg med en slik. Noen som har oppskrift?

Helt enig! Fikk ostekake med mandelbunn pga noen som ikke tålte hvetemel. Det var kjempegodt!

Oppskrift på bunn:

4 eggehvitter

150 g sukker

150 g malte mandler - tilsettes

Stekes på 175 grader i ca 40 minutter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...