Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer på om jeg bryter noen form for lov hvis jeg velger å trekke meg fra et kjøp fra en privatperson på finn.no?

Det er nemlig slik at jeg egentlig skulle kjøpe en seng på finn.no. Jeg sa jeg kunne hente den en bestemt dato, og selger var villig til dette. Men i etterkant av dette har jeg sendt opptil flere eposter hvor jeg lurer på blant annet hvilken etasje sengen befinner seg i, og litt forbindelse med instruksjoner (adresse etc).

Hvis man ikke vet hvor man skal hente sengen er det faktisk vanskelig å hente den.

Vel, jeg har nå ventet i fire dager, og jeg har enda ikke fått noe svar. Jeg mener det virker noe useriøst. Og jeg har funnet samme seng til en mye billigere pris som en annen selger kan tilby.

Jeg liker ikke å være frekk, og i utgangspunktet mener jeg et løfte er et løfte. Samtidig: når selger unngår å svare meg: hva kan jeg da gjøre? Jeg skrev en melding om at jeg trekker meg fra kjøpet, har enda ikke hørt noe. Det er nå noen timer siden.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er humbug, Yvonne, så avslutt kjøpet du.

Skrevet (endret)

Ja, det virker ganske useriøst.

Betaler selvsagt ingenting på forhånd, kun kontant når jeg henter sengen.

Endret av Yvonne
Skrevet

Du har prøvd å kommunisere, så da ville jeg bare handlet av noen andre med god samvittighet. Dessverre gidder ikke alle å si ifra at de har solgt til noen andre, så det kan godt være at senga faktisk er solgt til noen som kunne hente den før deg.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kan absolutt godt tenkes, det kan kanskje også virke slik. Vil bare ikke gjøre noe jeg kan angre på i ettertid (spesielt økonomisk). :)

Skrevet

Det skal du ikke heller.

Mente som i form av at noen kan banke i bordet med en eller annen lov som gjør at jeg kan bli pliktig til å betale selv om jeg ikke ønsker det på nåværende tidspunkt.

Skrevet

Er enig med deg i at en avtale er en avtale, men når de faktisk ikke svarer på henvendelser om hvor du kan hente sengen så tror jeg du kan være så "ufin" å anse avtalen som hevet. Du har jo faktisk prøvd og som du selv sier så kan du ikke hente en seng som du ikke vet hvor er. :forvirra:

Så i akkurat det tilfellet der så synes jeg selger kan skylde på seg selv om handelen går i vasken.

Skrevet

Mente som i form av at noen kan banke i bordet med en eller annen lov som gjør at jeg kan bli pliktig til å betale selv om jeg ikke ønsker det på nåværende tidspunkt.

Hmm, ikke hvis du sier det som det er på mail at du synes de virker useriøse og at du avbryter alt av frykt for å bli lurt.

Skrevet

Veldig mange avtaler tid og sted uten og dukke opp

Skrevet

Du har gjort ditt for å få ytterligere opplysninger uten respons, og en rimeligere seng har dukket opp i mellomtiden. Du har nå gitt beskjed om at kjøpet er avsluttet, ikke tenk mer på det. Man skal ikke måtte løpe etter selgeren.

Skrevet

Er enig med deg i at en avtale er en avtale, men når de faktisk ikke svarer på henvendelser om hvor du kan hente sengen så tror jeg du kan være så "ufin" å anse avtalen som hevet. Du har jo faktisk prøvd og som du selv sier så kan du ikke hente en seng som du ikke vet hvor er. :forvirra:

Så i akkurat det tilfellet der så synes jeg selger kan skylde på seg selv om handelen går i vasken.

Ja, det er jo i grunn jeg også tenker. Og grunnen til at jeg ikke ringer selger er fordi jeg liker all kommunikasjon skriftlig.

Hmm, ikke hvis du sier det som det er på mail at du synes de virker useriøse og at du avbryter alt av frykt for å bli lurt.

Ja, det har jeg kommunisert til selger uten at jeg har fått noe svar enda på det.

Skrevet

Ja, det er jo i grunn jeg også tenker. Og grunnen til at jeg ikke ringer selger er fordi jeg liker all kommunikasjon skriftlig.

Ja, det har jeg kommunisert til selger uten at jeg har fått noe svar enda på det.

Da ville jeg anse saken som avsluttet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for alle svar. Da slår jeg meg i ro med dette, og kjøper senga til en billigere pris (fra en annen selger). ;)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært dårlig gjort av deg om du avbrøt kjøpet og selger hadde sagt nei til andre pga avtalen med deg.

Men når du har prøvd å få tak i selger og spørre om diverse saker, og han ikke svarer deg i det hele tatt - ja da synes jeg du kan bare gi blaffen i hele saken. Synes ikke du trenger å gi beskjed en gang jeg, for du har faktisk prøvd å få svar fra ham tidligere uten å få respons.

Om han skulle si noe så har du forklaringen klar: Du har prøvd å få tak i ham, han svarer ikke. Og da har du trodd at sengen var solgt til noen andre/at han ikke ville selge likevel.

Anonymous poster hash: aa614...d76
Skrevet (endret)

Ja, helt enig. :) Jeg kommer nok til å bruke den unnskyldningen hvis selger plutselig skulle finne på å svare meg. ;)

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er normalt å forvente at du hadde ringt selger, når du ikke får svar pr mail.

At selger ikke svarer på mail kunne jo også ha sammenheng med at selger tror han har solgt til deg, og vet at du har telefonnummeret?

Anonymous poster hash: 218a9...aed
Skrevet

Jeg syns det er normalt å forvente at du hadde ringt selger, når du ikke får svar pr mail.

At selger ikke svarer på mail kunne jo også ha sammenheng med at selger tror han har solgt til deg, og vet at du har telefonnummeret?

Nei, alvorlig talt....

Hvis epost blir brukt i en salgsprosess kan jo ikke dette brått opphøre av slike ulogiske grunner.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg har brukt epost hele veien, hvorfor skulle jeg plutselig begynne å bruke telefonnumeret?

Helt uaktuelt å ringe telefonnummeret når selger oppgir epost. For meg er det viktig med skriftlig dokumentasjon. Er det noe jeg har lært i min jobb som kundebehandler så er det å ha skriftlig dokumentasjon for å unngå ord mot ord. Det er selger som selv har valgt å bruke epost som mulig kommunikasjonsform og da får de stå til ansvar for det.

Forøvrig fikk jeg svar fra selger til slutt som uansett sa det var greit. Saken er med andre ord ute av verden. ;)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Æsj. Hvem kjøper en brukt seng?

Anonymous poster hash: 409b4...a88

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...