AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Så nettopp et spennende program på Nrk (Schrødingers katt) om 5:2-dietten og hvordan faste bidrar til å senkte IGF 1-nivået i kroppen. Selv lever jeg etter periodisk faste-prinsippet (spiser mellom kl.1400 og 2200 hver dag) og lurer på om man har samme effekt av denne type fasting. Noen som vet? Her er forresten link til programmet, om noen er interessert: http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt/dmpv73000114/02-01-2014 (Flere andre positive effekter av faste ble påpekt, blant annet forsinkelse av aldringsprosess, lavere blodsukker osv. ) Anonymous poster hash: f458b...cd5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Vel, man trenger ikke å faste for å senke IGF-1-nivåene. Legge om til LCHF funker også. Det er ikke bare protein som øker IGF-1. Karbohydrater øker også IGF-1. Og da sitter man igjen med at man bør spise hovedsaklig fett hvis man vil ha lave IGF-1-nivåer. Og LCHF gir selvfølgelig også lavere blodsukker. Men til spørsmålet ditt, så tror jeg ikke noen vet med sikkerhet om det er noen forskjell på å spise 500-600 kcal 2 dager i uka pluss fritt kcal 5 dager i uka og å ha et spisevindu på for eksempel 8 timer hver dag. Kostdoktorn har skrevet litt om det her. Anonymous poster hash: b89e7...8cd 2
Supraspinatus Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 En skal ikke bli for opphengt i slankeaspektet ved faste. En må være klar over at det også øker kortisolutskillelsen. Selv om ikke det er utelukkende negativt så kan totalstresset bikke over. Schrödingers katt hadde et program om langtidsfaste for et par år siden. "Sult som medisin". Der kommer det også mye spennende informasjon om faste. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 Takk for svar, begge to. Lever ikke etter PF for å slanke meg, bare så det er sagt. Har en stabil og fin vekt og er ellers i knakende god form. (Forresten spiser jeg moderat lavkarbo, siden jeg hverken spiser brød, knekkebrød, poteter, pasta, bakverk (mel) eller ris.) Anonymous poster hash: f458b...cd5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Hmm.. er det noe som heter periodisk faste? Det erjo egentlig det jeg driver med helt uten at jeg vet det. Spiser mellom 11 og 20 stort sett hver dag. Hender at jeg spiser noe senere og, men det er sjelden. Men skal dette liksom ha noen helseeffekt? Er det derfor jeg alltid har vært slank selv om jeg spiser mye og mange kalorier pr dag? Anonymous poster hash: 5cef4...409
Pringle Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 Ja, virker litt tullete siden alle andre mener det er kjempeviktig å spise frokost hver dag... Jeg blir egentlig litt irritert over alle kostholdsrådene og -retningene som tyter fram overalt.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Ja, virker litt tullete siden alle andre mener det er kjempeviktig å spise frokost hver dag... Jeg blir egentlig litt irritert over alle kostholdsrådene og -retningene som tyter fram overalt. Hvis du fremdeles tror "alle andre" mener det er kjempeviktig med frokost, har du virkelig ikke fulgt med i timen. Anonymous poster hash: f458b...cd5 1
Supraspinatus Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Man må alltid se råd i den konteksten de blir gitt. Frokost ble sett på som viktig for å forhindre overspising til lunsj. Studiene bakom er ofte av sorten spørreundersøkelse. "Spiser du frokost", "hva har du lyst på til lunsj: sjokoladekake eller salat". osv. Periodisk faste kan være bra, men ikke nødvendigvis. Hvis man jobber 3-skiftsordning så er det ikke alltid like lett å få fasten til å passe med matpauser på jobb. Skal man yte på jobben og på trening så kan man ikke nødvendigvis gjøre alt på tom mage. Det er derfor det har blitt så "inn" å si at kostholdsråd må individualiseres. Jeg tror det jeg også, men man kan jo begynne med å spise litt mer grønnsaker og litt mindre brød. (Om man skal flåse litt). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå