Gå til innhold

Nå pusser vi opp - div spm

ringblomst

Anbefalte innlegg

Vi holder på å pusse opp for fullt, har malt vegger, lagt nytt gulv, malt alle tak, revet ut den gamle kjøkkeninnredningen og holder på å sette opp ny. Heldigvis er badet i god stand.

Under oppussingen har det dukket opp noen spørsmål som kanskje dere kan hjelpe meg med:

1. Hva slags maling er best å bruke i taket på et lite bad uten vindu?

2. Beste måten å feste gulv-/vegglister i betong?

3. Hva synes dere er finest som underlag på balkonger? Fliser, trefliser, "gress" eller noe annet?

4. Skal vi kjøpe en vaskemaskin og tørketrommel eller det noen med god erfaring med slik kombi vask og tørk. (Vi er kun to personer).

5. Smøretips til litt trege dusj-hjørnedører?

6. Vi hadde planer om plexiglass i skvettsonen på kjøkkenet, men etter noen telefoner så ble vi frarådet dette pga dårlig slitestyrke og at de fort blir matte. Er det noen som har opplevd dette? *har ikke helt gitt opp tanken på plexiglass*

Dukker nok opp flere spørsmål etter hvert :wink:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarer bare på spm. 4 jeg:

Vi hadde kombinert vask og tørk.

Det gikk ganske greit mens jeg bodde alene, men så fort vi ble to så strekiket tørketrommelen. Dette har jeg hørt flere som har opplevd desverre.

Andre ulemper er at det går forferdelig tregt og at "tørketrommelen" tåler bare halv mengde tøy. Dvs. at du må ta ut haløvparten av tøyet før du setter på trommelen ELLER vaske halv maskin.

Jeg ville kjøpt tørketrommel OG vaskemaskin og satt dem oppå hverandre hvis plassen er begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. Vi hadde planer om plexiglass i skvettsonen på kjøkkenet, men etter noen telefoner så ble vi frarådet dette pga dårlig slitestyrke og at de fort blir matte. Er det noen som har opplevd dette? *har ikke helt gitt opp tanken på plexiglass*

Med mindre du må ha klart glass, ville jeg ville ha valgt etset glass. Det tar ikke så lett flekker å lar seg lettere vaske rent om det blir flekker har jeg hørt. Etset glass ser litt "frostet" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvilken type tak har du da? Hvis det er betong/mur, så får du spesiell maling til våtrom. På paneltak går det fint med grunning og oljemaling. Mener at det finnes våtromsmaling for panel også.

2. I min gamle leilighet var det gårlig feste nederst på veggen (murvegger). Vi borret ganske langt inn og brukte lange skruer med en sånn plastdings på (kan bare ikke huske hva de heter). Disse banket vi inn og skrudde til slutt. Satt som støpt!

Hvis det er godt feste kan du sikkert bruke noe mindre, men jeg tviler på at det holder med stifter/spiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer bare på spm. 4 jeg:

Vi hadde kombinert vask og tørk.

Det gikk ganske greit mens jeg bodde alene, men så fort vi ble to så strekiket tørketrommelen. Dette har jeg hørt flere som har opplevd desverre.

Andre ulemper er at det går forferdelig tregt og at "tørketrommelen" tåler bare halv mengde tøy. Dvs. at du må ta ut haløvparten av tøyet før du setter på trommelen ELLER vaske halv maskin.

Jeg ville kjøpt tørketrommel OG vaskemaskin og satt dem oppå hverandre hvis plassen er begrenset.

Har hørt noen rykter om det samme, heldigvis har vi plass til vaskesøyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du må ha klart glass, ville jeg ville ha valgt etset glass. Det tar ikke så lett flekker å lar seg lettere vaske rent om det blir flekker har jeg hørt. Etset glass ser litt "frostet" ut.

Finnes etset glass i flere farver og vet du om et bra sted man kan bestille det, samt pris? Vi har veldig stygg bakvegg i skvettsonen, så det hadde var best hvis glasset er lystett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Hvilken type tak har du da? Hvis det er betong/mur' date=' så får du spesiell maling til våtrom. På paneltak går det fint med grunning og oljemaling. Mener at det finnes våtromsmaling for panel også.[/quote']

Det er betong med strie - så da bør jeg altså bruke våtromsmaling?

Høres ut som våre vegger ja - takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får våtromsmaling som kan brukes på strie.

Spør der du kjøper maling for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får våtromsmaling som kan brukes på strie.

Spør der du kjøper maling for sikkerhets skyld.

Det skal jeg gjøre, takk igjen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes etset glass i flere farver og vet du om et bra sted man kan bestille det, samt pris? Vi har veldig stygg bakvegg i skvettsonen, så det hadde var best hvis glasset er lystett.

Tror nok de fleste glassmestere kan levere etset glass og kan nok svare på spm. dine bedre enn hva jeg kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva slags maling er best å bruke i taket på et lite bad uten vindu?

2. Beste måten å feste gulv-/vegglister i betong?

3. Hva synes dere er finest som underlag på balkonger? Fliser, trefliser, "gress" eller noe annet?

4. Skal vi kjøpe en vaskemaskin og tørketrommel eller det noen med god erfaring med slik kombi vask og tørk. (Vi er kun to personer).

5. Smøretips til litt trege dusj-hjørnedører?

Er vel ikkje for seint å komme med svar no, er det?

1. Eg ville valt lyst tak på eit lite bad, men det må passe saman med vegg og golvfargane du vel.

2. Du får tak i sånn flisemørtel eller noko liknande på Byggmakker og Bygger'n og desse.

3. Spørs litt kor høgt oppe balkongen ligg og om du har bygd han frå før eller om han skal byggjast no. Om den er på bakkeplan og ubygd, så er jo treterasse veldig "i vinden." Men helleplatting er også veldig fint! Om balkongen din er oppe i lufta kunne jo skifer vore eit veldig stilig alternativ, men eg likar også svært godt fliser, då. :)

4. Eg har dessverre ikkje brukt slik k"kombomaskin" men vil tru at den ikkje toler kva som helst. Sjølv har me svært lite bad (har planar om å byggje det ut litt), og me har tørketrommelen oppå vaskemaskina. Problemet vårt er at tørketrommelen er i tyngste laget og trykkjer ned opninga for såpe og tøymjuknaren.

5. Olje? Får sikkert tak i noko hos nærmaste Bademiljø eller liknande.

6. Kva med glasklåre fliser? Utruleg mykje fint å finna no om dagen! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. nr 4:

Vi lurte på en sånn kombimaskin da vi trenge vaskemaskin og tørketrommel i fjor. Vi ble anbefalt å IKKE gjøre det. Den bruker mer tid på mindre vask, bruker mer strøm, og all luften fra tørketrommelen blåses rett ut i rommet. Det vil med andre ord bli rimelig støvete i løpet av kort tid. Dessuten er de ganske dyre, nesten like dyre som både vaskemaskin og tørketrommel av et bra merke tilsammen.

Bedre å kjøpe vaskemaskin og tørketrommel hver for seg, og sette dem oppå hverandre. Eller droppe tørketrommelen, selv om det er pes.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, vi har nå bestemt oss for å ikke kjøpe kombi-vask-og-tørkemaskin. Ellers blir det nok fliser i skvettsonen, hvit oljebasert maling i baderomstaket, og balkong-gulvet har vi ikke bestemt oss for ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...