Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det virker spennende med aksjer, men jeg kan ikke så mye om det. Har dere noen råd til hvordan man kommer i gang med å investere i aksjer? Hvor bør jeg lese for å få oversikt? Hva er fallgruvene? Hvor mye penger bør man legge i det? Hvor lang tid tar det før jeg vil tjene noe på det?

Anonymous poster hash: b9d96...a50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drosjesjåføralarm!!

Aksjemarkedet har mangedoblet seg de siste årene, på 5 år har hovedindeksen på Oslo Børs tredoblet seg.

Og NÅ tenker du på å gå inn i aksjemarkedet, akkurat når vi har hatt en vanvittig oppgang? Jeg ville tenkt meg ekstra nøye om. Det var mange som gjorde noe lignende i 2006 sånn ca., da hadde det også vært en vanvittig oppgang i flere år, og de gikk på en kjempesmell.

Anonymous poster hash: 2046d...616
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det virker spennende med aksjer, men jeg kan ikke så mye om det. Har dere noen råd til hvordan man kommer i gang med å investere i aksjer? Hvor bør jeg lese for å få oversikt? Hva er fallgruvene? Hvor mye penger bør man legge i det? Hvor lang tid tar det før jeg vil tjene noe på det?

1. Du kan komme igang ved å kontakte en nettmegler, som Netfonds (www.netfonds.no) eller Nordnet (www.nordnet.no).

2. www.hegnar.no eller www.dn.no gir deg tips om aksjekjøp.

3. Fallgruvene er at du kan tape alt du eier på aksjer. Mange er blitt raka fant og sitter igjen med milliongjeld på aksjespekulasjon. Et godt eksempel er Idar Vollvik, som tjente en milliard kroner da han solgte mobilselskapet Chess, men tapte hele milliarden og mer til på aksjespekulasjoner, og nå har han en gjeld på flere titalls millioner kroner.

4. Det vanlige rådet (som er et veldig godt råd) er at du aldri bør satse mer penger enn du har råd til å tape.

5. Helt umulig å si noe om hvor lang tid det vil ta før du tjener penger på aksjer, eller om du kommer til å tjene penger på aksjer i det hele tatt. Som sagt, så kan du tape alt du eier og mer til på aksjespekulasjon. Men jeg vil ikke ta motet fra deg. Aksjespekulasjon er morsomt, lærerikt, og KAN være veldig lønnsomt.

Anonymous poster hash: 981a8...63f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bør jeg lese for å få oversikt?

Jeg anbefaler en bok som heter "The intelligent investor". Den er gammel, men hjelper deg med å kunne sette en verdi på et selskap, som er nødvendig for å vite om aksjeprisen er høy eller lav. Svært mange er egentlig hobbyspekulanter og ikke investorer. De kjøper aksjer basert på følelser og aksjemarkedets svar på spåing i kaffegrut, "teknisk analyse". Når de tjener penger kaller de det dyktighet og når de taper kaller de det uflaks, men i snitt tjener slike personer mindre enn om de hadde satt pengene i et indeksfond.

Hva er fallgruvene?

Å gjøre ting du kan tape mye penger på. Hvis du taper 50% må du tjene 100% for å være tilbake der du startet. Det er spesielt lett å tape mye penger fort hvis du låner penger for å kjøpe. Det er både fordi verdien faller fortere, og fordi du kan risikere at aksjene blir tvangssolgt til en dårlig pris. Det var den fellen Vollevik gikk i. Han var en ren spekulant og visste egentlig veldig lite om investering, men han trodde han var kjempeflink siden han hadde tjent veldig mye penger på andre måter.

Hvor mye penger bør man legge i det?

Nok til at ikke gebyrene for å handle spiser opp for mye av beløpet. Jeg vil si 10 000 pr handel er minimum, men 20 000 gjør at halvparten så stor prosentandel går bort pr handel.

Hvor lang tid tar det før jeg vil tjene noe på det?

Det kommer mest an på hvordan markedet utvikler seg og hvor mye flaks du har.

Anonymous poster hash: 9ee46...300

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Hold deg unna aksjetrading. Gode råd over her.

Dersom du har disse forholdene i orden, så kan du likevel gjøre det, dersom du ønsker å ha det litt morro.

Du har mindre enn 50% gjeld på huset

Du har minst 3 månedslønner på bufferkonto

Du har penger på fond

Du Eier litt sølv og gull

Du har en fast sum til sparing til barn (dersom du har det)

Du har stålkontroll på din privatøkonomi

Du har råd til ekstra sparing (til bil, ekstra leilighet, hytte, eller annet du trenger/ønsker deg på sikt)

Har du alt det i boks, SÅ kan du vurdere å sløse bort penger på aksjetrading. Med andre ord, det må være penger som du kan tape uten noe som helst problem.

Ett av de farligste fallgropene ved trading eller investeringer i aksjer er at man begynner å noie fordi det er penger du egentlig ikke har sånn veldig god råd til å tape. Psykologi er kanskje ett av de viktigste momentene ved aksjetrading. Klarer du holde hodet kaldt, og unngå å få vrangforestillinger når noe går opp eller ned, så stiller du bedre enn de fleste. Og det klarer du kun med penger du kan kaste bort.

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aksjeforum på facebook er rettet mot oslo børs, og er norges største. Her er det mange gode diskusjoner som du kan få nytte av. Bare å bli medlem. https://www.facebook.com/groups/1553083164974513/

Anonymkode: 461f5...016

Slutt å mase om de jævla aksjene 

Anonymkode: d9005...c24

Skrevet
Den 2. januar 2014 at 21.40, AnonymBruker skrev:

Den største fallgruven er "spennende" ;)

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 15.5.2016 den 10.36, AnonymBruker skrev:

Slutt å mase om de jævla aksjene 

Anonymkode: d9005...c24

?

Anonymkode: 12239...5d7

AnonymBruker
Skrevet
På 3.1.2014 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Drosjesjåføralarm!!

Aksjemarkedet har mangedoblet seg de siste årene, på 5 år har hovedindeksen på Oslo Børs tredoblet seg.

Og NÅ tenker du på å gå inn i aksjemarkedet, akkurat når vi har hatt en vanvittig oppgang? Jeg ville tenkt meg ekstra nøye om. Det var mange som gjorde noe lignende i 2006 sånn ca., da hadde det også vært en vanvittig oppgang i flere år, og de gikk på en kjempesmell.

Anonymous poster hash: 2046d...616

Hvordan gikk det da, de siste årene?

Anonymkode: 12239...5d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...