AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Har vært igjennom en turbulent tid i livet, noe som blant annet har ført til at jeg måtte ha et nytt sted å bo. Psykisk har jeg klart meg greit, og det er ingenting som tyder på at det er en depresjon rundt hjørnet e.l. Folk skal trøste, klappe hode, hjelpe, fikse, ordne, male, handle og alt mulig, og jeg er så sliten. Folk bryr seg vanligvis svært lite om meg, jeg er vant til å være alene stort sett hver eneste dag, og å se familien 1-2 ganger i måneden, noen ganger ikke det engang. Nå er de ALLTID her. I tillegg ringer de, sender meldinger, ordner og styrer når de ikke er på besøk, og jeg blir faktisk veldig sliten av det. Jeg vil jo ikke være frekk, og jeg setter pris på at de hjelper meg, men nå kjenner jeg at hjertet synker i meg når jeg får en ny melding, fordi det er ett eller annet som må gjøres, eller jeg må berolige dem om at det går fint osv. Jeg er fullt fungerende (det har jeg vært hele tiden), jeg er tilbake i ca. samme humør som jeg var tidligere, og det går fint med meg. MEN jeg trenger å slappe av. Neida, jeg trenger ikke å være alene syv dager i uka igjen, men 2-3-4 på rad hadde vært fint. Nå er det ett eller annet som må ordnes igjen, og jeg har prøvd å si at det ikke trengs, men det får jeg ikke noe gehør for. Har sagt ifra om hvordan jeg føler det, at jeg trenger å slappe av litt, men da får jeg bare beskjed om å smile pent og takke. "Hvis du ikke tar imot nå så går den muligheten fra deg, vil du ikke ha den?!" Joda, jeg vil ha den, men jeg vil faktisk heller slappe av og bruke noen 100lapper på å kjøpe det helt og nytt, fremfor at noen skal fikse det for meg. Hadde det vært bare den ene tingen så hadde jeg vært enig med vedkommende i at det hadde vært dumt å ta imot, men det er noe hele tiden. Så fort den tingen er på plass så kommer det til å være noe annet jeg må være med på, må ha eller må ha hjelp til - selv om jeg egentlig hverken trenger eller ønsker all hjelpen.. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan ta opp dette med familien? Har forsøkt å forklare at jeg blir svært sliten av å ha folk rundt meg 24/7 og at jeg klarer å ordne ting selv, men det har ikke hjulpet noe.. Skulle liksom ha juleferie, få ladet ut den vonde høsten og begynne arbeidet igjen med nye krefter, men nå er jeg enda mer sliten enn jeg var, og ferien er over på mandag. Anonymous poster hash: e6b72...7b9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 Hvordan finner de ut at desse tingene dine trenger fikses på? Det er nemlig den letteste utveien. Slutt å be om råd ang fiksing av ting når du har lyst til å være alene. Om noe går i stykker så ikke Nevn noe om det men fiks det selv. Om de alt har kunnskap om tilstanden i huset så ville jeg (siden du alt har sagt i klartekst at du vil være i fred) gått for "dette er noe jeg føler jeg må greie selv" metoden. Si at selvbildet ditt vil bedres av økt selvstendighet og at når de hjelper deg for mye (takknemlig og så bortetter og de eeeeer så snille atte) så føler du deg redusert til et barn/hjelpeløshet og dette kan ikke være godt for deg. Derfor må du ta grep og dette (de eeeer så snille atte!) er ditt forsett for 2014. Økt selvstendighet og lære deg nye oppgaver på egenhånd. Du håper at det er mulig at du ringer og de forklarer, for de eeer så snille (ad nauseum) og du setter pris på ekspertisen (smisk til folk som liker å føle seg viktige) men du må greie det selv nå. Anonymous poster hash: 9a6af...e59 1
Adhara Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker. Irrlys, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå