AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Er det noen her inne som har hatt valpekull? jeg lurer nemlig på hva kostnader er fra tispa er parret til valpene er solgt? altså med veterinær, eller egentlig med alt? sånn ca kostnader? Jeg er ikke flink til å formulere meg, så om du/dere ikke skjønner spørsmålet, så er det bare å spørre Takker for svar iallefall! Anonymous poster hash: 1c44c...862
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 Og da tenker jeg ett planlagt kull, der hundene er renaset. Anonymous poster hash: 1c44c...862
Notisblokk Skrevet 3. januar 2014 #3 Skrevet 3. januar 2014 Jeg ville spurt en oppdretter av din rase. Spør raseklubben? Husk å spør hva som er vanlig med tanke på pris på parring, hva hannhundeieren skal ha. Det er også forskjell fra person til person, men også rase.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #4 Skrevet 3. januar 2014 Kostnadene starter lenge før parringen, med tester av tispe (evt. hannhund om denne også er deres). Hvilke tester kommer jo an på hvilke sykdommer som er vanlig for rasen! Om hannhunden ikke er deres kommer jo utgifter til eier for lån av denne. Under drektigheten er det utgifter til veterinær for sjekk av valper og tispe (kommer jo an på pris hos vet., og evt. komplikasjoner underveis). Etter at valpene er født kommer vaksiner til disse og chipping (her pleier man å få rabatter for kullet), samt registrering av valpene. Annet type fôr kan også være aktuelt. Pris vil variere veldig etter antall valper, helse hos mor og valper, samt pris hos vet., men ofte er det ikke så mye å tjene på dette siden utgiftene nesten veier opp for prisen av valp. Det er i hvert fall viktig at man ikke sparer inn på tester av foreldredyr, vaksine av valper, samt veterinærsjekker. Anonymous poster hash: 60b3b...7b8 1
Tabris Skrevet 3. januar 2014 #5 Skrevet 3. januar 2014 (endret) - Parringsavgift med påfølgende pris per levende valp (alt etter avtale) til hannen - Eventuelle reiseutgifter ved parring - Veterinærbesøk, både planlagte sjekker og uplanlagte hvis noe skulle oppstå - Registrering i NKK av valpekullet - Ormekur og vaksine av valper (hvis da ikke ormekur har utgått om orm ikke er påvist, usikker når det gjelder små valper) - Mat til valpene - Valpepakke Ellers kan man snakke om indirekte utgifter som utstilling, helsesjekker og eventuelle mentaltester av tispa, valpekasse (hvis det koster noe) og eventuelle ting som valpene ødelegger. Samt eventuelle kostnader hvis man blir sittende igjen med en valp eller to som ikke blir solgt. Det er hva jeg kom på i farten, er ikke nødvendigvis en utfyllende liste. Endret 3. januar 2014 av Tabris 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #6 Skrevet 3. januar 2014 vår måtte ha keisersnitt og vi lånte hannhund, så vi gikk i pluss med en tusenlapp i alt på fem hunder. Anonymous poster hash: cebec...f85
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #7 Skrevet 3. januar 2014 http://www.canis.no/innlegg.php?nr=84551 Anonymous poster hash: a7fd2...4f4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #8 Skrevet 3. januar 2014 Kostnadene starter lenge før parringen, med tester av tispe (evt. hannhund om denne også er deres). Hvilke tester kommer jo an på hvilke sykdommer som er vanlig for rasen! Om hannhunden ikke er deres kommer jo utgifter til eier for lån av denne. Under drektigheten er det utgifter til veterinær for sjekk av valper og tispe (kommer jo an på pris hos vet., og evt. komplikasjoner underveis). Etter at valpene er født kommer vaksiner til disse og chipping (her pleier man å få rabatter for kullet), samt registrering av valpene. Annet type fôr kan også være aktuelt. Pris vil variere veldig etter antall valper, helse hos mor og valper, samt pris hos vet., men ofte er det ikke så mye å tjene på dette siden utgiftene nesten veier opp for prisen av valp. Det er i hvert fall viktig at man ikke sparer inn på tester av foreldredyr, vaksine av valper, samt veterinærsjekker. Anonymous poster hash: 60b3b...7b8 Okei, tispa er sjekket for det den skal sjekkes for, før parring, og alt skal være i orden der, er bare under drektighet og til valpene er solgt Anonymous poster hash: 1c44c...862
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå