Gå til innhold

Leie ny leilighet i London - usikker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bodd i London i 2 1/2 år, før det bodde jeg to år i Frankrike. Eier en leilighet selv i Oslo som jeg leier ut - er vant til både utleie og å være leietaker.

London er som de fleste vet horribelt dyrt. Jeg er fra Oslo og prisene er omkring 3x her hva de er der. Har på et vis vendt meg til det og akseptert at det er slik det må være dersom jeg vil bo, studere og jobbe i Europas kanskje dyreste metropol.

Tidligere hadde jeg en veldig dyr leilighet (bodde alene i en 1-roms i Chelsea) og måtte til slutt flytte fordi det ikke kom overens med mitt budsjett. Har så bodd i en stor studenthybel men den er ikke bra eller hyggelig så jeg flytter ut.

Var og så på et rom i en leilighet hos en jente for å flytte inn. Hun eier selv leiligheten og har et ekstra soverom. Hun var veldig hyggelig og området er ganske bra - ikke prima, men likevel godt. Leiligheten er ikke stor men av høy standard og nettopp oppusset. Hun reiser mye med jobb hvilket betyr at jeg ofte vil ha hele stedet for meg selv.

Jeg likte stedet og henne godt og sendte henne melding idag om at jeg gjerne vil flytte inn. Jeg skal sende detaljer og hun skal sende kontrakt ikveld eller imorgen. Betaling foregår neste uke.

Nå har England et nettsted som heter Zoopla der man kan søke opp alle eiendommer i hele landet. Man kan finne en spesifikk bolig, gate eller distrikt og se når det ble sist solgt, til hvilken pris, antatt prisoppgang eller nedgang, rimelig leie osv.

Jeg søkte opp boligen og så at prisene var endel lavere i denne gaten enn i distriktet (er ikke en shabby gate overhodet, men ikke supersentralt). Leien derimot var ikke spesielt høy og leien jeg vil betale er nesten like høy som den anslåtte leien på boligen totalt. Dvs. at jeg føler leien som kreves er høy for kun det ene soverommet. Jeg antok at hun hadde betalt langt mer for leiligheten enn det hun faktisk har.

Nå er dette riktignok bare et 'anslag' av nettsiden. Boligen har vært totalrenovert nylig og dette er ikke tatt med i betraktning i anslaget som ble gjort for et år siden. I tillegg er det mulig at prisen er noe høyere ettersom jeg kommer til å ha den for meg selv store deler av året.

Har blitt snytt i London flere ganger før og er ikke redd for en kamp - er ikke det det står på. Ville bare høre noen synspunkter fra andre her. Ville du vært redd for å blitt tvunget til å betale altfor mye i leie - at du blir utnyttet på et vis?

Anonymous poster hash: c72c1...232
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid følt at jeg kanskje blir lurt, og aner ikke hvordan man helst bør gå fram for å finne ut av det. Spørre de (potensielt) nye naboene kunne vært en måte, men jeg føler det er frekt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...