Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Usikker på kategori, så tar den her.

Med "shoppestart 2014" så er poenget tips om hva man absolutt bør skaffe seg om man har råd til det.

Jeg er mann, 32 år, akkurat ferdig med et samboerskap, ingen barn. Helt siden jeg var liten har jeg vært opptradd til å være ekstremt sparsommelig, noe som etter hvert har vist seg å være i overkant da personligheten min nok også har "hjulpet til".

Jeg kan tenkte ekstremt mye på ting som "nå tapte jeg 20 kr fordi jeg ikke rakk å komme meg tilbake gjennom bomringen innen 1 time, æsj!" eller "jeg kan ikke bruke bilen mer denne måneden, for da må jeg øke fra 12000 til 16000 km på forsikringen og det koster.. 200 kr ekstra.."

Jeg har jo sett at utgiftene ikke helt står i stil til inntektene (anti-luksusfellen), uten at jeg egentlig sparer til noe, jeg har både leilighet og hus. Jeg gikk gjennom finansene gjennom den kjekke Min Økonomi-funksjonen i nettbanken, og fant ut at jeg i 2013 tjente 180 000 kr mer enn hva jeg brukte, avdrag på lån inkludert. Og med ett gikk det opp for meg: "HVA ER DET JEG HOLDER PÅ MED?!" Jeg lever jo bare én gang, og hva er vitsen med å leve sparsommelig og minimalistisk slik at mine nevøer og nieser skal arve i bøtter og spann når jeg en gang dør? Med mindre jeg skulle treffe noen og stifte min egen familie, men det er ikke tema akkurat i dag i hvert fall som nysingel :)

Jeg bestemte meg raskt for å gå til innkjøp av alt mulig av ting som jeg selv mener jeg kan ha bruk for, og poenget med denne tråden er om noen har tips til hva som kan være kjekt å ha.

Dette er overhodet ingen skrytetråd, for øvrig, men seriøst ment. Jeg har ganske god råd, men hovedgrunnen til det er at jeg har levd så vanvittig sparsommelig hele livet, jeg tjener ca. 650 000 brutto i året, det er bra men ikke fantastisk.

Hva jeg har kjøpt foreløpig:

• Amazon Kindle Paperwhite til lesing. Hvorfor i all verden gjorde jeg ikke det før! Er en fryd på alle måter. Liten og lett, veldig god ordlistefunksjon skulle man bumpe borti et ukjent ord, kan brukes i mørke osv
  • iPhone 5, har ikke hatt smartphone en gang tidligere, bare sånt billig juggel i knapt 1000 kr-klassen. Den har ikke kommet ennå men blir sikkert en forbedring
  • iPod Classic 160 gb, jeg tilbringer i snitt noen timer i uka i bil, med kun radio og cd-spiller i, så det er i hovedsak tiltenkt brukt der
  • 4 sett sportsundertøy til trening, vanvittig mye bedre enn vanlig undertøy til det formålet har jeg allerede erfart!
  • Svømmebriller, badehette og bade-tights av langt høyere kvalitet enn hva jeg hadde, men likevel ikke mer enn en tusenlapp (er gammel svømmer og trener fortsatt 2 ganger i uka)
  • Pianokrakk, så jeg slipper sitte på en stol når jeg spiller, stor forbedring! Og notestativ, gjorde det plutselig mye enklere, gitt
  • Pulsklokke med GPS
  • Nytt armbåndsur i prisklassen 1500 kr (burde vel tatt mye mer i), på tide å skifte ut den gamle Clas Ohlson-klokka til 69,90..!

Ting jeg har tenkt på og som det gjerne bes om tips angående, her er det i hovedsak snakk om bekledning:

• Flere sko? Jeg har to par joggesko, fjellsko, svarte finsko i prisklassen 700, og det er vel det, foruten diverse fotballsko. Tips ønskes! Flere finsko?
  • Jeg jobber på kontor, eller landskap, innen finans, og det skader vel ikke med en litt større gardrerobe, ser for meg at jeg burde ha flere dressbukser, skjorter, finsko, osv
  • Flere jakker, hva slags typer bør man ha? Allværs og dressjakke-ytterjakke og en gammel skinnjakke er alt jeg har egentlig
  • Har vurdert nettbrett men ser ikke helt behovet da jeg har både stasjonær pc og bærbar jobb-pc som jeg bruker nå foran TV'en

Annet som det kunne vært kjekt å ha, ting du er fornøyd med som ikke alle har eller som du ikke har og kunne tenkt deg, list det gjerne opp! :)

Anonymous poster hash: b4ff3...df5
Videoannonse
Annonse
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Litt av et luksusproblem :)

Jeg er omvendt, har utrolig mye jeg har lyst på, men nyttårsforsettet er å slutte å sløse så mye.

Men jeg mener man skal sløse litt også da, jeg kommer ikke til å være en av dem som sitter på pengene hele livet bare for å gå i graven med formue. Penger er bare noen tall på en konto når de ikke brukes.

Hadde jeg hatt penger jeg ville bli kvitt så hadde jeg hatt NULL problem med å finne noe å bruke dem på: reiser! Det er "kjekt å ha" på et ganske annet plan enn det materialistiske, det er opplevelser du vokser på, lærer av og tar med deg videre i livet. Ser jo ut som du kan ta deg råd til å gjøre noe skikkelig spennende også, safari i Afrika, road trip gjennom USA, klatre i et eller annet berømt fjell eller dra på en eller annen konseptreise på vingårder i Italia eller skrivekurs i Berlin. Hva nå enn du interesserer deg for, så finnes det store opplevelser for deg der ute i verden!

Men siden du etterlyser faktiske ting: har du Smart-TV, med Netflix eller Viaplay, HD-PVR boks osv? Det kan være en åpenbaring å velge selv hva man vil se når, i stedet for å bli sittende og se en episode av Friends for tiende gang fordi det tilfeldigvis gikk den timen du tilfeldigvis slo på TV. Ser du mye film/serier så er det iallefall et must, men ser du lite så er det fremdeles utrolig kjekt å ha.

Og ja, du har aaaaltfor få sko ;)

Går du i litt finere klær på jobb, så bør du ha mer enn ett par "finsko".

Nå vet jeg ikke helt hva du definerer som finsko da, men det finnes jo en mellomting mellom joggesko og lakksko også da. Tenker du trenger noen par med helt fullstendig vanlige skinnsko, jeg.

Du bør ha noen blazere, en parkas til vinteren og kjøp deg en ny skinnjakke hvis den gamle ser råtten ut.

Nettbrett trenger du ikke nei, fikk et av jobben og bruker det sånn ca aldri.

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Har du en GPS til bilen?

Spiller du et annet instrument i tillegg til piano? Skjønner ikke helt hvorfor du skulle ha notestativ til det. Jeg kom likevel på noe du kan kjøpe i forbindelse med muskken: Sånn tids-sak som lager lyder slik at det blir lettere å holde takten korrekt. Husker desverre ikke navnet på det, men de som jobber i musikkbutikker bør jo vite det.

Reiser du noe særlig? Om du liker å reise er jo det å anbefale. Hvis ikke hadde det jo vært greit med et dyr, kanskje? Forutsatt at du har tid å gå tur med det om det trengs, hvis ikke finnes det jo også andre dyr enn hundre.

Det virker som om at du trener ofte, og da vil jeg anbefale deg å ha minst to par joggesko slik at du kan bytte dette for hver gang du jogger/ikke svømmer.

Eier du, eller leier du bolig? Har du en BSU-konto? Er du med i OBOS/USBL?

Kanskje du vil være fadder for et barn via Røde Kors eller en lignende organisasjon?

Endret av Mrs. Random Nick
AnonymBruker
Skrevet

Har du en GPS til bilen?

Spiller du et annet instrument i tillegg til piano? Skjønner ikke helt hvorfor du skulle ha notestativ til det. Jeg kom likevel på noe du kan kjøpe i forbindelse med muskken: Sånn tids-sak som lager lyder slik at det blir lettere å holde takten korrekt. Husker desverre ikke navnet på det, men de som jobber i musikkbutikker bør jo vite det.

Reiser du noe særlig? Om du liker å reise er jo det å anbefale. Hvis ikke hadde det jo vært greit med et dyr, kanskje? Forutsatt at du har tid å gå tur med det om det trengs, hvis ikke finnes det jo også andre dyr enn hundre.

Det virker som om at du trener ofte, og da vil jeg anbefale deg å ha minst to par joggesko slik at du kan bytte dette for hver gang du jogger/ikke svømmer.

Eier du, eller leier du bolig? Har du en BSU-konto? Er du med i OBOS/USBL?

Kanskje du vil være fadder for et barn via Røde Kors eller en lignende organisasjon?

Takker for kommentarer:) Notestativ er greit da jeg har elektrisk piano, ellers blir bare notene liggende vannrett oppå, og det er slitsomt.

Har bestilt metronom (taktmåler), ekstra par joggesko. Har både hus og leilighet, og full BSU, og GPS.

Veldedige formål kan vel også vurderes.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å investere i et par fadderbarn, så deler du litt glede med andre enn nisser og nevøer.

Anonymous poster hash: d776d...64a

AnonymBruker
Skrevet

Bli min økonomiske støttekontakt! Ps, pengegaver kan ikke refunderes tilbake!

Anonymous poster hash: c0520...578
  • Liker 1
Skrevet

Hadde selv det samme luksusproblemet etter jeg ble ferdigutdannet. Tar litt tid å venne seg til å ha greit med penger også.

Bygg deg opp en god klassisk garderobe av kvalitetsklær.

Kanskje begynne å samle litt kunst, samler selv på litografier. Ikke for dyrt, men likevel en god investering.

Bruk penger på det du føler gir deg kvalitet og overskudd i hverdagen, uten å kaste det bort på søppel man egentlig ikke trenger.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Takker for kommentarer:) Notestativ er greit da jeg har elektrisk piano, ellers blir bare notene liggende vannrett oppå, og det er slitsomt.

Har bestilt metronom (taktmåler), ekstra par joggesko. Har både hus og leilighet, og full BSU, og GPS.

Veldedige formål kan vel også vurderes.

Ok, jeg så for meg et "vanlig" piano jeg. :P:)

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har unnet deg så mye fram til nå har du kanskje ikke reist så mye heller? Hva med å bruke noe av overskuddet på noen interessante ferier? Forutsatt at du har noen å reise med, eller er komfortabel med å reise alene...

Anonymous poster hash: 53eef...f18
AnonymBruker
Skrevet

Er du gjeldsfri? Evt. betal ned ekstra på lånet. Hvordan mat spiser du? kjøp evt mat av litt finere kvalitet.

Anonymous poster hash: 1b188...b27
Gjest Whitestripes
Skrevet

Kunst er en flott investering, og noe man kan ha glede av.

Har du ok møbler, eller er det noe som kunne vært modent for utskifting?
Tv med lydplanke?
Bil?

AnonymBruker
Skrevet

Men siden du etterlyser faktiske ting: har du Smart-TV, med Netflix eller Viaplay, HD-PVR boks osv? Det kan være en åpenbaring å velge selv hva man vil se når, i stedet for å bli sittende og se en episode av Friends for tiende gang fordi det tilfeldigvis gikk den timen du tilfeldigvis slo på TV. Ser du mye film/serier så er det iallefall et must, men ser du lite så er det fremdeles utrolig kjekt å ha.

Og ja, du har aaaaltfor få sko ;)

Går du i litt finere klær på jobb, så bør du ha mer enn ett par "finsko".

Nå vet jeg ikke helt hva du definerer som finsko da, men det finnes jo en mellomting mellom joggesko og lakksko også da. Tenker du trenger noen par med helt fullstendig vanlige skinnsko, jeg.

Du bør ha noen blazere, en parkas til vinteren og kjøp deg en ny skinnjakke hvis den gamle ser råtten ut.

Nettbrett trenger du ikke nei, fikk et av jobben og bruker det sånn ca aldri.

Takk for tips:) Jeg er ikke så veldig glad i reising egentlig, men står litt på ski på familiens vintersted en gang i året, men denne vinteren har jeg planlagt tre langhelger, og nye ski slik at jeg har flere steder og slipper drasse på dem.

Klær/sko er nok noe jeg virkelig trenger, så dine kommentarer der noteres:)

Netflix/Viaplay burde kanskje vurderes, ja, har det øvrige.

AnonymBruker
Skrevet

Bli min økonomiske støttekontakt! Ps, pengegaver kan ikke refunderes tilbake!

Anonymous poster hash: c0520...578

Hvorfor ikke? Du kan få ukelønn, hva med 5 kr om du tar søndagsoppvasken?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk penger på det du føler gir deg kvalitet og overskudd i hverdagen, uten å kaste det bort på søppel man egentlig ikke trenger.

Det er et generelt bra råd, som også er slik jeg tenker. Altså, ikke sløse, men ikke være gniten når det gjelder å kjøpe ting som jeg faktisk kan ha nytte av.

AnonymBruker
Skrevet

Du spiller piano! <3

Ja, og vet du hva? Jeg spiller blokkfløyte også;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunst er en flott investering, og noe man kan ha glede av.

Har du ok møbler, eller er det noe som kunne vært modent for utskifting?

Tv med lydplanke?

Bil?

Hm, jeg er ikke noe kunstmenneske, men det er jo en tanke..

Ny leilighet i fjor og stort sett bare nye møbler, men ble nok "bare" IKEA. Men i huset er det jo noe som kunne vært skiftet ut, ja.

Lydplanke var ikke dumt, du! Visste ikke at det eksisterte. Bil har jeg, som jeg er fornøyd med, men det blir nok en oppgradering om et år eller to.

AnonymBruker
Skrevet

Er du gjeldsfri? Evt. betal ned ekstra på lånet. Hvordan mat spiser du? kjøp evt mat av litt finere kvalitet.

Anonymous poster hash: 1b188...b27

Jeg er ikke gjeldfri men jeg jobber i et finanskonsern, noe som gjør at jeg har lavere lånerente enn hva jeg kan få på sparekonto, så da lønner det seg ikke å betale ned fortere enn nødvendig.

Mat av bedre kvalitet er faktisk et meget godt forslag. Kanskje jeg skal gå for å alltid kjøpe det dyreste produktet fremfor det billigste som jeg har gjort fram til nå? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktiskt samme type som deg TS, men mine fremtidsutsikter gjør at jeg ikke ønsker å øke forbruket, selv om jeg også har noen ambisjoner i den retnineng.

Dessverre har jeg reiselyst, og det kan jo bli et pengesluk uten like, så det sparer jeg til.

Utfordingen er å finne balansen mellom kortsiktig glede og økonomien på lang sikt.

.

Men selv om du ennå ikke er så gammel (men kanskje nettopp derfor), -har du tenkt på pensjonssparing i en eller annen form? Du vil få langt mindre i pensjon enn det tidligere generasjoner har fått, og for de fleste kan nok det komme som et sjokk. Du kan f.eks. logge deg inn på NAV og beregne fremtidig pensjon der. Får du et beløp som du vil være fornøyd med?

Som de sier, jo tidligere du begynner å spare, desto bedre.

Nå eier du allerede hus og leilighet (?) så da er det kanskje ikke aktuelt å spare mer i eiendom? Men hvis du liker å ferie i utlandet, kan du vurdere en "hytte" der?

Anonymous poster hash: b2173...573
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger en vinterfrakk, en ordentlig frakk som holder i ti år. Og hvis du ikke liker kunst på veggen, liker du sikkert kunst på øret? Kanskje konsertabonnement er noe for deg, hvis du liker klassisk musikk? Hvis ikke, legg i noen kroner på ekstra gode plasser på rockekonserter, for eksempel.

Jeg vet ikke hvor glad du er i å lage mat, men gode redskaper gjør det mye morsommere uansett. Gode kniver, gode gryter og stekepanner, og vips, er du hekta og blir en sånn fyr som bruker alle penga på sous vide-maskin og juicer.

Anonymous poster hash: 62b81...321

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...