Gå til innhold

Få barn som (tidligere) rusmisbruker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg vet ikke om dette er riktig underforum men tråden må gjerne flyttes om det er feil.

Jeg er en jente på 26 år som tenker mye på dette om man i det hele tatt bør få barn om man har hatt rusproblemer. Jeg synes egentlig at man bør la være å sette barn til verden hvis man ikke er veldig sikker på at man kan gi dem et godt liv.

Selv har jeg hatt problemer med alkohol fra jeg var 17 og til dags dato. Har sluttet et par ganger de siste årene men alltid begynt å drikke igjen. Men så var det dette med barn da. Jeg har på en måte tenkt at hvis jeg har klart å være edru hver dag i fem-ti år kan jeg begynne å planlegge barn. Men samtidig er det jo ingen garanti for at jeg ikke begynner å drikke igjen.

Derfor lurer jeg rett og slett på om jeg kanskje aldri bør får barn, siden risikoen for at jeg begynner å drikke igjen er der, uansett hvor lenge jeg har vært edru. Hva synes dere? Både i min situasjon og generelt?

Anonymous poster hash: d5951...81a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du møtt en mann du ønsker å få barn med da?

Anonymous poster hash: 20b09...e60

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er veldig flott at du tenker over dette!!!

Om du er skikket til å få barn eller ikke er det kun du som kan avgjøre. Jeg tenker at du må kjenne på det selv, se på situasjonen din og livet ditt - og veie det opp mot hvor lyst du har på barn.

Går vel an å få noe støtte fra hjelpeapparat?

Anonymous poster hash: 15271...d33
Skrevet

Det viktigste er at du erkjenner at dette er et (potensielt) problem og både søker og mottar hjelp. Som du sier bør du være ganske sikker på at du klarer å holde deg unna rus før du begynner å planlegge barn. Det er også lurt å være åpen med helsesøster, lege eller annet egnet hjelpeapparat slik at du har noen å gå til dersom det begynner å bli tøft eller du føler trangen til å ruse deg på nytt. Det er også godt mulig at barnevernet blir koblet inn. Dette er også en hjelp du bør takke ja til. Til tross for det man leser i media så sitter de på mye kompetanse og ønsker det beste for barnet (selv om det selvfølgelig finnes unntak der som alle andre steder).

Går du til noen form for behandling nå, eller i periodene hvor du har problemer? Ta det i så fall opp der at du ønsker barn. De kan sikkert hjelpe deg med å legge en plan for hva som bør være på plass først. De kjenner deg og vet om de tror du er klar for dette eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for så hyggelige svar! Det hadde jeg ikke ventet :fnise:

Ja, hadde sett for meg et samarbeid med hjelpeapparatet og selvfølgelig behandling, men man hører så mange historier om barnevernet som tar fra foreldre barna uten god nok grunn. Det kommer vel litt an på hvilken saksbehandler man har?

Nei, jeg har ikke noen jeg kunne tenke meg å få barn med for øyeblikket, men vil gjerne ha tenkt nøye igjennom dette før jeg eventuelt skulle gått inn i et seriøst forhold med mulige forventninger om barn.

Skrevet

Du høres usikker ut. Du burde ikke få noe barn akkurat nå mener jeg. Når du er 110% sikker på at du aldri vil tilbake til gamle vaner så tror jeg at du blir klar for det, men ut i fra innlegget ditt så høres det ikke sånn ut. Du vil vel ikke at barnet ditt skal ha en alkoholiker som mor?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for så hyggelige svar! Det hadde jeg ikke ventet :fnise:

Ja, hadde sett for meg et samarbeid med hjelpeapparatet og selvfølgelig behandling, men man hører så mange historier om barnevernet som tar fra foreldre barna uten god nok grunn. Det kommer vel litt an på hvilken saksbehandler man har?

Nei, jeg har ikke noen jeg kunne tenke meg å få barn med for øyeblikket, men vil gjerne ha tenkt nøye igjennom dette før jeg eventuelt skulle gått inn i et seriøst forhold med mulige forventninger om barn.

Har hørt at barnevernet gjør det jeg også. Men når jeg ser på alle barna som ikke har blitt tatt vare på av barnevernet som absolutt burde blitt det blir jeg litt i tvil. Uansett, så syns jeg det er kjempebra at du tenker over det og jeg vil si at hvis du klarer å holde deg edru i så mange år som er planen din og du ønsker barn så ville nok jeg gjort det.

Samtidig så kan alkoholmisbruk være arvelig, så det er en ting å ta med i beregningen det også.

Anonymous poster hash: 80a9c...418

• Liker 2
Skrevet

Samme her. Har VELDIG lyst på barn, men kommer ikke til å få før jeg er i et stabilt forhold, og er stabil selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...