AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Jeg har en datter på 1 1/2 år som spiser alt vi spiser. Men min svigermor kritiserer mye av det jeg gir og spør om jeg er gal, og at man ikke skal gi sånt til barn.. Som eks biff, godt stekt. Sist jeg ga henne det spurte hun om det hadde klikket for meg. Ser ikke at dette er noe farligere enn andre typer kjøtt? Datteren min er også veldig glad i dadler og kan spise masse av dette. Da rister svigers på hode og ser dumt på meg.. Er dette farlig å gi? Og nøtter, da sa hun at barn under 6 år ikke kan få nøtter. Men jeg lar henne smake. Spurte på helsestasjon og fikk beskjed om at det ikke er farlig så lenge de ikke får bien allergisk reaksjon.. Hva syns dere? Er det svigermor som er hysterisk eller er det jeg som er dum? Anonymous poster hash: 27623...a50
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 Hysterisk svigermor garantert. Anonymous poster hash: dc413...cfa 5
Kanutte Skrevet 3. januar 2014 #3 Skrevet 3. januar 2014 Nøtter skal man være litt forsiktig med. Spesielt peanøtter. Grunnen til det er at barn ofte setter ting i halsen, og en bitteliten bit peanøtt i lungen kan bli ganske kritisk. Ellers er jeg for at barn kan spise og smake det meste.
Sushi Skrevet 3. januar 2014 #4 Skrevet 3. januar 2014 Du har rett og svigermor er hysterisk. De kan spise alt på den alderen, bare pass på størrelsen på bitene når det gjelder nøtter... Peanøttsmør (sånt med bare peanøtter i) var veldig populært her! Ellers har vi gitt hakkede nøtter etterhvert som hun har fått tenner, men da har vi passet godt på.
Mohair Skrevet 3. januar 2014 #5 Skrevet 3. januar 2014 Trodde man skulle holde vente med nøtter til barna var tre år!? Min gutt spiser peanøttsmør og har fått smake bakst o.l med hakkede nøtter, men aldri hele nøtter eller store nøttebiter. Ellers synes jeg svigermoren din er hysterisk, ja. Hvorfor i alle dager skulle dadler være farlig? Og biff?
Gjest Magdalene Skrevet 3. januar 2014 #6 Skrevet 3. januar 2014 Alt, bort sett fra nøtter er det bare å gi.
Gjest Keikolina Skrevet 3. januar 2014 #7 Skrevet 3. januar 2014 Har hørt det ikke er bra med nøtter før de er 3, noe med oljer kan sette seg i lungene hvis de svelger feil og gjøre de syke.
Minnie Mus Skrevet 3. januar 2014 #8 Skrevet 3. januar 2014 Har hørt at barn under 2 år ikke skal spise muggost, spekemat og røkt mat pga at magen deres ikke er skikkelig utviklet til å tåle sånn mat enda, pga bakterier. Men mat som er godt stekt eller kokt skal gå greit.
Sushi Skrevet 3. januar 2014 #9 Skrevet 3. januar 2014 (endret) "Selv ved høy risiko er det ikke grunnlag for å utsette introduksjon av matvarer eller å unngå matvarer som egg, fisk, nøtter eller erter, med mindre allergi allerede er påvist. Man bør imidlertid være forsiktig med nøtter til små barn, fordi de kan sette dem i halsen."http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/kostholdsrad/spedbarn/Sider/default.aspx Det er altså ikke noe problem så lenge man er nøye på størrelsen på bitene. Endret 3. januar 2014 av Sushi 1
Sushi Skrevet 3. januar 2014 #10 Skrevet 3. januar 2014 Har hørt at barn under 2 år ikke skal spise muggost, spekemat og røkt mat pga at magen deres ikke er skikkelig utviklet til å tåle sånn mat enda, pga bakterier. Men mat som er godt stekt eller kokt skal gå greit. Det finnes ikke noe offisielt råd om det, såvidt jeg kan finne. Å være redd for å gi barn forskjellig type mat gir bare kresne barn. Selvsagt skal man unngå honning det første året osv, men det er ingen grunn til å være hysterisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå