Gå til innhold

Ektefelle totalt uten økonomisk sans - hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker på om denne tråden hører hjemme her, eller under "økonomi, jus og forbruker". Om jeg har tatt feil så beklager jeg.

Jeg er gift med en mann som har mistet totalt kontroll over egen økonomi, og jeg begynner å bli desperat.

Jeg vet for å være ærlig ikke i hvilken ende jeg skal begynne.

Han sliter med en enorm postkasseskrekk. Jeg kan ikke huske at han uoppfordret har tatt inn posten en eneste gang, og brev til han kan ligge på benken i ukevis (fullt synlig).

Hver gang jeg tar inn posten, så ser jeg at det er inkassokrav/purringer fra inkassoselskaper (jeg åpner aldri posten hans, men ser det på logoene/returadressen). Omtrent tre ganger i året mottar han (og jeg, siden vi eier bolig sammen) brev om tvangssalg. Hver gang vi har mottatt tvangssalgbrev har jeg ringt og fått vite at min mann har mottatt purringer på beløpet i rundt et halvt år (4-5 brev).

En gang gikk en sak så langt (uten at jeg fikk vite om det) at vi måtte til politiet og signere papirer på at saken var mottatt og avsluttet (naboen vår jobber der og jeg har aldri vært så flau i hele mitt liv). Jeg vet at han får trekk i lønnen pga en regning som ikke har blitt betalt.

Vi eier bolig sammen (50/50), og har i utgangspunktet delt økonomi (i praksis er den vel mer felles, dere vet hvordan det er med "det sort hullet" når man bor sammen). Det er jeg som håndterer alle felles regninger og felles utgifter (med en felles regningkonto vi begge betaer likt på).

Jeg begynner å bli ganske lei dette. Det er utrolig ekkelt å komme hjem til brev fra politiet, fra retten, og til brev om tvangssalg (alt dette kommer helt ut av det blå på meg). Plutselig har ikke mannen min penger, for han har fått trekk i lønna den måneden. Jeg vet at han får 2500 trukket av lønna fra januar til august, så det blir mindre å rutte med fremover.

Det skaper kort og godt en veldig uforutsigbar hverdag for meg, og er veldig ubehagelig.

Han er en tilsynelatende normal fyr. Han har universitetsutdannelse og tjener dobbelt så mye som meg (jeg har fagbrev og jobber innenfor helse).

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Da vi var tidlig i forholdet kom det frem at han virkelig hadde dummet seg ut, og at han satt med inkassogjeld på 25K. Dette greide han å fikse via et privat lån. Jeg trodde han hadde lært, men det viser det seg at han ikke har...

Jeg har truet, jeg har grått, jeg har tigget og jeg har smisket. Ingenting hjelper. Jeg har til og med tilbudt meg å ordne regninger, mot at han gir meg tilgang til en konto jeg kan betale fra.

Hver gang noe skjer så lover han bot og bedring, men det skjer aldri noe.

TS Olivia.

Anonymous poster hash: 7a131...04f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du nøyaktig hva disse utgiftene er? Er det ting han har kjøpt til seg selv eller felles?

Når det går såpass langt at det er snakk om tvangssalg (og da har det gått veldig langt) av bolig dere eier sammen, så er faktisk du involvert. Jeg ville satt foten ned og sagt at han skal ha et møte med økonom (i banken eller annet sted, det tilbys jo gratis hjelp) og løst dette - åpnet all post, og satt igang betalingsplaner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd noe tilsvarende med min tidligere samboer. Det ødela alt av tillit og kjærlighet. Jeg kjenner den gamle angsten blusse opp når jeg leser innlegget ditt. Jeg håper noen kommer med mer konstruktive bidrag, min erfaringer er dessverre at ingenting hjalp, og jeg prøvde det meste.

Anonymous poster hash: f4fb7...21d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere er gift - og selv om dere har "separat" økonomi, så er dere solidarisk ansvarlig for hverandre også. Så at boligen blir begjært tvangssolgt pga hans inkassokrav (som han tydeligvis ikke betaler), det er også ditt ansvar.

Du må starte med å åpne regningsbunken og få oversikt. (joda, jeg vet at man ikke skal åpne hverandres post, men må man så må man - ideelt sett gjør dere dette sammen) Hvis han ikke tar ansvar selv, så må faktisk du gjøre det for dere begge. Du har vel sett på luksusfellen - gjør som dem, lag en liste over alle fordringene - små og store, og prøv å lag en plan for hvordan dere skal betale det.

Jeg hadde vel også ringt statens kartverk, og bestilt en pantattest, så får full oversikt over hvilke heftelser som er tinglyst på boligen DU står som eier av.

Anonymous poster hash: 58838...a93
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg helt fortvilet. Vi har det fantastisk fint sammen, og jeg ønsker ikke at forholdet skal bli ødelagt over dette....

Jeg har helt seriøst gått i tenkeboksen å vurdert særbo. Men da måtte vi selge det fine huset vi har brukt mye tid og penger på å pusset opp sammen, og begge gått over til å leie leilighet. Det er en "dårlig" løsning da vi begge i så fall kommer til å bo dyrere og dårligere enn vi gjør med felles, eid bolig, samt jeg tror vi kommer til å selge med tap (vi kommer ikke til å "få tilbake" det vi pusset opp for).

Han går hvertfall ikke til inkasso for felles kostnader, for de håndterer jeg.

Det er bare idiot-ting. Som en bok han har bestilt over nettet med faktura, hvor han ikke har betalt fakturaen og saken har bare rullet videre. Det kan være regning fra tannlegen, et blad han abonnerer på, slike ting.

Han mener selv at han ikke trenger hjelp. For han "er jo voksen". Han har faktisk utdannelse innenfor økonomi, så der "trenger han hvertfall ingen råd" (i følge seg selv...).

Det er jo ulovlig å åpne andres post, så det kan jeg jo ikke gjøre. Og uansett, hva skulle det hjelpe? Jeg kan ikke begynne å betale alle hans regninger med min lønn. Jeg har flere ganger tilbudt meg å ta helt overhånd over hans økonomi (mot at han setter over korrekt sum), men han vil ikke.

Tusen takk for tipset om å bestille en panteattest, det skal jeg gjøre :)

TS Olivia.

AnonymBruker
Skrevet

Og bare så det er nevnt, så har jeg prøvd på sikkert hundre forskjellige betalingsplaner. Det går fint i et par måneder, så sklir det helt ut. Når jeg prøver å følge opp, så blir han bare aggressiv og "skal fikse det på jobb".

En gang gikk det bra i et halvt år (trodde jeg), frem til det viste seg at han hadde gjemt all posten sin for meg, slik at jeg ikke fikk se inkassobrevene. Dere kan tro overraskelsen var stor da jeg fant en skuff full av uåpnede brev, med porto datert månedsvis tilbake....

TS- Olivia.

Skrevet

Hvis han ikke en gang ser at han har et problem, så er det ikke så mye du kan gjøre. Han kan love bot og bedring så mye han vil, når han ikke gjør noe med det, så hjelper det jo svært lite. Og hvis han er så voksen som han skal ha det til, så burde han se dette selv.

Hva du skal gjøre, kan bare du vite. Du kan ikke endre ham, du kan bare bestemme deg for hvordan du ønsker å leve og forholde deg til økonomi. Det har gått så langt som at det påvirker deg og din økonomi, i det han lot det gå så langt som til trussel om tvangssalg av felles hus.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for å bli for "kjerring", også. Å mase og kjefte på de regningene... da går han hvertfall i lås.

Da jeg fant en tykk konvolutt fra politiet til han fikk jeg panikk og åpnet den. Det var varsel om trekk i lønn. Da tok vi en skikkelig samtale hvor jeg sa ærlig at jeg ønsker å fortsette forholdet, men vurderer særbo. Det var tydelig at det gikk veldig inn på han. Og han har blitt mye bedre, men jeg misstenker at han har begynt å gjemme post for meg igjen.

TS Olivia.

AnonymBruker
Skrevet

Det minste du burde gjøre for å sikre deg er å få særeie. Anonymous poster hash: 1e867...3cb

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Særbo er ikke løsningen. Det løser bare dine problemer - ikke hans.

Jeg ville heller ha krevd samtale på familievernkontoret der du foreslår at enten overtar du det økonomiske ansvaret eller så er ekteskapet over. Han må akseptere en kontant basert økonomi - skal han kjøpe noe på nettet må han akseptere at dette skal betales med ditt kort av deg.

Du kan jo også fortelle han at hvis den sittende regjeringen får viljen sin med gjeldsregister kan hans økonomiske rot koste han jobben.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville skilt meg og hatt særbo.

Tror han rett og slett må få seg en støkk for at han i det heletatt skal skjerpe seg.

Anonymous poster hash: cf276...a47
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Særeie har jeg faktisk! Ikke fordi jeg trodde noe slikt som dette skulle hende, men fordi "tilfelle rottefellle".

Å delta på Luksusfellen på TV3 er helt og totalt utelukket. Jeg nekter å drite meg ut på nasjonal TV på grunn av dette.

Dessuten er det jo ikke slik at vi står i fare for å miste hus og hjem (såvidt meg bekjent). Det er bare det at hans ekstremt rotete økonomi skaper mye usikkerhet og ubehagelige overraskelser for meg.

AnonymBruker
Skrevet

TS Olivia over :)

Skrevet

Du kan jo også fortelle han at hvis den sittende regjeringen får viljen sin med gjeldsregister kan hans økonomiske rot koste han jobben.

Såvidt jeg vet er det ingen arbeidsplasser som har lov til å jevnlig kredittsjekke arbeidstakerne sine, s jeg lurer litt på hvordan dette skulle føre til at han mister jobben. (I tillegg var det vel først og fremst forrige regjering som ville ha gjeldsregister. :P)

Skrevet

Hvor går pengene hans ???

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det at han har dårlig råd. Det er det at han ikke betaler regningene sine (eller åpner posten i det hele tatt).

TS Olivia.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør kreve full tilgang og full kontroll på kontoen hans, kortene og hva som går ut og inn siden han tydeligvis ikke tar ansvar selv. Hvis du ikke får det, bør du ta ut skilsmisse. Det livet der vil bare bli mer og mer jævlig, og du risikerer å sitte med gjeld opp etter halsen den dagen han går bort.

Anonymous poster hash: 6109d...c4d
  • Liker 3
Skrevet

Såvidt jeg vet er det ingen arbeidsplasser som har lov til å jevnlig kredittsjekke arbeidstakerne sine, s jeg lurer litt på hvordan dette skulle føre til at han mister jobben. (I tillegg var det vel først og fremst forrige regjering som ville ha gjeldsregister. :P)

Og så vidt jeg vet er selskapet som kredittsjekker pliktig i å sende brev hver gang han blir sjekket. Så da burde TS få brev i postkassa om det i såfall.

Skrevet

Det er ikke det at han har dårlig råd. Det er det at han ikke betaler regningene sine (eller åpner posten i det hele tatt).

TS Olivia.

Bare lar han være å betale dem? Selv om han har mer enn nok peng til å betale dem? Da er han jo kongen av latskap! Jeg ville tatt full kontroll over økonomien hans med samtykke fra ham. Dersom han ikke hadde vært enig idet, hadde jeg flyttet ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...