AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Jeg og min kjære har tenkt å ta turen til Alicante i april/mai i år. Er det noen som har vært der og kan fortelle meg litt om stedet? Hvor mye lommepenger trenger jeg egentlig? Jeg er glad i å shoppe, spise god mat, litt attraksjoner. Jeg er temmelig blank på å reise til det store utland, har bare vært i Sverige før. Hva bør jeg tenke på ellers? Må vi vaksinere oss? Hva må jeg pakke med? Gaaaad, hundre spørsmål her nå Håper noen gidder å ta seg tid til å svare Takk! Anonymous poster hash: a0985...172
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 Alicante ja, der ble jeg nesten skutt og voldtatt, så aldri mer! Nå er dette noen år siden, mulig det er mindre kriminalitet nå enn da jeg var der. Eller skal dere bo utafor Alicante? Var skummelt i Torrevieja også, aldri mer! Spania er generelt ganske safe men akkurat i disse områdene følte jeg meg ikke trygg. Foretrekker kysten nord for Barcelona og Mallorca. Men det er min mening, mulig dere får en super tur Anbefaler å ikke drikke for mye, er mange lommetyver i Spania så lønner seg å passe litt på. Du trenger ikke ta noen vaksiner. Maten er veldig god, og billig. Hvor mye penger du må ta med kommer an på hvor mye du shopper... Anonymous poster hash: aad5e...b72
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #3 Skrevet 3. januar 2014 Vi har ikke riktig bestemt hvor hen vi skal bo, for vi drar på en hopp-på-tur. Vet bare at vi har fått litt sansen for Alicante. Null problem angående drikking, ingen av oss gjør det. Anonymous poster hash: a0985...172
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #4 Skrevet 3. januar 2014 Har søkt litt på kriminalitet og Alicante, ser ut som det er rimelig trygt der. -TS Anonymous poster hash: a0985...172
Bollocks Skrevet 3. januar 2014 #5 Skrevet 3. januar 2014 Jeg har bodd i Alicante som utvekslingsstudent, og jeg ser på Alicante som et veldig trygt sted. Det er politi overalt, og på busstasjonen er det alltid vakter, og ofte narkohunder der. Jeg følte at jeg kunne gå trygt i gatene. Forresten er politimennene som regel ganske fine å se på, høhø. Det pleier å være nokså varmt i mai. Stranden er veldig fin og lang, og du kan dra på Santa Barbara, en festning på en lite fjell, for å se hele Alicante. Så finnes de derre hippiebodene i nærheten av strandpromenaden. Personlig syns jeg at Alicante kan være litt kjedelig over lengre tid, men fordelen er at byen er liten, så det er lett å komme seg fra sted til sted. Det er også billigere enn f.eks. Madrid og Barcelona. En annen fordel med Alicante er beliggenheten: Blir Alicante for kjedelig, går det mange busser til Murcia, Valencia, Benidorm, samt andre steder, dersom det frister med en dagstur for å komme seg litt vekk. Om du velger å ta en dagstur innom Torrevieja, vil jeg ikke anbefale det. Jeg vet ikke hvilken opplevelse andre har fått av byen, men jeg fikk litt inntrykk av at det var et litt shady sted - hvertfall utenom turistsesongen. Det er veldig mange rumenere der, som hele tiden skal presse seg på deg. Jeg syns også det var veldig lite politi der. I Spania er jeg vant til å se politi overalt, så når jeg kommer til et sted og ser en eller to politimenn blir jeg litt skeptisk til stedet. Særlig når det er mange rumenere som skal ha deg til å kjøpe ting hele tiden. Tilbake til Alicante: Shoppingen er helt ok. Det er et kjøpesenter der, som jeg ikke klarer å huske hva heter, som har et ganske stort utvalg. Det er ikke det største kjøpesenteret, men det er nok av butikker. Det finnes også El Corte Inglés, men der er det veldig dyrt. Zara er mye billigere i Spania enn i Norge. For eksempel kjøpte jeg en kåpe fra Zara som kostet 600 i Spania og 1100 i Norge. Angående mat, anbefaler jeg et sted som heter Piripi. Det ligger i en av storgatene i byen, i nærheten av El Corte Inglés og handlegatene. Der kan man få typisk spansk mat, og det er et sted mange spanjoler sikkert kommer til å anbefale deg dersom du spør. Du trenger ikke å vaksinere deg. Men du bør pakke en heftig solfaktor. Jeg har brent meg på det å ta med for lav solfaktor altfor mange ganger. Du bør være forsiktig med sakene dine når du ligger på stranda. Det er som regel på strendene det kommer folk som vil tilby deg å flette håret ditt, gi deg massasje, gi deg hennatatoveringer, osv. så om du reiser med en annen, bør det alltid ligge en som passer på sakene dine mens du er i vannet. Prøv å få tak i brosjyrer eller reisekataloger, som kan gi deg en fin oversikt over hva som finnes i nærheten. Å tilbringe enten en dag eller to i Valencia vil jeg anbefale på det sterkeste. Du kan for eksempel ta tog dit. Togstasjonen i Alicante er veldig enkel og oversiktlig, og togstasjonen i Valencia er nesten en attraksjon i seg selv. Alicante er veldig flink på turrón. Det er en søtsak som spanjolene ofte spiser i jula. Det må du smake, særlig den harde og hvite med karameliserte mandler i. Det kan være en fin ting å ta med hjem. Og når du handler mat, anbefaler jeg deg å prøve å finne noe som heter sobrasada (husker ikke om jeg skrev det rett). Det er et kjøttpålegg som passer fint til hvitt brød og queso fresco, en type "ost" som minner meg om en hardere variant av cottage cheese. Det finner du lett i kjøttavdelingen. Det er så mange ting jeg vil anbefale på den kulinariske fronten, men jeg tror jeg setter strek her 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #6 Skrevet 3. januar 2014 Tuuuusen takk for utfyllende svar, Bollocks! :D Vet du sånn ca hva måltidsprisene ligger på? Middag, frokost etc? Anonymous poster hash: a0985...172
Bollocks Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Tuuuusen takk for utfyllende svar, Bollocks! :D Vet du sånn ca hva måltidsprisene ligger på? Middag, frokost etc? Anonymous poster hash: a0985...172 Det klarer jeg ikke å huske. Det kommer an på hvor du spiser og hva du spiser. For eksempel er det en del tapasrestauranter der. Jeg har tidligere brent meg på å tro at et måltid var kjempebillig (eks. 2 eller 3 euro), men så har det vist seg å være tapaskomponenter, altså en del av måltidet, men ikke hele. Man må liksom bestille flere ting for å få et fullverdig måltid. Jeg tror 10 euro burde være nok for et ålreit måltid, når det er snakk om vanlige porsjoner. Men jeg er ikke helt sikker, dessverre. Ofte får man gratis mat, altså småretter, når man bestiller øl eller mens man venter på å få servert måltidet sitt. Dette skjer som regel kun på de spanske kaféene, og ikke de typiske turistplassene. Dersom du spør etter dagens meny (menu del día), kan måltidene bli rimeligere enn ellers. Den har de som regel kun i ukedagene og rundt lunchtid. Alicante er kjent for å prøve å "snike inn" brød i bestillingen din. Det vil si at du får servert brød som du tror er gratis, men så står det på kvitteringen at du må betale for brødet. Det er ikke dyrt, men drit i å tipse dem dersom det skjer. Mange servitører anser betalingen for brødet du ikke bestilte som tips. Enkelte steder kan det også være dyrere å spise ute, altså på gaten utenfor restauranten, enn å spise innendørs. Prisene varierer, og det kommer gjerne an på om du spiser på en turistplass eller der de lokale innbyggerne samler seg. Jeg pleier å se etter de restaurantene der det er flest spanjoler, og så drar jeg dit for å spise. Spanjolene er opptatt av god mat (og de vil ha valuta for pengene), så antall spanjoler er en god indikator på hvor bra spisestedet er.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Alicante er et drittsted. Stygt og jævlig, alkoholikere som drikker rødsprit hele døgnet alle steder der det kunne vært pent og de sitter åpenlyst og driter/pisser på gaten når man går til stranden. Anonymous poster hash: 831a4...23f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Alicante er et drittsted. Stygt og jævlig, alkoholikere som drikker rødsprit hele døgnet alle steder der det kunne vært pent og de sitter åpenlyst og driter/pisser på gaten når man går til stranden. Anonymous poster hash: 831a4...23f Dette har jeg hardt for å tro på. Hvorfor er det en yndet turistplass hvis det er sånne tilstander der? -TS. Anonymous poster hash: a0985...172
Bollocks Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Alicante er et drittsted. Stygt og jævlig, alkoholikere som drikker rødsprit hele døgnet alle steder der det kunne vært pent og de sitter åpenlyst og driter/pisser på gaten når man går til stranden. Anonymous poster hash: 831a4...23f Det kommer an på sesongen og hvor man henger hen. Man kan se det overalt i Spania, i hvilken som helst by, når som helst. Det kommer an på hva man oppsøker. De gangene jeg har vært i Alicante, er det rolig og fint der. Men det er mulig jeg har vært på feil sted til feil tid. Men til TS: Jeg vil egentlig anbefale Valencia over Alicante. Alicante funker fett, men det er så mye mer å gjøre i Valencia... sånn, hvis dere liker å gjøre ting.
Silfen Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Torre er da helt fint. Så ikke noe shady i det hele tatt da vi var der.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Har vært i Alicante og i Torrevieja. Likte begge plassene Anonymous poster hash: b3c60...fb1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 (Men må si jeg likte Mallorca bedre) Anonymous poster hash: b3c60...fb1
Bollocks Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 Torre er da helt fint. Så ikke noe shady i det hele tatt da vi var der. Det er mulig det hadde noe med sesongen å gjøre, jeg dro litt utenfor sesongen, så det er godt mulig at jeg fikk feil inntrykk av byen.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 Det kommer an på sesongen og hvor man henger hen. Man kan se det overalt i Spania, i hvilken som helst by, når som helst. Det kommer an på hva man oppsøker. De gangene jeg har vært i Alicante, er det rolig og fint der. Men det er mulig jeg har vært på feil sted til feil tid. Men til TS: Jeg vil egentlig anbefale Valencia over Alicante. Alicante funker fett, men det er så mye mer å gjøre i Valencia... sånn, hvis dere liker å gjøre ting. Vi var der i sommerferien. Bodde ca 10-15 minutter fra havnen og stranden og gikk frem og tilbake dit hver dag. Det var også på vei til alle restaurantene vi så disse ekkelhetene. Anonymous poster hash: 831a4...23f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 Var i Alicante tidlig i høst, voksen dame som reiste alene. Har bare positive ting å si om byen. Lett å komme seg dit, rent og pent, hyggelige folk, greie priser, fin strand. Kan ikke si noe om shopping, dessverre. Brukte ikke tiden på det. Anonymous poster hash: 4ddcf...f41
Gjest Chloe87 Skrevet 5. januar 2014 #17 Skrevet 5. januar 2014 Jeg var der for seks år siden, husker ikke så mye, men det var veldig flott der og var i en fin dyrepark hvor dem blant annet hjalp skadde dyr. Var også veldig god mat der og fine kirker!
Stormborn Skrevet 5. januar 2014 #18 Skrevet 5. januar 2014 Hvis det hadde vært så fælt der, hvorfor kjøper så mange nordmenn hus og leilighet der?
Bollocks Skrevet 5. januar 2014 #19 Skrevet 5. januar 2014 Vi var der i sommerferien. Bodde ca 10-15 minutter fra havnen og stranden og gikk frem og tilbake dit hver dag. Det var også på vei til alle restaurantene vi så disse ekkelhetene. Anonymous poster hash: 831a4...23f Jeg var også der i sommerferien, men jeg så ingen overstadig berusede mennesker. Men jeg var ikke ute etter kl. 1 uansett. Den eneste gangen jeg har sett driitfulle mennesker i Alicante, var da Spania vant eurocopa for et par år siden. Da var det en del knuste ting og oppkast i gatene etterpå.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #20 Skrevet 6. januar 2014 Jeg var også der i sommerferien, men jeg så ingen overstadig berusede mennesker. Men jeg var ikke ute etter kl. 1 uansett. Den eneste gangen jeg har sett driitfulle mennesker i Alicante, var da Spania vant eurocopa for et par år siden. Da var det en del knuste ting og oppkast i gatene etterpå. Neinei, ikke vet jeg. Var ikke ute senere enn 1 vi heller.. Anonymous poster hash: 831a4...23f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå