Nilla Skrevet 16. mai 2004 #1 Skrevet 16. mai 2004 Hei dere! Nå har jeg gjort det igjen... Laget en NYDELIG pai (synes jeg selv), som så virkelig lekker ut da den kom ut av ovnen. 8) Og alle mager gleder seg... Men, når man skal ta seg et stykke, så sitter jo hele den f.... bunnen fast i forma! Denne gangen også! :o Jeg har prøvd: formfett, smør, mel, smør og mel, men nei da, bom fast. Når man endelig får et stykke opp på fatet sitt, så ser det ut som bomba og stekt lapskaus. :evil: Ja, riktig så ille er det ikke da, men det er irriterende. Hva gjør dere for at den ikke skal sette seg fast? Det er verst rundt kantene. (eller er det bare jeg som egentlig ikke er så god til å lage paibunn????) -Nilla-
Pip Skrevet 16. mai 2004 #2 Skrevet 16. mai 2004 Eg smør forma med margarin, og strør litt mjøl etterpå... Har ikkje hatt store problem med at botnen heng fast som eg kan hugse.
Arkana Skrevet 16. mai 2004 #3 Skrevet 16. mai 2004 Hmm, jeg har ikke opplevd det samme selv, bare smører med litt smør. Har du prøvd å løsne den med en skarp kniv hele veien rundt før du skjærer et stykke av den? Et stykke bakepapir (bare en sirkel som dekker selve bunnen) vil sikkert gjøre susen.
:-) anna Skrevet 16. mai 2004 #4 Skrevet 16. mai 2004 Mamman min sverger til smøre og så strø med semulegryn. Men jeg har aldri prøvd.
Gjest 1111 Skrevet 16. mai 2004 #5 Skrevet 16. mai 2004 Med fare for å høres dum ut, kan det være forma det er noe galt med? For meg er det et mysterium at paien fortsatt sitter fast hvis du har prøvd ut alt du har prøvd ut.
Gjest the imp Skrevet 17. mai 2004 #6 Skrevet 17. mai 2004 Det hørtes da rart ut. Må innrømme at jeg glemte å smøre forma første gang jeg lagde pai også, men det var visst ikke noe problem for bunnen var så feit at den satt ikke fast. Hva slags form bruker du? Er den i glass, aluminium, eller noe annet? Dessuten, hvordan lager du deigen?
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2004 #7 Skrevet 19. mai 2004 La paien hvile i ti minutter før du skjærer i den da får den satt seg litt. Jeg har ikke hatt problemer etter at jeg begynte med det. Ikke smører jeg formen heller. ( har glassform)
Octavia Skrevet 19. mai 2004 #9 Skrevet 19. mai 2004 Jeg har en teflonpaiform (Evatrio?) hvor bunnen er løs, og det går derfor an å løfte hele paien ut av formen og plassere den på et fat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå