Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fri på jobben i dag, så jeg pakker ned julen.

Er det bare meg som syns julen er en slitsom tid?

Siste 14 dager før jul, så styrer en som bare det. Lager opp mat,baker,pakker pakker ,rydder og vasker. Tar frem alt av juletinger.

Etter mange år så blir det en del.

Så kommer lillejulaften, og det kommer besøk med gaver,tvinger frem et smil og byr på kaffe,mat eller hva det måtte være.

Julaften er hardkjør. Lage middag,pynte bord,rydde igjen,gravsted,kirken,hjem og ta imot gjester. Det blir jeg som blir på kjøkkenet. Julaften kvelden ser huset bombet ut.

På igjen 1. juledag. Julefrokost, lunc,middag. Så skal man til familie i juledagene og spise middag,eller ta imot gjester selv.

Så er det nyttårshelg,og samme som julehelgen.

Det går i et en hel uke,og da har man holdt på 14 dager før jul også.

Jeg hadde lyst å si nei takk til familien,hadde lyst å være hjemme og slappe av. Litt leit da, siden resten av familien kom.

Jeg føler meg ofte tvinget til å invitere også. Men kjenner det blir mer og mer slitsomt.

Av ulike årsaker så er det jeg som står for det meste her i huset.

Så i dag når jeg ryddet ut julen,satte jeg meg ned å tenkte. Gidder jeg dette mere?

Vi har fyrt mye i ovnen i julen, tent mye lys, på kjøkkenet er det kokt og brast hele tiden, så her trengs det en skikkelig vask etter julen også.

Er det bare meg? eller kan dere andre innrømme at julen ikke er som på postkort eller film?

Anonymous poster hash: d41ba...0fa
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo litt hva man gjør det til selv. Jeg begynner å kjøpe julegaver i veldig god tid så jeg ikke blir stressa, kjøper også bare til nær familie. Baking er koselig, det kan jeg godt gjøre en litt rolig dag, men det skal jo være gøy, så da blir det ikke ti typer og baking til jeg er drittlei.

På julaften kan jeg tenke meg det er litt å gjøre. Jeg feirer borte, så matlaging slipper jeg, men i min familie hjelper de fleste til med å dekke på, vaske opp og rydde etter seg, det er jo en selvfølge. Går ikke til kirken heller, liker å ha en rolig start på dagen.

Se på dagene etter julaften som en sjanse til å slappe av litt også da, selv når du blir invitert bort. Da slipper du jo å lage maten, å være sosial kan være litt slitsomt - men når det gjelder familie kan man vel være ganske avslappet og rolig også? Trenger vel ikke å være i toppform og underholde alle hele tiden?

Virker som at hovedproblemet ditt er at du føler det tvunget til å invitere (hvorfor?), samt må gjøre det meste selv (hvorfor? Om du ikke får noen form for hjelp hadde i hvert fall ikke jeg giddet å invitere så ofte...). For meg er julen fortsatt fantastisk i alle fall, for jeg tar det ganske med ro.

+ I min familie feirer vi jul sammen, og en av de som ikke har laget julemiddagen arrangerer middag 1. eller 2. juledag. Julefrokost, lunsj, etc gidder vi ikke, skjønner at det blir mye. Nyttårsaften er det heller ikke alle som feirer med hele familien, mange med venner eller med bare sin egen familie (mor, far og barn f.eks.) Og nyttårshelg? Aldri hørt om, mao., gidder ikke det heller.

Endret av Gaea
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at julen er hva du gjør den til.

Jeg stresser ikke i tiden før jul. Jeg handler gaver i løpet av sommeren/høsten. Vi har også ordnet oss avtale med venner og familie slik at vi ikke gir gaver til andre enn nevøer, nieser, søskne og Dee tre gjenlevende av foreldrene/besteforeldrene våre. Mannen har ansvar for julemiddagen, og passer derfor på å kjøpe en ribbe og et kålhode.

Vasking tar vi ikke tyngre enn i resten av året. Pynt: vi pyntet litt, men det tok ikke lang tid. Bare satte utover litt som ungene har laget i barnehagen og noe arvegods. Skal rydde vekk det i morgen.

I jula har vi gått på ski og vært på badeland. Vi har besøkt familie og fått besøk en gang -veldig koselig!

Synes jula er så lite styr at jeg har tenkt å begynne å bake lese til jul. Har avtalt med en venninne å bli med henne som lærling om 10-11 måneder fra nå.

Synes du styr før jul er slitsomt, så velg det bort!

Anonymous poster hash: 47757...563

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg kan ikke "innrømme at julen ikke er som på postkort eller film", nettopp fordi jeg velger å ikke legge listen høyere enn hva jeg kan leve med.

Jeg har hygget meg. Med venner, unge og gamle, med familie og med å ha fri. Jeg liker julen, jeg nyter fridagene og den gode maten.

I stedet for å avlyse jula, kan du jo innse at du legger listen for høyt og gjøre noe med det neste år? Som du har erfart, julen blir stress hvis du stresser...

:heks:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...