AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Jeg er ei 19 år gammel jente som har fått drømmebyen i Oslo. Men jeg kommer fra ei pittelita bygd langt nord, og er ikke vant til storbyer. Har aldri vært i Oslo/Lillestrøm før. Har fått meg leilighet i Lillestrøm, fordi jeg heller vil bo der enn i store Oslo, og så var det litt billigere. Har hørt alle de vanlige rådene om Oslo, som ikke gå alene, ikke vis mobil, ikke gå med dyre jakker, ikke bli for full osv. Og det står jo mye i avisa også, så jeg føler jeg vet litt hva det går i når det gjelder Oslo. Men jeg har aldri hørt noe om Lillestrøm? Er det farlig der også? Jeg kommer jo til å bruke mest tid der, siden det er der jeg skal bo. Jeg kommer til å ta tog mellom Oslo-Lillestrøm hver dag (kanskje nattog iblandt om de har det), er det farlig for en jente alene? Jeg går mye tur og vil finne en lysløype. Er det farlig å gå en jente alene i skogen med musikk på ørene? Jeg er veldig innadvendt og sliter med sterk sosial angst, så jeg ser ikke for meg noen venner i nærmeste framtid, så jeg kommer til å gå mest alene. Er veldig redd for å flytte, å begynner å angre. Ble seksuelt misbrukt som barn, så jeg tror en voldtekt kommer til å ødelegge meg helt Anonymous poster hash: 5dee0...82e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 TS her. Jeg mente selvsagt at jeg har fått drømmejobben. Oslo er ikke drømmebyen min akkurat Anonymous poster hash: 5dee0...82e 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #3 Skrevet 3. januar 2014 Lillestrøm er en liten by. Har bodd her i mange år og det er ikke farlig her! Anonymous poster hash: d161f...e91 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #4 Skrevet 3. januar 2014 Og så må jeg selvsagt si, velkommen hit og håper du kommer til å trives! Jeg kommer også fra Nord-Norge, og trives mye bedre her enn i Oslo. Der er det alt for mye mas og kjas. Anonymous poster hash: d161f...e91
Gjest navnelapp Skrevet 3. januar 2014 #5 Skrevet 3. januar 2014 Eg har budd i Oslo i 28 år, og har stortrivdest heile tida. Når det gjeld det å føle seg trygg så er det ei tilvenningssak, det er ikkje nokon stor, overhengande risiko for å oppleve skumle ting i Oslo. Viss eg var deg ville eg kanskje heller byrja med å få meg ein plass å bu ganske nær der eg jobbar, då får du meir "landsbykjensla" enn viss du skal pendle slik du planlegg. Kvar i byen skal du jobbe? 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #6 Skrevet 3. januar 2014 Nei, Oslo er ikke en farlig. Blir nesten oppgitt av alle de fordommene folk utenfor har mot Oslo. Oslo er en av de tryggeste byene i Europa, til og med i hele verden. Jeg har bodd her hele mitt liv, og aldri følt meg mer tryggere. Anonymous poster hash: 05da9...ac0 10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #7 Skrevet 3. januar 2014 Eg har budd i Oslo i 28 år, og har stortrivdest heile tida. Når det gjeld det å føle seg trygg så er det ei tilvenningssak, det er ikkje nokon stor, overhengande risiko for å oppleve skumle ting i Oslo. Viss eg var deg ville eg kanskje heller byrja med å få meg ein plass å bu ganske nær der eg jobbar, då får du meir "landsbykjensla" enn viss du skal pendle slik du planlegg. Kvar i byen skal du jobbe? TS her. Jeg har allerede fått meg leilighet i Lillestrøm. Så du anbefaler ikke å pendle? Anonymous poster hash: 5dee0...82e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #8 Skrevet 3. januar 2014 Lillestrøm er en liten by, og er ikke spesielt farlig. Det mest alvorlige som skjer er som regel noen slåsskamper utenfor utestedene i helgene. Jeg har aldri følt meg utrygg her. Lysløype finnes på Skedsmokorset og i Rælingen, enklest å komme seg til med bil. Ellers er det fint å gå langs flomvollene og rundt Nebbursvollen ("Nebben") og Nitelva hele året. På dagtid er det alltid folk på tur der. På kveldstid og om natten er det litt vel øde, men jeg har aldri hørt om at det har skjedd noe der. Oslo er vel litt mer "farlig", men hvis du unngår å gå på de verste stedene alene om natten, vil du nok klare deg fint. Da tenker jeg på parkene, langs Akerselva, nedre del av Grunerløkka, området rundt Oslo S og Grønland/Tøyen. Anonymous poster hash: b2673...7fe
Barcelone Skrevet 3. januar 2014 #9 Skrevet 3. januar 2014 TS her. Jeg har allerede fått meg leilighet i Lillestrøm. Så du anbefaler ikke å pendle? Anonymous poster hash: 5dee0...82e Går helt fint å pendle fra Lillestrøm. Toget bruker 10 minutter til Oslo S. Lillestrøm er et lite tettsted som fikk bystatus for noen år tilbake. Tror ikke du skal bekymre deg noe særlig hverken for Oslo eller Lillestrøm. Oslo har et ufortjent dårlig rykte. Jeg elsker Oslo og synes det er en fantastisk by å bo i. Her er både by og mark og et godt kulturtilbud. 7
Gjest navnelapp Skrevet 3. januar 2014 #10 Skrevet 3. januar 2014 TS her. Jeg har allerede fått meg leilighet i Lillestrøm. Så du anbefaler ikke å pendle? Anonymous poster hash: 5dee0...82e Eg ville ikkje gjort det. Eg syns det er hyggeleg å kunne gå og sykle, og å vere i nabolaget der eg er kjend. Så difor har vi busett oss relativt nær både min og mannen min sin jobb, slik at vi kan sykle til jobb, begge to. Det er dyrt og trangt på toget, så å sleppe det er deilig syns eg. Men du kan jo prøve å pendle først, og så heller ombestemme deg om eit år eller to. 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #11 Skrevet 3. januar 2014 TS her. Jeg har allerede fått meg leilighet i Lillestrøm. Så du anbefaler ikke å pendle? Anonymous poster hash: 5dee0...82e Det går fint å pendle litt, Lillestrøm er ikke langt unna Oslo. Men man bør ta litt høyde for togtull, det har jo vært manglende vedlikehold på de fleste linjer og man kan titt og ofte oppleve at det settes inn buss for tog i helger og ferier og iblant på hverdag. Trist at du har opplevd overgrep og at du har angst, men Lillestrøm/Oslo vil kunne gi deg en mulighet til å treffe flere og begynne litt på nytt, det er vel kanskje bra? Oslo er ikke spesielt farlig men det er jo lurt å ta forholdsregler som at man unngår å gå alene hjem etter byen, unngå akerselva og parkene når det er bekmørkt osv. Ikke fordi det er veldig farlig, sannsynligheten er ikke stor for at man opplever noe men den er like fullt høyere om natten eller når man er utsatt/alene/går der man ikke burde. Lillestrøm har jeg bare vært litt i og aldri ute på nattestid. Husk også at Oslo egentlig ikke er så stort og uoversiktlig som man skal ha det til. Kommer man fra et lite sted vil det nok virke sånn, men byen er egentlig relativt liten i den store sammenhengen Anonymous poster hash: a2f4e...d2b
Askmeagain89 Skrevet 3. januar 2014 #12 Skrevet 3. januar 2014 Er ikke farlig noen av stedene. Bare man bruker normalt sunt vet så går det helt fint! Gratulerer med ny jobb og masse lykke til Dette går nok bare bra skal du se 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #13 Skrevet 3. januar 2014 Hvor mye er "billigere" da? Det er dyrt i Lillestrøm, og dyrt mndkort inn til Oslo. Kjedelig er det der også! Høres ut for meg som du har valgt å bo i feil by! I Oslo er det kun er kort tbane eller busstur før du er i marka, mens i Lillestrøm er det mindre markamuligjeter, og betydelig mye mer tungvint å komme seg dit om du ikke har bil. Synes det skjer mye dritt i Lillestrøm også, særlig til å være så innmari lite. I Lillestrøm var det et gigantisk gjengslagsmål rett utenfor døra våres, hvor en familiefar ble drept.Anonymous poster hash: f15c0...26b 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #14 Skrevet 3. januar 2014 TS her. Takk for beroligende svar Hadde forventet mye verre, hehe. Det er lysløypeturer og toget jeg bekymrer meg mest for. Og generelt bråk på utesteder, men jeg drar ikke så mye på byen så det er kanskje ikke noe problem. Jeg lurer på om det er mye vanlig kriminalitet i Lillestrøm. Jeg har bil, og den må stå åpent ute, uten at jeg kan se den fra vinduet. Er det stor sjanse for innbrudd i bilen? Og trenger jeg å være redd for lommeboka når jeg går i byen? Og er det fare for innbrudd i leiligheten? Leste en tråd der mange i Oslo fortalte om at de hadde opplevd flere innbrudd.... Anonymous poster hash: 5dee0...82e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #16 Skrevet 3. januar 2014 Hvor mye er "billigere" da? Det er dyrt i Lillestrøm, og dyrt mndkort inn til Oslo. Kjedelig er det der også! Høres ut for meg som du har valgt å bo i feil by! I Oslo er det kun er kort tbane eller busstur før du er i marka, mens i Lillestrøm er det mindre markamuligjeter, og betydelig mye mer tungvint å komme seg dit om du ikke har bil. Synes det skjer mye dritt i Lillestrøm også, særlig til å være så innmari lite. I Lillestrøm var det et gigantisk gjengslagsmål rett utenfor døra våres, hvor en familiefar ble drept.Anonymous poster hash: f15c0...26b TS her. Jeg har fått en flott 60kvm leilighet til 6000, inkludert strøm. Fant ikke noe tilsvarende i Oslo. Og jeg har bill. Men det siste du skrev skremte meg... Visste ikke at det var gjenger der. Anonymous poster hash: 5dee0...82e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #17 Skrevet 3. januar 2014 Kvar omtrent i Oslo skal du jobbe? Ts her. Jeg skal jobbe på St.Hanshaugen. Anonymous poster hash: 5dee0...82e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #18 Skrevet 3. januar 2014 Jeg bodde i Oslo i 21 år. Aldri innbruddsforsøk. Aldri utsatt for noe skremmende/vold. Jeg gikk til og med alene gjennom Slottsparken ganske ofte på nattestid. Men aldri i tilstand "full og/eller halvnaken". Anonymous poster hash: 557ee...33a 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #19 Skrevet 3. januar 2014 TS her. Takk for beroligende svar Hadde forventet mye verre, hehe. Det er lysløypeturer og toget jeg bekymrer meg mest for. Og generelt bråk på utesteder, men jeg drar ikke så mye på byen så det er kanskje ikke noe problem. Jeg lurer på om det er mye vanlig kriminalitet i Lillestrøm. Jeg har bil, og den må stå åpent ute, uten at jeg kan se den fra vinduet. Er det stor sjanse for innbrudd i bilen? Og trenger jeg å være redd for lommeboka når jeg går i byen? Og er det fare for innbrudd i leiligheten? Leste en tråd der mange i Oslo fortalte om at de hadde opplevd flere innbrudd.... Anonymous poster hash: 5dee0...82e Det er ikke så ofte bråk på utestedene som man skal ha det til generelt sett. Selvfølgelig kan man iblant oppleve at noen fyker i tottene på hverandre men det er ikke ofte i den store sammenheng. Toget er trygt nok, men mange syntes det er litt kjedelig og det kan være trangt i rushtiden. Innbrudd har nesten ingen jeg kjenner opplevd, husk at det er de som faktisk har opplevd det som forteller om det da. Og det bor 600.000+ i Oslo, så det vil selvsagt være en og annen som opplever det. Lommetyveri kan skje i områder med mye trengsel. Men ha den tett på kroppen og ikke i en veske eller ryggsekk som kan bli rotet gjennom uten at du legger merke til det så går det nok helt fint. Anonymous poster hash: a2f4e...d2b
Gjest navnelapp Skrevet 3. januar 2014 #20 Skrevet 3. januar 2014 Då blir det litt missvisande med 10 minutt på toget, for du må jo frå toget og til St.Hanshaugen og. Det kan ta tid, alt etter korleis du skal kome deg dit. Det er ikkje gangavstand. 37-bussen kan passe, det kjem an på kvar arbeidsplassen din ligg. Du har fått deg ein rimeleg plass å bu, så det enklaste er sikkert å berre finne ein god pendleveg, og prøve det ut i eit år eller to. Så kan du gjere ei vurdering, og kanskje finn du noko i byen som du likar betre. Inne i byen er det vanlegare å bu i kollektiv, og då kan du bu både sentralt og fint for den prisen du betalar på Lillestrøm. Eg har heller aldri opplevd å bli rana, voldtatt eller fått innbrot i leiligheita eller bilen i Oslo. Ein gong vart eg fråstolen sykkelen min, syklar må låsast med grov kjetting og hengelås. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå