Gå til innhold

Hvilke realfag er "enklest" som privatist?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal inn på et kurs som krever en realfagskombinasjon til høsten.

Det som står er at jeg trenger:

Opptakskrav:

Normalt gjelder generell studiekompetanse + Matematikk R1 eller Matematikk S1 + S2, og en av følgende:

• Matematikk (R1 + R2) eller
  • Fysikk (1 + 2) eller
  • Kjemi (1 + 2) eller
  • Biologi (1 + 2) eller
  • Informasjonsteknologi (1 + 2) eller
  • Geofag (1 + 2) eller
  • Teknologi og forskningslære (1 + 2)

Par spørsmål:

1. Betyr dette at matematikk R1+R2 vil være nok til å komme inn uten noe annet?

2. Dere som har erfaring med fagene, hvilke av fagene vil dere si er enklest/vanskeligst å gjøre det godt i?

Anonymous poster hash: 4f1d9...5de
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 5 i biologi uten å være god i realfag overhodet. På min vgs ble det regna som et "lett" realfag og et sikkert valg for god karakter, et greit fag hvis man trengte å fylle opp med timer.

Av de andre fagene, hva som lønner seg, vil kanskje avhenge av hvilket studium du satser inn mot? Mannen min er siv.ing, han syntes kjemi var vanskeligere enn fysikk. Men sånn generelt sett på min skole ble de som valgte fysikk 1+2 sett på som de aller smarteste, og spesielt fysikk 2 var ansett som det absolutt vanskeligste faget.

Jeg tror kjemi og fysikk er mer anvendelige for flere høyere utdanninger, enn biologi og geofag.

Anonymous poster hash: 7f552...6d8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 5 i biologi uten å være god i realfag overhodet. På min vgs ble det regna som et "lett" realfag og et sikkert valg for god karakter, et greit fag hvis man trengte å fylle opp med timer.

Av de andre fagene, hva som lønner seg, vil kanskje avhenge av hvilket studium du satser inn mot? Mannen min er siv.ing, han syntes kjemi var vanskeligere enn fysikk. Men sånn generelt sett på min skole ble de som valgte fysikk 1+2 sett på som de aller smarteste, og spesielt fysikk 2 var ansett som det absolutt vanskeligste faget.

Jeg tror kjemi og fysikk er mer anvendelige for flere høyere utdanninger, enn biologi og geofag.

Anonymous poster hash: 7f552...6d8

Vel egentlig er vel det meste (utenom biologi) relevant. Tenker å studere Petroleumsgeologi, så Geofag, Fysikk, Kjemi, Teknologi og Forskningslære og Matematikk R2 vil alle være relevante.

Anonymous poster hash: 501e4...189

Skrevet

Ville gått til topps i geofag eller R1 + R2 jeg da, så en får smakt litt på fagene før en starter opp for real.

AnonymBruker
Skrevet

Men er det nok med kun R1+R2? Kanskje like greit å fokusere på matematikken siden det rett og slett er en skriftlig eksamen da? Er egentlig veldig skeptisk til muntlige eksamener siden så mye kommer an på feks hvilken sensor du får eller oppgave du trekker.

Anonymous poster hash: 501e4...189
Skrevet

Det er nok med R1+R2. Men skriftligeksamen i disse fagene er vanskelige, vil heller si at en muntligeksamen er lettere fordi dersom du sier noe som er feil eller uklart så spør de deg om å rette på det eller utdype det, og på den måten er det lettere å få en høyere karakter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...