Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjempe lyst til å flytte ut hjemmefra og klare meg selv. Jeg jobber, men får penger fra nav pga personlige ting. Jeg får veldig lite penger hver mnd, som ikke er noen ting hvis jeg vil flytte. Hvordan kan vi som går på nav greie å flytte ut? Får man noe bostøtte ? Skjønner det ikke helt.

SKAL komme meg vekk fra nav til slutt, hater å gå på det. Men akkurat i dag er det sånn. Så vær så snill ikke si noe dritt om det, er IKKE stolt av å gå på nav.

Anonymous poster hash: ae0de...2f2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du ikke NAV?

Anonymous poster hash: e76ca...0cc
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du da, ts? Det går an å greie seg (midlertidig) på veldig lite dersom en bare er motivert nok.

Folk sier nemlig "lite" om alt fra 2-3.000 (som ikke på noe vis er nok til husly) til 10.000 (som duger helt fint).

Det sagt så er det selvsagt NAV som skal veilede deg på slikt. Har du en ok kontaktperson så gjør de også det. Men ikke alle er ok, desverre, og da får en jo ikke svar det går an å begripe...

Anonymous poster hash: bcb7e...d8f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg vet jeg skal spør NAV altså. Men jeg spør her, for å se hvordan dere andre har gjort det, eller greid det ( dere som går på nav)

Jeg får 7-8 tusen. Noe som er veldig lite.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tjener du på jobben din da? 7-8 000 er mer enn studenter får av lånekassen.

Anonymous poster hash: c02a6...858
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tjener du på jobben din da? 7-8 000 er mer enn studenter får av lånekassen.

Anonymous poster hash: c02a6...858

Hun skriver jo at hun ikke får lønn av arbeidsgiver, men utbetaling fra NAV.

Slutt å sammenlign med studenter, det kan ikke bli mer feil.

Anonymous poster hash: 76689...568

• Liker 4
Skrevet

jeg vet jeg skal spør NAV altså. Men jeg spør her, for å se hvordan dere andre har gjort det, eller greid det ( dere som går på nav)

Jeg får 7-8 tusen. Noe som er veldig lite.

Er det slik at du er på jobbtrening via NAV?

Altså at desse 7-8000 er all inntekta di?

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at du er på jobbtrening via NAV?

Altså at desse 7-8000 er all inntekta di?

Tja, skal ta fagbrevet og alt, men får penger via nav en stund til. Ja, det er de pengene jeg får fra nav.

Skrevet

Tja, skal ta fagbrevet og alt, men får penger via nav en stund til. Ja, det er de pengene jeg får fra nav.

"Tja"? :fnise:

Vanskeleg å gje deg noko innspel når du svarer slik.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Tja"? :fnise:

Vanskeleg å gje deg noko innspel når du svarer slik.

hehe, jeg er vell det? Har jobbet på samme plassen i 2 år. Og kommer til å jobbe der i noen år til, til fagbrevet er tatt. Men får fortsatt penger fra nav.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjempe lyst til å flytte ut hjemmefra og klare meg selv. Jeg jobber, men får penger fra nav pga personlige ting. Jeg får veldig lite penger hver mnd, som ikke er noen ting hvis jeg vil flytte. Hvordan kan vi som går på nav greie å flytte ut? Får man noe bostøtte ? Skjønner det ikke helt.

SKAL komme meg vekk fra nav til slutt, hater å gå på det. Men akkurat i dag er det sånn. Så vær så snill ikke si noe dritt om det, er IKKE stolt av å gå på nav.

Jeg går på NAV som arbeidssøker, får altså dagpenger. Og bor greit med det. Det er ikke mye, og har ikke mye igjen etter husleie og regninger, men klarer meg.

Så det er mulig. Jeg får også bostøtte. Den regnes ut ifra inntekten din, og ingenting annet enn det. :)

Er ikke snakk om mye i bostøtten da..

Anonymous poster hash: 0aa72...104

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få bostøtte. Det fikk jeg da jeg hadde ca samme inntekt fra NAV. Snakk med de som har greie på sånt! :)

Anonymous poster hash: 52118...d49
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få bostøtte. Det fikk jeg da jeg hadde ca samme inntekt fra NAV. Snakk med de som har greie på sånt! :)

Anonymous poster hash: 52118...d49

Ok. Hvor mye fikk du i bostøtte? Skal snakke med noen som har greie på det ja :)

AnonymBruker
Skrevet

Men for å få bostøtte må du ha leiekontrakt, de regner ut i fra hvordan inntekten din er og hvor mye du betaler i husleie.

Anonymous poster hash: 1510b...748
Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke hvorfor noen sier her at man ikke skal sammenlikne med studenter. Det er jo forskjellige studenter også. For eksempel, da jeg studerte og dermed ikke kunne jobbe fulltid, så tjente jeg bare 8600 kr i mnd i 2 år. Da leide jeg et rom i bokollektivet og klarte meg fint med lønna mi. Kunne til og med spare litt, selv om jeg bodde i Oslo. Hvordan er dette forskjellig fra TS sin situasjon? Selvfølgelig kan man ikke regne med å få en stor bolig, men det er helt mulig å leve på den inntekten uten å bo på gata og sulte i hjell.

Til TS. Hvordan lever du nå? Klarer du å spare noe? Jeg foreslår at du ser på Finn hvor mye en rimelig bolig koster å leie. Så setter du til side denne summen og prøver å lever i noen måneder på resten for å finne ut om du ville klart det. Sett opp et budsjett og se hvor du kan spare, finne billigere løsninger. Hvis du klarer dette over tid, så kan du bare flytte ut. Det er jo snak om stram økonomi i bare en periode. Ting skal bli mye lettere når du er ferdig med fagbrevet og finner en bedrebetalt jobb.

Endret av Wei Wei
  • Liker 5
Gjest Blomst83
Skrevet

Ok. Hvor mye fikk du i bostøtte? Skal snakke med noen som har greie på det ja :)

Hvor mye du får i bostøtte blir beregna ut i fra hvor mye du har i husleie, så med andre ord må du flytte ut.

Men det du kan gjøre er å bruke denne kalkulatoren som en liten pekepinn

http://www.husbanken.no/bostotte/

Bostøttet blir regnet ut i fra hva du har i årslønn brutto (altså før skatt), og så er det viktig å få med seg at alle kommunene ikke har lik inntekts grense. Så hvis man f.eks bor i Oslo kan man ha krav på bostøtte hvis man har så og så mye i brutto, men bor man f.eks nordpå får man ikke bostøtte selvom man tjener det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...