Gå til innhold

Barneeksem(atopisk eksem) og ull

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger denne tråden her, heller enn under helse fordi jeg håper jeg kan få svar fra erfarne foreldre. Mener noen at den bør flyttes så gjør gjerne det.

Jeg har nylig oppdaget at barnet mitt på 1,5 år mest sannsynlig har fått atopisk eksem. Jeg er en av dem som alltid har sverget til ull, og har brukt dette i alle kleslag lenge. Det er ikke mye eksem som har kommet enda, og hun virker ikke plaget av eksemen. Hun har heller aldri virket plaget av ull, eller vist ubehag med å ha det på. Samtidig vet jeg jo at eksemen kan bli værre om man ikke følger rådene som er gitt.

Når jeg leser om atopisk eksem ser jeg at ull er frarådet. Hvilke erfaringer har dere andre? Det blir dyrt å bytte ut hele vintergarderoben nå, og har ikke så lyst å gå over til bommul. Vil i så fall forsøke bambus tenker jeg, og heller bruke ull i lag nr to.

Jeg har et håp om at jeg kan fortsette å bruke ull dersom jeg er flink til å smøre, siden hun ikke virker plaget av ullen. Men hva vet jeg, kanskje er det ullen som er problemet likevel? Hva tenker dere og hvordan har dere andre løst dette?

Anonymous poster hash: 23fa6...da9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi har eksem. Jeg kuttet ut ull på henne, men ingen bedring. Prøvde ull igjen og det ble ikke værre heller. Men hun er mest plaget om sommeren da

AnonymBruker
Skrevet

Ull er helt forferdelig på atopisk hud, så det burde absolutt unngås.

Hilsen atopiker.

Anonymous poster hash: ccb6c...6f2
  • Liker 1
Skrevet

Mine kan ikke ha ull mot kroppen i det hele tatt, da blusser eksemet opp med en gang. Så de lever fint med bomull og fleeze. Men de er hard angrepet, og vi oppdaget det som nyfødte. Hvis din kun har eksem i kinnene, eller andre helt avgrensede områder, kan du jo bare kutte ull der. Ta henne med til hudlege og få ordentlige råd. Diverse andre leger (min fastlege, Volvat, helsestasjonen) har gitt oss så mange rare råd underveis, det er hudlegene som har peil.

Jeg ville i hvertfall holdt meg unna ullpysjer, ullbodyer og ullstrømpebukser inn mot huden, og se om det ble bedre. Og bruk kremen Aderma exomega morgen og kveld, da slipper dere kanskje kortisonen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt atopisk eksem siden jeg var liten, er nå i 40 årene. Bruker ull og har aldri blitt verre av det, men vi reagerer forskjellig. Husk gode produkter uten parfyme og bruk salve på eksemen når det blusser opp, hvis sår oppstår så ikke bruk kortison. Det er greit når man er inne så ha på lette klær slik at huden får puste.. Får råd der evnt apotek på gode produkter for barn. En ting er viktig synes jeg er og ikke pøse på med kremer hele tia men la det få lufte seg/tørke når barnet er inne. La en lege se på det som kan kartlegge om det virkelig er eksem og ikke psoriasis det kan nemlig ligne. Viktig å få riktige produkter. Mange barn vokser det av seg. Jeg har ikke så mye nå som da jeg var barn.

Anonymous poster hash: 2b7a8...a41
Skrevet

Jeg har atopisk eksem og elsker ull. Syntetisk er mye værre.

Skrevet

Min datter hadde atopisk eksem (vokst mesteparten av seg), og hun kunne ikke ha ull rett på huden. Et alternativ kan jo være ulltøy som har bomull på innsiden? De har i hvert fall noe av dette på Cubus.

Skrevet

Ikke spør på apotek. Kom dere til en god hudlege, og hør på henne/ham. Og dropp ulla. Pøs på med fuktighetskrem, skjønner ikke den der med å la huden få tørke, problemet er jo at huden er knusktørr (og ull har den egenskapen at den trekker fuktighet ut av hud, det er derfor det gjør det verre).

Gode produkter er Aderma Exomega og Decubal, Mildison (fås på resept) ved utbrudd. Ha olje i badevannet, begrens såpe, bruk babyolje istedet. Kle barnet lett, barn med eksem er ofte veldig varme.

Skrevet

Sønnen min har hatt perioder med utbrudd av atopisk eksem, i tillegg til andre utslett i perioder. Når det har vært som verst, har jeg kuttet ut ull innerst, i de rammede områdene. Har da smurt og smurt og fulgt andre tiltak (som å begrense bading, såpebruk osv), og når vi har fått kontroll over eksemen igjen, har ulla kommet på. Vi hadde noen sånne uker i fjor og hadde noen uker i høst. Problemet har vært størst på beina, og har da brukt bomullsstrømpebukse under ullstilongs, hvis det har vært behov for ullundertøy. Men har jeg ikke inntrykk av at ullbruk utløser eksem hos oss, mer at det forverrer allerede veldig tørr og irritert hud. Men her må man vel bare prøve seg fram.

Skrevet

Gode produkter er Aderma Exomega og Decubal, Mildison (fås på resept) ved utbrudd. Ha olje i badevannet, begrens såpe, bruk babyolje istedet. Kle barnet lett, barn med eksem er ofte veldig varme.

Gode tips. Vi brukte de kremene du nevner. Mildison finnes også respetfritt, men bør ikke brukes på barn under 2 år (?). Den var redningen for oss når det ble som verst, men viktig å ikke bruke den for mye/ofte.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar og tips. Kutter ut ulla nå, og forsøner senere med ull med bomull inni, har noe fra Devold som skal være bra for noen eksembarn. Neste sesong får det bli bambus tenker jeg.

Anonymous poster hash: 23fa6...da9

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også ei med eksem. Det har aldri vært så ille, så vi har kunnet bruke ull. Men vi har bevisst begrenset det til de kaldeste dagene da, og vært ekstra nøye med fuktighetskrem (både morgen og kveld) da. Har ikke fått merkbart mer eksem av det, og har ikke virket som at det har klødd noe mer. Men uansett har vi unngått det når vi kan, og hvertfall om hun allerede har utbrudd.

Anonymous poster hash: ede7c...26b
Skrevet

Som andre nevner så reagerer folk på forskjellige ting. Både barn og voksne bruker ull her i huset, men de kan ikke ha fleece rett på huden (f.eks fleece pysj).

En ting jeg er veldig nøye på er å vaske alle klær med Neutral (ev annet tilsvarende). Vår yngste reagerer veldig dersom hun f.eks har lånt klær av noen som bruker tøymykner med parfyme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...