Gå til innhold

Så imponert over de kvinnelige medlemmene på treningssenteret!Er det vanlig at damer trener som menn nå til dags?

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Som helt ny i gamet , må jeg si at jeg ble mektig imponert over damene på treningssentert. Jeg hadde alltid trodd at damer drev på med jogging og aerobick, men der tok jeg skammelig feil fordi jentene/damene på det senteret jeg er på trener med frivekter, benkpress osv. De har jo mer muskler enn kammeratene mine( det skal ikke så mye til da, men) og ser helt fantastiske ut. Ikke bare det, de er hjelpsomme og kan masse om kosthold og trening. Har fått god hjelp og blitt tatt godt imot. Jeg går jo 100 % inn for dette nå, og angrer ikke. Føler meg bedre etter bare noen få ganger.

Lurer likevel på om dette er en trend som har startet i de senere år( damer og styrketrening) ?

Er det vanlig nå at damer trener med vekter og følger samme treningsplan/kostholdsplan som menn? I såfall er jeg veldig positivt overrasket!

Med hilsen fra:

Jon Are

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som helt ny i gamet , må jeg si at jeg ble mektig imponert over damene på treningssentert. Jeg hadde alltid trodd at damer drev på med jogging og aerobick, men der tok jeg skammelig feil fordi jentene/damene på det senteret jeg er på trener med frivekter, benkpress osv. De har jo mer muskler enn kammeratene mine( det skal ikke så mye til da, men) og ser helt fantastiske ut. Ikke bare det, de er hjelpsomme og kan masse om kosthold og trening. Har fått god hjelp og blitt tatt godt imot. Jeg går jo 100 % inn for dette nå, og angrer ikke. Føler meg bedre etter bare noen få ganger.

Lurer likevel på om dette er en trend som har startet i de senere år( damer og styrketrening) ?

Er det vanlig nå at damer trener med vekter og følger samme treningsplan/kostholdsplan som menn? I såfall er jeg veldig positivt overrasket!

Med hilsen fra:

Jon Are

Det er vanlig der jeg trener. Det er bra at flere og flere innser at trening gir akkurat de samme resultatene uavhengig av kjønn. En må komme seg bort fra apparatene som er trygge og dårlige og til den utrygge, ustabile vektstangen som gir deg den fysikken du trenger for å yte bedre i sport eller livet generelt.

En må bort fra inkompetente trenere som ikke tør å anbefale kundene sine frivekter fordi de er redde for skader. Og for guds skyld. Slynge er bra trening, men ikke som eneste!

Anonymous poster hash: c8b7a...3d2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en trend. Strong is the new skinny. Men en sunnere trend, selv om alt kan overdrives.

Anonymous poster hash: 174d5...c2a
  • Liker 4
Skrevet

Det er fortsatt maaange jenter som er livredde for styrketrening, og tror de vil ende opp som en feminin versjon av Arnold Schwarzenegger. Det er jo selvfølgelig helt feil. Mange gutter bruker lang tid på å få resultater, og jenter har bare en brøkdel av det muskelbyggende hormonet testosteron.

Alle jentene med finest kropp på mitt treningssenter trener styrke. Med jogging blir den mindre, men ikke fastere og finere i formen, som den blir med styrketrening.

• Liker 1
Skrevet

Credz til de damene som har skjønt det med styrketrening. Bare dumt at så mange vipper over i arroganseland og mener at all annen trening bare er tull.. "Do you even lift" etc. Slitsomt :)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Credz til de damene som har skjønt det med styrketrening. Bare dumt at så mange vipper over i arroganseland og mener at all annen trening bare er tull.. "Do you even lift" etc. Slitsomt :)

All annen trening er jo bare tull? Syns litt synd på alle de naive der ute som løper 30 min på mølla og kaller det en "treningsøkt". Om man ikke trener for å styrke musklene, så trener man bare for å bli mindre. Da er det ti ganger så effektivt å endre kosten, og gå i underskudd på kcal. Vær forsiktig med å kalle det arroganseland, vil heller si det heter fornuftighetsland. De som løfter tungt og ofte, DE har skjønt det.

Anonymous poster hash: 298a0...864

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig der jeg trener. Det er bra at flere og flere innser at trening gir akkurat de samme resultatene uavhengig av kjønn. En må komme seg bort fra apparatene som er trygge og dårlige og til den utrygge, ustabile vektstangen som gir deg den fysikken du trenger for å yte bedre i sport eller livet generelt.

En må bort fra inkompetente trenere som ikke tør å anbefale kundene sine frivekter fordi de er redde for skader. Og for guds skyld. Slynge er bra trening, men ikke som eneste!

Anonymous poster hash: c8b7a...3d2

Med en del år på baken i forhold til styrketrening selv så er det helt klart flere kvinner som trener styrke og det er jo bra med tanke på kroppsholdning, mindre risiko for slitasjeskader og ulykkesskader i hverdagen osv.

Men jeg er ikke udelt enig i at apparater liksom ikke gir noen effekt. Det er mange som har fått god styrkeøkning av apparater inkludert meg selv. Nei, det er riktig at man ikke får med støttemuskulatur i samme grad men så bruker man ikke apparater hele tiden heller. Spesielt for nybegynnere vil man redusere skadepotensielaet i begynnelsen samtidig som man får god nok effekt. Det jeg ser er ikke at nybegynnere ikke får progresjon fordi de bruker apparater men fordi de ikke har kontinuitet i treningen.

Når det er sagt så er det selvfølgelig fornuftig å i større grad gå over til frivekter når man merker at man mister progresjon. Men selv da kan man fortsatt kombinere, f. eks har jeg hatt god erfaring med å kjøre hovedøvelsene på benk med stang/frivekter men også kjørt noen sett med benkpressapparat for å ta ut det siste i hovedmuskulatur. Flott ting å gjøre når man merker at grep og støttemuskulatur begynner å bli "tatt ut" samtidig som en kan ha noe igjen å gi.

Det er god grunn til at trenere ikke legger opp til å få skader. Skader setter deg tilbake og det kan ta tid å bygge seg opp igjen. Det er lurt å ha litt grunnleggende styrke fra apparater når man setter i gang med frivekter, man har allerede der redusert risikoen for skader en del. Det aller viktigste er uansett riktig motstand og at man opprettholder evnen til å øke dette litt etter litt over tid, og det kan du få med både frivekter og apparater, hvertfall opp til et visst nivå.

Anonymous poster hash: 295c8...695

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

All annen trening er jo bare tull? Syns litt synd på alle de naive der ute som løper 30 min på mølla og kaller det en "treningsøkt". Om man ikke trener for å styrke musklene, så trener man bare for å bli mindre. Da er det ti ganger så effektivt å endre kosten, og gå i underskudd på kcal. Vær forsiktig med å kalle det arroganseland, vil heller si det heter fornuftighetsland. De som løfter tungt og ofte, DE har skjønt det.

Du kan få ganske mye effekt av 30 min på mølla bare man presser seg litt ved f. eks geriljaintervaller/ordinære intervaller, ved utfordrende langkjøring etc.

Man kan ikke si at man ikke oppnår noe uten at man har bestemt seg for hva man skal oppnå. Kardiovaskulært får man en del igjen i tillegg til å forbrenne kalorier og det er åpenbart bedre å trene mølle med et godt kosthold enn bare å ha kostholdsfokus.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få ganske mye effekt av 30 min på mølla bare man presser seg litt ved f. eks geriljaintervaller/ordinære intervaller, ved utfordrende langkjøring etc.

Man kan ikke si at man ikke oppnår noe uten at man har bestemt seg for hva man skal oppnå. Kardiovaskulært får man en del igjen i tillegg til å forbrenne kalorier og det er åpenbart bedre å trene mølle med et godt kosthold enn bare å ha kostholdsfokus.

Joda, du får god kondis, men hva skal man med det?

AnonymBruker
Skrevet

Hva man skal med det? Bare å lese nesten hvilken som helst forskningsrapport i forhold til bedre vern mot hjerte/kar sykdommer, mer utholdnhet i hverdagen osv.

Og så har mange sine behov i forhold til hva de nå bedriver av idretter. I tillegg til det vil man også kunne tolerere tyngre/lengere styrkeøkter med en god kondisjon. Transportevnen av oksygen øker, noe som også er en fordel når man trener styrke. Alt henger sammen.

• Liker 26
Skrevet

Her er det en god blanding. Jeg er i begynnelsen av 20-åra, og trener styrke med benkpress, knebøy osv.

Men ser jo de som GÅR på tredemøllen samtidig som de leser et blad også.

AnonymBruker
Skrevet

.

Det hender at den viktigste muskelen i kroppen også behøver litt trening... :roll:

Anonymous poster hash: 909e3...da2

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og så?

Det kan jo hende at de har en restitusjonsøkt som ikke bør være så veldig hard, og siden det er kjedelig å gå på mølla, så kan det være greit å lese litt samtidig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men du sa ikke nettopp det der?

Anonymous poster hash: 0ed27...878

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Her er det en god blanding. Jeg er i begynnelsen av 20-åra, og trener styrke med benkpress, knebøy osv.

Gitt at man går et godt stykke har gange et ufortjent dårlig rykte. Jeg husker jeg forbedret tiden på 3000 meter ganske greit selv da jeg nesten bare gikk og gikk istedet for å løpe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jente og trener masse styrke, men kondisjonstrening er faktisk også viktig. Hjertet kan pumpe større mengder blod, blodet kvitter seg lettere med avfallsstoffer, det minsker risiko for hjerte og karsykdommer mer enn styrke gjør. Jeg elsker styrketrening, men å komme med nedlatende kommentarer til folk som løper på mølla er bare idiotisk

Anonymous poster hash: 4fe14...35b
  • Liker 24
Gjest Jon Are
Skrevet

Så gledelig å høre. Jeg er i fyr og flamme. Tenkte jeg skulle overtale den ene skinny kammeraten min til å begynne. Tror han har litt lyst. Særlig med så mange flotte og behjelpelige damer. Dette var dagens glad nyhet.

Med hilsen fra:

Jon Are

Skrevet

Ja, og så?

Det kan jo hende at de har en restitusjonsøkt som ikke bør være så veldig hard, og siden det er kjedelig å gå på mølla, så kan det være greit å lese litt samtidig.

Dette er snakk om gjengangere som ofte trener samtidig som meg, som kommer dit, går på tredemøllen / sykler kjempesakte på sykkelen og leser, og ikke gjør NOE annet :P

Gjest Jon Are
Skrevet

Dette er snakk om gjengangere som ofte trener samtidig som meg, som kommer dit, går på tredemøllen / sykler kjempesakte på sykkelen og leser, og ikke gjør NOE annet :P

Kan ikke kalles trening i mine øyne!

Med hilsen fra:

Jon Are

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det min tur til å si og så? ;)

Det kunne vært meg for 2-3 år siden, bortsett fra at jeg ikke leste, jeg så på tv i stedet for.

Jeg ruslet avgårde i 2-3 km/t, det var faktisk det jeg klarte å gjøre!

Nå ser jeg at jeg kan være glad at jeg hadde mølle hjemme i denne perioden, for ellers hadde det vært meg folk gjorde narr av.

Det finnes mange usynlige skader/sykdommer som kan føre til denne typen aktivitet du beskriver.

Gradvis opptrening etter skade eller sykdom, sykdommer som krever lavintensiv aktivitet, restitusjonstrening osv kan være noen av årsakene til at de GÅR på møllen, eller sykler sakte.

Jeg var på treningssenteret for en tid tilbake, der en dame satt på en treningsball hele tiden jeg var der. Det var det eneste hun gjorde, bortsett fra å snakke med noen venninner som stakk bortom av og til.

Jeg hørte mange kommentarer om henne den dagen, mange teorier om hvorfor hun bare satt der.

Jeg visste at det å sitte på treningsballen var denne kvinnens trening, og at det krevde enormt mye av henne å gjøre dette i og med at hun måtte trene seg opp etter et drypp.

Jeg beundrer fremdeles hennes stå-på-vilje, og selv om andre mener at det hun gjorde ikke var trening, var det hardtrening for henne.

Så jeg oppfordrer deg til å ikke tenke på mye på hvorfor andre gjør som de gjør, de har sikkert sine grunner som andre ikke ser.

• Liker 31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...