Gå til innhold

Røykeslutt med E-sigarett. Erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter flere mislykka forsøk på røykeslutt har jeg endt opp med å kjøpe en e-sigarett. Håpet er at jeg kan trappe ned ved hjelp av denne og etter hvert slutte helt i løpet av noen måneder. Jeg har nå brukt den i en drøy uke og ikke rørt vanlige sigaretter siden. Akkurat nå er motivasjonen at jeg misliker lukten fra andres sigaretter mer enn jeg trodde jeg kom til å gjøre. De første dagene fikk jeg denne smaken i munnen som man gjerne får når man ikke har røkt på en stund.. og e-sigaretten fjernet/hindret ikke dette. Men etter noen dager til er også denne blitt borte. Så jeg regner med at det er en slags fremgang. I tillegg slipper jeg jo røyklukt av pust og klær, samt at det er en god del billigere enn å kjøpe sigaretter mens jeg trapper ned.

Planen min er å gå over til 6 mg nikotin etter en liten stund (bruker nå 12 mg) for så å gå over til nikotinfri og så droppe hele greia. Jeg holder på å lage en tidsplan og gjøre det mindre enkelt og forlokkende å ha i seg nikotinen. Feks at jeg må trene, ta oppvasken, vente en time (eller to), vente på at vaskemaskinen blir ferdig, gå ut osv før jeg rører e-sigaretten, pluss å begrense antall trekk når jeg først får lov. I tillegg er e-sigaretten så stor og stygg at jeg ikke bruker den ute blandt folk. Er uansett ingen sosial røyker, så akkurat det skal nok gå bra. Jeg supplerer av og til med nikotin-tyggis enkelte ganger, men ikke ofte nok til at det blir et problem å slutte med denne. Kun i tilfeller der jeg ikke kan eller vil bruke e-sigaretten på mange timer og samtidig bør unngå å bli irritert.

Noen som har sluttet å røyke ved hjelp av e-sigarett og kan dele erfaringer eller gi meg noen tips? Dere kan gjerne foreslå å kutte ut uten hjelpemidler, men det er dessverre litt for tøft for meg. Men jeg tar gjerne i mot andre tips angående nedtrapping og røykeslutt generelt.

Anonymous poster hash: 1e30c...d31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

E-sigaretten er et fantastisk hjelpemiddel, men jeg anbefaler deg å ikke trappe ned på styrken for raskt. Jeg gjorde den feilen, og måtte begynne helt på nytt igjen da e-sigaretten ikke ga nok stimuli.

Husk at du kun får i deg ca 50 % av nikotinen du damper, og hvis du trapper ned for raskt begynner nikotinmonsteret å brøle, og faren for sprekk er veldig stor.

Da er det bedre å bruke tiden.

Lykke til, dette klarer du veldig bra!

Anonymous poster hash: 95b06...f75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du er røykfri nå? Eller damper du fortsatt? Jeg skal uansett ikke sprekke på vanlige sigaretter om jeg sprekker. Regner med at det blir tøft å legge bort e-sigaretten når den dagen kommer. Tenker litt langsiktig, som kanskje sommeren. Trappe ned mot påske og så enda mer de neste to månedene. Først og fremst ved å kutte ned på hyppigheten litt og litt, så ned på 6 mg og gjøre det samme. Kanskje bytte på nikotin og nikotinfritt også. Antar at det er nesten mulig å lure seg selv litt med å dampe uten nikotin når behovet avtar etter hvert. Det er jo noe med vanen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du er røykfri nå? Eller damper du fortsatt? Jeg skal uansett ikke sprekke på vanlige sigaretter om jeg sprekker. Regner med at det blir tøft å legge bort e-sigaretten når den dagen kommer. Tenker litt langsiktig, som kanskje sommeren. Trappe ned mot påske og så enda mer de neste to månedene. Først og fremst ved å kutte ned på hyppigheten litt og litt, så ned på 6 mg og gjøre det samme. Kanskje bytte på nikotin og nikotinfritt også. Antar at det er nesten mulig å lure seg selv litt med å dampe uten nikotin når behovet avtar etter hvert. Det er jo noe med vanen også.

Jeg begynner med damping på fulltid igjen fra mandag, etter å ha kombinert røyk og damp etter sprekken jeg hadde for 4 mnd siden. Da hadde jeg vært røykfri i nesten 5 mnd, og nikotinfri i nesten 4 uker.

Mitt råd er å ta det som det kommer uten for store planer.

Føler du behov for et trekk eller tre, så tar du det. Ha gjerne en e-sigarett med nikotin, og en uten, så kan du alternere mellom dem ved behov.

Prøv den uten nikotin først, og hvis suget ikke gir seg, bruk den med nikotin.

Som sagt, jeg sprakk fordi jeg var for oppsatt på å bli nikotinfri raskt, i stedet for å fokusere på å bli røykfri.

Denne gangen skal jeg være røykfri i lang tid før jeg går videre til å bli nikotinfri.

Anonymous poster hash: 95b06...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hjelper veldig å høre at det har fungert for andre, til tross for sprekk. Jeg er bare 100% fast bestemt på å ikke gå tilbake til tobakk/sigaretter, men å holde meg til damp og evt en og annen tyggis fremover. Særlig etter at jeg merket at den nikotinsug-smaken ble borte ganske raskt. Damp river jo ikke så "godt" som tobakk og det er ikke så lett å vende seg til synes jeg, men det blir bedre og bedre.

Jeg har det siste året vært i situasjoner der jeg måtte være uten røyk i flere dager i strekk og klarte meg da fint med 2-3 nikotintyggiser om dagen uten problemer.. noe som beviser at det ofte er situasjonsavhengig for meg hvor mye jeg må ha i bestemte situasjoner. Så å kutte ut feks å dampe etter et måltid (altså å vente en god stund etter måltidet) kan fungere. Om jeg bryter mønsteret og legger merke til når suget er størst, så tror jeg sjansene mine er større for å lykkes. Men jeg skal ta meg god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Har forsøkt kutte ned, snus, tyggis og for en tid tilbake plaster.

Ikke klart å kutte ut. Har nå startet med e-sig og det fungerer veldig mye bedre.

Startet med litt røyk på dagtid og kun e sig på kveld. Nå er det mest esig.

Har flere jeg kjenner som har e-sig og klarer seg kun med det.

Begynn gjerne med litt høy mg nikotin (for det er ikke mye nikotin om du deler hele flasken på antall ml i forhold til vanlig sigarett.)

Trapp ned etter hvert for så å gå over til uten nikotin.

Det er også et råd jeg har fått fra mange som har klart å slutte ved hjelp av dette.

Men man må jo også ha viljen til å kutte ut!

Man kan få kjøpt billige esigaretter og essenser på www.tollfritt.eu Der er frakten også kun 49 kroner + at det tar kun ca 3 dager før man får varene. Kjempebra. Man kan starte med nokiton og trappe ned på mg nikotin og til slutt kun smaksessens uten nikotin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er TS og har nå vært helt uten tobakk/sigaretter i mer enn en måned. Fungerer veldig bra for meg! Måtte gå over til mentol-essens for å få litt futt i sakene (prøvde først med de som smaker tobakkaktig), mentol var veldig mye bedre.

Har et mål om å trappe ned til 6mg til påske og kanskje prøve meg med 0mg og kun essens til sommeren. Vi får se hvordan det går. Bruker fortsatt nikotin-tygges om jeg reiser eller er mye ute. E-sigaretter ser ikke akkurat smart ut alltid :) Men så lenge det holder meg unna sigaretter og tobakk er jeg storfornøyd jeg altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper dere disse E-sigarettene? (med og uten nikotin). Får man kjøpt i Norge?

Anonymous poster hash: e19d5...880
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyAntebellum

Den var fantastisk for meg i starten, men så plutselig ble jeg kvalm av den og nå orker jeg ikke tanken. Blir kvalm bare jeg tenker på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, e-sigaretter er forbudt å selge i Norge, men det er lov å importere til eget bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Nei, e-sigaretter er forbudt å selge i Norge, men det er lov å importere til eget bruk.

Rettelse:

E-sig MED nikotin er forbudt å selge i Norge, ja. Men ikke E-sig uten nikotin. 18 års grense da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg har selv haft held med at slutte å røyke med e-sigaretter eller det vil sige at jeg stadig bruker dem, men jeg er lige gået ned til 0 mg nikotin nu.. Jeg røyker enlig kun for fornøjelsensskyld nu..

Jeg ved ikke om der er nogle e-sigaretter som er bedre end andre men jeg bruker dem her nu: https://www.xsmoke.com/no/esigarett-manedlige-pakker/subscription-package-sweet-strawberry-free.html

Anonymous poster hash: 9f860...33d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...