AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #61 Skrevet 5. januar 2014 Vi hadde biff i går og gjorde det veldig enkelt. Jeg startet med kutte løk i strimler. Masse løk. Det kan nesten ikke bli nok. Jeg smeltet smør i pannen og hadde løken oppi og skvettet over en god skvett balsamico og akasiehonning. Så fikk den stå på laveste varme i et par timer mens jeg rørte innimellom. Potetene skrelte jeg og skivet med kjøkkenmaskinen før jeg hadde dem i en ildfast form med fløte over. Kremfløte, selvsagt. Salt og pepper, rikelig. Jeg pleier å ha dem i ovnen på 150 grader i minst en time før jeg setter opp varmen litt på slutten. Da blir de perfekte. Så var det tid for å starte på sausen. Jeg helte ca 3 dl med den sure, udrikkelige svenskekartongen med Zinfandel vi kjøpte før jul i en kasserolle sammen med ca 2 dl balsamico. Jeg lot dette redusere til nesten sirupkonsistens og hadde oppi litt akasiehonning for å balansere syren. En ørliten dasj sterk sennep og verdens minste kaneldryss skjerpet smaken. Biffene av ytrefilet fikk ligge i romtemperatur noen timer før jeg tok dem ut av emballasjen, tørket av dem og kvernet generøst med pepper og maldonsalt over, og så fikk de trekke dette inn før jeg stekte dem cirka et minutt på hver side. Så slo jeg av platen og lot dem hvile noen minutter på hver side mens jeg satte fram resten. Perfekt medium rare biff. Anonymous poster hash: 008da...0e3
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2014 #62 Skrevet 5. januar 2014 Da beklager jeg, ikke slik ment. Men det er virkelig ikke sånn at akkurat smak er helt subjektivt, slik mange argumenterer for her på forumet. Jeg var ikke ute etter å lage en voldsom diskusjon, bare komme med et velment innspill mht syrebalanse, som jeg ser at mange kunne ha glede av å oppdage. Jeg visste ikke at jeg stakk hånden i et vepsebol. Men skal unngå å svare mer i mattråder på en stund. Anonymous poster hash: ea71b...735 Jo, jo, svar, svar. Jeg vil lære mer.
KleintEastwood Skrevet 5. januar 2014 #63 Skrevet 5. januar 2014 Jeg bruker som regel matfløte Anonymous poster hash: d3d8a...d68 Gjorde samme tabbe sist og brukte matfløte. Ingen suksess. Ble suppe med poteter og ost på toppen. Går pent tilbake til kremfløte ja
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå