Gå til innhold

Tilbehør til biff?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til saus er det ingenting som slår blåmuggostsaus i mine øyne. Jeg liker ikke blåmuggost separat, men sausen er fantastisk!

3 dl fløte

3 dl seterrømme

Og blåmuggost etter ønske. Kok opp og la stå og småputre mens du lager alt det andre.

Jeg pleier også ha oppi en "fond du chef" fra Knorr (okse).

Anonymous poster hash: cc1b9...8e8

Jeg er gravid så muggost er utelukket, men det skal jeg huske på til en annen gang :)

Anonymous poster hash: d3d8a...d68

Videoannonse
Annonse
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Grønnsaker: sopp, asparges, hjemmelagde potetbåter, stekte potetskiver, bakt potet eller fløtegratinerte poteter, maiskolbe, bakte tomater, fylt paprika

saus: rødvinssaus, soppsaus, fløtesaus, peppersaus

Hvordan lager du bakt tomat? Høres spennende ut :)

Skrevet

Jeg er heller ingen tilhenger av saus til biffen, men stekt sopp og tomater høres ordentlig godt ut :) En spesiell sopp du anbefaler?

Jeg havner ofte på sjampinjong og/eller kantarell. Stekes i meierismør - det er nesten det viktigste, syns jeg.

:heks:

Skrevet

Hvordan lager du bakt tomat? Høres spennende ut :)

deler i to og legger "skallsiden" på stekebrettet. Strør litt pepper og basilikum på toppen, evt salg og så strør du litt raspet ost over. Steker til osten er smeltet :)

AnonymBruker
Skrevet

Noterer meg at ingen har nevnt det beste: Mer biff.

Anonymous poster hash: 2be89...3bd
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

vi bruker ris og peppersaus :P

Anonymous poster hash: 482b5...81b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid så muggost er utelukket, men det skal jeg huske på til en annen gang :)Anonymous poster hash: d3d8a...d68

Du kan fint spise blåmuggost som gravid så lenge den er varmebehandlet. Og det blir den jo hvis du lager saus av den ;)

Anonymous poster hash: 0dc93...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid så muggost er utelukket, men det skal jeg huske på til en annen gang :)

Da burde du vel strengt tatt ikke spise biff heller?

Anonymous poster hash: 9788c...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt solskinnsmos til biffen. Det er potetmos med gul paprika og mais i.

Anonymous poster hash: 06ecb...7a2
Skrevet

Til biff liker jeg klassisk tilbehør som hjemmelaget bearnesaus, stekte amadinepoteter og stekte tomater :)

Skrevet

Maiskrem er uten tvil det bete som finnes til biff!

AnonymBruker
Skrevet

Da burde du vel strengt tatt ikke spise biff heller?

Anonymous poster hash: 9788c...9b4

Jeg kan fint spise biff så lenge den er gjennomstekt. Vet at mange foretrekker den medium stekt, men jeg er ikke en av dem :)

Skrevet

Bakt potet med grønnsaker til er jo godt :)

Skrevet

MMM biff!
Jeg koker som regel poteter til, har en god salat (med fetaost og oliven kanskje?)

og noen ganger steker jeg charlottløk og sopp godt i smør, og heller på litt matfløte salt og pepper, dette skal kokes litt slik at det blir litt mer fylde enn det fløten er. Mmmm, ble sulten!

Gjest Violetta
Skrevet

og noen ganger steker jeg charlottløk og sopp godt i smør, og heller på litt matfløte salt og pepper, dette skal kokes litt slik at det blir litt mer fylde enn det fløten er. Mmmm, ble sulten!

Soppstuing altså.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tips mht soppstuing: Smak til med litt sherryeddik tilslutt, og du får en helt annen smaksopplevelse. Ingenting blir godt av å bare kokes i fløte, man trenger syre til å balansere med.

Anonymous poster hash: ea71b...735
Gjest Violetta
Skrevet

Tips mht soppstuing: Smak til med litt sherryeddik tilslutt, og du får en helt annen smaksopplevelse. Ingenting blir godt av å bare kokes i fløte, man trenger syre til å balansere med.

Jeg er veldig uenig med deg. Jeg mener at mat med færrest mulig ingredienser som oftest smaker best. Litt bastant den siste setningen din. Selv om det kanskje gjelder for deg trenger det ikke å gjelde for alle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig uenig med deg. Jeg mener at mat med færrest mulig ingredienser som oftest smaker best. Litt bastant den siste setningen din. Selv om det kanskje gjelder for deg trenger det ikke å gjelde for alle.

Dette dreier seg ikke om mine personlige preferanser først og fremst, men om grunnleggende kunnskaper mht balanse mellom fett og syre for å oppnå en balansert smak i matretter (slik også grunnsmakene søtt, salt, bittert og surt spiller sammen når man smaker til retter).

Det var et velment velutprøvd råd, take it or leave it. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...