Gå til innhold

Jente, 52 kg, 180 høy. 1200 kcal per dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg er ei jente på 17 år. Jeg er nesten 180 høy, men veier ikke mer enn 52 kilo. For bare en måned siden veide jeg 61. Det vil si jeg har tatt av ni kilo, uten å helt vite hvorfor.

Jeg flyttet nylig på hybel, og har en veldig hektisk hverdag, med både jobb, skole og trening. Trener 3-4 ganger i uka.

I det siste har jeg ikke klart å få i meg mer enn 1200 kcal i løpet av en dag. Jeg har rett og slett ikke lyst på mat, og kjenner ingen sultfølelse. Glemmer rett og slett å spise. Hoftebena stikker langt ut nå, og jeg begynner å bli litt bekymret. Har noen en kostholdsplan for å få opp i vekt, men da helst med muskler som det jeg går opp i vekt i?

Dagene mine ser omtrent slik ut

06.00-07.00 Trening

08.00-15.00 Skolen

15.30-20 Jobb

21.30 Sovetid

Jeg har faktisk vansker med å få tid til å spise, og spiser gjerne kun 3 knekkebrød, en banan og et egg i løpet av en dag. Det jeg trenger er en ukesmeny som inneholder både frokost, lunsj, middag, kvelds og mellommåltider. Veldig helst sunt og kjapt tilberedt.

Hilsen bekymret jente96

Anonymous poster hash: 6513e...a85
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legg inn ting i kostholdet med høy energitetthet som f.eks avocado,nøtter. Alternativer til mat som er kjapt å lage er f.eks havregrøt. Hvis du lager dettte med h melk får du inn ekstra kalorier ute at du trenger å øke mengden. I havregrøten kan du f.eks bruke rosiner,blir kjapt noen kalorier der, eller en ekstra banan.

Anonymous poster hash: 4f4ba...0e0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trener du 7 dager i uka? I så fall, må du det? Kanskje 3 - 4 dager er nok?

Anonymous poster hash: 858b4...3ca
  • Liker 5
Skrevet

Hvilken trening er det du driver med? Hvis du f.eks. løper langt 3-4 dager i uka og kombinerer dette med et såpass lavt kaloriinntak som 1200 kalorier faktisk er, så er det ikke rart at du går ned i vekt.

Støtter AnonymBruker her inne som foreslår havregryn, h-melk, nøtter og avokado - dette er gode varer hvis du vil opp i vekt. Det er nok andre matvarer som fungerer bra også, uten at jeg kan uttale meg om disse.

Skrevet

Hvis du ikke får i deg mat, så bør du kanskje ta en pause med treningen en stund.

Jeg vil også råde deg til å snakke med foreldrene dine, og/eller lege/helsesøster. Dette kan ikke fortsette.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at du ikke helt vet hvorfor du har gått ned i vekt? Du trener hver morgen og spiser for lite. Du skriver det jo selv. Du skriver at du ikke får i deg nok mat. Det er derfor du går ned i vekt. Du klarer fint å få i deg mer mat, og hvis det virkelig ikke går så må du slutte med treningen og gå til legen. Det er idiotisk å ta seg tid til å trene hvis du ikke tar deg tid til å spise. Hadde du virkelig vært bekymret hadde du sørget for å få i deg mer næring og trent mindre. Jeg var også svært aktiv på videregående, men jeg tok meg alltid tid til å spise. Du kan for eksempel spise en dobbel toast med masse ost og skinke og ta et stort glass appelsinjuice rett før leggetid, og gresk yoghurt på vei fra skole til jobb, samt en liten pose nøtter i et friminutt, så har du jo doblet ditt daglige inntak. Det handler om å gidde. Hadde jeg vært moren din og sett at du trente uten å spise nok hadde jeg sendt deg til lege og psykolog snarest.

Anonymous poster hash: ea2ca...dfa
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jadda, jadda. Du er så tynn, atte.

Anonymous poster hash: 5c488...6af
  • Liker 4
Skrevet

Kutt ut treningen og bruk heller den timen til å spise frokost.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...