Poserose Skrevet 2. januar 2014 #1 Skrevet 2. januar 2014 Kjæresten og jeg vurderer å dra på øyhopping i Hellas i juli. Er det noen som har gjort det før og har erfaringer de vil dele? Må man booke hotell og båtreiser på forhånd? Hvor er det fint? Vi vil ha litt kultur, litt strand, god mat og kanskje en fottur eller flere
Jordbærkake Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 Man MÅ ikke booke hotell på forhånd, men det anbefales i høysesongen. Båtreiser booker man der og da Øyene i Hellas er delt inn i 5 (?) øygrupper, det lønner seg å velge en av de, det er ikke så kort mellom øyene som det ser ut som! Santorini kan være ei fin øy å starte på, der er det fine solnedganger og en fin blanding mellom et rolig familieliv og litt fest. Noen øyes, for eksempel Ios, er hovedsakelig basert på festing, jeg ville nok ikke vært der lenge på kjærestetur.
gustav Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Hei! Var to uker på øyhopping i fjor. Var bekymra for hvor lett det var å finne overnatting siden vi reiste siste to ukene i juli. Siden det var vår første gang hadde vi på forhånd booka hotell første natta i Rafina (havneby noen mil fra Athen), hurtigferje ut til Koufonissi (knøtt liten øy i småKykladene, med paradisstrender:)) og hotell der de par første nettene. Når vi ville være der lenger og hotellet vårt var fullbooka kom hotellverten med et knippe gode forslag til andre hoteller, ikke noe problem. Resten av ferien var ikke forhåndsbooka, og tross høysesong sto det ved alle havneanløp alt fra noen få til et mylder hotellrepresentanter, høylytte viftende med bildeplansjer av hotellet sitt -og alle klare med en form for transport til overnattingsstedet sitt og lovnader om å kjøre oss tilbake til havna når vi skal videre igjen. Både på Amorgos og Santorini pruta vi lett 3-mannsrom ned til 40 euro natta inkl.frokost(!), langt under halvparten av hva vi måtte ut med når bestilte over nett på forhånd. Neste gang kommer vi bare til å bestille første natta på hotell, evt første ferjetur. Eneste jeg ville studert endel på forhånd, er ferjeruter. Komplette ferjeruter på nett gav jeg rett og slett opp å finne, men ved å google greece ferries får du iallefall en viss indikasjon på hvilke øyer og områder som kan høre sammen på en ferie, og hvilke øyer/ områder som er klokest å begynne med og hvem som er enklest å komme videre fra. Noen øyer kan ha båtavganger bare et par ganger i uka(!), mens andre har mange avganger pr dag. Litt kjedelig å sitte fast på en øy uten båtavgang når du skal rekke flyet tilbake fra et helt annet sted.. Og: ferjer kan bli forsinka. Veldig. Regn derfor alltid et døgn ekstra for å nå flyet. Kjempeherlig ferieform, gled deg!! 1
Poserose Skrevet 9. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2014 Hei! Var to uker på øyhopping i fjor. Var bekymra for hvor lett det var å finne overnatting siden vi reiste siste to ukene i juli. Siden det var vår første gang hadde vi på forhånd booka hotell første natta i Rafina (havneby noen mil fra Athen), hurtigferje ut til Koufonissi (knøtt liten øy i småKykladene, med paradisstrender:)) og hotell der de par første nettene. Når vi ville være der lenger og hotellet vårt var fullbooka kom hotellverten med et knippe gode forslag til andre hoteller, ikke noe problem. Resten av ferien var ikke forhåndsbooka, og tross høysesong sto det ved alle havneanløp alt fra noen få til et mylder hotellrepresentanter, høylytte viftende med bildeplansjer av hotellet sitt -og alle klare med en form for transport til overnattingsstedet sitt og lovnader om å kjøre oss tilbake til havna når vi skal videre igjen. Både på Amorgos og Santorini pruta vi lett 3-mannsrom ned til 40 euro natta inkl.frokost(!), langt under halvparten av hva vi måtte ut med når bestilte over nett på forhånd. Neste gang kommer vi bare til å bestille første natta på hotell, evt første ferjetur. Eneste jeg ville studert endel på forhånd, er ferjeruter. Komplette ferjeruter på nett gav jeg rett og slett opp å finne, men ved å google greece ferries får du iallefall en viss indikasjon på hvilke øyer og områder som kan høre sammen på en ferie, og hvilke øyer/ områder som er klokest å begynne med og hvem som er enklest å komme videre fra. Noen øyer kan ha båtavganger bare et par ganger i uka(!), mens andre har mange avganger pr dag. Litt kjedelig å sitte fast på en øy uten båtavgang når du skal rekke flyet tilbake fra et helt annet sted.. Og: ferjer kan bli forsinka. Veldig. Regn derfor alltid et døgn ekstra for å nå flyet. Kjempeherlig ferieform, gled deg!! Tusen takk for bra svar! Jeg er litt bekymra av meg så ville helst bestille hotell på forhånd, samtidig som fleksibilitet er fint på en sånn tur. Så nå bestiller vi nok bare de første nettene i Athen Har lyst til å se byen så vi starter hvertfall der.
romeosa Skrevet 14. mai 2014 #5 Skrevet 14. mai 2014 Vi skal på øyhopping i sommer, i juli, og har bestillt hotell på forhånd så kan vi heller ta dagsturer hvis det er enda flere øyer vi vil se. Er nok lurt å velge øyer uten for lang avstand. Vi skal 4 netter til ios, 3 i paros og 3 i santorini +dagstur til sikinos og antiparos :-)
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #6 Skrevet 16. mai 2014 For noen år siden var jeg på øyhopping i Hellas. Flydde til Athen på kvelden, overnattet der og tok båten til Paros og var der i en uke. Besøkte også Antiparos på en dagstur da denne øya ligger rett ved siden av. Så tok vi båten til Naxos og var der en uke. Absolutt en fin tur. På Paros hadde vi forhåndsbestilt hotell, og dette var veldig greit da vi visste hva vi kom til og slapp å lete etter overnatting midt på dagen i solsteiken. På Naxos hadde vi ikke bestilt, og ble derfor med en tilfeldig utleier og endte opp i en kjellerleilighet som ikke var fullt så lekker. Vi var der bare et døgn før vi bestemte oss for å dra til en annen by, og der endte vi opp med overnatting rett ved siden av veien, og ikke et typisk "familiehotell". Men dagen etter gikk vi på utkikk etter et hotell i den byen vi bodde i, dette var midt i juli så alt virket ganske stappfullt, helt til vi fant et helt greit hotell med basseng til ungene (et must ). Ferje anbefaler jeg å bestille på forhånd ettersom de kan bli forsinket, og det er greit å vite hvor lenge du skal være på hver øy. Overnatting er greit å bestille på forhånd hvis du vil vite hva du går til i stedet for å ende opp på et tilfeldig 2-stjerners rom. En idé er å bestille noe av overnattingen og la tilfeldighetene bestemme resten, slik vi gjorde. God tur til Hellas! Anonymous poster hash: 9746a...ffa
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #7 Skrevet 16. mai 2014 Er AnonymBruker rett over her, glemte å si at etter vi hadde vært på Naxos tok vi båten tilbake til Athen og hadde én dag der for å utforske byen litt, samt forsikre oss om at vi rakk flyet. Vi besøkte et museum, et 10-etasjes kjøpesenter og selvfølgelig Akropolis, som var det fineste av alt. Dette var før urolighetene startet i byen, og jeg vet ikke hvordan det ligger ann nå, men hadde nok ikke tatt med familien dit igjen. Om dere vurderer å dra dit ville jeg anbefalt å lese litt om hvordan situasjonen er der nå. Men ellers en veldig fin by! Anonymous poster hash: 9746a...ffa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå