Gå til innhold

Er dette grunn til bekymring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt som blir tre år i mars. Han har i snart halvannet år vært svært småspist og kresen. Han lever på brød, ofte uten annet enn smør på, og yoghurt. Han spiser aldri middag, aldri. Hverken pølser, pasta, pannekaker, pizza eller annet som barn flest liker. Aldri frukt, aldri grønnsaker. Han drikker melk og vann. I helgene får han litt lørdagsgodt og han liker kaker og kjeks, men det begrenser vi veldig. Det hender vi får lokket ham til å smake på middag, men da brekker han seg alltid.

Dette i seg selv er kanskje ikke så bekymringsfullt, men det er et par ting i tillegg som sammen med dette.

Han har fremdeles typisk bløt "babyavføring". Jeg trodde barn som nærmest seg tre år burde ha vanlig "voksen" fast avføring?

En annen ting er høyden hans. På toårskontrollen i fjor var han 90 cm. Det er litt over 75. percentil. Jeg målte ham nettopp, 9 mnd etter, og da er han bare 92 cm, dvs rett under 25. percentil. To cm på 9 mnd virker veldig lite.

Så nå lurer jeg på om dette er grunn nok til å bestille time hos legen evt få en ekstrakontroll hos helsesøster. Han var på toårskontroll i fjor, men nå er det ingenting før fireårskontroll og jeg synes det virker lenge å vente over ett år til.

Hva tenker dere som kanskje har litt erfaring rundt dette, bekymrer vi oss uten grunn eller bør vi få dette sjekket? Er det noe vi kan gjøre selv? Jeg kan liksom ikke se noen løsning, vi kan jo ikke tvinge i ham mat og vi gjør alt for at måltidene skal være hyggelige og uten mas. Jeg tar i mot alt av råd.

Anonymous poster hash: cf86d...f4b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes du skal kontakte lege eller helsesøster. Dette på bakgrunn av liten høydevekst og at han har falt såpass mye i percentilene. Trenger ikke nødvendigvis være veldig bekymringsfullt, men kan være greit at det blir fulgt opp.

Anonymous poster hash: f1347...ed8

• Liker 1
Skrevet

Er du bekymret ringer du lege/helsesøster, alltid! :)

AnonymBruker
Skrevet

Med det kostholdet der er det grunn til bekymring ja. Han har trolig jernmangel og diverse andre mangler.

Anonymous poster hash: 5798b...532
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med det kostholdet der er det grunn til bekymring ja. Han har trolig jernmangel og diverse andre mangler.

Han får kosttilskudd (multivitaminer og tran), så akkurat det tror jeg ikke er tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Han får kosttilskudd (multivitaminer og tran), så akkurat det tror jeg ikke er tilfelle.

Da lurer jeg veldig på hvilke multivitaminer du gir, da det ikke er anbefalt å gi mulitivitaminer til barn under 3 år.

Har han alltid vært sånn? Har dere ikke gitt han muligheter til å smake på ting allerede fra babystadiet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke helt når det begynte, en gang mellom 12 og 18 mnd. Han har alltid fått smake på alt mulig rart. Han fikk hjemmelaget mat som baby, har fått av vår mat når vi spiser middag osv, men gradvis ble det bare full stopp. Nå har det vart så lenge at jeg ikke husker alt lenger. Det har vært tatt opp med helsesøster flere ganger, men han har alltid vokst som han skal (fram til nå), han er blid og fornøyd og har alltid vært langt framme utviklingsmessig, både fysisk og språklig. Vi har fulgt alle råd fra helsesøster, og er som sagt nøye på at det aldri er mas eller press forbundet med mat/måltider, at vi har det hyggelig osv.

AnonymBruker
Skrevet

Heller en legetime for mye enn en for lite.

Gutten min er også kresen som din, men vi blir tett oppfulgt ift det og andre ting. Kontakt legen ift dette med avføring og brekninger og hvis nødvendig helsestasjon for høyde og vekst oppfølgning

Anonymous poster hash: d9c0e...f51

Skrevet

For meg kan det høres ut som han kan ha allergier eller intoleranse. Klager han over magevondt? Hvis barn ikke er glad i å spise, kan det være fordi de opplever ubehag ifbm spising.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, han har aldri klaget over magevondt. Han er sjelden syk, og altså stort sett en blid og fornøyd gutt, en normal snart treåring når det gjelder alt unntatt maten.

Skrevet

Et barn som kun lever på brød, yoghurt og kjeks/snop er bekymringsfullt. Vitamintilskudd kan ikke erstatte kostholdet, særlig ikke hos barn i vekst. Kontakt legen med din bekymring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...