AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #1 Skrevet 2. januar 2014 Jeg har en stund tenkt på å få helt nye tenner. Har ikke tenkt til å bytte ut alle, men de verste tennene som er noen stykker for å si det sånn :sjernert: Røyking og dårlig tannpuss i årevis har ødelagt mange av mine tenner Det er ikke noe gøy. Det er jo flaut. Er det noen som har fått nye tenner? Hvor gjorde dere det hen og hvor mye betalte dere? Takker på forhånd Anonymous poster hash: 92aef...eaa
Miss Lucky Skrevet 2. januar 2014 #3 Skrevet 2. januar 2014 Mamma har skiftet ut 24 tenner i Alanya i Tyrkia for 1/3 av hva det koster i Norge. Det høres kanskje skummelt ut å gjøre det i Tyrkia, men Tyrkia har faktisk kommet mye lenger på "tannlegefronten" enn Norge, har bedre utstyr og bruker bedre teknikker. Er ca 5 år siden hun gjorde det og hun er fremdeles superfornøyd. 1
Snowblind Skrevet 2. januar 2014 #4 Skrevet 2. januar 2014 En jeg kjenner måtte vel skifte ut 6-7 tenner eller noe sånt + diverse andre feil. Han fikk det dekket av nav pga. at det var en fysisk og psykisk belastning. Hadde det ikke vært for det, så hadde regningen kommet på rundt 120 000.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #5 Skrevet 2. januar 2014 En jeg kjenner måtte vel skifte ut 6-7 tenner eller noe sånt + diverse andre feil. Han fikk det dekket av nav pga. at det var en fysisk og psykisk belastning. Hadde det ikke vært for det, så hadde regningen kommet på rundt 120 000. Det er ikke akkurat billig å få nye tenner,så hadde vært greit å fått det dekket. Vet du hvordan man kan få det dekket? Anonymous poster hash: 92aef...eaa
Snowblind Skrevet 2. januar 2014 #6 Skrevet 2. januar 2014 Nei, du må jo rett og slett bare snakke med nav. Han jeg kjente hadde mye tannverk, tennene råtnet og det falt av små biter av og til, i tillegg til at han fikk ekstremt dårlig selvtillit pga at han følte han ikke kunne smile, så det var jo hovedsaklig derfor det ble dekket. At det ødela livskvaliteten. Vet ikke hvor enkelt det er å få det dekket. Han hadde en veldig grei rådgiver hos nav.
Tanntrollet Skrevet 2. januar 2014 #7 Skrevet 2. januar 2014 Nei, du må jo rett og slett bare snakke med nav. Han jeg kjente hadde mye tannverk, tennene råtnet og det falt av små biter av og til, i tillegg til at han fikk ekstremt dårlig selvtillit pga at han følte han ikke kunne smile, så det var jo hovedsaklig derfor det ble dekket. At det ødela livskvaliteten. Vet ikke hvor enkelt det er å få det dekket. Han hadde en veldig grei rådgiver hos nav. Det er ikke Nav som avgjør om man får dekket noe, men behandlende tannlege som gjør en vurdering å sender krav til Helfo. Jeg antar at det skal svært mye til å ikke få dekket noe om tannlegen har vurdert at en pasient kommer innunder en av de gruppene som får dekket tannbehandling da tannlegen må sende dokumentasjon til Helfo. I 2011 kom nye refusjonsregler; http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/tannlege.aspx#.UsXg2vTuKQA Det første du gjør er å sjekke om tannlegen din har direkte oppgjør med Helfo. Da slipper du å betale annet enn egenandelen, tannlegen har satser på hva Helfo dekker å krever inn pengene direkte fra Helfo. Har ikke tannlegen direkte oppgjør med Helfo, må du betale hele behandlingen å selv sørge for å søke om refusjon fra Helfo. Selv er jeg i en prosess der jeg bytter ut mange av mine tenner. Da jeg har odontofobi som har gjort at jeg ikke har kunnet ivareta egen tannhelse (gå til tannlege) på over 20 år, får jeg dekket ca 2/3 av min behandling. Min tannlege har direkte oppgjør med Helfo. Man kan også få dekket tannbehandling i utlandet, men der har de ikke direkte oppgjør med Helfo, å man må selv sørge for å skaffe til veie dokumentasjoner. Har hørt at det bl.a er lurt å få avtrykk av både før og etter behandling + alt av røntgen bilder og papirer. Er visst en ganske omfattende jobb, men noen gjør heller det framfor å få gjort det i Norge. Her må man betale hele behandlingen, for så å søke Helfo om refusjon når man er ferdig. Det er både positive og negative sider ved å dra til utlandet å fixe tennene, å jeg mener at det kommer an på hvor omfattende reparasjoner man må ha. Positivt; Det er billigere. Det er mange dyktige tannleger i utlandet. Negativt; Det er ikke direkte oppgjør med Helfo. Man må regne reise og opphold i tillegg til tannlegen. Oppstår det komplikasjoner kommer man seg ikke til tannlegen like fort som hjemme, her er tannlegen bare en tlf unna, å man får ofte time i løpet av dagen eller en av de nærmeste. Man må selv legge fram krav til Helfo, å sørge for å få med seg alt av dokumentasjoner som trengs. Man må bruke ferier el.l da de ikke kan sykemelde en pasient - som tannlegene i Norge kan. Man har ikke samme garantien som i Norge, så om det oppstår problemer/ komplikasjoner, er det ikke sikkert at tannlegene her hjemme kan ordne opp i det uten å gjøre alt arbeidet om igjen fra bunnen. De bruker også forskjellig utstyr/ materiale - som implantater. Legger ved en link om en artikkel der noen har reist til utlandet for behandling; http://www.klikk.no/kvinneguiden/reise/article877256.ece Som dere ser kan det gå veldig bra, men alle er ikke like heldige. Han ene er i Tyrkia for 2. gang, å har ikke enda fått nøyaktig prisoverslag. Han må reise til Tyrkia opptil flere ganger, noe som må fordyre tannbehandlingen - som han enda ikke (når artikkelen ble skrevet) hadde fått pris på.
Tanntrollet Skrevet 2. januar 2014 #8 Skrevet 2. januar 2014 Mamma har skiftet ut 24 tenner i Alanya i Tyrkia for 1/3 av hva det koster i Norge. Det høres kanskje skummelt ut å gjøre det i Tyrkia, men Tyrkia har faktisk kommet mye lenger på "tannlegefronten" enn Norge, har bedre utstyr og bruker bedre teknikker. Er ca 5 år siden hun gjorde det og hun er fremdeles superfornøyd. I 2011 kom nye refusjonsregler, å jeg får dekket 2/3 av behandlingen her hjemme av Helfo. Jeg anbefaler å undersøke i Norge om man kommer innunder en av de gruppene som har refusjonskrav. Da kan det hende de kommer på omtrent samme prisen i Norge som i utlandet. Utgifter til reise og opphold har man heller ikke i Norge, å tannlegen i Norge kan sykemelde når det er behov.
Miss Lucky Skrevet 2. januar 2014 #9 Skrevet 2. januar 2014 I 2011 kom nye refusjonsregler, å jeg får dekket 2/3 av behandlingen her hjemme av Helfo. Jeg anbefaler å undersøke i Norge om man kommer innunder en av de gruppene som har refusjonskrav. Da kan det hende de kommer på omtrent samme prisen i Norge som i utlandet. Utgifter til reise og opphold har man heller ikke i Norge, å tannlegen i Norge kan sykemelde når det er behov. Får man såpass dekket så er det nok mer praktisk å få det gjort i Norge ja. Foreldrene mine har leilighet i Tyrkia, så mamma fikk byttet ut tenner når hun alikevel var der på ferie.
Tanntrollet Skrevet 2. januar 2014 #10 Skrevet 2. januar 2014 Får man såpass dekket så er det nok mer praktisk å få det gjort i Norge ja. Foreldrene mine har leilighet i Tyrkia, så mamma fikk byttet ut tenner når hun alikevel var der på ferie. Å har man leilighet i det aktuelle landet, kan det selvsagt lønne seg. Men ellers må man også ta høyde for både reise og opphold, å det er det mange som ikke tenker på Med de nye refusjonsreglene kan man nå få dekket ganske mye av tannbehandlingen ja, men det er ikke så mange som enda er klar over de nye reglene. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Er det mulig å få dekket hele behandlingen fra HELFO? Eller evn det resterende fra NAV? Har dårlige tenner og er fattig, går på AAP og på vei mot ufør...Regner med det sikkert koster 100000 å få fikset opp i dette.. Anonymous poster hash: 5ff58...13e
Tanntrollet Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Er det mulig å få dekket hele behandlingen fra HELFO? Eller evn det resterende fra NAV? Har dårlige tenner og er fattig, går på AAP og på vei mot ufør...Regner med det sikkert koster 100000 å få fikset opp i dette.. Anonymous poster hash: 5ff58...13e Det må du nok høre med Nav om. Vet at enkelte får dekket hele tannbehandlingen/ har vedtak på gratis tannbehandling, Nå kjenner ikke jeg så mye til det, men har fått forståelse for at man da må bruke den kommunale tannhelsetjenesten, å at man da kun får dekket billigste løsning. Men kanskje de som har erfaring på det området kan svare deg bedre på det enn jeg kan
lillemeg90 Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har skifte en tann som ble skadet når jeg var barn. Den måtte skiftes i voksen alder. Pga. At det skjedde da jeg var barn fikk jeg dekket halvparten. Dette var det visstnok tannlegen som bestemte. Hadde jeg ikke fått dekket halvpartenbhadde jeg måttet punge ut med 35000 for en tann...
Lillemeg25 Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har skifte en tann som ble skadet når jeg var barn. Den måtte skiftes i voksen alder. Pga. At det skjedde da jeg var barn fikk jeg dekket halvparten. Dette var det visstnok tannlegen som bestemte. Hadde jeg ikke fått dekket halvpartenbhadde jeg måttet punge ut med 35000 for en tann... 35000 for en tann? Det er jo helt sykt. Da ville jeg heller dratt til utlandet å fikset tennene. Sikkert mye billigere der.
lillemeg90 Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 35000 for en tann? Det er jo helt sykt. Da ville jeg heller dratt til utlandet å fikset tennene. Sikkert mye billigere der. Som sagt fikk jeg dekket halvparten. Tok ikkje kjangsen på å dra til utlandet da det er en del oppfølging underveis. Eks. Det begynner jo med at man må trekke tannen. I mellomtiden får man en protese som man må ha til man får ny tann. Dette eren slik på plate som man må ta ut hver natt. Den trengte jeg en del justeringer på som var inkludert i prisen. Etter 3 mnd kommer du inn igjen og ser om du kan sette skruen i (altså den nye roten). Hvis det ikke er nok beinvev må de transplantere fra innsiden av kjeven og da er det et oar mnd til mør man får satt inn skruen. Etter den til slutt er satt inn går det ca 3 mnd til før man får satt på tannen. Altså det er en tidskrevende prosess.
Miss Lucky Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 35000 for en tann? Det er jo helt sykt. Da ville jeg heller dratt til utlandet å fikset tennene. Sikkert mye billigere der. Jeg og har skiftet en tann, hos samme tannlege som mamma brukte i Tyrkia. 1800kr betalte jeg :D og da fikk jeg fikset en fylling også
Tanntrollet Skrevet 5. januar 2014 #17 Skrevet 5. januar 2014 Som sagt fikk jeg dekket halvparten. Tok ikkje kjangsen på å dra til utlandet da det er en del oppfølging underveis. Eks. Det begynner jo med at man må trekke tannen. I mellomtiden får man en protese som man må ha til man får ny tann. Dette eren slik på plate som man må ta ut hver natt. Den trengte jeg en del justeringer på som var inkludert i prisen. Etter 3 mnd kommer du inn igjen og ser om du kan sette skruen i (altså den nye roten). Hvis det ikke er nok beinvev må de transplantere fra innsiden av kjeven og da er det et oar mnd til mør man får satt inn skruen. Etter den til slutt er satt inn går det ca 3 mnd til før man får satt på tannen. Altså det er en tidskrevende prosess. Jeg er som du skeptisk til å dra til utlandet å få utført implantater. Som du sier er det mye oppfølging og flere ledd i prosessen. Man får i tillegg utgifter til reise og opphold i tillegg til at man må bruke ferie/ fridager på dette. Her hjemme er ofte ikke tannlegen langt unna, man kan få sykemelding om behov, oppstår komplikasjoner eller uforutsatte ting, er jo tannlegen i nærheten å man får gjerne time på dagen. Selv om man kan få dekket deler av behandlingen av Helfo også i utlandet, må man først betale hele beløpet, sørge for å få med seg all dokumentasjon som man sender til Helfo med søknaden. Her hjemme er det tannlegen som gjør det - hvis tannlegen har direkte oppgjør med Helfo,
Tanntrollet Skrevet 5. januar 2014 #18 Skrevet 5. januar 2014 Som sagt fikk jeg dekket halvparten. Tok ikkje kjangsen på å dra til utlandet da det er en del oppfølging underveis. Eks. Det begynner jo med at man må trekke tannen. I mellomtiden får man en protese som man må ha til man får ny tann. Dette eren slik på plate som man må ta ut hver natt. Den trengte jeg en del justeringer på som var inkludert i prisen. Etter 3 mnd kommer du inn igjen og ser om du kan sette skruen i (altså den nye roten). Hvis det ikke er nok beinvev må de transplantere fra innsiden av kjeven og da er det et oar mnd til mør man får satt inn skruen. Etter den til slutt er satt inn går det ca 3 mnd til før man får satt på tannen. Altså det er en tidskrevende prosess. Jeg og har skiftet en tann, hos samme tannlege som mamma brukte i Tyrkia. 1800kr betalte jeg :D og da fikk jeg fikset en fylling også For de som stadig er i Tyrkia, kan det være lønnsomt, men ellers kommer jo reise og opphold i tillegg for de fleste. Disse to tilfellene jeg har referert til betalte omtrent det samme for å bytte ut en tann. Dette fordi den ene kom innunder de nye refusjonsreglene. Jeg mener at man bør undersøke hva det koster å fixe tennene her hjemme, å kanskje kommer man innunder en av de gruppene som har refusjonsrett.
Miss Lucky Skrevet 5. januar 2014 #19 Skrevet 5. januar 2014 For de som stadig er i Tyrkia, kan det være lønnsomt, men ellers kommer jo reise og opphold i tillegg for de fleste. Disse to tilfellene jeg har referert til betalte omtrent det samme for å bytte ut en tann. Dette fordi den ene kom innunder de nye refusjonsreglene. Jeg mener at man bør undersøke hva det koster å fixe tennene her hjemme, å kanskje kommer man innunder en av de gruppene som har refusjonsrett. Er prisen såpass som 35 000 for en tann så blir det alikevel mye billigere å reise til feks Tyrkia, selv etter at både reise og opphold er betalt. Om jeg tar en oppsummering på den ene tannen jeg fikk fikset så blir det ca sånn Tannlege 1800kr Fly t/r ink visum 599kr Transport til /fra flyplass 300kr Leie leilighet 1 uke 2500kr ( dette slapp jeg siden foreldrene mine eier leilighet og jeg låner den gratis, men vi leier ut til denne prisen) Totalt 5099kr og da får man sommer, sol, varme og bading med på kjøpet. Men man må jo da altså ha en uke fri fra jobb. Men planlegger man litt kan man jo gjøre dette til årets ferie
Lillemeg25 Skrevet 5. januar 2014 #20 Skrevet 5. januar 2014 Er prisen såpass som 35 000 for en tann så blir det alikevel mye billigere å reise til feks Tyrkia, selv etter at både reise og opphold er betalt. Om jeg tar en oppsummering på den ene tannen jeg fikk fikset så blir det ca sånn Tannlege 1800kr Fly t/r ink visum 599kr Transport til /fra flyplass 300kr Leie leilighet 1 uke 2500kr ( dette slapp jeg siden foreldrene mine eier leilighet og jeg låner den gratis, men vi leier ut til denne prisen) Totalt 5099kr og da får man sommer, sol, varme og bading med på kjøpet. Men man må jo da altså ha en uke fri fra jobb. Men planlegger man litt kan man jo gjøre dette til årets ferie Lønner seg å dra til utlandet Hadde jeg gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå