Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg begynte som lærling i oktober og flere sier at i år har ikke jeg rett på ferie siden jeg ikke har vært der i 1 år, stemmer dette? :)

Anonymous poster hash: 1c0f0...a53

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Om jeg husker rett så skal du ha 40% lønn 1. året og 60% lønn 2. året. Som med andre ansatte så har du ikke rett på betalt ferie før 12 mnd, men du kan ta ferie uten lønn. Andre året har du opparbeidet ferie der du får betalt ferie opp til 4-5 uker.

Så du kan ta ferie, men da får du ikke betalt ei heller feriepenger.

Skrevet

Om jeg husker rett så skal du ha 40% lønn 1. året og 60% lønn 2. året. Som med andre ansatte så har du ikke rett på betalt ferie før 12 mnd, men du kan ta ferie uten lønn. Andre året har du opparbeidet ferie der du får betalt ferie opp til 4-5 uker.

Så du kan ta ferie, men da får du ikke betalt ei heller feriepenger.

Jeg kjenner ingen som har betalt ferie.

Skrevet

Du kan ta ferie hvis du ønsker det, men det blir uten penger. Så du må nesten se om du har råd til det siden du ikke har opparbeidet deg nok feriepenger. Første året mitt som lærling tok jeg bare ut 1 uke ferie så jeg iallefall fikk litt fri på sommeren. Hadde jeg tatt ut noe mer så hadde jeg sitti igjen med 1500 kroner i lønn den måneden så det hadde jeg ikke råd til.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg kjenner ingen som har betalt ferie.

Jeg har :)

Noen utbetaler kun feriepenger, mens andre gir deg full lønn mens du er på ferie i tillegg til fast feriepenger i juli. Kommer an på hvordan de legger opp lønnssystemet(er noe med 11 og 12 mnd og noe prosenter :P )

Skrevet

Jeg har :)

Noen utbetaler kun feriepenger, mens andre gir deg full lønn mens du er på ferie i tillegg til fast feriepenger i juli. Kommer an på hvordan de legger opp lønnssystemet(er noe med 11 og 12 mnd og noe prosenter :P )

Kan jeg få spørre hva du jobber med?

Det vanligste er at man trekkes for ferie i juni og at man får feriepenger i stedet for lønn den måneden, og at man ellers får lønn som vanlig - uavhengig av når ferien faktisk tas. Hvis man har betalt ferie får man altså lønn i 12 måneder i tillegg til feriepenger og at man ikke trekkes for feriedagene, det erni så fall en gullkantet avtale.

Gjest Runforit
Skrevet

Beste forklaringe jeg fant:

I prinsippet gis du en andel av feriepengene i stedet for lønn hver dag du har ferie. For å forenkle lønnsutbetalingene foretas imidlertid ikke avregningen dag for dag når du tar ferie i løpet av året. I stedet utbetales feriepengene en gang i året - rundt juni.

Jeg får ikke noe mer eller mindre enn de som får kun feriepenger når de tar ferie. Det er noe med regnestykket som gjør at jeg ikke skal komme hjem fra ferie uten vanlig lønn. Noe med hvordan de fordeler årslønn iht til antall mnd. i året.

Jada, dette ble bra beskrevet :P Er iallefall en fin ordning så en slipper å komme hjem til tom konto :)

Skrevet

Det høres ut som om bedriften din følger den vanlige praksisen jeg har beskrevet over, men det høres ikke ut som du har betalt ferie.

Gjest Runforit
Skrevet

Det høres ut som om bedriften din følger den vanlige praksisen jeg har beskrevet over, men det høres ikke ut som du har betalt ferie.

Tror dette ble knotete :/ Ikke "betalt" ferie i den forstand. I den gamle jobben så fikk ikke jeg noe når jeg tok ferie utenom feriepenger og da ble det sånn at jeg ikke fikk lønn for tiden jeg var på ferie slik at jeg i prinspippet gikk en mnd. uten lønn når jeg kom tilbake. Så feriepengene måtte også dekke inn frem til neste lønn når jeg kom tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...