Gå til innhold

Å reagere på melk uten laktoseintoleranse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal nå finne ut om jeg har laktoseintoleranse, men slik jeg har forstått det, er det mange som ikke har laktoseintoleranse, men som likevel reagerer på melk. Hva er årsaken til dette?

Anonymous poster hash: acde4...3af
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De reagerer på melkeproteinet, dvs har melkeallergi.

Jeg gjør det, samme med datteren min.

Anonymous poster hash: bf97b...7b0
Skrevet

Du kan også reagere på kaseinet og ha en intoleranse uten å være allergisk, så det er mange muligheter.

Skrevet

Jeg reagerer på store doser laktose, men jeg har ikke fått noe diagnose som sier at jeg har laktoseintoleranse.

Laktose spaltes av enzymet laktase i tynntarmen. Hvis enzymet ikke er effektivt nok, eller ikke er nok av det så blir fordøyelsen ufullstendig. Og en får mageproblemer. Men hvor mye laktose en kan fordøye varierer. Derfor er det slik at noen laktoseintolerante blir dårlig i magen av å spise bakevarer med melk i, mens andre fint kan spise saus med f.eks fløte i. Og mange kan til og med drikke melk uten å ha problemer i det hele tatt.

Gjest Thai clinch
Skrevet

Jeg reagerer på store doser laktose, men jeg har ikke fått noe diagnose som sier at jeg har laktoseintoleranse.

Laktose spaltes av enzymet laktase i tynntarmen. Hvis enzymet ikke er effektivt nok, eller ikke er nok av det så blir fordøyelsen ufullstendig. Og en får mageproblemer. Men hvor mye laktose en kan fordøye varierer. Derfor er det slik at noen laktoseintolerante blir dårlig i magen av å spise bakevarer med melk i, mens andre fint kan spise saus med f.eks fløte i. Og mange kan til og med drikke melk uten å ha problemer i det hele tatt.

Så du mener at man kan ha grader av laktoseintoleranse? Det kan forklare min urolige mage (les mye luft) når jeg har drukket mye melk. Bruker av og til kaseinprotein som proteintilskudd og får ikke samme plager i magen da, så jeg regner med at det ikke er melkeproteinet jeg reagerer på.

Skrevet (endret)

Så du mener at man kan ha grader av laktoseintoleranse? Det kan forklare min urolige mage (les mye luft) når jeg har drukket mye melk. Bruker av og til kaseinprotein som proteintilskudd og får ikke samme plager i magen da, så jeg regner med at det ikke er melkeproteinet jeg reagerer på.

Ja. Bra ordvalg. Det er ikke noe jeg mener, det veldig god støtte for dette i medisin (faget).

Jeg kan ikke drikke melk uten å få mye luft i magen, men alle fermenterte melkeprodukter går bra (bakteriene fermenterer laktosen, eller ihvertfall mesteparten). Fløte i moderate mengder osv.

Velger jeg derimot laktosefritt så har jeg ikke de samme problemene.

Edit. Fant forresten denne: http://nhi.no/forside/a-leve-med-laktoseintoleranse-38376.html

Endret av Supraspinatus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...