Gå til innhold

Noen som har en logisk forklaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere. Jeg er en jente på 20 år, veier 50 kg og er 164 cm høy. Det er bare en ting jeg ikke skjønner. I hele jula har jeg spist noe så sinnsykt. Ja jeg vet at jeg har spist flere kalorier enn jeg har forbrent.

Om jeg fin-rekner på det, så har jeg sikkert spist opptil 3000 kalorier hver dag. (Pinnekjøtt, chips, sjokolade, desserter, alkohol osv).... Dette i tillegg til å nesten ikke røre på meg i hele jula. (i en uke ca)

Jeg gikk på vekta i dag tidlig, og da veide jeg 50 kg. Er det mulig at jeg ikke har gått opp? eller er det vekta som lurer meg? Kommer kiloene til å legge seg seinere? :vetikke:

Sier ikke at det er et problem, for det er det ikke. Jeg er bare oppriktig nysgjerrig. Jeg har jo spist mer enn jeg har forbrent?

Anonymous poster hash: 6193f...9f5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løsningen ligger i det du skriver. "så har jeg sikkert spist opptil 3000 kalorier hver dag."

Jeg vil tippe du ikke har spist mer enn du brukte. Du har brukt eller kastet bort akkurat like mye som du har inntatt. En kropp som fungerer som den skal ønsker å holde seg vektstabil innenfor et par kg.

Når energiinntaket går ned så går også forbruket noe ned. Når energiinntaket går opp så går også forbruket opp.

Økt energiforbruk kan komme fra økt hvileforbrenning (spesielt om du har spist mye julemat), det kan komme fra at du faktisk beveger deg mer enn du tror eller at kroppstemperaturen har vært høyere.

Med det sagt så er ikke disse svingningene i energiforbruk svimlende høye, sannsynligheten for at du har spist noe mindre enn du tror er også stor.

Det blir litt i samme bane som de som sier de spiser et kosthold med en energirestriksjon og likevel ikke går ned i vekt. De lyver sannsynligvis ikke om inntaket, men de estimerer enten inntaket feil, eller forbruket feil. Og de tar ikke høyde for at energiinntak ikke er en konstant faktor.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også spist unormalt masse i jula, men jeg har gått ned en kg :P

Anonymous poster hash: 5f2eb...637
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger forbrenner kroppen alt uansett. Høres ut som du har det bra med deg selv.

Anonymous poster hash: 2e403...37a
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. :) Ja jeg er ikke kjempe opphengt i vekt, men ble bare så nysgjerrig når jeg gikk på vekta. Men takk alle!

Anonymous poster hash: 6193f...9f5
Skrevet

Samme med meg også, spist alt jeg har hatt lyst på i jula, og ikke brydd meg om trening =) Og vekten har holdt seg på de samme tallene =)
Det er ikke mellom jul og nyttår du blir feit, men mellom nyttår og jul ;)

Skrevet

Jeg har spist masse godteri. Fikk kviser etter den første uka, og merker allerede at magen er slappere av å spise mer og trene mindre.. på to uker.. :/ æsj altså.. Hehe. Nei, må vel starte med litt trening nå snart!

Heldiggriser :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...