Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min onkel døde nå nylig. Han etterlater seg ingen kone eller barn.

Han har derimot en søster. Vil denne søsteren arve alt, eller kan jeg og mine tre søsken ha krav på, for eksempel en hviss prosent?

Jeg spør fordi jeg har et søskenbarn som sier at denne søsteren til min avdøde onkel arver en hviss prosent, mens jeg og mine tre søsken arver resten. Hva er riktig her?

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis onkelen din har to søsken (din mor/far og en tante?), deles arven likt på disse to. Hvis din mor/far ikke lever, deles denne halvparten på deg og dine søsken.

Det er det vanlige, i hvert fall. Hvis ikke onkelen din har spesifisert noe i et testamente.

Anonymous poster hash: ebf8d...892
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på om han har etterlatt seg testamentet og om hans søsken (deres foreldre) fortsatt lever.

Anonymous poster hash: a62f7...ae4
AnonymBruker
Skrevet

Er det skrevet testemente?

Om ikke skal det deles mellom livsarvinger. Slik jeg skjønner innlegget ditt hadde din onkel to søsken (søsteren og din ene forelder). Da tror jeg det deles likt mellom søsknene,altså 50% mellom søsteren og dn forelder. Du og dine søsken fordeler deres halvpart dere i mellom(som blir 12,5 %)

Anonymous poster hash: 066de...a35
  • Liker 1
Skrevet

Hele arven går vel til hans søsken først, altså din mor eller far og eventuelle andre søsken. Om din mor eller far ikke lever, går hans/hennes del til barna deres, altså dere. Slik mener jeg å huske at det er. Om det ikke eksisterer et testamente som endrer på dette.

• Liker 1
Skrevet

Han har derimot en søster. Vil denne søsteren arve alt, eller kan jeg og mine tre søsken ha krav på, for eksempel en hviss prosent?

Jeg spør fordi jeg har et søskenbarn som sier at denne søsteren til min avdøde onkel arver en hviss prosent, mens jeg og mine tre søsken arver resten. Hva er riktig her?

Takk for svar.

§ 2. Har arvelataren ikkje livsarving, går arven til foreldra hans.

Foreldre arvar likt. Er far eller mor død, går arvelotten til hans eller hennar livsarvingar, med lik part på kvar grein.

Er ein av foreldra død, og er det ikkje livsarving etter han, går heile arven til den andre av foreldra eller til hans eller hennar livsarvingar. Døyr arvelataren før fylte 18 år, går likevel halve arven til besteforeldra på den døde fars eller mors side eller til deira livsarvingar i samsvar med § 3, dersom foreldra ikkje var gifte med kvarandre då den første døydde eller det låg føre omstende som nemnt i § 8. Er det heller ingen slike arvingar i live, gjeld reglane i første punktum.

Dersom arvelataren også etterlet seg ektemake, gjeld reglane i kapittel II og III.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5?q=arv*

Skrevet

Hvis onkelen din har to søsken (din mor/far og en tante?), deles arven likt på disse to. Hvis din mor/far ikke lever, deles denne halvparten på deg og dine søsken.

Det er det vanlige, i hvert fall. Hvis ikke onkelen din har spesifisert noe i et testamente.

Anonymous poster hash: ebf8d...892

Begge mine foreldre er døde.

Skrevet

Om ikke skal det deles mellom livsarvinger. Slik jeg skjønner innlegget ditt hadde din onkel to søsken (søsteren og din ene forelder). Da tror jeg det deles likt mellom søsknene,altså 50% mellom søsteren og dn forelder. Du og dine søsken fordeler deres halvpart dere i mellom(som blir 12,5 %)

Anonymous poster hash: 066de...a35 [/acrony

Nei, han hadde en søster. Begge mine forelde er døde. Faren min var avdødes bror. Jeg vet ikke om det er skrevet noe testamente.

Skrevet

Nei, han hadde en søster. Begge mine forelde er døde. Faren min var avdødes bror. Jeg vet ikke om det er skrevet noe testamente.

Da arver du og dine søsken den halvparten som din far ville ha arvet dersom han hadde levd nå. Unntaket er dersom onkelen din hadde skrevet testament. Uten testament arver avdødes søster en halvpart, og så arver du og dine to søsken den andre halvparten på likedeling, altså en sjettepart av hele arven hver.

1. Avdødes søster - en halvpart (eller tre sjetteparter)

2. Du - en sjettepart (en tredjepart av en halvpart)

3. Din bror/søster - en sjettepart

4. Din andre bror/søster - en sjettepart

• Liker 2
Skrevet

Dette er nok det rette svaret. (Testosteron fikk ikke med seg at dere var fire søsken)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Du arver ingenting. Da må han satt opp testament. Det er hans foreldre først,lever ikke de,så er det søsken.Er de døde,så er det søskenes barn.

Anonymous poster hash: 9e861...5ea

AnonymBruker
Skrevet

Du arver ingenting. Da må han satt opp testament. Det er hans foreldre først,lever ikke de,så er det søsken.Er de døde,så er det søskenes barn.

Hva slags tulleinnlegg er nå dette? Ts er jo blant søskenes barn.

Anonymous poster hash: 7366c...97b

• Liker 5
Skrevet

Dette er nok det rette svaret. (Testosteron fikk ikke med seg at dere var fire søsken)

Det har du jammen rett i. Forutsatt at onkelen til ts ikke hadde skrevet testament, så blir fordelingen slik:

1. Avdødes søster - 1/2 (eller 4/8)

2. Du - 1/8 (din fars 1/2 delt på hans 4 barn)

3. Din bror/søster - 1/8

4. Din andre bror/søster - 1/8

5. Din tredje bror/søster - 1/8

Skrevet

Hans foreldre er døde. Broren hans var min far. Han hadde ingen kone eller barn. Leste du i det heletatt hele innlegget mitt?

• Liker 1
Skrevet

Alltid en suksess å skrive innlegg nr 11 anonymt uten å gidde å lese de ti første..

Men saken er jo løst allerede i iinnlegg 4....

AnonymBruker
Skrevet

Alltid en suksess å skrive innlegg nr 11 anonymt uten å gidde å lese de ti første..

Men saken er jo løst allerede i iinnlegg 4....

Og hvor mange ganger var dette allerede blitt påpekt før du gjorde det..?

Anonymous poster hash: 7366c...97b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...