AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #1 Skrevet 2. januar 2014 Jeg er en 25 år gammel jente. Har planer om å flytte hjemmefra snart. Problemet er at jeg gruer meg utrolig mye for å gå på visninger. Har aldri gjort det før, og vet derfor ikke hvordan det foregår. Grunnen til at jeg synes det er ekstra vanskelig er det at jeg ikke studerer og har heller ingen jobb (går på aap). Har penger til depositum, men er redd for at de vil stille personlige spørsmål, og heller ikke vil leie leiligheten ut til meg fordi jeg går på nav. Så derfor lurte jeg litt på hva dere tror om det? Er det stor sjanse for at jeg havner nederst på lista fordi jeg ikke har jobb/studerer? Hva slags spørsmål stiller utleierne? Anonymous poster hash: c356f...532
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #2 Skrevet 2. januar 2014 Jeg er en 25 år gammel jente. Har planer om å flytte hjemmefra snart. Problemet er at jeg gruer meg utrolig mye for å gå på visninger. Har aldri gjort det før, og vet derfor ikke hvordan det foregår. Grunnen til at jeg synes det er ekstra vanskelig er det at jeg ikke studerer og har heller ingen jobb (går på aap). Har penger til depositum, men er redd for at de vil stille personlige spørsmål, og heller ikke vil leie leiligheten ut til meg fordi jeg går på nav. Så derfor lurte jeg litt på hva dere tror om det? Er det stor sjanse for at jeg havner nederst på lista fordi jeg ikke har jobb/studerer? Hva slags spørsmål stiller utleierne? Anonymous poster hash: c356f...532 Du trenger bare informere dem om at du har fast inntekt, så akkurat det ville jeg ikke bekymret meg for. Anonymous poster hash: b11e2...5cd 2
Gjest Bond Skrevet 2. januar 2014 #3 Skrevet 2. januar 2014 (endret) Spørs vel litt hvor på landet du skal finne leilighet? I Oslo kan det nok være ganske mye pågang på leilighetene, og da vil nok dessverre ofte de som har sikker jobb komme først. Og utleierne vil ofte spørre litt om hva slags bakgrunn man har og hva man driver med for å sikre at de finner noen de kan stole på (det er jo så vanskelig å kaste ut noen om det skulle bli problemer) - det var i alle fall min erfaring når vi var på leilighetsjakt sist gang. Og jeg har en mistanke at det finnes nok en del fordommer angående NAV, dessverre. Men samtidig finner man som oftest noe til slutt - er bare å være blid og hyggelig og vise til potensiell utleier at du blir en sikker betaler, selv om du er under NAV tiltak akkurat nå. Ikke alle som er under tiltak er like, og selv om du går på AAP nå betyr ikke dette at du ville være en problematisk leieboer. Så jeg tror du må være litt offansiv mtp hvordan du presenterer deg selv og situasjonen din for å gi best inntrykk. Vær ærlig, men optimistisk, og ikke vær redd - du finner nok et sted til slutt, det er jeg sikker på! En tips kan være å skrive en liten "bolig-CV" der man har et kort sammendrag om seg selv og et bilde og litt om hvem man er - vi fikk i alle fall mye bra tilbakemelding da vi hadde en sånn ark med oss siden de da kunne huske oss bedre og vi kunne også skrive ltit om interessene og hvem vi er (men kortfattet selvsagt!) Endret 2. januar 2014 av Bond
Gjest Bond Skrevet 2. januar 2014 #4 Skrevet 2. januar 2014 Du trenger bare informere dem om at du har fast inntekt, så akkurat det ville jeg ikke bekymret meg for. Anonymous poster hash: b11e2...5cd Tja - min erfaring var nok at folk spurte ganske direkte hva man jobbet med og hvor og hvor sikker jobb man hadde, så om man bare sier man har fast inntekt uten å spesifisere noe mer eller prøve å unnvike svar vil ikke det gi det beste inntrykket. Realiteten er at på mange leiligheter er det mange som gjerne vil få leilighetene, så man må nok gjøre seg til en attraktiv leieboer. Forresten, TS - har du vurdert å legge inn en annonse selv? Kan hende du vil slippe en del av visninger og lignende da
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #5 Skrevet 2. januar 2014 Når vi leier ut vår leilighet ,så er det absolutt ikke nav folk som blir prioritert. I mitt hode er det late folk som går på trygd, eller i ditt tilfelle ville jeg vært redd for at du ikke ville fått jobb på veldig lenge og dermed få likviditetsproblemer. Jeg har ingen garanti for at du ville ha prioritert å betale husleie fremfor noe annet hvis det skulle skjært seg. Høres sikkert veldig fælt ut for deg, men jeg leier ikke ut leiligheten for morro skyld, jeg er avhengig av den inntekten for å betjene mine lån. Beklager.Anonymous poster hash: 163ea...d7e 5
Lea2 Skrevet 2. januar 2014 #6 Skrevet 2. januar 2014 De som leier ut, særlig i større byer, vil garantert være interessert i hva du gjør eller jobber med. Har leid ut selv og det var alltid magefølelsen som bestemte til slutt. Jeg tror jeg hadde satt pris på om du hadde fortalt med nøyaktig hvordan det lå an mht jobb/studier/trygd/aap. Jeg ville også gjerne hatt informasjon om hva det betyr (har ikke peiling), særlig med hensyn til betaling av leie. Om du har skriv eller noe fra NAV som forteller det i detalj er det enda bedre. At du har depositum er et stort pluss fremfor sosialgaranti (eller hva de nå kaller det nå). Hvor pengene dine kommer fra er mindre viktig. Det er viktig AT de kommer. Vær ærlig, høflig og blid, så går det nok helt greit!
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #7 Skrevet 2. januar 2014 Nå er ikke aap en fast inntekt heller. Den kan du fort miste. Jeg har valgt leieboer ut i fra magefølelsen ved visning. Det hjalp også på at jeg visste de jobbet. Jeg endte med begge gangene å leie ut til en gruppe som ikke har det lett på boligmarkedet. Nemlig aleneforsørgere. Du må bare prøve. Vær ærlig. Si aap og sykdom, men ikke spesifiser. Bare det at du faktisk har depositum gjør at du stiller litt sterkere. Skaff deg noen referanser dersom du har mulighet til det. Tidligere jobb, tidligere leieforhold eller en lærer på videregående. Anonymous poster hash: 03ce5...096
Gjest Naria Skrevet 2. januar 2014 #8 Skrevet 2. januar 2014 Har blitt spurt om hva jeg driver med på alle visninger jeg har vært på. Ærlighet varer lengst og å bare si at man har fast inntekt vil nok bli oppfattet som såpass vagt at man uansett vil havne nederst i bunken. Det finnes nok utleiere som konsekvent ikke vil leie ut til folk som får stønad fra NAV uavhengig av hvilken stønad det er snakk om, men så lenge det ikke dreier seg om sosialstønad bør det absolutt være mulig å finne et greit sted å bo. Spesielt siden du faktisk har penger til depositum.
Gjest Gaea Skrevet 2. januar 2014 #9 Skrevet 2. januar 2014 Nå er ikke aap en fast inntekt heller. Den kan du fort miste. Anonymous poster hash: 03ce5...096 Vel, fort og fort du... Du mister ikke akkurat AAP uten å bli satt i annet tiltak eller kunne ha jobb. Alle har dessuten rett til støtte til livsopphold, dagpenger, et eller annet. Er man først inne i NAV-systemet ender du ikke plutselig opp uten noen form for inntekt. Det eneste jeg kan tenke meg kan være problematisk er om du f.eks. får AAP, leier en leilighet med høy leie, går over i jobb, mister jobb og derfor får støtte til livsopphold (som ikke er så alt for mye). Så lenge leien er lav nok til at man kan betale den ved hjelp av sosialhjelp er det egentlig ikke et problem.
Sunshine Skrevet 2. januar 2014 #10 Skrevet 2. januar 2014 Jeg ville ikke leid ut til noen som skriver de har husleiegaranti fra NAV i allefall. Jeg har lest så mange historier om håpløse leietakere via NAV at jeg grøsser på ryggen av å lese den setningen. Ordner du depositum selv og er ærlig om situasjonen din ville jeg muligens gitt deg en sjanse. Det handler om kjemi, spesielt om man blir boende i en utleiedel i huset til utleier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå