AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #41 Skrevet 2. januar 2014 Blitt utsatt for mobbing jeg også for ca 3 år siden her. Opprettet en tråd og alle skrev dritt til meg. Derfor er jeg ab ofteAnonymous poster hash: affff...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #42 Skrevet 2. januar 2014 Blitt utsatt for mobbing jeg også for ca 3 år siden her. Opprettet en tråd og alle skrev dritt til meg. Derfor er jeg ab ofteAnonymous poster hash: affff...2e9 Det har jeg også opplevd. Jeg spurte om hjelp vedr en uskyldig ting og ble verbalt lynsjet. Fikk også noen stygge meldinger privat pga at jeg ble identifisert, så nå poster jeg kun som ab. Anonymous poster hash: a7863...cca 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #43 Skrevet 2. januar 2014 Det er nok ikke så lett å få brukere utestengt pga stalking som enkelte her i tråden tror. Og ja, jeg snakker av erfaring - brukeren som hang seg opp i meg er her fremdeles, flere år etterpå. Rapportering hjalp slett ikke, så jeg slettet meg, og poster nå stort sett anonymt med min nye bruker. Anonymous poster hash: 8b9ab...c72
Gjest Blondie65 Skrevet 2. januar 2014 #44 Skrevet 2. januar 2014 Uten AB-funksjonen hadde det nok blitt færre trakasserier også. Folk flest tør ikke være ufine under nick, og de som er det blir raskt både uglesett og utestengt. Selv poster jeg aldri under AB, med mindre det gjelder svært personlige ting under f.eks helse. Har ganske sterke meninger tror jeg, men har aldri opplevd å få ufine meldinger i innboksen, bortsett fra en gang av en bruker som ikke var helt stabil. Jeg er også enig i at AB-funskjonen gjør forumet større og mer uoversiktlig, ser ut som det er lettere å føle seg mindre ansvarlig og å ta ut frustrasjonen sin når man kan "gjemme" seg bak AB. Har ikke noe problem med at folk velger AB, men jeg tror som sagt at funksjonen bidrar til et hardere forum med mer drittslenging enn hva vi ville ha opplevd ellers. Tenker vel egentlig motsatt av deg: Fjern AB-funksjonen, og det vil bli mindre behov for å beskytte seg mot stalkers og drittslengere. Fjern AB-funksjonen og debatten dør. I gamle dager kunne man enten være innlogget eller poste som gjest. AB-funksjonen fantes ikke da. Den gangen var det hets her uten like. For man kunne ikke vite hvilken gjest som hadde skrevet hvilket innlegg. Og en god del gjester var kun ute etter kvalme. For å få bukt med problemet stengte man forumet for gjester slik at en måtte poste som registrert med nick. Debatten døde helt bort. Så man åpnet for gjester igjen men innså etterhvert at tiden for uregistrert posting overalt i forumet var forbi. Gradvis ble rom stengt for gjester. Så fikk vi anonym bruker uten hasjtagg - og senere med. Og nå er hele forumet stengt for gjester. Og vi har fått en AB-funksjon som fungerer. Dersom noen er ufine skal de rapporteres, og hvis de er uforbederlige gjengangere vil brukeren etterhvert bli utestengt. Dette tvinger gjennom at man oppfører seg - men bare så lenge brukerne rapporterer ufine innlegg. Jeg bruker iPad når jeg er på KG. For å få størst mulig skritt zoomer jeg inn slik at jeg ikke ser nicket til den som skriver. Det er en interessant øvelse som flere bør prøve. Da blir man helt "nick-blind" og leser innleggene på en helt annen måte.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. januar 2014 #45 Skrevet 2. januar 2014 Det er nok ikke så lett å få brukere utestengt pga stalking som enkelte her i tråden tror. Og ja, jeg snakker av erfaring - brukeren som hang seg opp i meg er her fremdeles, flere år etterpå. Rapportering hjalp slett ikke, så jeg slettet meg, og poster nå stort sett anonymt med min nye bruker. Anonymous poster hash: 8b9ab...c72 Stalking er veldig vanskelig for de som ikke har opplevd det å forstå. Men når hver eneste tråd du deltar i blir ødelagt av drittkommentar som går helt og holdent i personangrep og dette ikke blir sett eller forstått av moderatorene så er det fortvilende. Også jeg har måttet ta KG pause på grunn av det der. Den gangen var det gjester som drev på sånn.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #46 Skrevet 2. januar 2014 Stalking er veldig vanskelig for de som ikke har opplevd det å forstå. Men når hver eneste tråd du deltar i blir ødelagt av drittkommentar som går helt og holdent i personangrep og dette ikke blir sett eller forstått av moderatorene så er det fortvilende. Også jeg har måttet ta KG pause på grunn av det der. Den gangen var det gjester som drev på sånn. I mitt tilfelle var det en bruker som postet med nick. Likevel var det ikke mulig å nå gjennom med rapporter til moderatorene, dessverre. Anonymous poster hash: 8b9ab...c72
Mann 42 Skrevet 2. januar 2014 #47 Skrevet 2. januar 2014 Fjern AB-funksjonen og debatten dør. I gamle dager kunne man enten være innlogget eller poste som gjest. AB-funksjonen fantes ikke da. Den gangen var det hets her uten like. For man kunne ikke vite hvilken gjest som hadde skrevet hvilket innlegg. Og en god del gjester var kun ute etter kvalme. For å få bukt med problemet stengte man forumet for gjester slik at en måtte poste som registrert med nick. Debatten døde helt bort. Så man åpnet for gjester igjen men innså etterhvert at tiden for uregistrert posting overalt i forumet var forbi. Gradvis ble rom stengt for gjester. Så fikk vi anonym bruker uten hasjtagg - og senere med. Og nå er hele forumet stengt for gjester. Og vi har fått en AB-funksjon som fungerer. Dersom noen er ufine skal de rapporteres, og hvis de er uforbederlige gjengangere vil brukeren etterhvert bli utestengt. Dette tvinger gjennom at man oppfører seg - men bare så lenge brukerne rapporterer ufine innlegg. Jeg bruker iPad når jeg er på KG. For å få størst mulig skritt zoomer jeg inn slik at jeg ikke ser nicket til den som skriver. Det er en interessant øvelse som flere bør prøve. Da blir man helt "nick-blind" og leser innleggene på en helt annen måte. Vettafaen, jeg. Jeg er avogtil på Disquis. Det virker ikke som det er spesielt stort, men der er det ganske vanlig at folk skriver under fullt navn, og det gjør jeg også. Og det jeg ser der, er at diskusjonen stort sett er ganske saklig, høflig og ordentlig, og at folk som begynner å bitche og slenge med leppa, får det påtalt ganske kontant. Og det er erfaringen min fra andre fora der det er normen at folk er mer åpne om hvem de er. Da er det selvsagt oftest fora som er dedikert til bestemte tema, så det er mer som en stor, lykkelig familie, anyway, men som sagt, tonen er mer sivilisert når folk må være noen, i stedet for å gjemme seg bak en gjeste-identitet. Jeg tror ikke det er så mye Real Life-identiteten som gjør det, det er nok mer det at man vet at man blir sett og bedømt som person. Det som ødelegger tonen i kommentarfelter og fyller alle tråder med harde utfall, personangrep og drittslenging, er nok mer enn noe annet, det at de som gjør det, vet at de ikke kommer til å bli stilt til ansvar for det de sier. Så man kan ha tre innbyrdes motstridende standpunkter i tre forskjellige tråder, skjelle ut gud og hvermann, og generelt ta ut sine frustrasjoner på verden, på en måte som ikke ville vært mulig dersom man hadde et navn.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2014 #48 Skrevet 3. januar 2014 Jeg har ingen problem med å se at anonym posting gir høyere støynivå usaklighet. Jeg har da lest min andel av aviskommentarfelt jeg også og sett at også avisene er gått bort fra uregistrert posting. Men det er ønskelig med høy aktivitet på KG samt at man har mulighet til å stille spørsmål av svært privat karakter om det ene eller det andre uten at noen kobler det til en bestemt bruker. Det er kanskje det som er spesielt for KG. Det er ikke helt fint at man dag 1 lurer på om kløen i underlivet kan være sopp og neste uke blir beskyldt for å være urenslig fordi en lurer på hvordan en blir kvitt hodelus og i uken etter får slengt etter seg at en ikke liker tanken på at en person med hodelus og sopp deler matoppskrifter. Så selv om jeg mener at en skal stå for det en sier så mener jeg også at enkelte går veldig langt i å forfølge brukere de ikke liker ved å dra opp usakligheter. Det er nå en gang slik at vi alle gjør oss opp en mening når vi ser et nick: der er Blondie, hun mener dette og dette la oss se hva hun kommer med nå. Jeg gjør det, du gjør det - alle gjør det. Anonym bruker funksjonen tar bort den muligheten - du blir nødt til å forholde deg til det som står i innlegget i seg selv.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #49 Skrevet 3. januar 2014 Jeg skriver bare som AB. Var inne her under brukernavn før, men folk kan være så slemme og bruke info fra andre tråder for å slå deg i hodet med. Selv om det ikke har noe som helst med tråden du skriver i da. Anonymous poster hash: 02c27...daf Har også opplevd det der ofte Stalking er veldig vanskelig for de som ikke har opplevd det å forstå. Men når hver eneste tråd du deltar i blir ødelagt av drittkommentar som går helt og holdent i personangrep og dette ikke blir sett eller forstått av moderatorene så er det fortvilende. Også jeg har måttet ta KG pause på grunn av det der. Den gangen var det gjester som drev på sånn. Jeg ble hetset og jeg rapporterte og rapporterte, men moderatorene gjorde ingenting. Jeg ble regelrett mobbet ut av KG, så jeg valgte å slette meg. Nå har jeg en annen bruker Anonymous poster hash: fb702...708
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #50 Skrevet 3. januar 2014 XXXX vet hvem jeg er her inne, så jeg bruker AB når det passer seg. Slik som nå, vil ikke at han skal vite at jeg vet. Anonymous poster hash: 7f4ac...2b5
Norbertine Skrevet 3. januar 2014 #51 Skrevet 3. januar 2014 Tråden er ryddet for avsporinger. Alice i Eventyrland, mod
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #52 Skrevet 3. januar 2014 Uten AB-funksjonen hadde det nok blitt færre trakasserier også. Folk flest tør ikke være ufine under nick, og de som er det blir raskt både uglesett og utestengt. Selv poster jeg aldri under AB, med mindre det gjelder svært personlige ting under f.eks helse. Har ganske sterke meninger tror jeg, men har aldri opplevd å få ufine meldinger i innboksen, bortsett fra en gang av en bruker som ikke var helt stabil. Jeg er også enig i at AB-funskjonen gjør forumet større og mer uoversiktlig, ser ut som det er lettere å føle seg mindre ansvarlig og å ta ut frustrasjonen sin når man kan "gjemme" seg bak AB. Har ikke noe problem med at folk velger AB, men jeg tror som sagt at funksjonen bidrar til et hardere forum med mer drittslenging enn hva vi ville ha opplevd ellers. Tenker vel egentlig motsatt av deg: Fjern AB-funksjonen, og det vil bli mindre behov for å beskytte seg mot stalkers og drittslengere. Tja. Det er vanskelig å si før det prøves på et gitt forum, men jeg har på flere andre forum sett at det ikke hjelper noe særlig. Det blir kanskje en anelse mindre men folk slenger fortsatt dritt og det er fortsatt fullt mulig å lage seg fiktive brukere som bare brukes for å forfølge andre så da tror jeg nok det beste av to onder er at man fortsetter med anonyme brukere slik at de som har blitt trakassert har mulighet til å komme seg unna. Det er jo mer "rettferdig" i å la de som gjør livet surt for andre ta seg bryderiet med å lage nye brukere når de blir slettet eller gjenkjent, ikke den som mobbes. Anonymous poster hash: 3c678...f8a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #53 Skrevet 3. januar 2014 Det aner meg at det er en viss forskjell på de av oss som både har dagbok og vil delta i diskusjoner her inne, og de som kun deltar i diskusjonene. Jeg er ekstremt lett å kjenne igjen her inne, og jeg kjenner også flere av de andre brukerne her inne IRL. I tillegg til dette har jeg en jobb der jeg skal, og må, være nøytral i møte med andre. Legg disse tingene sammen, og jeg har ikke lyst til å "stå frem offentlig" med mitt syn på politikk, religion og diverse andre mer eller mindre sensitive temaer. Derfor bruker jeg AB-funksjonen når jeg føler for det, uten at jeg noen gang har slengt dritt som AB. Andre har helt sikkert andre like gode grunner for å være AB. Anonymous poster hash: d64ff...28c 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #54 Skrevet 3. januar 2014 Jeg skal slutte å poste som AnonymBruker når KG gir oss tilbake Gjest-funksjonen i alle innlegg. Det var mye lettere å holde styr på folk som gjest, fordi da kunne jeg poste som Gjest_rabarbra gjennom en hel tråd slik at alle skjønte hvem som sa hva, og så kunne jeg poste som Gjest_brokkoli gjennom hele neste tråd. Slik var det greit å holde styr på de respektive debattantene i én tråd, uten at det ble mulig for folk å danne seg et helhetlig bilde av brukeren og kjenne igjen hvem denne er i virkeligheten. Jeg har blitt gjenkjent på KG. På noe helt uskyldig som alle mente var ufarlig å poste under nick. Så nå holder jeg meg til AB med mindre noen gir meg Gjest-funksjonen tilbake. Anonymous poster hash: 49023...7e2
Tarsan97 Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #55 Skrevet 4. januar 2014 (endret) Dette er mitt største ankepunkt. Det er helt greit å være uenige, ha forskjellige synspunkter på ting, men direkte sjikanering og trakassering er ikke greit. Si og skriv ikke noe som du ikke ville ha sagt til noen ansikt til ansikt er en god leveregel. Godt sagt, men vi vet alle hvordan det er. Jo mer anonyme folk er, jo mer oppfører de seg som om de skriver dritt kompisen sin i 6.klasse på en do-vegg, vel vitende om att mange ser det, men ingen kan vite hvem som sa det. Feigt ? Klart det. Man ber jo ikke folk om stå frem med navn og adresse, bare ett nick så en kan kjenne folk under det. Mitt største problem med det var egentlig bare at om det er ett dusin folk her inne som heter anonym, så er det det samme som om det er ett dusin som heter Per. Jeg vet ikke hvem av dem jeg snakker med og med hvem av dem jeg sa hva, sist gang...Forvirrende bare. Og da blir det til att jeg svarer de som har ett nick og sjeldnere de som heter det samme som en drøss andre. Endret 4. januar 2014 av Tarsan97
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #56 Skrevet 4. januar 2014 Jeg skal slutte å poste som AnonymBruker når KG gir oss tilbake Gjest-funksjonen i alle innlegg. Det var mye lettere å holde styr på folk som gjest, fordi da kunne jeg poste som Gjest_rabarbra gjennom en hel tråd slik at alle skjønte hvem som sa hva, og så kunne jeg poste som Gjest_brokkoli gjennom hele neste tråd. Slik var det greit å holde styr på de respektive debattantene i én tråd, uten at det ble mulig for folk å danne seg et helhetlig bilde av brukeren og kjenne igjen hvem denne er i virkeligheten. Jeg har blitt gjenkjent på KG. På noe helt uskyldig som alle mente var ufarlig å poste under nick. Så nå holder jeg meg til AB med mindre noen gir meg Gjest-funksjonen tilbake. Anonymous poster hash: 49023...7e2 Men det er da like enkelt å se at du er AB 7e2 som å se gjest_rabarbra eller gjest_broccoli? Anonymous poster hash: 172d4...107 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #57 Skrevet 4. januar 2014 Men det er da like enkelt å se at du er AB 7e2 som å se gjest_rabarbra eller gjest_broccoli? Anonymous poster hash: 172d4...107 Han gidder ikke, evt klarer ikke å forstå hashtagenes funksjon i en tråd, selv om flere her har forklart det. Hans tap. Anonymous poster hash: 8b9ab...c72 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #58 Skrevet 4. januar 2014 Jeg ønsker at TS og andre som har veldig tungt for det begynner å forholde seg til reglene på forumet. Anonymous poster hash: 8a2ed...836 1
Tarsan97 Skrevet 4. januar 2014 Forfatter #59 Skrevet 4. januar 2014 (endret) Jeg ønsker at TS og andre som har veldig tungt for det begynner å forholde seg til reglene på forumet. Anonymous poster hash: 8a2ed...836 Jeg tåler det meste, men vil svare. Som sagt er det eneste problemet mitt med det att det er vanskelig å diskutere med en masse folk med " samme navn". Innlegget er ryddet for trakassering av AnonymBruker. Alice i Eventyrland, mod Endret 5. januar 2014 av Alice i Eventyrland
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2014 #60 Skrevet 4. januar 2014 Generaliseringer er aldri greit. Det er de få AB'erne som ødelegger for de mange. Å kalle alle Anonyme Brukere for doveggskriblere er frekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå