Gå til innhold

Kamera til festival/konsertbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leter etter ett kamera som jeg kan bruke på hovedsaklig festivaler. Så det kan ikke være speilrefleks, for det vel ikke lov å ta med inn på festivalområdet, og det må få plass i veska.

Det som er aller viktigst er lyden på filminga. Det kameraet jeg har nå (ett eldre Fujifilm Finepix) er det umulig å høre noe annet enn bass.

Samboeren har ett Panasonic DMC-TZ18, og er mye bedre på lyden. Men jeg vil jo ha mitt eget, og lurte på om noen har noen tips?

Har snust litt på Nikon Coolpix P330, men har jo aldri prøvd det.

Prisklasse: Max 3000

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den så jo litt kjekk ut, men vil helst slippe å dra rundt på for mange dingser, for kamera må jeg ha uansett. Men takk for tips uansett :)

AnonymBruker
Skrevet

Siden lyden er viktig, kunne du kanskje kikket litt på noe som er bra på lyd, og har video "attåt"?

Jeg kom på denne tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=790783

Det ser desverre ikke ut som disse dingsene kan ta bilder da. Bare video med lyd, eller bare lyd:

http://www.dinside.no/858970/zoom-q3hd

Hihi, det var jeg som opprettet den tråden :fnise: Takk for hjelpen Lutetium, det satte meg på sporet av en del anmeldelser og sammenligninger på youtube.

Jeg skriver altså ikke egentlig nynorsk, og skulle ikke ha den selv, men var redd kjæresten skulle dumpe over tråden så måtte fake litt ;)

Endte opp med å skaffe han zoom q2 hd, og det ble en suksess! Han virker veldig fornøyd med den, og sitter nå med Premiere og jobber med en video..

Han ønsket den hovedsakelig fordi han er musiker og trengte noe slikt til filming med god lydkvalitet, og kommer til å bruke den på konserter og festivaler, på turné og til promoteringsvideoer. Den kommer raskt i gang og er enkel å ha med seg.

Valgte q2 da den syntes å ha både best lydkvalitet og videokvalitet, og han er enig etter å ha sett sammenligningene. Dessuten er det en innebygd kabel på q3 som er ekstremt kort. Det er noen fordeler med q3, men alt i alt fremstår q2 som et bedre valg, for hans bruk i alle fall.

Men nei, den tar ikke bilder. Den er ganske liten og lett da, så du får den fint i veska sammen med et enkelt kompaktkamera :)

Anonymous poster hash: d79eb...460

Skrevet

Supert, AB d79eb...460 ! :tommel:

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg leter etter ett kamera som jeg kan bruke på hovedsaklig festivaler. Så det kan ikke være speilrefleks, for det vel ikke lov å ta med inn på festivalområdet, og det må få plass i veska.

Det som er aller viktigst er lyden på filminga. Det kameraet jeg har nå (ett eldre Fujifilm Finepix) er det umulig å høre noe annet enn bass.

Samboeren har ett Panasonic DMC-TZ18, og er mye bedre på lyden. Men jeg vil jo ha mitt eget, og lurte på om noen har noen tips?

Har snust litt på Nikon Coolpix P330, men har jo aldri prøvd det.

Prisklasse: Max 3000

Legger du på en tusing, kan du få et P7700 (ligger på 2990 på interfoto.no akkurat nå). Det har tilkobling for ekstern mic. De innebygde mikrofonene på kompaktkamera er oftest crap, og vanligvis i mono.

Skrevet

Legger du på en tusing, kan du få et P7700 (ligger på 2990 på interfoto.no akkurat nå). Det har tilkobling for ekstern mic. De innebygde mikrofonene på kompaktkamera er oftest crap, og vanligvis i mono.

Takk for tips. Har sett litt rundt på nett og i butikker, og tror jeg ender opp med ett Fujifilm Finepix x10. Ser det scorer bedre enn P7700 på tester og er en del billigere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...