Gå til innhold

Levering/henting av to eller flere barn i barnehagen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lillebror skal snart begynne i barnhagen, og en allerede ganske travel morgen står i fare for å bli enda mer travel... Vi har begge jobber som er lite fleksible m.t.p starttidspunkt, så når barnehagen åpner 7.15 og arbeidsdagen starter 7.30, bør det meste "gå på skinner". Har dere noen tips og triks for å få levering (og henting for den saks skyld) til å bli en positiv opplevelse både for foreldre og barn?

Vi legger naturligvis frem klær, pakker sekk og smører matpakker på kvelden. Frokost spises i barnhagen.

Et stort lager av skift, samt være flinke til å fylle på når noe blir med hjem er kanskje en selvfølge. Og vi bør kanskje gå til anskaffelse av en stor bag, slik at vi slipper å ha våte dresser, regnklær, sko o.l. i tillegg til to sekker over armen...?

Alle tips og triks tas i mot med takk!!! :helen:

Anonymous poster hash: 5c9a6...f41
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har kommet langt med det du skriver. Utover dette er det vel ikke annet å gjøre enn å krysse fingrene for at selve leveringen går greit. Hjemmesituasjonen har man gjerne litt mer kontroll på. Men også her må det gå på skinner, jeg har selv eneansvaret for to barn. Nå går de på skolen begge to, men hadde en periode med levering i både barnehage og SFO før jobb. Har hatt stålkontroll på rutiner om morgenen, skal svært mye til før jeg lar meg vippe av pinnen og lede ut av rutienene. Slik må det være om jeg skal ha mulighet til å jobbe full dag.

Rekorden er 15 min fra jeg sto opp til vi alle tre satt i bilen. Da er morgenstell og smøring av matpakker unnagjort. Ungene vet at det er knappe tidsfrister om morgenen, og gjør sitt beste for at det går på skinner.

I forhold til bhg ville jeg kanskje tatt en prat med personalet og forklart situasjonen. Leveringen kan gå glattere om du vet de som jobber der spiller på lag og får ungene opptatt med andre ting så snart som mulig.

Men det viktigste tror jeg er å ikke stresse ved selve leveringen. Barn merker om du er stresset, dersom du bevarer roen og tar leveringen som en hvilken som helst annen normal og ufarlig ting, vil barnet også være roligere.

Skrevet

Mnge plasser kan man spørre om barnehagen kan åpne litt før. Vår åpner kl7 og stenger 16.45, men vet noen foreldre har en avtale om at de henter barna kl17 en dag i uken

Skrevet

Anbefaler at dere leverer begge 2, sånn at dere kan levere hvert deres barn vist de skal på forskjellige avdelinger. Samme med henting. Om dere har mulighet da selvfølgelig.

Mange av våre foreldre gjør det, og det fungerer veldig bra :)

AnonymBruker
Skrevet

De store blå handleposene fra IKEA som er lagt av presenningslignende stoff er supre å hive ting oppi og henge over skulderen. Ikke stilig, men veldig praktisk.

Anonymous poster hash: 4127c...7da
Skrevet

Vi har to bhg barn (fordelt på to avdelinger). Vi har valgt å prøve å gjøre bhg-dagen deres kortest mulig. Far begynner derfor tidlig på jobb (før kl 07) og mor begynner kl 8.30.

Mor leverer, far henter. Vi ser at det som tar tid er unger som prøver å gjøre opprør fordi vi (meg) stresser for å rekke jobb. 3 åringen er blitt en liten gud på å trekke ut tiden, og lillestøster gjør så godt hun kan for å gjøre som storebror.

Vi har derfor svært faste rutiner om morgenen. De blir levert direkte til frokost i bhg, så vi slipper unna spising hjemme. Jeg smører matpakkene kvelden før, for dersom jeg tar det om morgenen så blir de akutt sulten og må ha mat der og da. (og da går det raskt 25 min ekstra..)

I selve leverings situasjonen får de ikke tulle rundt i garderode/uteområde etc når vi kommer. Det er rett inn på benken og av med yttertøyet. Det hender at eldstemann prøver seg og ikke helt gjør som mor vil, men jeg prøver å være konsekvent og streng for å få han til å skjønne at nå er det faktisk barnehagetid, og mor skal på jobb.

Ved å gjøre det på denne måten kan vi sove til kl 07.30 (noe både jeg og ungene setter stor pris på). Våkner ungene tidligere om morgenen blir det selvsagt en annen ting.. Da tar vi en rolig morgen med "ekstrafrokost" hjemme og tuller/leker mens vi gjør oss klar.

Skrevet

Prøv i hvertfall å ikke vær stresset! Men det er jo ikke så lett dersom man ser at man kun har 5 min igjen til å rekke jobb.

Når er frokosten i barnehagen? Er den rundt den tiden barna dine ankommer barnehagen? Isåfall kunne du tatt en prat med personalet om de kanskje kunne laget en regel for foreldre og barna, at det ikke var lov å begynne å leke før etter frokost. Det er nok lettere for barna å forholde seg til å ikke leke med en gang de kommer inn barnehage døren, dersom ingen leker. Men det kommer jo helt an på når frokosten er.

Skrevet

Vi våkner tidlig. Jeg hår ut døra kl 7, faren og barna 7.30h. Alt legges frem kvelden før. de våkner kl 6-6.30. Jeg våkner litt tidligere og lager frokost siden begge er frokostmennesker og rett og slett må spise når de våkner. det går greit. faren er flinkere til å levere. de hører på han bedre og er bedre til å kommandere rundt. Derfor leverer han og jeg henter.

Skrevet

Jeg leverer 1,5 og 3 åring. Har veldig fleksibel arbeidstid så vanligvis har vi god tid både ved levering og henting.

Merker at de få gangene jeg måå rekke jobb et bestemt klokkeslett så merker ungene at stemningen er litt mer stresset. Da vil de ikke i barnehagen og sammarbeider dårlig..

Om jeg hadde slike dager hver dag tror jeg vi måtte inført en streng leveringsrutine å ikke veket fra den.

Tenker kanskje at de som har så strenge morgener må bruke litt ekstra tid ved henting? Opplever at ungene syns det er stas å vise litt hva de holder på med samt fortelle om dagen sin.

Skrevet (endret)

Hvis det er veldig travelt en morgen, så er det eneste som fungerer å levere, både jeg og faren. De er i to forskjellige avdelinger.

Klær og slikt har vi i en stor tøypose. IKEA-posene er jo også greie. Ser det er mange som bruker de.

Har du sjekket om det er noe spesielt som forhindrer deg i å få fleksitid? Man har rett på det, om det ikke er til stor ulempe for arbeidsplassen.

Endret av Jade
Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg leverer to egenrådige jenter på 3 og 5 hver morgen kl 7.15. IKEA-posene er gull verdt, vi bruker to (bhg har bestemt at alt skal hjem HVER dag). Jeg spiser frokost på jobb, jentene i bhg.

De er ofte litt sultne om morgenen, og da får de vann og nøtter mens de ser tv. De kler på seg foran tven, og jeg ordner hår foran tv-en. Hos oss går det raskere enn om de skal tulle foran speilet.

Det som tar tid hos oss er at jeg ordner meg på badet, men så lenge jentene er på stua imens går alt veldig greit.

Jeg er egentlig stressa som person, men om morgenen holder jeg alt stress 100% skjult, for ellers bare raser og trasser de. Nå har vi fine morgener, føler jeg. Og vi tar oss god tid ved henting.

Gjest Magdalene
Skrevet

Om jeg må lever før jeg drar på jobb, så står jeg opp og ordner meg, legger matpakker i sekkene (smører de kvelden før), så vekker jeg og henter begge ungene og tar de på badet. Kler på minste (1,5år), mens største (4,5år) kler seg selv. Da har vi ofte konkuranse om hvem som blir ferdig først. Så er det en smoothie i hånden før vi går til bilen. bruker vel ca 15 min fra jeg vekker de, til vi er ute av huset, helt uten at vi stresser. Med smil, sang, humor og konkursnser (hvor jeg lar eldste vinne på morgenen), går alt veldig lett.

Når de levers så tidlig, levers de begge på avdelingen til eldste, så da går vi alle tre innom minstens avdeling for å henge på plass sekk og slikt, før vi går inn på eldstes avdeling, og ordner der. Så er det vinke i vinduet og "hadet".

Bruker vel maks ti minutter på leveringen i bhg tror jeg.

Om mannen ikke har tidlige møter kan han levere. Matpakkene smøres alltid på kvelden de dagene vi må levere tidlig, og klær legges frem.

Om ungene våkner før jeg går på jobb da, ordner jeg det jeg rekker, før jeg vekker mannen.

Da spiser de forkost her hjemme og drar i nitiden.

Deiligst er de 2-3-dagene i uken hvor jeg har fri. Skal ungene i bhg da tar vi llivet med ro, og

vi går bortover rundt 9:30.

Da går eldste inn på sin avdeling mens jeg leverer minste, før jeg tar turen innom avdelingen til eldste for å gi beskjeder, og si ha det.

Skrevet

Anbefaler at dere leverer begge 2, sånn at dere kan levere hvert deres barn vist de skal på forskjellige avdelinger. Samme med henting. Om dere har mulighet da selvfølgelig.

Mange av våre foreldre gjør det, og det fungerer veldig bra :)

Men en slik ordning har da noen ulemper? Vi har bare ett barn, men det at vi foreldre begynner og slutter til litt ulike tider, er jo det som gjør at barnet ikke trenger å være mer i barnehagen enn nødvendig. Samtidig som vi voksne har mer fleksibilitet på det å jobbe overtid, noe jeg vil tro mange trenger fra tid til annen.

Støtter ellers anbefaling om store poser. Vi har også et stort handlenett i plaststoff, som vi frakter klær, mat, dress og sko i. Kjapt å hive ting ut og oppi, lett å ha oversikt og tåler søl.

Skrevet

Vi leverer tre barn på hver sin avdeling, men har heldigvis fleksible jobber, og det gjør ikke noe å komme litt sent en gang i blant. Du har fått mange gode råd over her. Et til er å prate med eldste barnet og forklare at mor må på jobben, så derfor er det viktig at h*n r stor gutt/jente og ikke tuller for mye om morgenen.

Jeg har funnet ut at det stort sett lønner seg å levere de største først. Minste klarer som regel å sitte rolig på gulvet mens jeg hjelper med avkledning og lignende. Vår 5-åring løper nå inn på avdelingen selv, mens jeg leverer de to yngste. Når jeg er klar med dem går jeg inn til ham og sjekker at alt er i orden, gir hadetkos osv. Jeg går nå svært sjeldent inn på avdelingene. Jeg kler av barna og sier hadet i gangen, og så blir de møtt av en voksen i det de går inn på avdelingen (vi har oppmerksomme voksne som følger med når noen går i døra). De fleste dager bruker jeg 15-20 minutter på å levere alle 3, men kan klare det på 5 om jeg virkelig må.

Dersom barna skal på ulike avdelinger kan du også høre om det er mulig å levere dem sammen. Så tidelig på morgenen er det som regel få barn og det er ofte greit å blande litt avdelinger.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg komme med et relatert spørsmål, men litt på siden? Hva gjør dere som evt. leverer flere barn i ulike barnehager? Vi kommer i den situasjonen om et par år, og jeg kan ikke si jeg ser frem til henting og levering som tar dobbelt så lang tid, og at begge ungene må være med på alt. Noen som har erfaring med det?

Anonymous poster hash: 3ba0a...8c5
AnonymBruker
Skrevet

Det blir sagt i tråden her om å bruke tid på henting, men det kommer jo ann på hvor mye klokka blir. Det verste som finnes er foreldre som henter sistemann i barnehagen rett før stengetid og skal bruke laaang kosetid på å pakke seg ut med barnet. En barnehageansatt har ofte ikke rett på overtidsbetaling i mange barnehager, og ønsker derfor å stenge på tiden!

Ellers så er det beste å stå opp tidligere på morgene slik at dere får en rolig start hjemme, da gjør det ikke så mye at det går fort ved avlevering. Legg barna tidligere om kvelden, så våkner de uthvilt tidlig og er medgjørlige. Ta dere tid å spise frokost hjemme!! Barn som har fått i seg litt på forhånd er ofte gladere ved avlevering er vår erfaring i vår barnehage! De kan uansett kose seg litt ekstra ved frokostbordet i barnehagen. Obs , barn spiser ofte lite i barnehagen til frokost, ofte bare en youghurt, fordi de rett og slett ikke har tid før de vil leke på avdelingen!

!Det er foreldrene som liker å trekke morgenen utover før de står opp, barn er morgenfugler hvis alt blir lagt til rette for det!

Anonymous poster hash: f112e...307
Skrevet

Kan jeg komme med et relatert spørsmål, men litt på siden? Hva gjør dere som evt. leverer flere barn i ulike barnehager? Vi kommer i den situasjonen om et par år, og jeg kan ikke si jeg ser frem til henting og levering som tar dobbelt så lang tid, og at begge ungene må være med på alt. Noen som har erfaring med det?

Vil dere ikke prøve å få de inn i samme barnehage? En har jo gjerne søskenprioritering hvis en av dem går i barnehagen fra før.

AnonymBruker
Skrevet

Vil dere ikke prøve å få de inn i samme barnehage? En har jo gjerne søskenprioritering hvis en av dem går i barnehagen fra før.

Jo egentlig, men her er små- og storbarnsavdelingen på to forskjellige steder, så de må være på ulikt sted i ett år. For det går vel ikke an å få ha den største ett år ekstra på småbarnsavdelingen vil jeg tro, selv om jeg kan argumentere med at han er veldig seint utviklet, og de har plass? Vil helst ikke ha den minste på storbarnsavdeling for tidlig (han er i tillegg født seint på året).

Skrevet

Jo egentlig, men her er små- og storbarnsavdelingen på to forskjellige steder, så de må være på ulikt sted i ett år. For det går vel ikke an å få ha den største ett år ekstra på småbarnsavdelingen vil jeg tro, selv om jeg kan argumentere med at han er veldig seint utviklet, og de har plass? Vil helst ikke ha den minste på storbarnsavdeling for tidlig (han er i tillegg født seint på året).

Nei, da blir det jo litt vanskelig. Har bare hørt om barnehager med alle aldersavdelingene på samme sted :)

Skrevet

Men en slik ordning har da noen ulemper? Vi har bare ett barn, men det at vi foreldre begynner og slutter til litt ulike tider, er jo det som gjør at barnet ikke trenger å være mer i barnehagen enn nødvendig. Samtidig som vi voksne har mer fleksibilitet på det å jobbe overtid, noe jeg vil tro mange trenger fra tid til annen.

Støtter ellers anbefaling om store poser. Vi har også et stort handlenett i plaststoff, som vi frakter klær, mat, dress og sko i. Kjapt å hive ting ut og oppi, lett å ha oversikt og tåler søl.

Det har det. Men sånn jeg forsto det på TS, så begynner de 7.30 begge to. Å har lite flekible arbeidstider.

Mange av våre foreldre jobber 7.00 til 15.00 eller 8.00-16.00, og har lite fleksitid. Andre kan styre mer selv eller jobber turnus.

Ikke noe er bedre enn vist barnet/barna kan bli levert senere av en og hentet før av den andre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...