AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #1 Skrevet 2. januar 2014 Hei! Det kan se ut som det endelig ordner seg for meg, slik at jeg kan få lån i løpet av dette året, etter å ha slitt i maaaaange år.. Vet at jeg ikke får noe stort/dyrt hus, men liggene ett sted under millionen. Så da driver vi å kikker, å finner av og til noen eldre hus som passer bostedsområde osv.. Men feil som ofte går igjen på disse husene er dårlig drenering, fukt/fuktskader i grunnmur/kjeller, setningsskader, manglende membran til badet og dårlig isolasjon. Noen som aner hva disse tingene vil koste å fixe grovt regnet? Helst hver for seg siden noen av husene bare sliter med den ene tingen. Anonymous poster hash: c397e...9f4
Minya Skrevet 2. januar 2014 #2 Skrevet 2. januar 2014 Dårlig drenering er relativt enkelt å fikse, særlig om du har noen i familien eller venner som jobber i byggebransjen. Eneste som kan bli vanskelig er å grave ned langs huset, men å legge ny knotteplast og dreneringsrør er enkelt nok. Bare en del arbeid og det må gjøres på våren, sommeren eller høsten før tæla kommer i bakken. Dette kan med andre ord fikses selv, og kostnadene blir da kun på materialene du trenger. Fuktskader er noe vanskeligere å fikse. Det kan hende hele kjelleren må rives/renoveres, men det kan også hende at alt du trenger er en avfukter. Som koster et helvete med penger. Manglende membran på badet medfører ofte totalrenovering av hele badet, siden det likegjerne kan pusses opp ordentlig når du allikevel må rive opp fliser eller belegg. Dårlig isolasjon i yttervegger kan etterisoleres, enten ved å ta av kledningen og legge nye isolasjonsmatter, eller ved å sprøyte isolasjonskum inn i veggene. Sistnevnte løsning er ikke alltid å anbefale for gamle bygg, da skummet kan synke sammen og miste isoleringsevnen etter relativt kort tid og du må etterisolere på nytt seinere. Å fjerne kledningen og etterisolere ved å legge inn isolasjonsmatter, er en stor jobb og koster sannsynligvis en del penger, vi har en sånn jobb foran oss og har enda ikke funnet ut hvor mye det kommer til å koste totalt.
Lea2 Skrevet 2. januar 2014 #3 Skrevet 2. januar 2014 Nesten umulig å si hva disse tingene koster. Det er avhengig av mange ting, som hvordan grunnen er og om alt må graves helt opp, hvor mye singel/dreneringsmasse som må fylles opp og på hvor mange sider (drenering). Med manglende membran kan det hende at både vegger og gulv er skadet og må rives helt eller delvis ned, hvor stort rommet er og om det må f.eks lages nytt sluk (ikke uvanlig med slike ting når det først er et eldre bad). I tillegg kommer selvsagt nye fliser og legging av disse. Faktisk kan det ha mye å si på prisen hvor du bor også. Jeg tror jeg ville ha spurt en lokal håndverker/byggmester e.l. om å ta en titt og tippe pris. Dessverre kan nydrenering bli en kostbar affære. Om det har vært slik i mange år så har det gjerne fått konsekvenser for mer enn det utvendige. Jeg hadde en nabo som fikk anbud på drøyt 100.000 for å grave opp og fylle inntil masse rundt et hus med grunnflate på rundt 90m2. Han løste det ved å leie en gravemaskin og gjøre jobben selv, så det er en mulighet. Kommer an på hvor nevenyttig du er.
Ciara Skrevet 2. januar 2014 #4 Skrevet 2. januar 2014 Disse tingene er alvorlige mangler ved hus som kan koste det dyrt. Har du trang økonomi ville jeg styrt unna. Det kan riktignok hende at problemene er lette å fikse noen steder, men det må du ha fagmann til å avgjøre i hvert enkelt tilfelle.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Takker for svar Skjønner at det ikke er lett å komme med ca-priser uten å ha sett eiendommene det er snakk om... Skulle gjerne styrt unna, men boligprisene er dessverre sånn her i Norge at for en mill får man ikke annet enn ei gammal rønne langt ute på landet.. Er ikke handy når det kommer til sånne utvendige ting, (rett og slett fordi jeg ikke har peiling på dem) så må nok belage meg på at firmaer tar seg av det... Og da hadde det vært greit å hatt sånn ca-sum på hva det vil koste, og deretter spare opp... Hvis jeg regner grovt 100 000,- på hver ting, er jeg safe da? Altså: legge inn membran: 100 000,- Drenere: 100 000,- Isolasjon: 100 000,- fixe fukt: 100 000,- osv? Anonymous poster hash: c397e...9f4
Lea2 Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Det BØR holde og det er alltids noe som ikke er akutt og kan spares et år eller to også. Men det kan også være andre ting.. Som tak og råte i vegger. Om du kjenner en snekker, byggmester eller bare en person som er relativt handy på en eller annen måte, så ta med deg denne personen på visning. De fleste som har lekt huseier en gang eller to vet stort sett om de store fellene og i alle fall vet de hva det er viktigst å legge vekt på og spørre megler eller selger om. Husk at du også har visse rettigheter mht takst og hva som er opplyst. Du har også undersøkelsesplikt, derfor er det viktig at du spør og graver og ser nøye på boligen før du evt kjøper.
Ciara Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Takker for svar Skjønner at det ikke er lett å komme med ca-priser uten å ha sett eiendommene det er snakk om... Skulle gjerne styrt unna, men boligprisene er dessverre sånn her i Norge at for en mill får man ikke annet enn ei gammal rønne langt ute på landet.. Er ikke handy når det kommer til sånne utvendige ting, (rett og slett fordi jeg ikke har peiling på dem) så må nok belage meg på at firmaer tar seg av det... Og da hadde det vært greit å hatt sånn ca-sum på hva det vil koste, og deretter spare opp... Hvis jeg regner grovt 100 000,- på hver ting, er jeg safe da? Altså: legge inn membran: 100 000,- Drenere: 100 000,- Isolasjon: 100 000,- fixe fukt: 100 000,- osv?Anonymous poster hash: c397e...9f4 Nei. Legge membran på bad: Da må hele badet rives, membran legges og nytt bad bygges opp. Skal du ha fagfolk til å gjøre alt snakker vi minst 200 000. Med et hus i generelt så dårlig stand vil jeg tro også rør og elektro er modent for utskifting. Vil tippe du må ut med 150 000 på hver av disse postene i så fall. Drenering: Du kan gjøre selv billig hvis du er villig til å jobbe hardt og vet hvordan, men med fagfolk snakker vi 3000 per løpemeter. Det jeg vil fram til, er at uten nok kunnskap, evne til å gjøre selv og penger, så er det akkurat slike prosjekter som havner på Sinnasnekker'n. Kjøp heller en leilighet 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #8 Skrevet 6. januar 2014 Takker for svar Jeg skal få med meg noen som har peiling på visning, problemet er bare at han nærmer seg sytti og dermed ikke kan gjøre så mye selv lenger... Men han ser hva som er galt og må gjøres asap, og hva som kan vente ett par år.. Kjøp heller en leilighet Hehe, problemet med leiligheter er at det er borettslag, som skal ha husleie.. Og med husleie og lån blir det altfor dyrt for meg i måneden. Dessuten er jeg avhengig av å ha det stille og rolig rundt meg, noe det sjelden er i en blokk. Så det blir nok ett eldre hus utpå landet ett sted Anonymous poster hash: c397e...9f4
Lea2 Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Om du bare har med noen som faktisk SER hvilken tilstand huset er i, så slipper du forhåpentligvis dyre overraskelser i alle fall. Dessuten kan du fint ta noe av arbeidet selv, uten å være fagperson. F.eks å hogge av gamle fliser på vegg, håndgrave deler av drenering, legge takpapp osv. Slike ting lærer man fort å gjøre selv og man kan spare ganske mye på å gjøre det også. Du kan betale deg selv en tusenlapp i timen kanskje (ok.. eller halvparten fordi du sikkert ikke er like dreven som en fagperson og muligens må investere i litt verktøy).
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #10 Skrevet 7. januar 2014 Å si at dårlig drenering og fuktgjennomtrengning i kjelleren på et gammelt hus er en alvorlig mangel er direkte feil. Huset er garantert satt opp i henhold til de normer og regler som fantes den gangen det ble satt opp. At vi i dag ønsker å gi kjelleren et annet bruksområde enn det den var tiltenkt da huset ble bygget har lite eller ingentig med feil eller mangler å gjøre. Problemet er at vi ønsker oss koselige kjellerstuer i rom som i utgangspunktet var ment å brukes som kaldtlager for poteter, gulrøtter, saft og syltetøy. Anonymous poster hash: ec265...d69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå